Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 apr 2019, 20:38 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 114
Woonplaats: Wageningen
De spellengroep van Wageningen groeit. maandelijks trekken we op donderdag zo'n 50 mensen naar ons evenement en wekelijks komen een tiental spellenfanaten bij elkaar op zondag in de kroeg. We voelen dat het tijd is voor " de volgende stap".

maar ja, hoe doe je dat? Graag horen van andere spellenclubs wat we nou juist wel en niet moeten doen. Dat kan hier op Bordspelmania maar je bent ook van harte welkom om aan te schuiven en je ervaring om te zetten in drankjes van ons :P

specifieke vragen waar we mee zitten:
- wat voor rechtsvorm gieten we dit in? vereniging, stichting, genootschap of zijn we gewoon een vriendenclub met een wiebetaaltwat?
- wat is onze "value proposition" voor nieuwe leden? de spellenavonden die we al organiseren blijven we sowieso gratis aanbieden.
- het internet gedeelte: facebook is langzaam stervende en we hebben nog geen werkzaam alternatief (alleen discord voor de diehards) hoe communiceren jullie online?
- waar moeten we ons vooral NIET druk om maken?

_________________
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2019, 11:42 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Vanuit eigen ervaring met onze spellenclub:

Eis-T schreef:
- wat voor rechtsvorm gieten we dit in? vereniging, stichting, genootschap of zijn we gewoon een vriendenclub met een wiebetaaltwat?

  • Als je club echt groot wordt en je organiseert enkele ruimere activiteiten tijdens het jaar, dan zou ik toch overwegen om de vereniging een meer juridische vorm te geven. Gezien dit anders is voor Nederland dan voor Vlaanderen, pas ik voor een concreet advies.

Eis-T schreef:
- wat is onze "value proposition" voor nieuwe leden? de spellenavonden die we al organiseren blijven we sowieso gratis aanbieden.

Voordelen van een club:
  • uitgebreide spellencollectie, veel variatie in spellen (zowel korte, eenvoudige spellen als een ruim aanbod familiespellen en een aantal lange, complexere spellen),
  • spelers kunnen aanschuiven waarbij iemand met ervaring de uitleg geeft, hoeven zelf niet door de regels te ploeteren
  • spelers kunnen spellen proberen vooraleer zelf aan te kopen
  • mensen met te weinig spelers in vriendenkring, vinden hier zeker medespelers
  • je zou kunnen overwegen om af en toe een nieuw spel extra in de kijker te plaatsen

Eis-T schreef:
- het internet gedeelte: facebook is langzaam stervende en we hebben nog geen werkzaam alternatief (alleen discord voor de diehards) hoe communiceren jullie online?

  • wij werken in onze club zowel met facebook (omdat het blijkbaar laagdrempelig is), als met aankondigingen op Bordspelmania (kalender en aankondigingen bij clubs);
  • interne informatie en bundelen we hier op Bordspelmania in een apart clubforum (op aanvraag);
  • maandelijks sturen we een pb langs Bordspelmania, een mail en doen we een aankondiging op FB met een activiteitenoverzicht voor de komende maand

Eis-T schreef:
- waar moeten we ons vooral NIET druk om maken?

  • de grootste te zijn; belangrijk is dat spelers plezier hebben, als je merkt dat het aantal aanwezige spelers te groot wordt voor de beschikbare vrijwilligers, dan stop je beter enige tijd met ruim publiciteit te maken
  • toch te veel spelers op één avond? organiseer twee spelavonden in de maand

Veel succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 11 apr 2019, 09:40 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik kan namens 2 verschillende groepen antwoorden:

Eis-T schreef:
- wat voor rechtsvorm gieten we dit in? vereniging, stichting, genootschap of zijn we gewoon een vriendenclub met een wiebetaaltwat?

Spelgroep Phoenix is een Stichting, vraag me niet waarom. Maar je kan mailen voor meer info naar info@spelgroepphoenix.nl, dan zoek ik het uit voor je, geen probleem.
Spellen aan den Rijn is nog een vrijwilligersinitiatief. Iemand huurt een zaaltje en iedereen die komt spelen betaald 1.50. Nadeel: Als er niemand komt gaan de vrijwilligers financieel het schip in. Gelukkig is er een kleine reserve opgebouwd door een aantal geslaagde speldagen.

Eis-T schreef:
- wat is onze "value proposition" voor nieuwe leden? de spellenavonden die we al organiseren blijven we sowieso gratis aanbieden.

Een echte club heeft meestal een kast met spellen, als je dat hebt is dat mooi. Als bezoekers steeds hun eigen spellen meenemen is dat geen argument.
Hangt ook af van de locatie, misschien heb je wel geen zaaltje met kastruimte?
Een voordeel van jouw organisatie is wel medespelers vinden.
En dus een ruimte die beschikbaar is. Heb je een gratis locatie kun je die gratis blijven aanbieden. Wil je naar een grotere mooie zaal van een wijkcentrum zul je wel kosten krijgen en entree moeten heffen.

Eis-T schreef:
- het internet gedeelte: facebook is langzaam stervende en we hebben nog geen werkzaam alternatief (alleen discord voor de diehards) hoe communiceren jullie online?

Phoenix heeft een website, verder Facebook en Meetup, voor onderlinge communicatie een Whattsapp groep en we hebben een lijst met emailadressen van bezoekers verzameld voor de nieuwsbrief (voor de zekerheid heeft iedereen wel eerst een mail moeten terugsturen ivm goedkeuring AVG).

Eis-T schreef:
- waar moeten we ons vooral NIET druk om maken?

Hier kan ik geen advies in geven, als vrouw zijnde maak ik me altijd overal druk over.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 11 apr 2019, 21:43 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 317
Woonplaats: Groningen
Ik kan mij voorstellen dat los van de collectie ook juist het kunnen uitleggen van spellen heel waardevol is.

En daarnaast redenen die ook voor andere clubs gelden: nieuwe mensen leren kennen, gezelligheid.

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 15 apr 2019, 18:57 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 114
Woonplaats: Wageningen
bedankt voor alle tips en uitgebreide reacties. ik kan weer met een hoofd vol ideeën met het team om tafel.
Ik hoor vooral veel bevestiging van wat we al van plan zijn of al geregeld hebben. Het is vooral dat we deze dingen (open spellenavonden, uitleg geven, groepsbezoek aan SPIEL ) ook al doen nu we nog niet een vereniging zijn!

_________________
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 15 apr 2019, 20:59 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Ervaring leert dat je je niet druk moet maken; behalve 1 ding, namelijk de continuïteit van een bestuur.
Zorg dus voor een degelijke, gedocumenteerde onboarding, en regelgeving voordeeltjes, bijv een spel naar keuze aan het einde van een termijn.

De juridische vorm is bijzaak, aangezien je geen winstoogmerk hebt is een stichting ok, en kun je met 1 regel in je statuten volstaan. Een stichting heeft wel boekhoudkundige verplichtingen, en er moet contributie worden geïnd.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 13:45 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 834
Woonplaats: De Meern
Onlangs kwamen wij met onze (nog iets kleinere) groep (van +/- 25 mensen) op dezelfde vraag. Er was een kickstarter waar veel mensen in de groep in geïnteresseerd waren en toen rees de vraag of "de spellengroep" het niet kon kopen.
Dit kan niet omdat de spellengroep geen rechtspersoon is maar een burgerinitiatief. Onder die voorwaarde mogen we ook gratis gebruik maken van ruimte in het buurthuis, maar we waren ook aan het kijken welke vorm het best zou passen.

Binnen onze groep is er helaas niemand die er kas van heeft gegeten dus ik had grote hoop toen ik dit topic zag. Er zijn nog niet echt concrete antwoorden gegeven volgens mij.

Wat is handiger, een stichting of een vereniging? (Of nog iets anders). En wat zijn de voorwaarden voor elk? Is er iemand hier die daar zijn licht over wil laten schijnen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 14:37 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Waarom zou er iets moeten veranderen?
Wij staan bij de gemeente geregistreerd als feitelijke vereniging (wat ons bepaalde rechten geeft zoals subsidies) en komen tweewekelijks samen in een zaaltje boven een café dat ons gratis te beschikking wordt gesteld in ruil voor het consumeren van drank uit het café. Dit werkt perfect voor ons doeleinde: mensen de kans geven om medespellenliefhebbers te ontmoeten en nieuwe spellen te proberen (= value proposition van een spellenclub lijkt me)
Het enige nadeel zou de grootte van het zaaltje zijn zodra er nog meer leden bijkomen, maar dan zouden we in het café zelf ook wel kunnen spelen of eventueel uitwijken naar een betaald zaaltje en inkom beginnen vragen.

Wij kopen spellen voor onze clubcollectie aan met het geld van de subsidies. Pieter, ik begrijp niet goed waarom de club die kickstarter niet kon aankopen? :think: Wij kopen via een variatie aan bronnen (hoewel meestal een vertrouwde webshop) en hebben tot nu nog geen kickstarters gekocht omdat we die persoonlijk meestal kopen, maar ik zie niet in waarom we dat eens niet een keer voor de club zouden doen...

Wij communiceren maandelijks de data van onze volgende spelavonden via een nieuwsbrief (via mailchimp) en hebben een Facebookpagina en een website (op blogspot).
Hoewel Facebook door de nieuwe generatie inderdaad minder gebruikt wordt, lijkt het me voor onze doeleinden nog steeds het meest geschikte platform. En ik vermoed dat het nog wel even zal blijven bestaan. Instagram is hipper en populairder bij jongeren, maar moeilijker om te gebruiken voor het doeleinde van een spellenclub lijkt me.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 14:52 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 834
Woonplaats: De Meern
The Iced One schreef:
Wij kopen spellen voor onze clubcollectie aan met het geld van de subsidies. Pieter, ik begrijp niet goed waarom de club die kickstarter niet kon aankopen? :think: Wij kopen via een variatie aan bronnen (hoewel meestal een vertrouwde webshop) en hebben tot nu nog geen kickstarters gekocht omdat we die persoonlijk meestal kopen, maar ik zie niet in waarom we dat eens niet een keer voor de club zouden doen...


De belangrijke vraag waar wij tegenaan liepen (buiten dat wij op dit moment geen subsidies hebben), is: "Van wie is het gekochte spel dan?" Wie is eigenaar van het spel? Wij kunnen niets achterlaten in het buurthuis dus mensen nemen spellen zelf mee van thuis (prima). We zouden dat misschien wel kunnen regelen in het buurthuis, maar wie is er dan de verantwoordelijke?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 15:18 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ah zo, bij ons blijven de spellen die de club aankoopt in bananendozen in een bezemkast van het café staan.
Is er in dat buurthuis geen plaats om de spellen op die manier te stockeren? Of koop met het geld van de club ergens tweedehans een archiefkast ofzo waar ze in kunnen. Bengereng, de spellenclub uit Turnhout, werkt bijv op die manier, zij huren een zaaltje waar ze een kast hebben staan met spellen in.

Ik weet natuurlijk niet of het in elke gemeente op dezelfde manier werkt, maar jezelf bij de gemeente laten erkennen als feitelijke vereniging kost heel weinig werk (bestuursposten verdelen en op papier zetten vnl) en geeft je wel de kans om elk jaar subsidies te ontvangen. Zo werkt het in Beerse en ik neem aan dat dit in elke gemeente mogelijk moet zijn, hoewel de subsidiebedragen wel wat kunnen verschillen natuurlijk. Wij krijgen sinds de hervorming van het subsidiereglement vorig jaar 150€ bestaanssubsidie (moet je niets voor doen) en zouden extra geld kunnen krijgen voor het organiseren van bepaalde activiteiten.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 15:48 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 834
Woonplaats: De Meern
Ah juist, maar daarmee zijn jullie dus een vereniging (en moet je een bestuur hebben. iig op papier).
Dat hoeft dus verder niet zoveel meer te zijn dan dat begrijp ik?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 15:54 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
pieter.schutz schreef:
Ah juist, maar daarmee zijn jullie dus een vereniging (en moet je een bestuur hebben. iig op papier).
Dat hoeft dus verder niet zoveel meer te zijn dan dat begrijp ik?

Klopt. 8) Piece of cake eigenlijk. Maar nogmaals, ik neem aan dat elke gemeente daar eigen regels enz over heeft. Misschien moeten jullie x-aantal bestuursvergaderingen houden en daar verslag van opsturen enz maar in Beerse worden er heel weinig eisen gesteld.
In het geval van onze gemeente moeten we wel 2 van de 3 vergaderingen van de cultuurraad bijwonen, maar aangezien daar gratis Duvel is, was dat ook niet zo'n probleem voor sommigen :lol:
Voor de rest hebben wij daar afgezien van de officiële aanvraag in het begin en het indienen van een erg eenvoudig subsidiedossier geen werk mee.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 apr 2019, 17:38 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Jullie zijn inderdaad een vereniging.

Een stichting heeft een idealistisch doel zoals geld ophalen voor kansarme kinderen of het bevorderen van computerkennis van ouderen.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2019, 09:14 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Let op: NL is weer anders als BE.

Een vereniging heeft een bestuur en leden die contributie betalen, een jaarlijkse ALV.
Subsidie kun je in NL wel vergeten.

Een stichting heeft donateurs (geen leden dus geen contributie), en een doel, bv het promoten van "het spel". Dan kun je natuurlijk ook een bestuur hebben.
Als je het goed aanpakt kun je voor een ANBI status gaan voor subsidies, maar geloof me, gaat niet lukken.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2019, 09:57 
Avatar gebruiker
België en Nederland zijn hier zeer verschillend qua wetgeving. De originele vraag was voor Nederland. Ook al is het goed bedoeld, ik stel voor dat Belgen hier over vzw/stichting niets meer zeggen, dat maakt het onduidelijk. Start eventueel een zelfde topic over Vlaanderen.

Verder zijn subsidies in Vlaanderen aan feitelijke verenigingen ook eerder uitzondering dan regel. In de meeste centrumsteden kan je als feitelijke vereniging geen subsidies krijgen, soms zelfs niet erkend worden (om voordeeltarief e.d. te bekomen). Maar dat is vraag en aanbod.


Omhoog
     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenclubs  
 Feed - Onderwerp - Advies gezocht voor oprichters spellenclub!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®