Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verkiezingen
BerichtGeplaatst: di 26 maart 2019, 08:27 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Verkiezingen

Tamara Bakker

Een paar dagen voor de aanslag in Utrecht en voor de Provinciale Statenverkiezingen wilde ik een column schrijven over spellen en verkiezingen. Al snel rolde er een column uit mijn toetsenbord, waarvan alleen het einde nog ontbrak. Ik besloot dit einde te schrijven na de uitslag van de verkiezingen.

De column die ik had geschreven, luidde als volgt:

Naar aanleiding van de verkiezingen voor Provinciale Staten en de Waterschappen, moest ik onlangs in een nostalgische bui terugdenken aan een Live Roleplaying dag van spelvereniging het Duivelsei, alweer meer dan 20 jaar geleden. De spelers speelden in de binnenstad van Leiden leden van fictieve politieke partijen, die probeerden de verkiezingen te winnen. Er was een partij voor vegetariërs (motto: Give peas a chance), een partij voor vleeseters (motto: Vreet vlees) en een partij met de naam D6, die bij stemmingen steevast haar mening bepaalde door met een dobbelsteen te gooien. Het was geweldig om op deze ludieke manier fictieve verkiezingen na te spelen.

Plots vroeg ik me af hoeveel bordspellen er zijn met verkiezingen als thema. Een snelle blik op boardgamegeek levert ongeveer 140 spellen op met verkiezingen als thema, waarvan verreweg de meeste gaan over Amerikaanse (presidents)-verkiezingen. Kennelijk leven verkiezingen in Europese landen niet zo erg als spellenthema.

Een interessante vreemde eend in de bijt is het Duitse spel Die Macher, over verkiezingen in Duitsland. De spelers proberen de deelstaten voor zich te winnen, proberen de media te paaien en proberen zoveel mogelijk leden voor hun partij te winnen. Het ultieme doel is het behalen van zoveel mogelijk zetels in de Bundestag.

Maar ook als een spel geen verkiezingen als thema heeft, kan er binnen het spel wel een element zitten van verkiezingen. Leukste voorbeeld daarvan vind ik Drüber und Drunter. Op het bord staan gebouwen afgebeeld. Van vier kanten bouwen spelers wegen, waar de bedoeling is om de gebouwen van anderen te overbouwen en die van jezelf te laten staan. Echter, op het bord staan ook wc-hokjes afgebeeld. Zodra iemand daar overheen wil bouwen, wordt erover gestemd. De meerderheid beslist vervolgens of de weg mag worden aangelegd over het wc-hokje.

Terug naar de verkiezingen: Om te checken of de ideeën van de partij waarop ik wilde gaan stemmen, nog steeds het meest overeenkomen met mijn voorkeuren, heb ik de Kieswijzer ingevuld. Tot mijn schrik kwam daar de partij 50Plus als nummer één uitrollen. OK, met mijn 44 lentes ben ik niet meer piepjong. Maar op 50Plus gaan stemmen, dat ging mij nou net te ver. Bovendien, wat moet ik als actuaris bij een partij die de AOW-leeftijd weer terug naar 65 wil brengen? Gelukkig kwam de partij die op nummer twee staat meer overeen met mijn politieke voorkeur.


En toen kwam het dilemma. Hoe ga ik deze column afsluiten? Is een humoristische afsluiter op zijn plaats, nadat in Utrecht een gestoorde schutter drie mensen doodschoot en nog vijf anderen verwondde? Moet ik eindigen met de bedenkelijke opkomst van de partij van Terry de Ezel (zoek het Franse woord voor ezel maar eens op, naast âne is er nog een ander woord dat begint met een b....)? Of laat ik het lot van de afsluiting van deze column over aan een gooi met de dobbelsteen, zoals bij D6 uit de inleiding?

Ik eindig toch maar met verwondering en positiviteit. Op dezelfde dag waarop de verkiezingen waren, werd bekend dat Nederland op de vijfde plaats staat op de ranglijst van landen waarin de inwoners het gelukkigst zijn. En toch is klagen volkssport nummer één in Nederland. Of het nou is over klimaatdrammers, immigratie of het pensioenstelsel: de Nederlander klaagt graag en veel.

Laten we toch een voorbeeld nemen aan de Finnen, die nummer één staan op de gelukslijst: we nemen een wodka en vieren de lente. En ondertussen blijven we spellen spelen, want: een mens is niet te oud om te spelen, maar wordt oud door niet meer te spelen.


Lees ook deze column: Verkiezingen - deel 2


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Verkiezingen
BerichtGeplaatst: di 26 maart 2019, 08:53 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Heb je wel eens Seenot im Rettungsboot gespeeld?
Totale democratie!

De situatie is dat er schipbreuk geleden is en verschillende bemanningen zitten verspreid over een paar bootjes, waarmee ze de kust proberen te bereiken. Het spel verloopt volgens vaste procedures en over elke stap wordt gestemd: welke boot gaat vooruit? Welke boot krijgt een lek? Binnen de boot met een lek: wie gaat overboord? Stemmen, stemmen, stemmen. En op een gezellige manier ruzie maken met je vrienden. Democratie was zelden zo leuk (en gemeen).


Laatst bijgewerkt door Jerome op di 26 maart 2019, 17:18, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Verkiezingen
BerichtGeplaatst: di 26 maart 2019, 16:51 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Veruit het bekendste spel met verkiezingsthema is natuurlijk Secret Hitler.

De makers van het spel gaven daags nadat Trump de verkiezingen had gewonnen een exemplaar aan alle Amerikaanse senaatsleden, met als impliciete boodschap "Let alsjeblieft een beetje op?".


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Verkiezingen
BerichtGeplaatst: di 26 maart 2019, 19:32 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Ook politiek getint is Revolution.

Of Cuba waar je op verschillende wetten kunt stemmen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Verkiezingen
BerichtGeplaatst: di 26 maart 2019, 19:49 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Cuba moest ik ook gelijk aan denken ja... Ook bij Kaiser word er elke ronde gestemd over de rol van keizer.

Nb. Saillant detail: Blijkbaar staan de finnen op 1 qua gelukkigste volk, daarnaast voeren ze ook de lijst aan qua meeste zelfmoorden... gekke combo die 2 uitersten

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Verkiezingen
BerichtGeplaatst: do 28 maart 2019, 15:13 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Papendrecht
1960: making of the president, geeft een goed beeld van de amerikaanse verkiezingen, vooral hoe vreemd de 'swing'-states kunnen zijn.

NB. wat betreft Finland; als de ongelukkige zelfmoord plegen hou je vanzelf de gelukkigste over. Als ze dan maar niet ongelukkig worden door de zelfmoord van de ander... :eh:

_________________
Wat spelen we vandaag?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Verkiezingen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®