Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




48 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 18:07 
.

Berichten: 35
Woonplaats: Uden
Wow ik had niet verwacht dat ik zo snel zoveel reacties zou krijgen!
Er is duidelijk een passie voor Workerplacement games op dit forum.

Na de adviezen heb ik 2de hands zowel Stone Age als Counterfeiters gevonden voor de aanschaf.

Stone Age sprak in eerste instantie het thema me echt totaal niet aan, waardoor ik die dus niet wilde. Maar het advies is zo overweldigend en de prijs wel oké, dus ik ga hem een kans geven.
Ik twijfel wel nog steeds lichtjes, ik ben bang dat die wat Bland aan gaat voelen. (jeetje hoe zeg je dat in het nederlands? (nog meer leenwoorden) ) Vandaar dat ik uitkwam op Raiders en Architects, juist door de meerdere lagen, maar ook het zeer gestroomlijnde spelverloop. Maar ik kan goed begrijpen dat, dat waarschijnlijk te veel is om mee te beginnen.


Counterfeiters, wat een enorm leuk thema! :D Sprak me gelijk aan en ook de track met daarop de politie vind ik een erg leuk mechanisme.

Ik ben zeer benieuwd hoe ze gaan bevallen :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 18:33 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (0)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
Goede keuzes wat mij betreft.
Counterfeiters is denk ik wel het leukst met 3 of 4. Ik heb hem met 2 nog niet gespeeld. Maar je kan vanwege het politiespoor het spelletje wel heerlijk gemeen spelen :twisted:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 23:18 
1. Harry Potter: Hogwarts Battle (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 174
De leukste workerplacement voor twee is zonder twijfel Targi! Stenen Tijdperk is ook leuk als je met meer dan twee bent.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 23:50 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Bij ons doet Rajas vd Ganges het ook prima met z'n 2en.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2019, 11:43 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
agri cola all creatures big and small is precies voor 2.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 12:24 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
The manhattan project is de leukste workerplacement die ik ken.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Laatst bijgewerkt door Antoi op za 12 jan 2019, 12:59, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 12:28 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Antoi schreef:
The manhattan project is de leukte workerplacement die ik ken.


Da's inderdaad een leuke doorontwikkeling van het genre. Ideaal voor een eerste kennismaking met worker placement? Natuurlijk niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 13:11 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Erwin schreef:
Antoi schreef:
The manhattan project is de leukte workerplacement die ik ken.


Da's inderdaad een leuke doorontwikkeling van het genre. Ideaal voor een eerste kennismaking met worker placement? Natuurlijk niet.


Ik weet het niet. Ik ben er vanuit gegaan dat degene die het spel spelen bekend zijn met bordspellen (stond geen verdere info bij het OP)
Beide spellen zijn makkelijk uit te leggen, al zal stenentijd perk misschien iets minder tijd kosten.

Wat voor stenen tijdperk spreekt is dat het bord overzichtelijk is en het spel "compact" speelt. Daar bedoel ik me dat je mogelijkheden beperkt zijn. Daar staat tegenover dat je wel een soort van strategie moet uitdenken om te winnen. Ga je voor de kaarten of de gebouwen, veel werkers (en dus voedsel) of weinig maar dan gecombineerd met hamers? Er zijn verschillende manieren om aan je punten te komen.

Wat voor The Manhattan project spreekt is dat iedereen op dezelfde manier moet winnen en je ook best goed kan inschatten hoever iedereen is. Het spel ervaar ik wat dat betreft rechtlijniger. Daar staat tegenover dat de verschillende borden en de acties die je moet doen om tot punten te komen wat complex over kunnen komen.

Uiteraard staat hier los van dat het thema je moet aanspreken

Mijn voorzichtige conclusie is dat ook the Manhattan project prima te spelen is met mensen die voor het eerst het workerplacement genre willen verkennen. Als je het met mensen wil spelen die voor het eerst een bordspel willen spelen ben ik helemaal met je eens dat je dat beter niet met the manhattan project kan doen.

(edit: tiepoos)

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Laatst bijgewerkt door Antoi op zo 13 jan 2019, 21:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 14:26 
7. Imperial 2030 (2009)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
Juist door die doorontwikking en dus complexiteit vind ik Manhattan Project niet geschikt als instapspel. Anders kun je ook Tzolk'in aanbevelen. Het mechanisme is simpel (plaats poppetjes of pak ze terug) maar zie door de bomen het bos maar eens. Moet je toch wel al wat ervaring hebben (verschillende spelgenoten van me zien dat vaak ook niet en hebben veel ervaring). Tzolk'in en MP zijn wel favorieten van me in het genre (hoewel ik MP Energy Empire beter vind dan MP, maar dat mag de pret niet drukken).

Terug lezend in je openingspost zie ik weer dat je opteert voor Raiders en Architects. Raider heb ik een keer gespeeld en ik begreep het enthousiasme voor het spel niet. Aardig spel maar meer ook niet vond ik toen (kan best met herhaald spelen veranderen natuurlijk). Zit wel dicht tegen een instapspel aan vind ik.
Architects of the West Kingdom heb ik gister voor het eerst gespeeld. Workerplacement met een twist. Door die twist wel afwijkend van andere wp spellen. Maar misschien toch ook nog te veel twist voor een instapspel. Dat gezegd hebbende heb ik van dit spel wel erg genoten (Raiders won ik, Architects werd ik 3e dus daar kan het niet aan liggen). Zo leuk dat hij op mijn wishlist is gekomen. Als vervolg spel als je Counterfeiters en Stenen Tijdperk al veel gespeeld hebt (of toch te eenvoudig vindt) zeker een aanrader.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019, 12:50 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 834
Woonplaats: De Meern
Counterfeiters is een tip die ik eens ga bekijken.

UIk heb drie favorieten als het gaat om worker placements. twee niet echt instapspellen, maar absoluut de moeite waard als het thema je aanstaat. En de derde is simpeler en ook erg leuk.
de eerste is Dungeon Petz. Een idioot spel, maar wat een plezier kun je ermee hebben :D
tweede is recenter: Chimera Station. Een heel erg leuk en herspeelbaar spel.
derde is Ex Libris. Mooi spel, er goed gemaakt en leuk om te spelen.

Pieter

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019, 13:49 
2. Endeavor (2009)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
Dungeon Petz is inderdaad helemaal geweldig. Maar ook een pittige.
Chimera Station en Ex Libris ken ik dan weer niet, dank voor de tip (Chimera Station wel al vaak aangekeken...)

Vergis je dan niet in Counterfeiters. Da's dan een hele eenvoudige. En daar is de speelduur ook naar. Maar wat mij betreft wel een hele leuke voor dat geld en speelduur.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2019, 15:31 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Dungeon petz en Chimera Station zijn erg goede spellen, maar zou ik in dit draadje zeker niet aanraden. Oa. omdat Dungeon petz qua regels niet eenvoudig is en Chimera station met zijn modulaire werkers weeral een doorontwikkeling van het genre is.

Ex Libris is wel een goede optie vind ik (maar duur en moeilijk te krijgen), maar bevat wel veel Engelstalige tekst op de tegels en de tekst is dan ook nog eens niet goed te lezen. Ik heb mijn versie moeten pimpen met extra zelfgemaakt tegeltjes met (Nederlandstalige) vergrootte en verduidelijkte omschrijvingen van de acties van de locaties want zoals het spel het voorziet vond ik het echt niet te doen, zeker niet met meer dan 2.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2019, 12:12 
Jakkiebak!

Berichten: 66
pinokio1993 schreef:
De leukste workerplacement voor twee is zonder twijfel Targi! Stenen Tijdperk is ook leuk als je met meer dan twee bent.

+1


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 16 feb 2019, 12:22 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Nijmegen
Ik zag Viticulture (Essential Edition) staan en ik kan beamen dat het een prima spel voor beginnende 'workerplacement'spelers is. Niet als eerste misschien, maar ik zat er samen met een beginnende spellenspeler erg snel in. Het heeft een instap, maar pak je snel op en het is een hele mooie productie. Al lijkt me een spel als Stenen Tijdperk wel een betere instap.

Daarnaast vind ik qua thema Pillars of The Earth een leuke workerplacement die niet zo complex is. Ik vind het boek leuk en al speel je het verhaal niet na, is het spel mooi vormgegeven tegen de achtergrond van het boek. Ik weet alleen niet of het nog makkelijk te verkrijgen is. Het is alweer een wat "ouder" spel uit 2006.. ;-)

+1 nog voor Lords of Waterdeep, maar een aantal vrienden moest ik wel overtuigen i.v.m. het thema D&D. Die hadden daar geen workerplacement bij verwacht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 16 feb 2019, 20:51 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 834
Woonplaats: De Meern
EEMBC schreef:
Vergis je dan niet in Counterfeiters. Da's dan een hele eenvoudige. En daar is de speelduur ook naar. Maar wat mij betreft wel een hele leuke voor dat geld en speelduur.


Vandaag binnengekregen en gespeeld. Inderdaad simpel, maar leuk en grappig. Zal niet heel vaak op tafel komen, maar een leuke instapper.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
48 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Het workplacement genre proberen.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: humske en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®