Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gloomhaven?
BerichtGeplaatst: di 30 apr 2019, 12:21 
Jakkiebak!

Berichten: 66
Ik zit al een tijd lang naar dit spel te kijken en het thema spreekt mij zeer aan.
Ik ben alleen een beetje bang dat het in de essentie per missie elke keer op het zelfde aan komt? Zijn er mensen die ervaring hebben met het spel en weten of dit echt het geval is. (Zonder spoilers als het mogelijk is)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Gloomhaven?
BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2019, 08:33 
Grote Dienaar

Berichten: 102
Gloomhaven komt hier zo elke 2 weken op tafel. De basis blijft uiteraard hetzelfde, de scenario's zijn uniek, verschillende doelen, veel bijzondere tegenstanders met unieke eigenschappen, je characters levelen, koopt items die verschillende eigenschappen hebben, unlockt veel nieuwe 'dingen' .

Ik vind het een geweldig spel. Staat bovenaan in mijn top 10. Maar dit verschilt per groep uiteraard. Het is zeker geen rpg al kies je vaak wel een goed of slechte kant.

Bekijk eens wat filmpjes op YouTube om erachter te komen of het wat voor jou is. Zelf heb ik de filmpjes van Rolling solo bekeken. Hij speelt de kickstarter senarios en daarom minder spoilers dan de campagne.

Good luck


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Gloomhaven?
BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2019, 10:02 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Ja en nee.

Ja het blijft hetzelfde, maar ik vind dat er veel afwisseling zit in de scenario's.

Natuurlijk blijft het monsters neerhakken in essentie, maar dat is bij al dit soort spellen. En er zit niet heel veel roleplaying in, zoals bij D&D. Maar goed dat is denk ik ook niet te vergelijken.

Vind het zelf een zeer tof spel! aanrader :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Gloomhaven?
BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2019, 10:14 
Avatar gebruiker
Ikzelf ben een beetje afgeknapt op het repetitief karakter van het spel, de tegenstanders variëren wel een beetje per scenario, maar ik vond er te veel administratie aan voor basis telkens hetzelfde soort dungeon te spelen.
In wezen heb ik niets tegen repetitief spelen (de meeste spellen hebben daar tenslotte last van) maar dan heb ik ze liever gestroomlijnder van regels en eenvoudiger in setup.
Je krijgt wel een beetje het gevoel in een verhaal te zitten door de encounters tussen de dungeons door, maar echt veel invloed heb je daar niet op, het is meestal kiezen tussen optie a en b.
Nu ja uiteindelijk blijft tabletop RPG de enige vorm van spel waar je eender welke kant opkan natuurlijk.
Conclusie: Gloomhaven is een prima spel, zit goed in elkaar maar voor mij persoonlijk vind ik de impact van keuzes eerder beperkt op het spel zelf, en is het te veel rompslomp om op te zetten, af te breken en (zelf met de Android app) de tegenstanders te beheren. Voor campaign gevoel en impact op de wereld grijp ik dan nog steeds liever naar een “echte” RPG, voor bordspel dungeon crawl ga ik dan toch meer naar de eenvoud van bijvoorbeeld massive darkness


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Gloomhaven?
BerichtGeplaatst: wo 01 mei 2019, 19:07 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Arnhem
De missies zijn in zekere zin wel enigszins repetitief, ook al variëren de dungeons natuurlijk van opzet, doel en enemies. Het komt elke keer wel weer op hetzelfde neer.

Of dat storend is? Wat mij betreft niet. Ik vind de manier van acties kiezen via de 2 kaarten per beurt heel gaaf. Elke keer weer een puzzel welke te spelen, wanneer en hoe.

En er zit natuurlijk een enorm verrassingseffect in door de vele enveloppen die op een zeker moment open mogen en waar iets nieuws in zit. Gloomhaven bezoeken en de acties daar doen is ook gaaf. En het is gewoon lekker om je karakter te levelen en nieuwe kaarten te kiezen voor je hand ghehe!

Voorbereiding ben je (ik) ongeveer halfuurtje mee bezig. Ik vind dat juist een deel van de lol. Beetje monstertjes uitzoeken en klaarleggen. Lekker meditatief preppen. 8) Maar dat is voor iedereen anders.

Dus zoals je ook in deze reacties ziet: smaken verschillen! Misschien eens kijken of je ergens mee kunt spelen om zelf te oordelen o.b.v. je eigen ervaring? Voor een twijfelgeval is het wel een prijzig gokje.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Gloomhaven?
BerichtGeplaatst: do 02 mei 2019, 10:57 
Locomotief

Berichten: 33
Ik heb gedurende het afgelopen jaar de volledige campagne gespeeld.

De spelvariatie is in kleine mate te vinden in de verschillende monsters en missies in de scenario’s, nieuwe items en abilities die je telkens tot je beschikking krijgt, en road en city events tussen de bedrijven door.

Maar de grootste veranderingen kom je tegen wanneer je met een nieuwe character class gaat spelen. De specifieke abilities van je character (en die van je medespelers) bepalen in grote mate je tactiek. Het zal iedere keer weer een uitdaging zijn en enkele scenario’s vergen om je character te leren kennen.

Het is niet altijd eenvoudig om je huidige character te ‘retiren’, dus je moet wel geduld hebben. Maar er is altijd iets om naar uit te kijken, en voor mij gaf dat - bovenop de goede gameplay - meer dan genoeg motivatie om het steeds weer op tafel te leggen (hoeveel werk dat ook is).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Gloomhaven?
BerichtGeplaatst: do 02 mei 2019, 22:38 
Jakkiebak!

Berichten: 66
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties! :)
Heb besloten om de gok te wagen na een financiele meevaller, morgen met ze 4en de eerste missie spelen :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Gloomhaven?
BerichtGeplaatst: vr 03 mei 2019, 13:16 
Grote Dienaar

Berichten: 102
Snowayta schreef:
Heel erg bedankt allemaal voor de reacties! :)
Heb besloten om de gok te wagen na een financiele meevaller, morgen met ze 4en de eerste missie spelen :)


Mocht je enig gebruik van digitale hulpmiddelen niet erg vinden dan kan ik je heel erg gloomhaven helper aanraden. Dit zorgt voor een gestroomlijndere setup en speeltijd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Rollenspellen  
 Feed - Onderwerp - Gloomhaven?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®