Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




58 berichten | Pagina 4 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2019, 12:08 
4. Comanchería: The Rise and Fall of the Comanche Empire (2016)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
Saaur schreef:
Ik ben misschien een beetje laat bij dit feestje, maar het deze titels nog niet gezien en misschien kun je er wat mee.

Kleine note; ik ben echt geen solo-gamer en heb net als jijzelf de automa vaak links laten liggen. Daarom heb ik van dat soort spellen eigenlijk geen ervaring. Daarom noem ik dingen als Scythe, TM, Orleans etc. niet, heeft er niet mee te maken dat ze niet leuk zouden zijn. Ik weet het gewoon niet.

Dit zijn spellen die ik net zo lief alleen speel als met een groep:

- Caverna - Geen uitdagende co-op, maar meer een efficientie les. Vind het in dit spel super leuk om verschillende ideeën uit te proberen en er achter te komen hoe goed of slecht het werkt. Moet wel zeggen dat ik het gevoel heb dat ik de puzzel niet meer beter kan maken en het daarom speel ik nooit meer solo. Maar heb er wel plezier mee gehad. Nieuwer en ik denk 'breder' zou A Feast for Odin deze rol kunnen vervullen, maar nog nooit gespeeld.

- Xia - Voelt meer als een ervaring dan een spel, maar ik vind het heel vermakelijk om een beetje door de ruimte heen te varen en eens kijken wat we allemaal gaan uitspoken (hoewel ik in mijn eentje waarschijnlijk best vaak regeltjes mis her en der, maar dat maakt niet uit als je van het spel geniet 8) )

- Spiriti Island - Heb je zelf al genoemd, maar is op dit moment het spel dat ik pak als ik solo ga spelen. Alleen het opzetten van het spel is iets meer werk dan ik zou willen, maar het speelt prima in je eentje, aangezien je met meerdere spelers toch ook vooral op je eigen stukje eiland bezig bent.

- Gloomhaven - Ik speel deze met m'n vriendin, maar kan me heel goed voorstellen dat het nog fijner is alleen. Fantastisch spel en als je zelf het verhaal kunt lezen en niet hoeft voor te lezen werkt het nog beter voor mijn gevoel.

Je zou ook nog kunnen kijken naar Ghost Stories en/of Eldritch Horror. Ook een wat moeilijkere co-ops schijnt, maar ik heb ze zelf niet.
Dank voor je bijdrage! In plaats van Caverna heb ik Friesche Velden (incl. uitbreiding), ook een leuke optimalisatiepuzzel. Toch trekt me het niet en hou ik dus niet zo van "beetje your own score". Samen met mijn vrouw vind ik dit wel geweldig spelletje.

Van je suggesties staat vooral Spirit Island staat hoog mijn lijstje!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2019, 12:38 
8. Targi (2012)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
gijsboelen schreef:
Hoewel strikt genomen geen solospel, kan je Pandemic prima solo spelen, als je 2 karakters kiest i.p.v. 1. Pandemic Legacy is een nog betere optie en een unieke ervaring.

DeKerstman schreef:
Uiteraard kunnen coop spellen ook solo gespeeld worden, maar denk juist dat de kracht van coops de gezamenlijke ervaring is. Pandemic Legacy is waanzinnig goed, maar denk dat het solo een stuk minder leuk is dan met een groep. Juist de interactie, de beslissingen die je met zijn allen neemt en de spanning bij het draaien van de kaarten bij Pandemic en bijvoorbeeld het dobbelen bij Flash Point is in mijn beleving heel erg anders wanneer je alleen speelt. Idem voor de chaos bij bijvoorbeeld Escape. Kan prima solo, maar juist wanneer je met meer speelt komt het goed tot zijn recht.
Ik ken Pandemic niet en ik krijg steeds meer het gevoel dat ik dus echt iets mis! :D Ik denk dat ik het dan ook het liefste zou spelen met een groep. Aan de andere kant is bijvoorbeeld ook Robinson Crusoe een co-op die ik solo ook fantastisch vind.

DeKerstman schreef:
Ben persoonlijk geen fan van solo spelen, zeker als het enige doel het verbeteren van je high-score is. Spelen tegen een automa benadert nog het beste het "normale" spel met 1 of meer tegenstanders. Een potje solo om een nieuw spel te leren kennen en/of wat dingen uit te proberen doe ik overigens wel eens, dan vallen de regels beter op hun plaats.

Uiteindelijk haal ik persoonlijk het meeste plezier uit het gezelschap, wat we spelen is daaraan ondergeschikt. Ben erg blij met mijn collectie en ontdek graag nieuwe spellen, maar heb nog altijd veel lol als ik met friends & family zit te pesten of een potje Rummikub speel.
Ik begrijp wat je bedoeld en het sociale aspect van gezelschap is geweldig en natuurlijk niet te vervangen. Voor mij is solo spelen een relaxte manier van gedachten verzetten en voelen een aantal spellen voor mij aan als het lezen van een goed boek, ik wordt er door meegesleept. Dit lukt me in gezelschap veel minder goed.

Neem bijvoorbeeld Robinson Crusoe: in gezelschap een heel leuk spel maar we lachen ons krom om alle ellende die de "events" over ons uitstorten. Ook is het altijd een leuk gevecht wie deze ronde weer niets te eten krijgt. Het is gewoon een leuk en goed spelletje dus.
Solo is het totaal anders. Ik wil dan echt winnen van het spel dus events en adventures zijn niet langer grappig. Ook lees ik de eventkaarten beter en krijg daardoor een veel rijkere ervaring in het spel (immersive).

Daarnaast, ik kan solo veel complexere spellen spelen die ik met een groep nooit op tafel of uitgelegd krijg. Ik ben nu o.a. bezig met Comancheria (solo only) wat ik fantastisch vind maar ook heel complex en "rijk", een dergelijk spel is niet met een groep te spelen. Om dezelfde reden heb ik de kickstarter On Mars niet gebacked. Spreekt me zeker aan maar niet op tafel te krijgen en de solo variant (voor zover bekend) trekt me nog niet.

Verder moet ik je teleurstellen: ik vind Rummikub verschrikkelijk :P Maar ik word absoluut gelukkig van andere lichte spellen in gezelschap: Kwakzalvers van Kakelenburg, Rajas van de Ganges (ook leuke fanmade solo variant!), Wingspan, Viticulture. Of bijvoorbeeld Kingdomino met m'n zoontjes.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2019, 13:25 
5. Wingspan (2019)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
De Spellenreporter schreef:
Ik vond Flamme Rouge (wielren/race spel) ook erg leuk om solo te spelen.
Heb je wel de uitbreiding Peloton voor nodig.
Nog maar 1 potje gedaan, maar was een close finish!

Bedankt voor de suggestie! Als wielerliefhebber spreekt me dit zeker aan. Denk je dat het uitdagend blijft na een aantal keer spelen?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2019, 13:42 
8. Targi (2012)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
Flash schreef:
Uiteraard is de beleving solo anders dan met meerderen, maar voor mij als solo speler is het niet persé minder dan met meerdere spelers (afhankelijk van het spel uiteraard). De spanning die je omschrijft bij Flash Point heb ik ook daadwerkelijk als ik solo aan het spelen ben. Veel coops zijn voor mij dan ook uitermate geschikt om solo te spelen.

Het verbeteren van mijn eigen high score ben ik ook geen fan van, speel dan liever een solo spel dat je daadwerkelijk kunt winnen of verliezen.

Dit is ook mijn voorkeur. De meeste worker placements vind ik ondanks een goede Automa ook niet zo heel leuk om solo te spelen. Het voelt te "mechanisch" en het winnen/verliezen is wat te random. De solo variant die iemand voor Rajas of the Ganges heeft gemaakt is hierop een leuke uitzondering door het race element wat Rajas heeft, absoluut het proberen waard!
Viticulture vind ik een topspel maar met de Automa weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden. Niet super enthousiast dus. Ik ga zeker nog wel de campaign proberen. Mogelijk is het zonder de Tuscany uitbreiding beter? Met gezelschap vind ik het in combinatie met Tuscany juist wel (veel) beter.

Co-ops zijn gewoon geweldig. Solo zeker, met een groep niet altijd. Het hangt erg van de groep af, als het lukt dan is het een geweldige ervaring. Misschien vind ik worker placement of engine building met een groep het leukste en het "werkt" eigenlijk altijd.

Recent heb ik ook Conflict of Heroes Atb overgenomen inclusief de solo uitbreiding. De AI is heel erg goed en heel spannend! Wel moet je in het begin wennen aan het feit dat het niet altijd precies duidelijk is wat de AI moet doen, je moet soms meedenken en voor de AI beslissen.

De AI van Comancheria is denk ik het beste wat ik tot nog toe gezien heb. Heel geavanceerd, relatief eenvoudig, duidelijk en heeft niet het eerder genoemde "probleem" van CoH. Jij als speler beïnvloed deze AI zelfs! Hoe aggressiever je speelt hoe meer punten de AI krijgt om te spenderen d.m.v. tegenacties. Daarom heb ik Navajo Wars (reprint) ook maar besteld via GMT's P500. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2019, 08:00 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Veenhuizen
Citaat:
Viticulture vind ik een topspel maar met de Automa weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden. Niet super enthousiast dus. Ik ga zeker nog wel de campaign proberen. Mogelijk is het zonder de Tuscany uitbreiding beter? Met gezelschap vind ik het in combinatie met Tuscany juist wel (veel) beter.

Ik zou zeker de campaign proberen. Je leert er het spel echt goed door kennen, omdat de campaign je dwingt om elk potje anders te spelen. Ik vond viticulture solo zonder Tuscany beter (kan ook zijn dat ik niet goed genoeg ben).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019, 16:23 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Ghuda schreef:
Citaat:
Viticulture vind ik een topspel maar met de Automa weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden. Niet super enthousiast dus. Ik ga zeker nog wel de campaign proberen. Mogelijk is het zonder de Tuscany uitbreiding beter? Met gezelschap vind ik het in combinatie met Tuscany juist wel (veel) beter.

Ik zou zeker de campaign proberen. Je leert er het spel echt goed door kennen, omdat de campaign je dwingt om elk potje anders te spelen. Ik vond viticulture solo zonder Tuscany beter (kan ook zijn dat ik niet goed genoeg ben).

Ik ben ook nog niet in staat geweest om ook maar van de overwinning te drómen met Tuscany erbij, maar ik heb een recente playthrough video van Slickerdrips opgeslagen in mijn YouTube-afspeellijst om te kijken of ik niet toch wat mis.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019, 16:26 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
de campaign? Ik ben niet eens in staat om te winnen in 8 beurten.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019, 19:43 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 228
Woonplaats: Beusichem
Als de automata zo valt dat hij je begin acties blokkeert, enkel dan wordt het een beetje lastig.
Anders vond het solo spel weinig uitdagend en leent zich ook niet heel erg om veelvuldig of op hoger moeilijkheidsgraad te spelen. Het actiepad is wat mij betreft daarvoor te lineair ten opzichte van andere wp spellen. Waarbij enkel de blauwe/gele kaartjes voor afwisseling zorgen.

Ik vind het dan ook leuker om VEE met meerderen te spelen.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019, 19:56 
.

Berichten: 229
Ghuda schreef:
Citaat:
Viticulture vind ik een topspel maar met de Automa weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden. Niet super enthousiast dus. Ik ga zeker nog wel de campaign proberen. Mogelijk is het zonder de Tuscany uitbreiding beter? Met gezelschap vind ik het in combinatie met Tuscany juist wel (veel) beter.

Ik zou zeker de campaign proberen. Je leert er het spel echt goed door kennen, omdat de campaign je dwingt om elk potje anders te spelen. Ik vond viticulture solo zonder Tuscany beter (kan ook zijn dat ik niet goed genoeg ben).


Sorry hier mis ik iets... waar heb je de campaign mode vandaan? Zit deze in VEE? Of heb ik daar Tuscany voor nodig? Ben benieuwd omdat ik VEE eventueel aan wil schaffen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019, 20:57 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
ja.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019, 22:29 
9. Azul (2017)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
kosterix schreef:
ja.


Lekker informatief....op welke vraag heeft dit betrekking?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019, 23:19 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
als vrouwen 10 vragen achter elkaar stellen antwoord ik ook maar ja om er vanaf te zijn ;-)

ja het zit in V:EE, dus ook in Tuscany. De AI van V:EE heeft ook specifieke Tuscany acties, dus als je zo'n kaartje met tuscany dingen erop ziet en je speelt V:EE dan negeer je die,anders doe je die voor Tuscany.
Maar er zijn hordes videos over te vinden - IIRC, Antlab heeft een solo video waar het mannetje tegen de AI speelt en ertegen verliest. De handleiding van V:EE is online te raadplegen gratis en bevat alles over de AI.

Gewoon kopen en spelen, het is een briljant spel en gaat nooit meer uit mijn collectie. De AI laat je kraaltjes leggen (7 of als je heel stom bent 8 - ik doe 8 ) bij elk van de uren dat je opstaat (hanespoor) en elk jaar haal je een kraaltje eraf dat je voor een bonusactie kunt inzetten. Eigenlijk leer je daarmee meteen de 3+-speler variant.
Kraaltjes op = game over.

Als wij V:EE spelen komen op het "einde jaar" veld 7 kraaltjes, en elk jaar gaat er eentje af. Heb je een beetje een idee of je op schema ligt.
En we plaatsen kraaltjes op de akkers met druiven erop, 1 voor elke witte en 1 voor elke rode. Als je oogst haal je het kraaltje naar je pletvat, en dat houdt dan automatisch bij dat je niet nog eens van datzelfde kaartje oogst (in datzelfde jaar). Thematisch, want dat kraaltje wordt later witte wijn in je kelder (of rode, etc). Verder nog mandjes en tuckboxjes voor gemaakt, dat maakt het spel helemaal af.

Maar eerlijkheid gebiedt dat ik momenteel V:EE solo tegen de AI even in de (ijs)kast gezet heb omdat Jagged Alliance binnen is, dat is de perfecte solo.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019, 23:41 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Ook Lord of the rings - adventure deck game in elkaar gezet. Er waren een paar hilarische videos over, puur toeval. 100% solo. In de thalys een potje of 6 gespeeld, 1x gewonnen, en wel op de laatste dag, dat was wel kielekiele. Maar kan het niet aanraden. Wazige regels, veel gezoek.

Haze Islands (zowel pnp als retail), ook prima te spelen in de thalys, maar regels zijn moeilijk; ziet er prachtig uit, maar zat steeds te klooien met aflegstapels, niet uitgespeeld.

Darkest Dungeon ook gemaakt en gespeeld, maar dat is ronduit eng.

Barbarian Vince: leek me geweldig, maar begreep niets van het spel. Als iemand interesse heeft, ik heb 2 exemplaren met kaart en tuckbox (uiteraard).

Voor op reis dus kan ik vooral aanbevelen: Agent Decker. Weinig gedoe om in elkaar te zetten, doe wel de fullcolor versie voor het effect. Let op dat de obstakels steeds opnieuw aanvullen, dat staat niet echt helder in de regels.

Palm Island is een must have, neemt geen plek in. Evenzo sprawlopolis. Beide zowel pnp als retail.

Voor thuis: Jagged Alliance als je het gebackt hebt, anders V:EE. Heb je geen geld voor V:EE (toch vrij prijzig), dan is TEG een optie, heeft AI in gradaties. Of vrijdag, maar dan moet je 20 pagina's aan bgg vragenellende doorploeteren.
Kan niet over robinson oordelen.

Ik ga Mint nogwat in elkaar zetten, die heeft ook AI in gradaties, en er zijn wervende videos over. Works. Mint Works. Niet te onthouden.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
58 berichten | Pagina 4 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Solo  
 Feed - Onderwerp - Op zoek naar het beste solo spel (Robinson Crusoe?)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®