Jerome schreef:
Afgelopen vrijdag kreeg ik Feudum cadeau en ik begin er achter te komen dat het een flinke kluif wordt om dat aan mijn medespelers uit te leggen; ik snap het zelf amper na het doornemen van de regels.
Is het aan te raden om de solo variant te spelen teneinde de spelsystemen in de vingers te krijgen?
Dit is tot nu toe het spel waar het doornemen van de regels me het meeste tijd kostte. Dat heeft enerzijds te maken met toch behoorlijk wat losse sub-regeltjes, maar de opzet van het regelboek helpt ook niet echt. Alles staat er wel in, maar in een soort verhalende structuur. Het werkt niet zo goed als naslagwerk. Ook de spelershulp die erbij zit had beter gekund.
En toch zit er enorm veel samenhang in alle acties die je kunt doen en zodra je twee ronden hebt gespeeld, valt het meeste op z'n plek. Een overzicht waar de zes guilds voor staan en waar de 5 grondstoffen voor staan zou al enorm helpen (6+5 zijn ook de 11 acties die je in het spel hebt).
Één van de dingen waarvan ik me afvraag of het niet simpeler had gekund, zijn de drie vervoersmiddelen. Had dat nou niet gewoon eentje kunnen zijn? En een middel om de guild status bij te houden, die had ook verplicht bij het spel geleverd mogen worden. En dat is schijnbaar ook één van de add-ons geworden. Tja, wil ik die er nu óók bij hebben?
Hier staat een stappenplan voor als je het spel een eerste keer wilt spelen met nieuwe spelers.