Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Reef
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019, 19:48 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Bouw het mooiste koraal zonder te moeten duiken! Geniaal!

Ik weet niet of ik ooit al vermeldde dat ik zwemmen haat. Ik kan het namelijk niet. Het enige wat ik heel goed kan is drijven. Alleen kom je daar niet zover mee als niemand je af en toe een duwtje geeft. Let wel, ik vind van mezelf dat ik heel goed kan drijven. Enige nadeel is dat ik eerst in het water moet springen om te kunnen drijven. Dat in het water springen is niet zo leuk voor de medemens want dat brengt nogal wat waterverplaatsing met zich mee. Dus onthoud zwemmen en duiken is niet aan mij besteed.

Ik voel dan ook geen onmiddellijke behoefte om spellen in die thematiek te spelen. Toch werd mijn aandacht op een van de spellenbeurzen getrokken door het wondermooie Reef. In de spelinleiding staat dat je je moet laten betoveren door de pracht van de oceaan. Normaal is dat voor mij reden genoeg om gillend weg te lopen. Maar toch zette ik door en speelde ik Reef. En ik heb er geen spijt van. Duik mee met mij naar het wondermooie Reef!


Afbeelding
Reef is van een kinderlijke eenvoud. Je legt het in vijf minuten uit. Dat is het probleem niet, een winnende strategie ontwikkelen is iets minder voor de hand liggend. Maar laat ons bij het begin beginnen zijnde de spelregels.

In reef krijgt iedereen een spelersbord waarop hij zijn eigen koraalrif zal bouwen. Dit spelersbord bestaat uit een raster van vier op vier, zestien vakjes dus. Daarnaast krijgt elke speler de vier verschillende koraalfiches (rood, paars, groen en geel). Die plaatst de speler op de vier middelste vakjes van zijn koraalrif. Iedere speler krijgt ook twee kaarten die hij in zijn hand neemt. En drie overwinningspunten om te starten. Voila we zijn klaar om Reef te spelen. Och ja, eerst worden er nog drie kaarten opengelegd naast de eveneens open liggende trekstapel. Er zijn dus vier kaarten zichtbaar waaruit de speler straks kan kiezen.

De speelbeurt van een speler is vrij simpel ofwel neemt hij een kaart ofwel speelt hij een kaart. Een speler mag kaarten nemen tot hij er maximaal vier in zijn hand heeft. Van zodra die kaartlimiet bereikt is, moet hij een kaart spelen. De kaart neem je uit het openliggend aanbod. Neem je een van de drie kaarten naast de stapel weg, dan wordt die meteen vervangen door de openliggende kaart bovenop de trekstapel. Een speler mag ook die kaart nemen, maar dan moet hij één overwinningspunt op een van de andere drie kaarten leggen (die met de minste overwinningspunten).

Een kaart spelen betekent dat je de twee afgebeelde koraalfiches neemt en meteen aanbouwt in jouw rif. Je mag koraalfiches tot vier hoog stapelen. Daarna kijk je van bovenaf naar jouw koraalrif en controleer je of jouw rif aan het patroon voldoet dat op de gespeelde kaart is afgebeeld. Voor ieder gelijkend patroon scoor je de overwinningspunten van de kaart. Let wel, een koraalfiche kan maar eenmaal punten opbrengen. Je kan dus met eenzelfde koraalfiche geen tweemaal punten scoren.

Je doet dit tot de koraalfiches van een kleur uitgeput zijn of totdat, uitzonderlijk, de stapel met kaarten leeg is. Wie dan de meeste overwinningspunten heeft, wint Reef. Ik zei het toch. Simpel nietwaar.

Afbeelding
Next Move Games, als ik me niet vergis een Canadese uitgeverij, brengt spellen uit met precies vier letters in hun naam. Azul is een van hun grote hits, waarmee ze wereldwijd scoorden en alle aandacht naar zich toe trokken. Reef is de opvolger van Azul. Net zoals bij Azul is Reef wondermooi uitgegeven. De koraalfiches zijn kleurrijk en van uitstekende kwaliteit net zoals de andere spelcomponenten.

De spelregels van Reef zijn heel eenvoudig. Je zet het spel op en je legt het uit in vijf minuten. Je bent klaar op een klein halfuur en je hebt meteen zin om het nog eens te spelen. Welk spel heeft die kwaliteiten in huis? Reef is het ideale spel om niet spelers te verleiden om een spelletje te spelen.
Ondanks dit alles is het niet zo eenvoudig om een winnende strategie te ontwikkelen. In Reef moet je een gezonde mix vinden tussen onmiddellijk puntengewin en toch opbouwen om op een bepaald moment jouw grote slag te kunnen slaan. De kaarten zijn namelijk zo opgemaakt dat de twee koraalfiches die je mag nemen nooit in het patroon voorkomen waarmee je punten scoort. Dus ofwel speel je een kaart om punten te scoren en neem je de twee fiches er bij. Ofwel speel je een kaart om met de twee fiches een patroon op te bouwen die op een van jouw andere kaarten staat en scoor je nu geen punten.

Vanzelfsprekend zit er een geluksfactor in Reef. Je bent afhankelijk van de kaarten die in het aanbod liggen. Soms zijn dat diegenen die je nodig hebt, soms kan je geen flikker aan met die rotdingen. Dat is trouwens de enige interactie die in het spel tussen de spelers voorkomt. Je kan een goeie kaart voor de neus van een andere speler wegnemen. Voor de rest is er geen interactie tussen de spelers. Wie dat in een spel zoekt, zal iets anders moeten spelen.

Maar laat dat het spelplezier niet bederven, Reef is een aanrader. Wie op zoek is naar een halfuurtje spelplezier van de hoogste graad, mensen, speel Reef!

Asmodee zorgt voor de verdeling van Reef in Nederland, België en Frankrijk. Daarvoor maakten ze een versie met Nederlandse en Franse spelregels.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Reef
BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2019, 22:22 
Uno

Berichten: 1
Ziet er erg leuk uit! Ben erg benieuwd naar het spel. Hopelijk krijg ik daar binnen kort ook een kans voor :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Reef
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2019, 06:13 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ik heb deze cadeau gekregen en onlangs gespeeld en ik vind dit inderdaad een toppertje. Eenvoudige regels, voldoende diepgang, schitterend materiaal en een niet al te lange speelduur zodat een revanche potje zo gespeeld is. Wat wil je nog meer? :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Reef  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

+8, 2018, Asmodee, Chris Quilliams, Emerson Matsuuchi, Next Move Games, Reef, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®