Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




58 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 apr 2019, 09:38 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
kosterix schreef:
Postcard Dungeon

Heb deze wel eens voorbij zien komen, benieuwd naar je bevindingen!

RiderHat schreef:
Inmiddels heb ik Robinson Crusoe 6 keer gespeeld en ik kan niet wachten tot ik weer een spelletje kan spelen :D Ik vind het een geweldig en verslavend spel. De uitbreiding (pre-order) plus een aantal promo's van het basisspel zijn inmiddels ook besteld!

Even een vraagje: ik heb bij mijn spellen nog nooit kaarten gesleeved, moet ik dat bij deze wel doen? Ik twijfel. Ik verwacht het nog heel vaak te gaan spelen en in veel Robinson Crusoe video's/reviews zie ik sleeved kaarten voorbijkomen... Maar ik vind sleeves niet mooi en heb liever de kaarten zelf vast. Ook valt het wel mee hoe vaak de kaarten geschud moeten worden.
Daarnaast, welke sleeves moet ik hebben en wat zijn de kosten?

Gebruiken jullie sleeves voor Robinson Crusoe?

Ik sleeve tegenwoordig bijna alles. Eerst vond ik dat maar onzin terwijl ik wel al mijn MTG-decks sleevede. Nu vind ik niet sleeven vaak zonde, zeker bij grotere spellen. Kijk, een spelletje als Sushi Go zal ik nooit sleeven. Maar ik vind het gewoon jammer als mijn Robinson-kaarten helemaal naar de getver gaan. Dan heb ik het nog niet eens over markeringen op de kaarten. Ik zie spellen liever als duurzaam product, niet als iets dat je kunt vervangen als er iets kapot is. Want we kopen al zo veel en gooien al zo veel weg.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 02 apr 2019, 09:59 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
RiderHat schreef:
Inmiddels heb ik Robinson Crusoe 6 keer gespeeld en ik kan niet wachten tot ik weer een spelletje kan spelen :D Ik vind het een geweldig en verslavend spel. De uitbreiding (pre-order) plus een aantal promo's van het basisspel zijn inmiddels ook besteld!

Even een vraagje: ik heb bij mijn spellen nog nooit kaarten gesleeved, moet ik dat bij deze wel doen? Ik twijfel. Ik verwacht het nog heel vaak te gaan spelen en in veel Robinson Crusoe video's/reviews zie ik sleeved kaarten voorbijkomen... Maar ik vind sleeves niet mooi en heb liever de kaarten zelf vast. Ook valt het wel mee hoe vaak de kaarten geschud moeten worden.
Daarnaast, welke sleeves moet ik hebben en wat zijn de kosten?

Gebruiken jullie sleeves voor Robinson Crusoe?
Ik sleeve het spel niet. De kaarten worden niet continue vastgehouden zoals bij een deckbuilder of slagenspel.

Als een kaart een lichte markering heeft is niet erg wat betreft spelbeleving en invloed op het eindresultaat.

Dit is anders bij een Machiavelli waar de koning of moordenaar een markering heeft.

Daarom sleeves ik zelf alleen kaarten van geheime rollen en verborgen informatie zoals kaarten waarmee je bij andere spellen in geheim een actie kiest.

Dit is wel persoonlijk. Zoals hierboven beschreven kun je uit duurzaamheid alles sleeves natuurlijk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 02 apr 2019, 14:05 
4. Gaia Project (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
AlliantieAJ schreef:
Orleans vind ik solo ook erg geslaagd


Orleans zou ik ook niet kopen puur en alleen voor solo. Is echt een spel voor meer (liefst 5). De solo variant in de basisdoos (Tours) speelt te makkelijk weg; de solovariant Hoogwaardigheidsbekleder uit de eerste uitbreiding eigenlijk ook, en de variant Hoofdstad Vierzon vind ik nou juist weer frustrerend lastig (heb ik nog niet weten te winnen... iemand anders wel?). Overigens is Orleans niet meer te koop volgens mij, dus dat scheelt weer.
De automa van Wingspan vind ik heel goed. Als ik de gedekte vogelkaarten bij de 'tegenstander' vijf punten geef, dan heb ik nog niet van haar gewonnen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 17 apr 2019, 17:18 
6. De Friesche Velden (2014)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
RiderHat schreef:
De uitbreiding (pre-order) plus een aantal promo's van het basisspel zijn inmiddels ook besteld!

Vandaag heb ik de uitbreiding binnen gekregen!

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 08:18 
Locomotief

Berichten: 33
Citaat:
Robinson blijft denk ik favoriet maar dan wel de tweede editie (laatste).


Ik heb al een poosje de eerste editie in mijn bezit. Opgepikt in een kringloopwinkel, nooit meer aan gedacht. Zeker niet als solo game. Ben geen grote sologamer, heb Vrijdag een keer of 4-5 gespeeld en twee van Gloomhaven's soloscenario's, en daarmee houdt het op. Maar dit topic wekt mijn interesse.

Maar waarom persé de tweede editie? Is er een groot verschil (mbt de solo game)?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 09:25 
3. Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island (2012)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
sjorsa schreef:
Maar waarom persé de tweede editie? Is er een groot verschil (mbt de solo game)?

Ik zou zeggen: nee. Het spel is volgens mij inhoudelijk niet anders. De doos is anders, de onderdelen zijn wat verbeterd en vooral de handleiding is flink verbeterd. Dat laatste maakt wel een verschil als je het spel nog niet kent en kan het spel maken of breken. De "nieuwe" handleiding is gewoon hier te vinden: https://portalgames.pl/files/rules/robi ... lebook.pdf ;)

Ze zijn bij Portal Games ook niet bang voor wat zelfspot :D

Afbeelding

Zie voor de verschillen ook:
https://boardgamegeek.com/thread/171335 ... n-editions

Als je solo gaat spelen raad ik je aan te beginnen met het Castaways scenario icm de Explorer (of misschien Carpenter), Friday en Dog.
Als je later met meerdere characters te gaan spelen wordt het nog interessanter maar ook iets ingewikkelder.
Zelf vond ik de playthroughs van Ricky Royal soms best nuttig (ook wat saai): https://www.youtube.com/playlist?list=P ... fZdhTCx1GN. Andere playthroughs zijn vaak moeilijker te volgen of er worden veel te veel fouten gemaakt.

Houd er rekening mee dat je niet in één keer wint :P


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 12:48 
5. An Infamous Traffic (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Ik ben misschien een beetje laat bij dit feestje, maar het deze titels nog niet gezien en misschien kun je er wat mee.

Kleine note; ik ben echt geen solo-gamer en heb net als jijzelf de automa vaak links laten liggen. Daarom heb ik van dat soort spellen eigenlijk geen ervaring. Daarom noem ik dingen als Scythe, TM, Orleans etc. niet, heeft er niet mee te maken dat ze niet leuk zouden zijn. Ik weet het gewoon niet.

Dit zijn spellen die ik net zo lief alleen speel als met een groep:

- Caverna - Geen uitdagende co-op, maar meer een efficientie les. Vind het in dit spel super leuk om verschillende ideeën uit te proberen en er achter te komen hoe goed of slecht het werkt. Moet wel zeggen dat ik het gevoel heb dat ik de puzzel niet meer beter kan maken en het daarom speel ik nooit meer solo. Maar heb er wel plezier mee gehad. Nieuwer en ik denk 'breder' zou A Feast for Odin deze rol kunnen vervullen, maar nog nooit gespeeld.

- Xia - Voelt meer als een ervaring dan een spel, maar ik vind het heel vermakelijk om een beetje door de ruimte heen te varen en eens kijken wat we allemaal gaan uitspoken (hoewel ik in mijn eentje waarschijnlijk best vaak regeltjes mis her en der, maar dat maakt niet uit als je van het spel geniet 8) )

- Spiriti Island - Heb je zelf al genoemd, maar is op dit moment het spel dat ik pak als ik solo ga spelen. Alleen het opzetten van het spel is iets meer werk dan ik zou willen, maar het speelt prima in je eentje, aangezien je met meerdere spelers toch ook vooral op je eigen stukje eiland bezig bent.

- Gloomhaven - Ik speel deze met m'n vriendin, maar kan me heel goed voorstellen dat het nog fijner is alleen. Fantastisch spel en als je zelf het verhaal kunt lezen en niet hoeft voor te lezen werkt het nog beter voor mijn gevoel.

Je zou ook nog kunnen kijken naar Ghost Stories en/of Eldritch Horror. Ook een wat moeilijkere co-ops schijnt, maar ik heb ze zelf niet.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 23:55 
Meeple

Berichten: 10
Woonplaats: Leuven
Hoewel strikt genomen geen solospel, kan je Pandemic prima solo spelen, als je 2 karakters kiest i.p.v. 1. Pandemic Legacy is een nog betere optie en een unieke ervaring.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2019, 08:38 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
Uiteraard kunnen coop spellen ook solo gespeeld worden, maar denk juist dat de kracht van coops de gezamenlijke ervaring is. Pandemic Legacy is waanzinnig goed, maar denk dat het solo een stuk minder leuk is dan met een groep. Juist de interactie, de beslissingen die je met zijn allen neemt en de spanning bij het draaien van de kaarten bij Pandemic en bijvoorbeeld het dobbelen bij Flash Point is in mijn beleving heel erg anders wanneer je alleen speelt. Idem voor de chaos bij bijvoorbeeld Escape. Kan prima solo, maar juist wanneer je met meer speelt komt het goed tot zijn recht.

Ben persoonlijk geen fan van solo spelen, zeker als het enige doel het verbeteren van je high-score is. Spelen tegen een automa benadert nog het beste het "normale" spel met 1 of meer tegenstanders. Een potje solo om een nieuw spel te leren kennen en/of wat dingen uit te proberen doe ik overigens wel eens, dan vallen de regels beter op hun plaats.

Uiteindelijk haal ik persoonlijk het meeste plezier uit het gezelschap, wat we spelen is daaraan ondergeschikt. Ben erg blij met mijn collectie en ontdek graag nieuwe spellen, maar heb nog altijd veel lol als ik met friends & family zit te pesten of een potje Rummikub speel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 20 apr 2019, 10:36 
Locomotief

Berichten: 33
Citaat:
Ik zou zeggen: nee. Het spel is volgens mij inhoudelijk niet anders. De doos is anders ...


Bedankt voor het uitgebreide antwoord RiderHat, daar heb ik veel aan. Binnenkort dan maar eens wat tijd vrij maken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2019, 10:51 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 925
Woonplaats: Utrecht
Ik vond Flamme Rouge (wielren/race spel) ook erg leuk om solo te spelen.
Heb je wel de uitbreiding Peloton voor nodig.
Nog maar 1 potje gedaan, maar was een close finish!


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 26 apr 2019, 20:39 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Postcard dungeon is wel leuk voor een paar keertjes, heb er dobbelstenen en schijfjes voor gekocht, maar het design is onhandig. Aan de ene kant heb je die, eh, postkaarten, dus groot, aan de andere kant een klein lullig zakje met speelstukken. Ik vind 1 doos 1 spel toch wat meer, eh, esthetisch. Het voordeel is wel dat het niks weegt en altijd mee kan. Ik zou er een doos voor kunnen maken die als dobbelbak kan dienen maar ik besteed mijn tijd dan liever aan andere projecten.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 26 apr 2019, 20:47 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
De Spellenreporter schreef:
Ik vond Flamme Rouge (wielren/race spel) ook erg leuk om solo te spelen.
Heb je wel de uitbreiding Peloton voor nodig.
Nog maar 1 potje gedaan, maar was een close finish!


Persoonlijk vind ik 1 potje niet echt tellen, tenzij je de duidelijke drang van Nog een keer! voelt, of juist Dit is helemaal niks. Na 1 potje ben ik niet met het spel bezig maar met de regels. Iedereen is natuurlijk anders, dan maar traag..
Maar goed FR is qua regels simpel, vond het vogelen tussen je 2 renners wel interessant, hoe gaat dat solo? Is het een AI, of is het op dobbelen gebaseerd?

Overigens Agent Decker 3x geprobeerd, maar missie 1 kom ik niet doorheen, en het deck build feestje begint pas na de eerste paar missies. Beetje onderschat dus, of ik ben er te dom voor, of het is een slecht spel. Vind de single tier trekstapel wel wat verdacht.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 26 apr 2019, 23:09 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
AD eerste twee missies gewonnen! Bleek dat ik niet goed gelezen had. Wat een verschil, en het is Wow. Moet er eigenlijk een goede handleiding voor maken, en YouTube video's misleiden eigenlijk. Absolute must have nu!

OP vroeg een solo met verhaal. AD is solo en de kaarten in de line-up vertellen een verhaal, dat zich ontwikkelt aan de hand van je keuzes en de missies geven plotlijnen.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 27 apr 2019, 12:18 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
DeKerstman schreef:
Uiteraard kunnen coop spellen ook solo gespeeld worden, maar denk juist dat de kracht van coops de gezamenlijke ervaring is. Pandemic Legacy is waanzinnig goed, maar denk dat het solo een stuk minder leuk is dan met een groep. Juist de interactie, de beslissingen die je met zijn allen neemt en de spanning bij het draaien van de kaarten bij Pandemic en bijvoorbeeld het dobbelen bij Flash Point is in mijn beleving heel erg anders wanneer je alleen speelt. Idem voor de chaos bij bijvoorbeeld Escape. Kan prima solo, maar juist wanneer je met meer speelt komt het goed tot zijn recht.

Ben persoonlijk geen fan van solo spelen, zeker als het enige doel het verbeteren van je high-score is. Spelen tegen een automa benadert nog het beste het "normale" spel met 1 of meer tegenstanders. Een potje solo om een nieuw spel te leren kennen en/of wat dingen uit te proberen doe ik overigens wel eens, dan vallen de regels beter op hun plaats.


Ik denk dat hetgeen je in de eerste alinea stelt ook voortkomt uit het feit dat je zelf al aangeeft geen fan te zijn van solo spelen.

Uiteraard is de beleving solo anders dan met meerderen, maar voor mij als solo speler is het niet persé minder dan met meerdere spelers (afhankelijk van het spel uiteraard). De spanning die je omschrijft bij Flash Point heb ik ook daadwerkelijk als ik solo aan het spelen ben. Veel coops zijn voor mij dan ook uitermate geschikt om solo te spelen.

Het verbeteren van mijn eigen high score ben ik ook geen fan van, speel dan liever een solo spel dat je daadwerkelijk kunt winnen of verliezen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
58 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Solo  
 Feed - Onderwerp - Op zoek naar het beste solo spel (Robinson Crusoe?)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®