Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: zo 05 mei 2019, 21:39 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Heerlen-Welten
We hebben Kolonisten van Catan weer uit het stof gehaald. Onze zoon van 12 vindt het een heel leuk spel. En nu willen we een uitbreiding aanschaffen. Zeevaarders of Steden en ridders. Welke uitbreiding is leuker en waarom?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: zo 05 mei 2019, 23:11 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 189
Woonplaats: Tilburg
Persoonlijk vind ik zeevaarders een heel leuke uitbreiding, of piraten en ontdekkers. Door de zeetegels kan je nieuwe eilanden gaan ontdekken en is niet alles meer 1 eiland. In piraten en ontdekkers zitten ook nog een heel hoop scenario's die je kan spelen. Ik zou de regelboeken even downloaden en even de regels inlezen om erachter te komen of het wat is


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 10:22 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 834
Woonplaats: De Meern
Sheila75 schreef:
We hebben Kolonisten van Catan weer uit het stof gehaald. Onze zoon van 12 vindt het een heel leuk spel. En nu willen we een uitbreiding aanschaffen. Zeevaarders of Steden en ridders. Welke uitbreiding is leuker en waarom?


Zeevaarders is leuk. Het geeft de hierboven genoemde voordelen. Leuke toevoegingen neemt wel meer ruimte in op tafel.

Steden en ridders is wat ons betreft een must. Wij spelen Catan niet meer zo vaak, maar nooit zonder steden en ridders. Heeft geeft wat meer dynamiek aan het spel. Meerdere mogelijkheden om te winnen en meer variatie tussen de spellen (door de veranderde ontwikkelingen.)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2019, 16:45 
what's in a game...

Berichten: 214
Woonplaats: oostende
voor mij is zeevaarders een leuke extra, daar het varen erbij komt...


Doch steden en ridders is 'de' uitbreiding waarvan de meeste spelers vinden dat deze degene is die ze willen hebben.

Piraten die komen, andere grondstoffen verzamelen, extra voordelen, enz...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: di 07 mei 2019, 09:36 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Is alweer lang gelden dat ik ze heb gespeeld maar volgens mij kin je het zo samenvatten:

Zeevaarders geeft meer afwisseling en variatie in de opzet van het speelbord spel.

Steden en Ridders voegt meer regels en nieuwe opties om te scoren toe.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: di 07 mei 2019, 14:44 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Ook hier een speler van weleer (ik heb mijn Catan verzameling jaren geleden verkocht).

Zeevaarders is meer van hetzelfde, maar met een beetje afwisseling en avontuur. Het maakt het spel vooral leuker als je het regelmatig speelt.

Steden & Ridders verandert Catan in een langdradige affaire met teveel toevalsfactoren om het zo strategisch te maken als het lijkt, of wil zijn. Er zijn tegenwoordig véél betere spellen die licht strategisch zijn en veel meer voldoening geven.

Mijn advies dus: Zeevaarders, en als je daar op uitgekeken raakt is het tijd voor iets compleet nieuws.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: di 07 mei 2019, 15:58 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Zeevaarders nooit gespeeld, maar ik deel Jeromes' mening over Steden & Ridders, die uitbreiding haalt de elegantie van het basisspel (wat het in mijn ogen zo'n klassieker gemaakt heeft) helemaal weg en voegt nodeloos veel extra regeltjes toe.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: di 07 mei 2019, 17:53 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Persoonlijk vind ik Steden en Ridders de beste keuze. Maar in dit geval, voor je zoon van 12, denk ik dat Zeevaarders de betere optie is, met extra variatie, zonder te veel extra regels.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: di 14 mei 2019, 13:31 
Avatar gebruiker

Berichten: 149
Zeevaarders is mijn favoriet van het basisspel. Ikzelf heb alleen Kolonisten van de Lage Landen in de kast staan. Altijd leuk als variatie.

_________________
We've got a winner!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: wo 15 mei 2019, 19:31 
Sojaboon

Berichten: 21
Woonplaats: Breda
Zou zelf Catan niet meer zonder Steden en Ridders spelen: biedt meer opties en (dus) diepgang.
Het bord ziet er met Zeevaarders erg schattig en leuk uit, maar de uitbreiding heeft bij mij veel minder blijvende indruk gemaakt.

Zou dus zelf voor Steden en Ridders gaan(, al duurt Catan wel erg lang voor wat 't is).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: do 23 mei 2019, 08:34 
Meeple

Berichten: 18
Zeevaarders maakt het bord groter, maar voegt niet echt extra strategische elementen toe aan het spel. Steden en Ridders doet dat wel. Door de handelswaren gaat het spel niet meer alleen simpelweg om straatjes en dorpjes bouwen, maar kun je opeens ook flink wat punten scoren door slim te handelen en vol op de handelswaren te gaan. De nieuwe ontwikkelingskaarten voegen ook heel veel nieuwe dynamiek toe aan het spel. Ik zou dus 100% voor Steden en Ridders gaan.

_________________
Schrijver bij boardgametheories.com


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Catan uitbreiding
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2019, 15:07 
5. De Kwakzalvers van Kakelenburg (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 174
Er waren ook een heel aantal kleine uitbreidingen om met de zeevaarders te combineren. Ik heb zelf diamanten en woestijnruiters, die met enkele nieuwe regels het spel weer net anders maken. Misschien ergens te koop op een tweedehandssite? Dit vonden we erg leuk. Zeevaarders zonder deze extra toevoeging is erg gelijkaardig aan het basisspel.

Speel nu meestal Steden en Ridders (al komt dit ook nog zelden op tafel).

Kolonisten van de prehistorie is anders ook een aanrader!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Catan uitbreiding  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast


Tags

Kolonisten van Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®