Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spelvakantie
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2019, 07:31 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Spelvakantie

Brigitte den Hartog


Een spel achterna reizen blijft toch altijd erg leuk. Ik denk dat al duizenden mensen (waaronder heel veel Nederlanders) met een Carcassonne-spel in gedachten de Zuid-Franse stad Carcassonne hebben bezocht; al dat niet met het spel onder hun arm en zoekend naar de juiste hoek voor de foto van de afbeelding van de doos.

Hoe leuk is het om dat spel ‘levend’ te zien worden. (Eigenlijk zijn deze ‘levende’ objecten tot een spel gereduceerd, maar dat terzijde). Zo heb ik me zelf ook ‘schuldig’ gemaakt aan Carcassonne, maar ook Le Havre en Mont Saint Michel (spel van Drei Magier Spiele) heb ik bezocht voor wat betreft Franse plaatsen.

Ook dit jaar ga ik weer spelgerelateerde plaatsen bezoeken. Al een tijdje staat op mijn verlanglijstje om de Zuid-Duitse plaatsen uit het spel Thurn und Taxis te bezoeken. Niet fanatiek genoeg helaas, alleen Stuttgart, Ulm, Kempten en Freiburg zijn tot nu toe gelukt.

Dit jaar staat een rondreis in Tsjechië en Oostenrijk op het programma voor de vakantie. De uitgelezen kans dus om Pilsen, Budweis, Linz, Salzburg en Innsbruck aan te doen. Dat zet nog eens zoden aan de dijk (om maar even een oer-Hollands spreekwoord erin te gooien).

In een oude column van mede spelliefhebber Tamara van februari 2018 lees ik over Colditz, die kunnen we op de heenweg naar Praag ook meteen even aandoen. De andere tips in dit Oost-Duitse gebied zijn helaas niet haalbaar, althans niet in deze vakantie.

Altijd genieten van de mooie spelfoto’s die eind van de zomer op het internet verschijnen. Ik nodig jullie uit deze mooie foto’s hier onder deze column te plaatsen.

Helaas heb ik te weinig tijd en geld in mijn leven om alle spellen achterna te reizen. Of ach, het najaar is altijd één grote spelvakantie. We gaan immers jaarlijks naar Essen!

Als je nu nog niet een hotel geboekt hebt, het is al bijna juli, ben je al te laat. Alle betaalbare hotels op loopafstand of korte openbaar vervoer-verbinding zijn al uitverkocht. Als je per nacht niet meer wilt betalen dan je destijds voor je huwelijksnacht hebt gedaan althans…

Maar Essen is alleen 4 tot 5 dagen? Welnee, de voorpret begint thuis al. De meeste bezoekers gaan goed voorbereid op pad met plattegrond en de standnummers die echt bezocht MOETEN worden, de fanatiekelingen weten precies welke spellen waar als eerste donderdagochtend een sprint voor getrokken MOET worden.

Zodra de Tabletop Together Tool online gaat, kan de voorselectie beginnen. En vergeet niet een week voor vertrek de laatste actuele plattegrond uit te printen van The Duke of Earl op Boardgamegeek.

Herfstvakantie? Spiel en vakantie? Hard werken zal je bedoelen. Zullen we volgend jaar in de zomer toch maar weer naar Zuid-Frankrijk trekken met hooguit één dagje Carcassonne. En voor de rest lekker op het strand liggen, of bij het zwembad. En dan nemen we enkel een klein dobbelspelletje mee.

Misschien zo’n leuke Roll and Write? Gewoon pen, papier en dobbelstenen, zo makkelijk mee te nemen, veel spelplezier, zelfs solo. En er zijn heel wat nieuwe Roll and Write-spellen uitgekomen het voorbije half jaar... :lol:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spelvakantie
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2019, 20:43 
Grote Dienaar

Berichten: 140
Grappig.. ik probeer ook zoveel mogelijk spellen-plaatsen aan te doen. Carcassonne spelen in Carcassonne, maar ook Orléans in Orléans. Ben ook in New York geweest (Ticket to Ride New York) en Manhattan (Manhattan Project) en Alhambra.
Sbowdonia staat nog op de planning.. en (Terraforming) Mars zal helaas nog ff moeten wachten vrees ik.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Spelvakantie
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2019, 20:50 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Ik doe het liever andersom.
Spellen kopen over plekken waar ik ben geweest.
Of nog leuker.......waar ik op dat moment ben.
Nu staat Copenhagen op het aanschaf lijstje. ;)

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Spelvakantie
BerichtGeplaatst: wo 03 jul 2019, 21:16 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Ik heb van Street Fighter 2 achtergrond stages bezocht in Thailand. Of tellen videospellen niet? Voor de kenners:

Paleis van de Koning: Bison Stage
Liggende Buddha: Staat stage AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Spelvakantie  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®