Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 01:23 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Intertoys

Tamara Bakker

Afgelopen week kopten de kranten dat speelgoedketen Intertoys failliet is gegaan. Deze winkel, die bij mij thuis steevast werd aangeduid als Interzooi, heeft het niet gered met speelgoed dat voornamelijk bestond uit meuk van Chinese makelij en waarbij het assortiment bordspellen ook flink te wensen overliet. Om nog maar te zwijgen over de vakkennis van de medewerkers, die vaak nog wel de kassa konden bedienen, maar die het over het algemeen ontbrak aan degelijke productkennis.


In het internettijdperk moet sowieso elke winkel zichzelf afvragen wat zijn meerwaarde is ten opzichte van giganten als Cool Blue en bol.com. Onderscheid je je als winkel met je prijzen, ga je vol voor kwaliteit, of haal je iets anders uit de kast om de consument naar je winkel te lokken? Intertoys had dit niet goed op orde, maar is niet de enige. Blokker staat op wankelen en boegbeelden als Free Record Shop, Kijkshop en V&D zijn al uit het straatbeeld verdwenen.

Interessant genoeg is de reactie van het grote publiek op het verdwijnen van winkels uit het straatbeeld dat men dit ervaart als een verlies. Toen V&D failliet ging, toonde het acht uur journaal beelden van klanten die rouwig waren om het sluiten van de V&D. Als aan diezelfde klanten echter werd gevraagd wanneer ze voor het laatst iets hadden gekocht bij V&D, dan bleef het stil. Men ging naar V&D om te kijken, niet om te kopen. Kopen deed men vervolgens op internet.

Menig boekhandel zal dit herkennen. Klanten komen in een boekwinkel om een boek te bekijken en om advies te krijgen van het verkopend personeel. Vervolgens rent men de winkel uit en wordt het boek besteld via bol.com. Volkomen onlogisch, aangezien bol.com veelal dezelfde prijzen hanteert als de boekwinkel en bij bestellingen onder de 20 euro ook nog eens verzendkosten rekent. De perceptie is echter dat bol.com goedkoper is en dus bestelt men bij bol.com.

De klant is dan wel koning, maar gedraagt zich niet altijd koninklijk. De vakkennis van de winkelier wordt niet alleen bij boekhandels misbruikt om bestellingen te plaatsen bij zijn (vermeend) goedkopere on-line concurrent. Ook spellenspeciaalzaken hebben last van dit fenomeen. Ben je als verkoper flink wat tijd bezig om je klant te adviseren, komt hij als puntje bij paaltje komt niet tot een aankoop en hoor je later dat hij het spel via internet (al dan niet voor een grijpstuiver minder) heeft aangeschaft. Dat riekt wat mij betreft naar vals spelen.

Bij deze wil ik dan ook de bezoekers van Bordspelmania vragen om de winkelier van de fysieke bordspelwinkel zijn marge te gunnen in ruil voor een goed advies in zijn winkel. Gedreven winkeliers met een passie voor spellen zijn een uithangbord van onze hobby. Laten we deze winkels daarom koesteren. Als we dit niet doen, zullen zij ook uit het straatbeeld verdwijnen en dat zou een verlies zijn voor onze mooie hobby.



Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 02:10 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 541
Woonplaats: Den Haag
Eens met je conclusie.

https://www.volkskrant.nl/cs-bde3605bd

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 08:19 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 317
Woonplaats: Groningen
"De klant is dan wel koning, maar gedraagt zich niet altijd koninklijk."

Leuk stuk, en deze zin is mooi!

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 09:28 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Ik ben ook iemand die advies waardeert voor producten en het bij een lokale winkel wil kopen.


Maar erger me ook al gebrek bij kennis bij dit soort zaken.

Halo 4 kwam destijds uit. Ik vroeg of hij al binnen was. De medewerker bij Intertoys van de speciale games afdeling kende het spel niet.

Toen wees ik naar de levensgrote kartonnen pop van Masterchief in de winkel die daar al een maand stond naast de kassa. En Halo is voor een games afdeling geen niche of kleine titel.

Ze veroorzaken het ook zelf. Als iets net op is wil ik het graag bestellen om later op te halen. Veel ketens zoals Intertoys zeggen dan bestel maar via de website. Dan stuur je mensen naar het internet en dat is juist het probleem.


Om terug te komen op de klant is koning: ik kende de variant:

De klant is koning tenzij hij zich als een boer gedraagt. Dan wordt hij als een boer behandeld.


Laatst bijgewerkt door Edwin84 op di 26 feb 2019, 09:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 09:36 
1. Robinson Crusoe (1958)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Eens met je conclusie.
Zelf koop ik zelden een spel online. Een bezoekje aan de spellenwinkel maakt de aanschaf van een spel nog leuker. Lekker neuzen tussen alle nieuwe spellen, en in de winkel wat nieuws proberen.
Binnenkort zijn we 1 jaar getrouwd, een prima moment om ons zelf op een nieuw spel te trakteren. We gaan voor Robinson Crosoe! Deze heb ik vooraf in de winkel besteld, en volgende week gaan we hem kopen.
Vast iets duurder dan wanneer ik hem online zou bestellen, maar nu krijgen we er een leuke middag bij, en dat heb je bij online shoppen niet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 10:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Eerlijk gezegd koop ik in de lokale spellenwinkel vooral kadootjes voor anderen. Doorgaans leuke, redelijk bekende spelletjes in het Nederlands, uitgegeven door 999 of White Goblin en een enkele keer door Libellud of Z-Man. Dan wordt het meteen leuk ingepakt en ik heb mijn schuldgevoel afgekocht dat ik het gros van mijn eigen collectie op Spiel, tweedehands of online gekocht heb. Maar dat betreft 9 van de 10 keer spellen die toch niet in die winkel zouden liggen.

Voor de expertise hoef ik er trouwens niet heen te gaan want ..ahum.. ik weet toch meer dan zij.

:shh:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 10:16 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Ik kan mij eerlijk gezegd niet zo vinden in een paar dingen die in dit stuk worden gezegd. Je laten informeren door een verkoper en dan ergens anders de aanschaf doen? Lijkt me volkomen valide. Het is de taak van de verkoper jou te overtuigen een aanschaf te maken en als hij dat niet goed heeft gedaan, dan is dat niet mijn fout als consument. Ik heb me vaak genoeg door een verkoper laten verleiden wanneer ik niet van plan was daar te kopen. Ik vind het een rare gedachtekronkel dat als je expertise inwint bij een verkoper dat je dan enigszins verplicht zou moeten zijn daar iets tegenover te stellen in de vorm van een aankoop. Dat is meegaan in verkopers-retoriek (voor wat hoort wat, voet in de deur techniek, etc.), en daar pas ik voor. Overigens vraag ik me af hoe serieus dit probleem is. Ik merk toch heel vaak dat mensen die spellenwinkels binnenlopen zich serieus laten voorlichten en dan ook die raad opvolgen en een spelletje meenemen. Het 'probleem' zit meer bij de geeks die verstand van zaken hebben.

Ik heb als consument geen enkele verantwoordelijkheid, enkel tenzij ik zelf hardop begin te klagen dat bepaalde winkels waar ik bewust niet koop uit het straatbeeld verdwijnen. Maar ik vind dat altijd een gek argument. Maken mensen zich daar werkelijk druk om? Ik vraag het wel eens aan vrienden of collega's maar die halen hun schouders op. Winkel-loyaliteit bestaat nauwelijks. En ik vind dat iets positiefs (net als dat ik altijd argwanend kijk naar politieke-partij-loyaliteit. De zwevende kiezer heeft meer waarheid in pacht). Ook lijkt deze naar nostalgie riekende neerslachtigheid meer voorbehouden aan sommige winkels en niet aan anderen. Wie was er bijvoorbeeld rouwig om dat meer en meer reisbureaus uit het straatbeeld verdwenen? Niemand toch? Dat is toch ook verloren gegane expertise? Was laatst een interessant artikel dat sowieso allerhande winkels verdwijnen en koffiebarretjes massaal uit de grond springen. Dat geeft een stad toch ook een gezellig aanzicht, of niet?

Ook al kan ik me niet in enkele punten vinden, de conclusie kan ik me wel achter scharen. Ik loop graag eens binnen bij een spellenwinkel. Het voelt als een snoepwinkel waar een gigantische hoeveelheid lekkers je aanstaart. Ik koop regelmatig bij een fysieke winkel, maar ook met enige regelmaat online (ik ga niet 70 euro neerleggen voor een spel, wat ik voor 40-50 euro online kan vinden). Expertise heb ik niet zoveel aan, omdat, met alle respect, ik vaak meer verstand van zaken heb van spellen dan de doorsnee verkoper waarmee ik spreek. Desalniettemin ben ik wel 'part of the community' en wil ik ze steunen. Omdat ik mijn hobby graag wil delen met anderen, en die expertise die ik niet nodig heb wel gun aan anderen. En dat maakt het categorisch anders dan andere winkels (ik vergelijk het meer met een club waar ik een lidmaatschap heb).

Niet omdat het moet, maar omdat het kan (en ik het wil). :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 11:04 
21 10 20 10

Berichten: 356
Woonplaats: Klein plekje in een grote wereld
Als een fysieke winkel goedkoper is dan prima, anders heeft ie gewoon pech.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 12:23 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 834
Woonplaats: De Meern
Robertopellizini schreef:
Je laten informeren door een verkoper en dan ergens anders de aanschaf doen? Lijkt me volkomen valide. Het is de taak van de verkoper jou te overtuigen een aanschaf te maken en als hij dat niet goed heeft gedaan, dan is dat niet mijn fout als consument.


Ik ben het met bijna alles wat je zegt wel eens, maar niet met deze zin. Er zijn in mijn ervaring zeker mensen die de tijd en mogelijkheden van een winkel (bijvoorbeeld om te passen) doelbewust alleen maar gebruikt om informatie in te winnen om daarna online te kopen.
Ik vind dat dan niet de fout van de verkoper die zijn werk niet goed zou doen. Het is in mijn ogen misbruik maken. Je wil gebruik maken van de diensten van de winkel, maar niet de prijs van die dienst willen betalen.
Ik ken een dierenwinkel waarbij advies 5 euro kost en gratis is bij aanschaf van het product. best een goede manier om dat te omzeilen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 13:22 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Hier in Doetinchem is een leuke gezellige spellenwinkel, waar ik graag langskom en een praatje maak met de twee eigenaressen. Maar deze winkel is niet ruim genoeg om een grote collectie te hebben, zij maken hun winst vooral door verkoop aan scholen en verenigingen.
Maar alle spellen van 999 en WG koop ik daar altijd en soms zie ik daar nog wel eens een leuk klein spelletje dat ik nog niet had ontdekt.
En natuurlijk is een spel daar iets duurder - al valt dat vaak best mee - zeker als ik de verzendkosten niet mee hoef te rekenen.
Ik hoop dat deze winkel nog lange tijd mag blijven. Ik denk het wel, want vaak is het stervensdruk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 13:50 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
pieter.schutz schreef:
Robertopellizini schreef:
Je laten informeren door een verkoper en dan ergens anders de aanschaf doen? Lijkt me volkomen valide. Het is de taak van de verkoper jou te overtuigen een aanschaf te maken en als hij dat niet goed heeft gedaan, dan is dat niet mijn fout als consument.


Ik ben het met bijna alles wat je zegt wel eens, maar niet met deze zin. Er zijn in mijn ervaring zeker mensen die de tijd en mogelijkheden van een winkel (bijvoorbeeld om te passen) doelbewust alleen maar gebruikt om informatie in te winnen om daarna online te kopen.
Ik vind dat dan niet de fout van de verkoper die zijn werk niet goed zou doen. Het is in mijn ogen misbruik maken. Je wil gebruik maken van de diensten van de winkel, maar niet de prijs van die dienst willen betalen.
Ik ken een dierenwinkel waarbij advies 5 euro kost en gratis is bij aanschaf van het product. best een goede manier om dat te omzeilen.
Sommige mensen kun je niet overtuigen met verkoop. Het gaat niet om overtuigen.

Er zijn mensen die willen een product zien. Die willen informatie over het product en soms nog uittesten. Denk aan een fotocamera. Ze vragen de verkoper de hemd van het lijf. En zeggen na afloop ik denk erover na en gaan naar een website waar ze op voorhand al van plan waren te bestellen. Deze website heeft geen deskundige medewerkers. Je kunt er alleen bestellen.

De reden dat die winkel duurder is is niet dat het een dure winkel is. Zij hebben nou eenmaal meer personeelskosten en kosten voor de winkellocatie. De verkoper had de consument al overtuigd van het product. Maar de consument is gewoon te gierig. En wilde gratis advies. Maar gratis bestaat niet, dat zit in de verkoopprijs.

Erger me hier ook aan bij bepaalde winkels. Een geurtje is duurder bij Ici Paris XL dan de Kruidvat. Maar toch willen mensen bij de Kruitvat geuradvies en alle luchtjes proberen. Als de caissière aangeeft dat dat niet kan worden ze boos en zeggen ze De Klant is Koning.

Ik koop niet alles bij speciaalzaken. Veel zaken weet ik beter dan het winkelpersoneel. Dan bestel ik ook online. Videogames bijvoorbeeld. Passen door de brievenbus ik hoef niet weg en weet toch wat ik wil kopen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 14:38 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Dat dus.

Wel uitgebreid advies vragen in de winkel en vervolgens online goedkoper kopen.

"Vroegâh" had je nog veel elektronicawinkels. It's, Megapool, Expert, de Block, Radio Modern, Speed, Harense Smid, Scheer&Foppen, Dixons, Paradigit, ook V&D verkocht elektronica, Foto Klein, MyCom, Dynabyte, Prijstopper, Guco, en nog meer.

Veel overname, fuseren en faillissementen. En wat hebben we nu nog over?

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 14:59 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik bestel behalve dagelijkse boodschappen ook bijna alles online. Ik heb geen deskundig advies nodig van een verkoper die toch een verkoopspraatje houdt. Ik ga liever af op onafhankelijke recensies die ik online kan vinden (testaankoop, tweakers, boardgamegeek enz) en zal de fysieke winkels ook niet missen als ze zouden verdwijnen. Ik begrijp niet goed wat het probleem daarmee is. :think: Afgezien van het feit dat de uitbater en het personeel van die winkels uiteraard hun job zouden verliezen en dat is spijtig, maar dat gebeurt constant en op veel plaatsen, ook in de industrie enz.
Wat spellen betreft heb ik zeker geen advies nodig aangezien smaken enorm verschillen en het advies van de verkoper is daarom niet het beste advies voor mij persoonlijk...
En dat zegt de zoon van een kleine zelfstandige uitbater van een fysieke winkel :shh:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 17:22 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Voor simpele producten maakt het minder uit maar mensen denken vaak dat ze alles zelf weten op bepaalde gebieden en kopen alsnog een kat in de zak.

Hoe vaak ik bij iemand destijds geen zogenaamde full hd tv zag toen die uitkwamen. Bleek dan toch HD ready te zijn en dan nog met een verouderde Ziggo box met smart kabel te zijn aangesloten.

Maar dat is vaak ook probleem van de winkels van nu. Personeel moet goedkoop om met online te concurreren. Ze weten niks meer over de producten.

Voor goed advies moet je naar zelfstandigen niet de grote ketens.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Intertoys
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2019, 19:41 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 855
Woonplaats: Bollenstreek
Ik vind het ook niet netjes als mensen zich in een winkel laten informeren, maar vervolgens het gewenste product online gaan kopen. Als je niet de vaak iets hogere prijs wilt betalen die nodig is om de personeelskosten te dekken, zoek dan zelf op internet de informatie maar op. In sommige gevallen zouden fabrikanten via kortingen of mini-uitbreidingen fysieke winkels kunnen steunen voor de moeite die zij doen om spellen aan de man/vrouw te brengen (ik weet niet of dar gebeurt in de spellenbranche). De fabrikant heeft er immers ook belang bij dat mensen advies kunnen krijgen en dus met goede verkopers.

Ik koop trouwens graag in fysieke winkels, maar bestel soms ook online als ze daar een spel hebben dat ik in winkels in mijn omgeving niet kan vinden. Voor mij vullen ze elkaar dus goed aan (met Kickstarter nog als derde alternatief)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Intertoys  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®