Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 02:26 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Pen, papier en dobbelstenen

Brigitte den Hartog


Jaren geleden heb ik van mijn oma een dobbelspelletje geleerd. Met pen en papier konden we de score bijhouden wat je had gegooid: Yahtzee. Wie is er niet groot mee geworden?


Jaren later was ik toch heel blij deze materialen achter me te hebben gelaten. Via Catan en Carcassonne ben ik de bordspellenwereld ergens na het jaar 2000 weer binnen komen rollen maar ZONDER dobbelstenen of pen en papier. De dobbelsteen bij Catan zal ik even door de vingers zien en bij Carcassonne was gelukkig al een mooi bordje om de score bij te houden. Bij de meeste van mijn spellen zit tegenwoordig een scorespoor op de buitenrand van het speelbord.

Dat uitgerekend Catan met een dobbeleditie kwam in 2007 is een logische stap. Dat concept is zo uitgemolken als een koe en je moet je grote publiek ook solo bezig zien te houden.

Roll trough the Ages is vanaf 2008 op de markt en heeft ook altijd goed gesmaakt, prima! Meer van dat! Ehh.. nou nee… De laatste jaren worden we echt bedolven onder de dobbelstenen en scoreblokjes.

White Goblin Games gaat helemaal door met de Qwixx-familie en gooit er ook nog een Qwinto, Twenty-One en Dobbelland tegenaan.
999 Games brengt het Clever-concept, onder druk van Schmidt Spiele, volledig op de markt (want ja, zo werkt het, alles of niets hè?). Daarnaast doen ze Brikks en Keer op Keer.

Maar het ergst zijn nog de “normale” volwassen spellen, die ook ineens een “Roll-and-Write” principe moeten hebben. Dat veel bordspellen een slap aftreksel “Het kaartspel” gingen maken was voor mij ook al een hobbel waar ik erg overeen moest zien te komen. (Dat werkt door het grotendeels te negeren en die spellen links te laten liggen).

Maar het is nog erger geworden. Treurnis ten top. Ik noem een Castles of Burgundy, La Granja, Imperial Settlers en Kingsburg. Prachtige spellen die zich hebben verlaagd tot een dobbelspelletje inclusief pen en papier…

Kort daarop volgen Patchwork en Lampionnen van Lanzhou, die waren zo goed door de eenvoud van tegels neerleggen… hebben dat extra toch niet nodig…


Nieuw speciaal voor dit genre uitgevonden zijn Corinth, Doodle City, Harvest Dice, Railroad ink. en Welcome to… alsof we niet al genoeg keuze hebben aan pen en papier.

Tussen schrijven van deze column en het publiceren zijn de afgelopen week vast wel weer meer nieuwe “Roll-and-Write” spellen op de markt verschenen of aangekondigd. Ik hoop dat deze hype toch weer snel afzwakt. Links laten liggen en negeren lukt me immers niet.

De oma’s van nu spelen nog steeds graag Yahtzee met de kleinkinderen, ach, ze vinden het leuk. Hopelijk kunnen we de nieuwe generatie sneller laten overstappen naar “het betere bordspel” zonder pen en papier en dobbelstenen. Het is maar een fase, gelukkig…


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 07:57 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1486
Woonplaats: Beverwijk
Corinth is niet nieuw uitgevonden, maar eigenlijk Yspahan - het dobbelspel ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 09:12 
Gijsbert M

Berichten: 2
Woonplaats: Katwijk
Van mij zou er ook gestopt mogen worden met veel bordspellen omzetten in dobbelvarianten.
Maar compleet nieuwe dobbelspellen mogen er nog wel op regelmatige basis van bijkomen hoor (regelmaat is elk jaar, dus niet elke maand een ander :D ).
Met "keer op keer" weet ik mij nog altijd te vermaken en ook Qwixx komt bij een kameraad nog wel eens op tafel. Prima spellen om een avond mee af te sluiten en ook uitstekende spellen om mensen die nooit verder zijn gekomen dan Ganzenbord en "Mens erger je niet" weer eens aan de spellentafel te krijgen!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 09:41 
Avatar gebruiker
Ik snap al dat geklaag niet. Ga je ook zeuren als er nog maar eens een spel uitkomt met worker placement of deckbuilding? Dat het je ding niet is, daar maakt niemand een punt van, maar om dat nu aan de grote klok te gaan hangen.
Mocht niemand die spellen kopen en mocht er absoluut geen vraag naar zijn, dan stopt het inderdaad vanzelf wel. Maar zoals hierboven al gezegd, sommige spelletjes zijn zeker vermakelijk en dat zien wij ook op spelavonden: qwixx, welcome to, clever... Ze komen allemaal vlot en regelmatig op tafel.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 10:49 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Filosoof schreef:
Ik snap al dat geklaag niet. Ga je ook zeuren als er nog maar eens een spel uitkomt met worker placement of deckbuilding? Dat het je ding niet is, daar maakt niemand een punt van, maar om dat nu aan de grote klok te gaan hangen.


Niets mis met een scherpe opinie. Daar is een column immers een prima vehikel voor.

Ik vind dit verhaal over roll & writes overigens niet scherp of goed geschreven. Maar er zullen vast ook voor mij interessante columns van deze schrijfster volgen. Haar inzet wordt door mij in elk geval gewaardeerd!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 13:28 
Gijsbert M

Berichten: 2
Woonplaats: Katwijk
Filosoof schreef:
Ik snap al dat geklaag niet


Aangezien het een column is zie ik het niet als klagen. Iets meer uiteenzetting wat de afkeer is tegen een dobbelsteen en een scoreblok had echter wel gemogen, zoals bovenstaande reageerder ook aangeeft, maar wellicht geniet ik een volgende column van de schrijfster weer met volle teugen!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 14:54 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Ik vond het zo'n leuke column, dat ik meteen Railroad Ink in huis heb gehaald. :)
Een enorm voordeel van roll and write wordt trouwens onbesproken gelaten: wij nemen alle beschikbare dobbels en blokjes in één doosje mee op vakantie. Superhandig op de campingtafel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 18:25 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Ik ben ook wel een beetje verzadigd van R&W, maar Dungeon Academy van Matagot echter daar kijk ik zeer naar uit!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 18:51 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Vind het zelf een erg leuk genre.

Voordeel van dobbelspellen is dat het vaak wel spellen zijn die je ook met de familie kunt spelen.

Zou het zelf alleen een probleem vinden als er net als vroeger minder releases per jaar zouden zijn en er naast deze dobbelspellen weinig ander aanbod is.

Zelf heb ik niks met al die Kickstarters met miniaturen, maar als daar mensen blij van worden en er genoeg andere spellen uitkomen, prima.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 23 mei 2019, 22:50 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
De roll and write rage is ook 999 games niet ontgaan: https://www.999games.nl/blog-roll-en-write

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 mei 2019, 19:24 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Edwin84 schreef:
Vind het zelf een erg leuk genre.

Voordeel van dobbelspellen is dat het vaak wel spellen zijn die je ook met de familie kunt spelen.

Zou het zelf alleen een probleem vinden als er net als vroeger minder releases per jaar zouden zijn en er naast deze dobbelspellen weinig ander aanbod is.

Zelf heb ik niks met al die Kickstarters met miniaturen, maar als daar mensen blij van worden en er genoeg andere spellen uitkomen, prima.


Fijn dat het onderwerp is aangekaart. Ik ga in deze helemaal akkoord met Edwin. Meer zelfs, ik kan niet genoeg krijgen van al die dobbelstenen en hun scoreblokjes. Ik heb het al van Qwixx en Kruiswoord, maar beleef de laatste tijd ontzettend veel vreugde aan Roll to the top, Clever, Knister, Hex Roller, Harvest Dice, Dobbelland,... En ik kan niet wachten om Corinth en Calavera aan onze clubcollectie toe te voegen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Pen, papier en dobbelstenen  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®