Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 06:30 
Joker

Berichten: 7
Ik heb een zoontje van 6 die het volgens mij heel leuk zou vinden om een rpg te spelen. Denk ik dan, aangezien ik er zelf geen ervaring mee heb... (heeft me wel altijd leuk geleken, maar ken verder niemand die dat ook leuk vindt etc.)

In ieder geval heb ik op internet een kleine zoektocht gedaan en ben ik op de volgende spellen uitgekomen:
- Hero Kids
- My little pony: tails of equestria
- No thank you evil (voor zover ik kan vinden de enige die in het Nederlands vertaald is??)
- Adventure Maximus

Aangezien ik zelf nog geen ervaring heb met zulke spellen, vraag ik het me af hoe belangrijk de Nederlandse versie is? Moet ik alleen wat zinnetjes vertalen of staan er hele verhalen uitgeschreven die ik zou moeten vertalen? (dat laatste gaat hem niet worden namelijk...)

Zijn er nog andere geschikte spellen die ik over het hoofd heb gezien, voor kinderen en met 2 spelers te spelen en bij voorkeur in het Nederlands


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 08:02 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Mij komt Mice en Mystics op als echte RPG. Maar die is wel Engels.

Gaat over mensen die in muizen worden veranderd en het kasteel moeten doorkruisen om de King te waarschuwen. Je vecht dan tegen grote insecten en ratten.

De spelers kunnen kiezen om te spelen als 1 van de muizen die een klasse zijn zoals ridder, dief, priester of magiër.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 08:36 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Zelf geen ervaring maar:
https://boardgamegeek.com/thread/1196880/rpgs-kids

En ik lees mee :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 09:26 
Joker

Berichten: 7
Edwin84 schreef:
Mij komt Mice en Mystics op als echte RPG. Maar die is wel Engels.

Gaat over mensen die in muizen worden veranderd en het kasteel moeten doorkruisen om de King te waarschuwen. Je vecht dan tegen grote insecten en ratten.

De spelers kunnen kiezen om te spelen als 1 van de muizen die een klasse zijn zoals ridder, dief, priester of magiër.


Dank je, die ziet er heel leuk uit. Denk ook dat mijn zoontje het met die figuurtjes erbij heel gaaf zou vinden.
Maar ik heb net een video gekeken en het lijkt redelijk ingewikkeld en Engels (en kunnen lezen) belangrijk. Het is op zich geen punt voor mij om te vertalen wat er op de kaartjes staat, maar er ligt zoveel dat hij het volgens mij nooit allemaal kan onthouden.

We spelen bijv. wel Verboden Eiland en Pandemic samen en dat gaat heel goed, omdat er nauwelijks tekst is.

Daar loop ik ook een beetje met de andere spellen tegenaan, ook omdat ik zelf geen ervaring heb met dat soort spellen. Ik lees regelmatig dat je je eigen avontuur kan bedenken en dat kan (denk ik?) in het Nederlands, maar weet ook niet of dat bij elk spel kan? Maar hoe bedenk je zoiets? Ik denk dus dat ik in het begin wel wat sturing nodig heb. Ik weet niet of er bij die spellen complete uitgeschreven verhalen zijn of meer tips/zinnen om ideeën op te doen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 10:11 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Dat eigen verhaal bedenken is bij dit soort spellen niet altijd het geval. Bij “echte” rpg’s dus Dungeons&dragons etc. Is er een spelleider die een verhaal bedenkt. Maar ook daar kan je campaigns kopen (het verhaal).

Maar bij Mice & Mystics zit een campaign dus nee niet nodig. Zelf speel ik bijvoorbeeld Gloomhaven en daar is dit ook het geval en gelukkig ook geen spelleider (vond ik zelf altijd een groot nadeel aan D&D en Descent)

Nou heb ik zelf een zoontje van 6, maar Gloomhaven lijkt me een drama met hem.
Mice & Mystics is met wat aanpassingen te doen denk ik, maar het hele verhaal lezen en vertalen lijkt ook mij teveel van t goede. Je kan het natuurlijk ook kort samenvatten voor hem/haar. Want een grote mensen spel met figuurtjes en een avontuur is al meer dan genoeg!

En las op bgg een paar goede tips:
Leg regels uit als je ze tegen komt, weet je het zelf niet dan beslis je gewoon iets en ga je het niet opzoeken! Het gaat om het plezier samen

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 12:30 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Descent is niet echt met spelleider. Het is meer dat 1 speler het kwaad speelt en met de monsters speelt tegen de helden die samen spelen.

Dat heeft dan weer wel mogelijkheden omdat je zelf iets minder vergevingsgezind kan spelen tegen de kids.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 15:25 
Joker

Berichten: 7
Ga het toch proberen met Mice and Magic denk ik, ziet er echt super vet uit.

Heb net ook 'Amazing tales' gekocht/gedownload. Dat was $5, dus het proberen wel waard. Een super eenvoudige RPG, heel weinig regels, vooral samen met je kind een character en verhaal creëeren. Er staan veel tips in hoe je dat kunt doen, dus eigenlijk precies wat ik nodig heb. Er staan ook voorbeeld verhalen in, maar ie kan ik dan als losse leidraad gebruiken als ik niets weet.

Hopelijk leert hij snel Engels en lezen, dan hebben we meer keuze.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 17:15 
Rooster Booster

Berichten: 86
Woonplaats: amersfoort
mice en mystics is geen echte RPG, het is een bordspel in RPG stijl.

dus er worden geen characters gemaakt, en het verhaal manifesteert zich
alleen als flavor text in het adventure boek.
verder is het vrij standaard: beweeg je muis, bevecht vijanden, spoelen, herhalen.

descent is misschien wat aan de zware kant voor een 6 jarige, en degene die de monsters speelt IS de spel leider, en dat houd in dat er altijd 1 speler is die tegen de rest speelt ipv een full coop.

de engelse taal kom je niet omheen denk ik, ik heb tot nu toe nog geen echte RPG gezien in het nederlands.

wat ik je aanraad is om een RPG starter set te kopen zoals bv deze:

Dungeons & Dragons:
https://summoner.nl/rollenspellen/dunge ... arter-set/
https://summoner.nl/rollenspellen/dunge ... arter-set/

star wars:
https://www.bol.com/nl/p/star-wars-edge ... oductTitle
https://summoner.nl/rollenspellen/star- ... nner-game/
https://summoner.nl/rollenspellen/star- ... nner-game/

3 versies van hetzelfde spel, kies je smaak.

star trek:
https://summoner.nl/rollenspellen/overi ... s-starter/

hier spelen de spelers alle karakters die voorbij komen, van de capitein tot red shirts.
ik vermoed dat de episodische aard van de star trek franchise zich erg goed leent voor
one-shot avonturen.

ook een kijkje waard:

end of the world serie:
https://summoner.nl/rollenspellen/the-end-of-the-world/

hier speel je jezelf in je eigen omgeving in een einde van de wereld scenario.
het begin zo:
"je zit met je vrienden een RPG te spelen en dan gebeurt er X"
X = alien invasie, robot rebellion etc.


deze is helaas uitverkocht overal, maar ik wil hem toch even noemen:
http://www.mouseguard.net/book/role-playing-game/

ongetwijfeld de inspiratie voor mice en mystics.
heel apart systeem waar je niet zo veel met stats werkt maar zich veel meer
richt op het verhaal.

het voordeel van zo'n starter set is dat je alles krijgt wat je nodig hebt om te spelen, incl.
een gesimplificeerde versie van de regels die je gewoon kan blijven gebruiken, en meer geschikt is voor jongere spelers.
verder is er voor D&D ook een gratis downloadbare versie die een beetje tussen de volledige regels en de starter set past, en regels heeft om characters te maken:
https://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 20:00 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
D&D met kinderen.... ondanks dat de andere aanraders geen echte rpg’s zijn... lijkt me d&d vanaf 12 jaar te doen misschien 10 als een ouder ze begeleid. Maar niet voor kinderen laten we eerlijk zijn...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 22:02 
Rooster Booster

Berichten: 86
Woonplaats: amersfoort
het is moeilijk in te schatten voor mij aangezien ik geen kinderen heb, maar
engels sprekende kinderen lijken niet zo veel moeite te hebben met de starter set.
(nogmaals dat is een versimpelde versie)
hoe dan ook in een echte RPG kan je die dingen allemaal zelf aanpassen en met D&D is het niet moeilijk om het nog verder te versimpelen als dat nodig is. het gaat, vooral in 5e, meer om het verhaal dan de regels.
je kan bv alle skills etc negeren en alleen de 6 basis waardes gebruiken voor elke check.

anyway mijn punt is voornamelijk dat bv mice and mystics de spelers weinig tot geen invloed op het verhaal hebben.
het verhaal staat in het boek, en als speler kan je slagen of falen, maar nooit echt afwijken van het script.
om die reden vraag ik me af of dat wel is wat de OP zoekt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 22:03 
Rooster Booster

Berichten: 86
Woonplaats: amersfoort
mocht dat wel zijn wat de OP zoekt, had iemand 'stuffed fables' al genoemt?

https://boardgamegeek.com/boardgame/233 ... fed-fables


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 22:11 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Dit topic doet mij afvragen wat is een RPG in de bordspelwereld?

Als videogames is RPG er heel breed begrip.

Van een Japanse RPG met party die een linear verhaal doorloopt tot de Westerse RPG waar je zelf een karakter creëert in een open wereld om te ontdekken.

Mijns inziens kan een RPG zowel het ontwikkelen van een eigen karakter betekenen als het spelen met een door de ontwikkelaar bedacht karakter met eigen vaardigheden en achtergrondverhaal.

Dat een verhaal van tevoren helemaal is uitgeschreven in het spel betekent het naar mijn idee nog niet dat het geen RPG is. Het is alleen een andere tak binnen hetzelfde genre.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 17 aug 2019, 22:37 
Rooster Booster

Berichten: 86
Woonplaats: amersfoort
Edwin84 schreef:
Dit topic doet mij afvragen wat is een RPG in de bordspelwereld?

Als videogames is RPG er heel breed begrip.

Van een Japanse RPG met party die een linear verhaal doorloopt tot de Westerse RPG waar je zelf een karakter creëert in een open wereld om te ontdekken.

Mijns inziens kan een RPG zowel het ontwikkelen van een eigen karakter betekenen als het spelen met een door de ontwikkelaar bedacht karakter met eigen vaardigheden en achtergrondverhaal.

Dat een verhaal van tevoren helemaal is uitgeschreven in het spel betekent het naar mijn idee nog niet dat het geen RPG is. Het is alleen een andere tak binnen hetzelfde genre.


goed punt.

voor mij is een RPG een spel waar je 'off script' kan gaan.
wat ik daarmee bedoel is dat er ruimte is om keuzes te maken
die niet in de regels beschreven zijn.

bv als je in mice en mystics vecht tegen vijanden in een boom, is er geen optie die je toestaat om bv de boom om te hakken of in brand te steken.
een RPG is ontworpen om juist dat soort dingen mogelijk te maken.

het is vanuit deze optiek dat ik mijn vorige posts geschreven heb.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019, 08:44 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Het hele verhaal van Mice and Mystics is in het Nederlands vertaald en heb ik gewoon in de doos zitten. Dus de spelregels zijn wel in het Engels, maar in het spel heb je weinig tekst. Bovendien zijn de spelmechanismen vrij eenvoudig, dus dit gaat prima met kinderen. Aangezien het coöperatief is kun je waar nodig de (beperkte) tekst op kaarten vertalen.

Mijn exemplaar met geschilderde helden en beide uitbreidingen (meer avonturen) mag de collectie verlaten, mijn zoontje (12) is het ontgroeid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019, 12:58 
Joker

Berichten: 7
DaveyJones6913 schreef:
het is moeilijk in te schatten voor mij aangezien ik geen kinderen heb, maar
engels sprekende kinderen lijken niet zo veel moeite te hebben met de starter set.
(nogmaals dat is een versimpelde versie)
hoe dan ook in een echte RPG kan je die dingen allemaal zelf aanpassen en met D&D is het niet moeilijk om het nog verder te versimpelen als dat nodig is. het gaat, vooral in 5e, meer om het verhaal dan de regels.
je kan bv alle skills etc negeren en alleen de 6 basis waardes gebruiken voor elke check.

anyway mijn punt is voornamelijk dat bv mice and mystics de spelers weinig tot geen invloed op het verhaal hebben.
het verhaal staat in het boek, en als speler kan je slagen of falen, maar nooit echt afwijken van het script.
om die reden vraag ik me af of dat wel is wat de OP zoekt.


In eerste instantie ben ik idd op zoek naar RPG's waarbij je zelf (mede) het verhaal bedenkt. Maar omdat ik er zelf nauwelijks ervaring mee heb, weet ik niet hoe groot het obstakel is dat het Engelstalig is. De regels in het Engels vind ik geen probleem, die moet ik toch uitleggen, maar ik weet dus niet hoeveel je zelf bedenkt en hoeveel opgelezen moet worden. Als ik halve pagina's moet vertalen in een leuk klinkend verhaald, dan wordt het toch wat lastiger. Terwijl ik tegelijkertijd best wel wat hulp kan gebruiken, omdat het voor mij allemaal nieuw is.

Amazing Tales gisteren gespeeld en was echt super leuk, mijn zoon wou vandaag weer verder. Regels waren ook mega eenvoudig (eigenlijk waren er nauwelijks regels): (bijna) altijd met het kind meegaan, niet dood laten gaan, dobbelstenen gooien.
Ik vraag me nu alleen wel af in wat meer 'volwassen' RPG's hoe het gaat als je iets moet doen wat buiten je abilities ligt.
Mijn zoontje had 4 abilities gekozen waarvan 1 onderwater drakenrijder was en toen kwam er een duikboot die hij ging besturen. Die zat niet bij z'n abilities, kán dat dan wel? Welke dobbelsteen doe je dan? We deden nu maar wat en dat past ook helemaal bij dit spel (en we vonden het leuk), maar toch benieuwd hoe dat bij andere spellen gaat.

Iig met mijn vraag bedoelde ik in eerste instantie dus wel die verhaal RPG's, maar ook bordspellen vinden we heel erg leuk en ook een mix van beide of een soort van overgang om er meer bekend mee te worden :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Rollenspellen  
 Feed - Onderwerp - Rpg voor kinderen, geen ervaring  

Gebruikers die deze topic waarderen

Emma777

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®