Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 14:51 
PIONier

Berichten: 2
Hallo allemaal,

Ik heb al even geleden een account aangemaakt en al het een en ander gelezen en doorgenomen. Maar zou toch graag wat advies van andere willen.

Ik ben opzoek naar (bord)spellen die toegankelijk zijn om te spelen. Voor als er visite over de vloer komt en makkelijk uit te leggen. Om een beetje een beeld te krijgen. We hebben nu de volgende spellen die momenteel veel gespeeld worden:
-Carcassonne
-Ticket to Ride europe.
-Clever en ook dobbel zo clever)
-Qwixx

We spelen over het algemeen t zijn tweeën maar gebeurt vaak zat dat er een 3e of meer personen aanschuiven. Zelf zijn we ook gek van de oude spellen mens erger je niet en barricade. Misschien zijn hier nog wat moderne spellen van dit kaliber. Kwam toevallig The Climbers tegen. Maar weet niet zo goed wat de ervaringen hiervan zijn en of er misschien andere betere alternatieven zijn.

Spellen waar we zelf een beetje aandachten zijn:
-Sagrada
-Karuba
-The Climbers.


Gelieve geen spellen met monsters en dergelijke. Wat bij ons altijd wel in de smaak valt is dat je de ander dwars kan zitten.

Ben benieuwd of jullie ons kunnen helpen. :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 15:48 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
de drie spellen die op je radar staan zijn wel erg verschillend.

Climbers vind ik erg leuk, veel interactie, en zeker elkaar dwars zitten. plus het wordt een hele mooie toren op tafel, een blikvanger.

Karuba kent een twee versies, en kleinere met kaarten voor een 4x4 jungle en een met een 6x6 bord. de grote ken ik niet, maar de kleine speelt vlot en nodigt na 10 minuten uit tot een revanche. niet veel directe interactie, maar wel elke ronde een beetje.

Sagrada is duidelijk de minst eenvoudige van de 3, maar wordt door veel mensen wel erg gewaardeerd.

ik kan splendor en berenpark nog aanraden.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 16:05 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Sagrada is zonder meer aan te bevelen, maar wel duur voor af en toe... Azul is dan misschien een beter en duurzamer alternatief. Met 3 of 4 een prima spel, niet te lang, ziet er schitterend uit en ook erg leuk met 2. En je zit elkaar geheid dwars, wat een van je criteria was.

Uit de oude doos maar uitstekend speelbaar voor 3 of meer zijn natuurlijk El Grande (ong 15 Euro op Marktplaats) of Machiavelli, ook goedkoop te vinden op Marktplaats. Beide heerlijk om elkaar dwars te zitten. De laatste ook met 2 goed speelbaar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 16:25 
Avatar gebruiker
Elkaar dwars zitten en snel uitgelegd, schitterend met 2 en 3: Taluva. Om eens niet bij de frekwente suggesties Azul e.d. te blijven.
Ook Cartagena is een leuke, vind ik, als je van racespelletjes houdt, natuurlijk.


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 17:18 
schaakleraar
Avatar gebruiker

Berichten: 65
Azul
Istanbul
Stenen Tijdperk
Century
Camel up cards
King of Tokyo
Splendor
Small World
Berenpark


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 18:27 
2. Endeavor (2009)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
Sagrada vond ik zelf niet zo geweldig als iedereen schijnt te vinden. Om het spel op tafel te leggen met mensen die niet zo vaak een spel spelen zijn er denk ik veel interessantere dobbelspellen te vinden. Lijkt er niet op, maar Istanbul dobbelspel kun je makkelijker op tafel leggen.

Karuba kan ik je van harte aanbevelen (niet het kaartspel, maar het bordspel). Snel uitgelegd, inderdaad weinig interactie maar geen downtime en heerlijk simultaan puzzelen. Zeker met mensen die niet vaak een spel spelen een aanrader! ('geen dobbelsteen??') Ikzelf heb het al wie weet hoe vaak gespeeld en speel het nog steeds met veel plezier.

Climbers heb ik nog niet gespeeld.

Een gouwe ouwe wat mij betreft is nog altijd Morgenland. Wel het beste met 4 of 5. Dit geldt ook voor het eerder genoemde El Grande. Die wil ik niet spelen met 3 (Morgenland is dan met 3 beter). En daar kun je elkaar enorm dwars zitten!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 18:30 
8. 8 Masters' Revenge (2013)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
O ja, ik wil ook nog even zeggen dat mens erger je niet noemen op BSM een beetje vloeken in de kerk is.. :angel:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 19:41 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
Azul vind ik een erg leuk (en een beetje een gemeen) spel.

The Climbers heb ik één keer gespeeld en was niet slecht, maar het einde was een beetje een anti-climax vond ik persoonlijk.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 20:55 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
r56ygf schreef:
the Climbers heb ik één keer gespeeld en was niet slecht, maar het einde was een beetje een anti-climax vond ik persoonlijk.


Heb je dan niet te lang door gespeeld?
Wij wel de eerste keer. Wij speelden door totdat iedereen achter elkaar niet kon zetten.
Maar de regel is: als iedereen een ronde niet gestegen is, is het afgelopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 21:15 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Woonplaats: deurne nl
Aangezien je ook oudere spellen kunt waarderen raad ik je Sequence en Can't stop aan. Dat zijn spellen die wij regelmatig spelen ook met mensen die niet veel spellen spelen en dan erg succesvol zijn. Beide hebben zeer makkelijke regels en zijn binnen een minuut uit te leggen, maar plezierig om te spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 21:19 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Ook guillotine is zo'n leuk ouder kaartspel waar je elkaar lekker dwars kan zitten.
Speelde ik in het begin ontzettend veel, komt nu spijtig genoeg te weinig op tafel

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 21:29 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
JeVo schreef:
r56ygf schreef:
the Climbers heb ik één keer gespeeld en was niet slecht, maar het einde was een beetje een anti-climax vond ik persoonlijk.


Heb je dan niet te lang door gespeeld?
Wij wel de eerste keer. Wij speelden door totdat iedereen achter elkaar niet kon zetten.
Maar de regel is: als iedereen een ronde niet gestegen is, is het afgelopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Het is al een tijdje geleden, dus het ligt niet vers in het geheugen, maar ik geloof dat we het goed hebben gedaan. Het kwam er op neer dat we allemaal op het zelfde punt eindigden en het op de tie-breaker aankwam. Het kwam niet echt over als een spannende strijd. Na dat potje is het spel van mijn lijstje gegaan. Ik werd er niet echt door gegrepen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: di 07 mei 2019, 12:27 
7. Five Tribes (2014)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Ga eens langs bij een spellenclub, dan kan je makkelijk 4-5 van zulke spellen testen op een avond en krijg je het beste beeld.

Vanwaar ben je?
Hierboven staan al veel goede tips. Er zijn zo'n tientállen spellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: di 07 mei 2019, 13:27 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Kevin schreef:
Ga eens langs bij een spellenclub, dan kan je makkelijk 4-5 van zulke spellen testen op een avond en krijg je het beste beeld.

Dat is natuurlijk het beste advies dat je kunt krijgen, maar als de drempel net te hoog is voor je (voor mij geldt dat bijv), dan kun je ook gewoon lekker rondsurfen in de database op dit forum. De beschrijvingen en de recensies van alle gebruikers hebben mij enorm op weg geholpen bij het kiezen van spellen voor verschillende gelegenheden, ook ruim voor ik zelf de stap zette om me aan te melden. Sterker nog: het bewezen nut van deze site was de voornaamste reden om me aan te melden en iets actiever te worden. Waar ikzelf wat aan heb, kunnen anderen immers ook iets aan hebben... :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Advies gevraagd..
BerichtGeplaatst: di 07 mei 2019, 17:07 
PIONier

Berichten: 2
Kevin schreef:
Ga eens langs bij een spellenclub, dan kan je makkelijk 4-5 van zulke spellen testen op een avond en krijg je het beste beeld.

Vanwaar ben je?
Hierboven staan al veel goede tips. Er zijn zo'n tientállen spellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk


Thank, dat vind ik wel een goeie tip. Ik kom zelf uit de omgeving Nijkerk, vlakbij Amersfoort.

Is er ergens waar ik dat kan vinden? Kan natuurlijk ook zelf googlen.

Bedankt trouwens allemaal voor het meedenken. Bij Karuba hadden we zelf inderdaad het bordspel in gedachten en The Climbers staat ook nog hoog denk dat die wel aangeschaft zullen gaan worden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Advies gevraagd..  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®