Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 nov 2018, 19:58 
Avatar gebruiker

Berichten: 84
Woonplaats: Dordrecht
Met de huidige Black Friday kortingen is Zombicide Black Plague en Massive Darkness wel heel mooi geprijsd (respectievelijk 65 en 85 euro).

Ik heb onlangs Gloomhaven verkocht omdat ik het te zwaar vond. Teveel denken en te weinig actie. En tijdens het zoeken voor een 'vervanger' ontdekte ik Massive Darkness.

Maar als ik de reviews moet geloven, kiest iedereen die beide gespeeld heeft voor ZBP ipv MD.

Zombicide staat al 1,5 jaar op m'n lijst, maar ben beetje bang dat alleen maar zombies beetje eentonig wordt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 22 nov 2018, 20:35 
Avatar gebruiker
Ik heb beide in de collectie, en ondanks redelijk wat gelijkenissen zijn het toch twee totaal verschillende spellen.
Zombicide bp is een stuk uitdagender waar Md dan weer meer variatie bied.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2018, 13:53 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 144
Woonplaats: Almere
Wil je een meer traditionele dungeon crawl waarbij je tiles hebt en langzaam kamers explored en monsters slacht voor hun loot en dan weer door gaat, waar je xp verzamelt en hierdoor sterker wordt en sterkere monsters bevecht, en uiteindelijk wint door een sterk monster te verslaan of een ander doel te volbrengen? Dan wil je Massive Darkness.

Zombicide Black Plague heeft op basis niveau hetzelfde spelsysteem, maar de focus is meer op een scenario te volbrengen en te overleven. De hele kaart is vanaf het begin zichtbaar, je weet over het algemeen waar de monsters vandaan komen. In Zombicide worden de monsters niet per se sterker als je helden experience verzamelen, maar op bepaalde niveaus gaan er wel steeds meer monsters spawnen. Op een bepaald moment zou het zo moeten zijn dat een confrontatie met de massa monsters vrijwel altijd fataal is, soms wordt het dus de focus om de opdracht te volbrengen door juist de monsters te blijven ontkomen en ontlopen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2018, 16:18 
Avatar gebruiker

Berichten: 84
Woonplaats: Dordrecht
Waar ik - denk ik - beetje naar op zoek ben is een combinatie van:

- exploratie (loot, schatkistjes openen), als de kaart nog onbekend is cq ontdekt moet worden is een leuke bonus
- verschillende monsters, afwisseling
- cooperatief
- niet al te complexe regels, denk beetje 2.5 qua BGG-gewicht

Beetje het Diablo-gevoel dus. Dus wel met gangetjes en kamers ontdekken, dus niet zoiets als Runebound met alleen maar 1 grote map en gevechten.

Neig dus meer naar Massive Darkness, aangezien ik het idee heb dat Zombicide alleen maar draait om het afwimpelen van de horde (aangezien de horde zombies bij elke beurt meer groeit). Ik ben meer op zoek naar kamers ontdekken, soms wat monsters tegenkomen, monsters verslaan, beetje onderzoeken, loot oppakken en door naar de volgende kamer.

Bij Zombicide heb ik het gevoel dat je constant bezig bent met de zombies en dat er geen 'rust' is om even te kunnen ontdekken voordat je verder gaat.

Zit nu ook te kijken naar Descent, maar terwijl ik dit schrijf, bedenk ik me dat het daarbij ook niet echt om exploratie gaat - alle monsters zijn al aan het begin bekend.

Het campaign idee vind ik ook niet zo belangrijk, gaat me meer om de groei in 1 scenario/potje. Gewoon starten, spelen en dan langzaam betere gear vinden, daarmee groeien en sterker worden en uiteindelijk de missie slagen. Klaar.

Dus tja - misschien moet ik nog maar ff verder kijken dan Zombicide, Massive Darkness of Descent ^^


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2018, 16:31 
Avatar gebruiker
Als ik mensen voorstel om Md te spelen en ze vragen wat voor spel het is dan is mijn omschrijving meestal: Diablo in bordspel vorm :)
Het enige dat je niet hebt is de onzichtbare te verkennen kaart, de hele dungeon wordt klaar gelegd voor spelbegin.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2018, 16:49 
Avatar gebruiker

Berichten: 84
Woonplaats: Dordrecht
maartendp schreef:
Als ik mensen voorstel om Md te spelen en ze vragen wat voor spel het is dan is mijn omschrijving meestal: Diablo in bordspel vorm :)
Het enige dat je niet hebt is de onzichtbare te verkennen kaart, de hele dungeon wordt klaar gelegd voor spelbegin.


Maar er zit minder/geen tijdsdruk als je de monsters hebt verslagen - toch?
Niet zoals bij Zombicide, daar moet je de horde voorblijven en eigenlijk uiteindelijk puzzelen/tactisch de zombies voorblijven. Maar ik wil soms ff een rust-moment hebben om je verzamelde loot te kunnen bekijken. Of nog ff dat ene kistje te kunnen openen, voordat we doorgaan naar de volgende kamer.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2018, 17:24 
Avatar gebruiker

Berichten: 84
Woonplaats: Dordrecht
Ok, heb Massive Darkness besteld. Mede omdat vandaag (Black Friday) hij verlaagd is tot 85,- (ipv normaal 120)

Dus ben benieuwd ^^

Nog tips/tricks voor hoe je het spel sneller kan opzetten of bepaalde handigheidjes voor storage ofzo? Voor Gloomhaven had ik allerlei bakjes gekocht, met van die vakjes erin, zodat ik alle tokens en onderdelen eenvoudig kon pakken. Weet niet hoe dat zit bij MD?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2019, 12:46 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
skarnl schreef:
maartendp schreef:
Als ik mensen voorstel om Md te spelen en ze vragen wat voor spel het is dan is mijn omschrijving meestal: Diablo in bordspel vorm :)
Het enige dat je niet hebt is de onzichtbare te verkennen kaart, de hele dungeon wordt klaar gelegd voor spelbegin.


Maar er zit minder/geen tijdsdruk als je de monsters hebt verslagen - toch?
Niet zoals bij Zombicide, daar moet je de horde voorblijven en eigenlijk uiteindelijk puzzelen/tactisch de zombies voorblijven. Maar ik wil soms ff een rust-moment hebben om je verzamelde loot te kunnen bekijken. Of nog ff dat ene kistje te kunnen openen, voordat we doorgaan naar de volgende kamer.


waarom zou je dan niet maar 1 kamer per keer klaarzetten? Scheelt je toch setup tijd? Plus je hebt je FoW.
Geen idee of dit onzin blijkt - zal het moeten ervaren.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Laatst bijgewerkt door kosterix op di 29 jan 2019, 18:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 jan 2019, 17:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 35
Woonplaats: Den Bosch
Ik twijfel ook of ik MD aanschaf. Ik lees dat de speelduur wel wat aan de lange kant is. Wat is jullie ervaring?

_________________
Keep calm and game on


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 jan 2019, 18:14 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
ik vond de reddit informatie erg zinvol. Skirmish mode duurt niet zo lang.

Story mode kan dodelijk zijn als een eng beest je weet te vinden op level 1. Op level 2 kleine kans op overleven mits grinding; levels 3+ zijn een lachertje met de standaard regels.

MD houseruling dat 3 level x gear =>1 level x gear maakt het beter.

als loot hoar(der) (dit niet uitspreken svp) een must have. Waarschijnlijk eindigt het als solo, men heeft het niet zo op minis.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 29 jan 2019, 18:17 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
skarnl schreef:
Ok, heb Massive Darkness besteld.

Nog tips/tricks voor hoe je het spel sneller kan opzetten of bepaalde handigheidjes voor storage ofzo? Voor Gloomhaven had ik allerlei bakjes gekocht, met van die vakjes erin, zodat ik alle tokens en onderdelen eenvoudig kon pakken. Weet niet hoe dat zit bij MD?

Als je GH gespeeld hebt wil je toch zeker niet md spelen? GH is de koning aller kerkerkruipers. Als ik MD handigheden vind laat ik het wel weten.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019, 15:41 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 144
Woonplaats: Almere
Gloomhaven is leuk, maar niet iedereen zit te wachten op een euro stijl spel met handmanagement etc. Soms wil je gewoon lekker dobbelen en loot vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019, 19:47 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Zag vandaag nog een leuke 3d print oplossing voor MD. 3D file zat erbij. Kwestie van downloaden.
Op bgg foto van iemand die handig was met foamcore.

Verder staat op reddit een uitbreiding van md om het wat moeilijker te maken. Er was nog een aura voor monstertjes uitbreiding om het wat meer op Diablo nightmare te doen lijken maar die is zoek 404)

Ene lori88 heeft nog extra classes, doors, traps, guardians getekend. Plus d3 queesten als event.

Dus mocht je vanaf level 3 je overpowerd te voelen, daar is al in voorzien.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019, 19:53 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Wat ik wel zorgwekkend vind is de geluiden dat de md doos te weinig miniaturen zou bevatten, en dat de oplossing zou zijn zombicide te kopen en die miniaturen te gebruiken in md.

Mensen met een 3d printer hebben zo'n doos natuurlijk niet nodig, maar uit zelfbescherming haal ik geen 3d printer in huis.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2019, 09:13 
Avatar gebruiker

Berichten: 84
Woonplaats: Dordrecht
Armakuni schreef:
Ik twijfel ook of ik MD aanschaf. Ik lees dat de speelduur wel wat aan de lange kant is. Wat is jullie ervaring?


Ik heb hem nu 2 maandjes in huis, komt alleen nog weinig op tafel. Deels omdat ik weinig mensen heb om het samen mee te spelen en deels (denk ik) idd omdat het opzetten en het spelen vrij lang duurt. Denk dat een potje gemiddeld 1,5u geduurd heeft. Je kan het natuurlijk zo groot/klein maken als je zelf wilt. Leg soms gewoon een aantal tiles neer en doe dan als doel het einde halen. Maar dan nog ben je zo minstens een uur zoet - als het niet meer is.

kosterix schreef:
ik vond de reddit informatie erg zinvol.

Heb ik een linkje gemist? Klinkt wel interessant. Heb op BBG ook wel een post gevonden waarin iemand house-rules heeft geschreven hoe je het spel wat meer uitdagend kan maken. Merk dat wij vooral in de eerste 1-2 levels beetje lopen te rommelen en dan wel vaker dood gaan. Maar daarna is het eigenlijk een eitje en lopen we door de rest van de dungeon fluitend heen.

kosterix schreef:
Wat ik wel zorgwekkend vind is de geluiden dat de md doos te weinig miniaturen zou bevatten, en dat de oplossing zou zijn zombicide te kopen en die miniaturen te gebruiken in md.


Heb zelf nu aantal potjes gespeeld en tot nu toe nog nooit te weinig miniaturen gehad.

Infyra schreef:
Gloomhaven is leuk, maar niet iedereen zit te wachten op een euro stijl spel met handmanagement etc. Soms wil je gewoon lekker dobbelen en loot vinden.


Dat was ook m'n initiele probleem met GH - voelde wel de sfeer en de kwaliteit, maar merkte dat het niet echt iets voor mij was. Vond het veel te puzzelig en beleefde eigenlijk weinig lol aan het spelen. En tja, ieder z'n eigen voorkeur.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Zombicide BP of Massive Darkness  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®