Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 sep 2019, 19:08 
Jakkiebak!

Berichten: 70
The Netherlands, douze points

Tamara Bakker

Afgelopen vrijdag is bekend geworden dat Rotterdam volgend jaar de stad wordt waar het Eurovisie Songfestival wordt gehouden. Na de winst van Duncan kwam nog de competitie tussen de verschillende steden welke stad de eer krijgt om gastheer te zijn van dit Europese en Australische kijkcijferkanon.



De drang naar competitie zit in de menselijke genen. De Oude Grieken hielden al hun Olympische Spelen en Citius, Altius, Fortius (sneller, hoger, sterker) is het motto van de moderne Olympische Spelen, naast Meedoen is belangrijker dan winnen.

Het competitie-element is tevens cruciaal onderdeel van onze spellenhobby. Bij competitieve spellen ligt het er dik bovenop, bij coöperatieve spellen wil je met zijn allen winnen van het spel. En als je bijvoorbeeld Pandemie te makkelijk wint, dan leg je de lat in het volgende spel hoger door de moeilijkheidsgraad op te schroeven.

Naast competitie binnen spellen bestaat er ook nog zoiets als competitie tussen spellen. Als jurylid van de Nederlandse Spellenprijs ben ik daar nu hard mee bezig: de nominatielijst en de uiteindelijke winnaar van de Nederlandse Spellenprijs worden bepaald door een 10-koppige jury.

Hoe gaat dat in zijn werk? Het begint met het maken van de groslijst. Dat is de lijst met alle spellen die in het nominatietijdvak zijn uitgekomen. Daarbij geldt wel als restrictie dat het moet gaan om zelfstandig speelbare spellen (geen uitbreidingssets) die geen heruitgave zijn van een eerder in Nederland uitgebracht spel. Het maken van die lijst is een zorgvuldig en tijdrovend proces. Het is nu eenmaal niet zo dat uitgevers een panklaar lijstje hebben van de spellen die zij in het nominatietijdvak hebben uitgebracht.

Dan de indeling familiespel/expertspel. Ooit had de Nederlandse Spellenprijs maar één smaak, maar enkele jaren geleden is dit gewijzigd in twee categorieën: familie en expert. En laten er nou altijd spellen zijn die wat zwaar zijn voor een familiespel, maar tegelijk wat licht voor een expertspel. Over dit grijze gebied beraadt de jury zich en komt uiteindelijk tot een oordeel.

Vervolgens maken de juryleden elk hun lijstje met hun favoriete vijf familiespellen en vijf expertspellen van het afgelopen jaar. Uit deze lijstjes worden de spellen gedestilleerd die de meeste stemmen hebben gekregen. Daarnaast heeft elk jurylid nog de kans om individueel een spel te pitchen. Dit om te voorkomen dat een spel dat bijvoorbeeld net op de markt is, of uit is gekomen bij een kleine uitgever, ondersneeuwt.

De jury komt hiervoor bij elkaar in een nominatiebijeenkomst en hieruit rollen de beide nominatielijsten. De uitgevers van spellen op de nominatielijsten worden onder embargo ingelicht en op de septemberbeurs van Ducosim krijgen zij de kans om uit te pakken met hun kersverse nominaties!

Tijdens het Spellenspektakel in november volgt het sluitstuk: het bekend maken van de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs. Ook hiervoor komt de jury bijeen. Nadat de genomineerden één voor één worden besproken, volgt een stemming en worden de winnaars gekozen. Deze winnaars worden vervolgens gelauwerd op een bijeenkomst bij het Spellenspektakel.

Klinkt als een gesmeerd proces, en dat is het eigenlijk ook. Toch zijn er elk jaar de bijzonderheden en de discussies die het boeiend maken. Valt een spel wel of niet binnen het nominatietijdvak? Er zijn uitgevers die erg hun best doen om een spel nog net binnen het tijdvak uit te geven, omdat het anders pas een jaar later mee kan dingen en ondersneeuwt onder de nieuwere spellen van het jaar erop.

Verkrijgbaarheid is ook zo’n bijzonderheid. Als criterium voor nominatie moet het spel in voldoende mate beschikbaar zijn. Het zou nogal sneu zijn als een spel wint en de enthousiaste spelliefhebber die het spel wil kopen, te horen krijgt dat het spel uitverkocht is. Of pas over een paar maanden weer leverbaar is. Vanwege slechte verkrijgbaarheid zijn er in het verleden spellen van de lijst afgevoerd en dat zijn soms pijnlijke keuzes.

Daarnaast hebben we een aantal jaren geleden een uitgever gehad die zo enthousiast over de nominatie van zijn spel was, dat hij het embargo vergat en het heuglijke nieuws meteen op zijn Facebookpagina zette. Enthousiasme voor de NSP bij een uitgever is natuurlijk fantastisch, maar dat embargo is er niet voor niets. Voortijdig uitlekken van genomineerden en/of winnaars willen we uiteraard voorkomen.

En om dan terug te gaan naar het Songfestival: twee dagen voor de officiële bekendmaking lekte uit dat Rotterdam het festival zou organiseren. Een paar Eurovisie fanatici typten zowel Maastricht als Rotterdam in in een bekende URL voor het Songfestival, die elk jaar met de stad en het jaartal wordt gewijzigd. De pagina voor Rotterdam bestond wel, die voor Maastricht niet. Beetje jammer, dit onbedoelde lek…


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 03 sep 2019, 20:37 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Over de groslijst. Een beetje uitgever voert een behoorlijke administratie en moet zonder enige moeite kunnen oplepelen wat men tussen 1 juli en 30 juni heeft uitgegeven. De meeste uitgevers hebben bovendien een systeem om de winkeliers te informeren over nieuwe releases. Het moet een kleine moeite zijn om een belangrijke partner als de NSP in dit systeem mee te nemen, of de NSP anderszins actueel te informeren. Dit gebeurde in mijn NSP-jaren niet of nauwelijks, ik heb niet de indruk dat het veel beter is geworden.

Misschien is het een idee om de toegang tot de groslijst te koppelen aan het verstrekken van informatie? Vindt een uitgever het niet nodig om de NSP te informeren, dan is dat een impliciet verzoek om zijn spellen buiten beoordeling te laten. :wink:

Genoeg gezever, dank voor het leuke leesvoer! Ik verheug me bij voorbaat op twee mooie nominatielijsten. Ik ben benieuwd wat jullie ervan hebben gebakken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 03 sep 2019, 23:54 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Beide winnaars in Duitsland (Spiel das Jahres) zijn om in het Nederlands in Nederland te verkrijgen dus grote kans dat die ook in Nederland genomineerd gaan worden al ben ik benieuwd in welke categorie.
Voor een veel speler is Wingspan wellicht te licht al expertspel (Ik vind wel dat het onder expertspel valt).
Just One is wel heel licht. Misschien zelfs te licht als familiespel, maar hoe simpel deze ook is elke groep waarmee ik hem tot nu toe heb gespeeld vond het leuk. Raja's van de Ganges is ook erg leuk en heeft een vrij uniek systeem met die 2 kruizende sporen om te kunnen winnen. Ook die vind ik tussen familie en expertspel vallen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2019, 10:26 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Inzake het verschil tussen familie en expertspel.

Hoe zijn destijds Catan, Carcasonne en Ticket to Ride ingedeeld?

Als deze spellen niet voor de expertprijs in aanmerking kwamen zou Wingpsan wel een gekke keuze zijn.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2019, 13:26 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
Inzake het verschil tussen familie en expertspel.

Hoe zijn destijds Catan, Carcasonne en Ticket to Ride ingedeeld?

Als deze spellen niet voor de expertprijs in aanmerking kwamen zou Wingpsan wel een gekke keuze zijn.


Jouw voorbeelden zijn niet handig. Het onderscheid bestaat immers pas sinds 2013.

Volgens de NSP-website: Een familiespel is geschikt voor een groot publiek, waaronder kinderen vanaf 8 jaar. Een expertspel vraagt iets meer speelervaring.

Ik vind Wingspan een spel uit de overgangszone (zwaarder familiespel en lichter expertspel). Ik zou ‘m daarom indelen in de expertgroep.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2019, 13:56 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Kan me op zich wel vinden in deze indeling met WingSpan. Aar het leidt wel tot een probleem.

Dit soort overgangsspellen is geschikter voor een breder publiek. Zowel families als de veldspelers kunnen dit spelen. Een groter bereik betekent een grotere kans om te winnen.

Een zwaarder expert spel wat wellicht HET betere spel is in een specifiek jaar maakt dan geen kans. De doelgroep is te klein. Dit vind ik jammer omdat de prijs ooit is ontstaan voor met name de spellenliefhebber.

Of is er een prijs die beter aansluit bij de hobbyspeler?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2019, 15:11 
3. Ark Nova (2021)
Avatar gebruiker

Berichten: 2049
Woonplaats: Montezuma
Edwin84 schreef:
Dit soort overgangsspellen is geschikter voor een breder publiek. Zowel families als de veldspelers kunnen dit spelen. Een groter bereik betekent een grotere kans om te winnen.

Een zwaarder expert spel wat wellicht HET betere spel is in een specifiek jaar maakt dan geen kans.

De geschiedenis leert toch anders, lijkt me. Gaia Project, Orléans, Andor, Concordia, Terra Mystica... allemaal behoorlijk zware spellen die ondanks een niet heel breed publiek hebben weten te winnen sinds de expertprijs bestaat.

Erwin schreef:
Ik vind Wingspan een spel uit de overgangszone (zwaarder familiespel en lichter expertspel). Ik zou ‘m daarom indelen in de expertgroep.


Eens. Ik zou Wingspan ook niet meteen onder de allerzwaarste spellen rekenen, maar feit is wel dat kinderen tot 10 jaar (ongeveer) meer moeite hebben met Wingspan, omdat het toch een bepaalde strategische planning vraagt. Dus, hoewel licht, toch expertspel, zou ik zeggen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2019, 17:24 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
Kan me op zich wel vinden in deze indeling met WingSpan. Aar het leidt wel tot een probleem.

Dit soort overgangsspellen is geschikter voor een breder publiek. Zowel families als de veldspelers kunnen dit spelen. Een groter bereik betekent een grotere kans om te winnen.

Een zwaarder expert spel wat wellicht HET betere spel is in een specifiek jaar maakt dan geen kans. De doelgroep is te klein. Dit vind ik jammer omdat de prijs ooit is ontstaan voor met name de spellenliefhebber.

Of is er een prijs die beter aansluit bij de hobbyspeler?



Waarop baseer je de grotere kans om te winnen? De winnaar van deze prijs is immers meestal een zwaarder spel. Dit is volgens mij de te verwachten uitkomst van een beoordeling door een jury vol ervaren liefhebbers.

Afgezien daarvan is Wingspan voor mij de gedroomde winnaar, met twee veren in de neus. Maar ja, eerst maar eens zien of die überhaupt genomineerd is. Hier geen probleem dus. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2019, 18:22 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Had zelf het idee dat de lichtere spellen laatste tijd wonnen.

Misschien gevalletje Mandela effect.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 sep 2019, 18:46 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
De nominaties worden op 28 september bekend, tijdens Ducosim. Nog 24 nachtjes nog en je weet of Wingspan is genomineerd en zo ja, in welke categorie.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - The Netherlands, douze points  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®