Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019, 11:46 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
Niet echt recensiefahig, omdat we AEL nog niet uitgespeeld hebben, maar wil dit even delen, hier, omdat de db nog geen entry voor AE heeft (en de mod dit geadviseerd heeft).

(is zo spoilerfree als mogelijk, maar eerste potje is gewoon een tutorial)

De AEL doos lag al een paar weken op de piano stof te vergaren, met vrienden een datum gepland en gisteren met een ervan uitgeprobeerd - of het uberhaupt iets voor ze zou zijn. TL;DR: volmondig ja!

Uiterlijk is de doos groot en imposant en oogt duister, dat was ook waarom we er nog niet aan durfden te beginnen.

Maar als je de spelregels doorneemt blijkt dat je maar een stuk of 30 kaartjes gebruikt voor de eerste Chapter (er zijn zo te zien een stuk of 7), de eerste heet The Ordeal. Je begint met een blank slate tovenaarsleerling in een setting die met een beetje fantasie de laatste strohalm van de beschaving is, waar de aardbol zo'n beetje veroverd is door enge aliens van een andere dimensie. Het bijzondere aan AEL is dat er GEEN dobbelstenen aan te pas komen, een unicum voor Amerit(h)rash games.

De spelregels zijn, zeker voor wat er moet worden opgezet (simpel), enorm warrig en herhalen 3x dat je een nemesis moet klaarleggen, de eerste minion kaart moet trekken, en daarna dat je daarmee moet wachten. Buitengewoon irritant.
Elke held krijgt zowel 1 set van 5 kaarten (4 kristalkaarten en 1 aanvalskaart), in zijn "hand" en ook in zijn "draw" stapel. Staat nogal krom uitgelegd in de handleiding. Had echt een stuk beter gekund, zeker omdat het als tutorial de toon zet..

Voorbeeld 1:
een van onze helden ging dood, en je komt dan na veel gezoek erachter dat helden niet dood gaan maar uitgeput (worden en blijven), en dan na verder zoeken door de handleiding (nee geen index) blijkt dat uitgeput betekent dat ze geen health er bij kunnen krijgen maar gewoon verder spelen. Daarna trokken we een kaartje waarop stond dat Any player er een paar health bij kreeg. Tegenspraak? We hebben de handleiding maar als leidend gehouseruled, terwijl bij andere spellen kaartjes de handleiding overrulen. In elk geval onduidelijk.

Voorbeeld 2:
Teksten als "Any player suffers 1 damage" zijn ook in het Engels erg ongelukkig gekozen. Het blijkt dat dit wordt gelezen als EACH player suffers 1 damage. Kon het niet uit de warrige handleiding halen, maar na wat gezoek op fora moet dit gelezen worden als "any ONE player, decide among the players who, suffers 1 damage". Belangrijk genoeg om te vermelden.

De sfeer is indrukwekkend, je wordt als tovenaarsleerling voor de leeuwen gegooid, kansloos natuurlijk, maar gelukkig is er een Assist deck. Van dat assist deck moet je af en toe een kaartje trekken als de Nemesis kaart die je trekt het woord "Assist" toont.

Het hele principe dat kaartjes het spel sturen moet je liggen, wij vonden het geweldig, wat me vooral aanspreekt is dat je niet echt vooruit kunt bladeren (zoals je in een boek zou kunnen doen) en je toch structuur bemerkt. Het spel ontvouwt zich mooi, maar het eerste hoofdstuk voelt toch iets te simplistisch en teveel "on rails" om het aan te kunnen bevelen. Je krijgt meer en meer de indruk dat de Assist kaartjes het spel teveel sturen, maar dat zal bij volgende hoofdstukken hopelijk minder zijn.

Het legacy element - kaartjes bekliederen en beplakken - wordt uitgesteld tot einde hfst 2, dus mensen die er tussenuit willen knijpen kunnen dat straffeloos doen tot die tijd.

Aspecten die voor mij belangrijk waren:
+ De table footprint valt mee, je kunt het spelen op een tafel van 50x50 cm. Vermoedelijk groeit de footprint met volgende hoofdstukken.
- Setup tijd: toch teveel gedoe voor een tutorial, maar dat wijt ik aan de handleiding.
- Speeltijd. We waren ruim 2 uur bezig alles bij elkaar, dus plan niets voor de rest van de avond. Toch iets teveel van het goede. Maar goed, je verveelt je geen moment omdat je steeds van alles leert.

Is het een aanrader? Ja als je 50 euro over hebt, plek om een grote doos te stallen, EN houdt van in een fantasy sfeer gedompeld te worden. Als je een hekel hebt aan tekst lezen, niet doen. Denk niet dat het iets voor kinderen is. Meer dan 50 euro zou ik voor de doos niet betalen - al heb ik blind alles wat bij de ks zat erbij gekocht, niet wetende of het wat zou zijn. Volgens mij is de retail versie hetzelfde als de ks versie.

SVP geen spoilers als reactie hieronder. Als we een volgend hoofdstuk hebben gedaan komt vervolg.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 23 feb 2019, 21:25 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
Vandaag met 3 vanaf start gespeeld t/ m chapter 2. Instructies en structuur zijn waardeloos. Geklooi met volgorde. Eerste poging werden we gesloopt, omdat ik het event deck op volgorde gesorteerd had. Bleek dat het Omgekeerde volgorde moest zijn. Verfrissend dat wel zo'n GAME OVER.
Chapter 2 weer geklooi met wat wanneer moet, wel uitgekomen.
Desondanks was iedereen dolenthousiast, het was intens spannend.
Niet een spel om dronken te spelen, en zo heb ik ze graag.

AEL is enorm gebasht sinds het uitkwam, zwakste systeem ooit, saaie bosses etcetera, vind het allemaal prima. Wij vinden AEL geweldig! Kijken uit naar volgende chapter, krijgen al een beetje een band met onze poppetjes. Lovely :-)

Om het spoiler free te houden, even dit: baas stond op het punt iets los te laten op ons wat compleet dodelijk zou zijn, mijn held offerde zich op, en omdat de ontbrekende schade wordt verhaald op het dorpje, en omdat lijken die schade verdubbelen, daalden de levenspunten van het dorpje van 14 naar 12, en het unleash effect deed het alleen bij een dorpje van 13 of meer. Vet episch, dat zal duidelijk zijn :-)

Absolute aanrader!
Graag verder verhaal niet voorzeggen, bij voorbaat dank!

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Aeon's End Legacy - recensie  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Aeon's End Legacy, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®