Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





47 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 21:00 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Heb je Terra Mystica overwogen?

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 22:02 
8. Keyflower (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Om je nog een beetje meer te paralizeren: bekijk ook eens volgende spellen die ik denk ik hierboven nog niet zag: Concordia, Mombasa en Great Western trail.

En als je dan toch bezig bent: waarom niet Raja's of the Ganges, Het Dorp, Rococo, Marco Polo en Lewis&Clark?

Happy paralyzation!

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 22:37 
Grote Dienaar

Berichten: 102
Ook gaaf is Odin van uwe.

Workerplacement in een vikingthema


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 22:38 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Mrtn schreef:
Goed om te lezen wat jullie gedachten over Scythe en TM zijn.
Geen grote tegens, beiden lijken een mooie keuze te zijn.

Die kan ik je wel geven! :D
Ik vond Scythe saai, repetitief en het ontbrak aan interactie. De koude oorlog dreiging is briljant geïmplementeerd, maar de oorlog vindt bijna nooit plaats. Je moet er van houden.

TM is een guilty pleasure van me. Het prikkelt mijn pleasure centres blijkbaar, maar het spel speelt zichzelf. Het ontbreekt aan meaningful decisions.

Dan moet ik natuurlijk ook met suggesties komen: Great Western Trail, Vinhos (Deluxe) of Food Chain Magnate passen wellicht in je straatje. Met name de laatste twee zijn AP-gevoelige spellen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019, 23:07 
8. Targi (2012)

Berichten: 66
Woonplaats: Hoevelaken
Ik sluit me aan bij een aantal anderen. Viticulture is een topper in het worker placement genre, zeker met Tuscany! Met de insert van Folded Space passen alle mogelijke uitbreidingen ook netjes in één doos :D





Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 08:19 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Terra Mystica werd genoemd. Denk dat deze met Gaia Project ook zeker de moeite zijn. Probeer wel eerst bij iemand het spel uit.

Je haat het of je vindt het geweldig. Bij dat laatste heb je een topspel met veel herspeelbaarheid.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 08:36 
7. The Great Zimbabwe (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Volledig eens met de mensen die aangeven dat Scythe geen echte interactie heeft. Dat is misschien wel 1 van de dingen waar mensen zich het meeste op verkijken door hoe het oogt. Je moet vooral opletten dat iemand niet kan profiteren van een fout die je maakt. Dan vind ik dat je bij TM nog meer kans hebt om iemand actief dwars te gaan zitten, zowel op de planeet als met de draft. Niet iedereen houdt van de 'take that' elementen van een heeeeel klein percentage van de kaarten - iets kapot maken bij een ander voelt niet echt te passen binnen het spel en op zich ben ik het daar wel mee eens.

Ook de waarschuwing dat TM (edit: Terraforming Mars, niet Terra Mystica die nu langskomt ;-)) een lang, lang spel is moet je zeker niet negeren. Ook daarom verkijkt men zich wel vaak heb ik het gevoel. Ook zou ik voor TM wel de Engelse versie aanraden als taal geen probleem is... de vertaling is nogal matig IMHO.

Lords of Waterdeep komt nu een paar keer langs... in mijn mening is dat HET instap spel voor worker placement en vraag me af of je er veel uit gaat halen als je op zoek bent naar een uitgebreider spel. Persoonlijk vind ik de interessante keuzes die je kunt maken maar heel beperkt, maar het is wel een heel populair spel, wat veel mensen heel erg leuk vinden. Dat is de reden dat ik hem ook nog in mijn verzameling heb, iedereen snapt hem en niemand vind het erg stom voor mijn gevoel. Ik zou er zeker even naar kijken, want misschien is jouw definitie van uitgebreider niet hetzelfde als de mijne! Persoonlijk zou ik in die richting eerder Calimala aan raden. Ik heb eerder gelogen, dit is naast Caverna toch een tweede Worker Placement die ik wel leuk vind - en dan wel heel anders dan Agricola. Heb het een paar weken geleden gespeeld met twee 'nieuwe gamers' en die pikte het eigenlijk direct op en voor ervaren gamers blijft er toch wat in zitten. Twijfel nu wel een beetje of het wel verstandig was om je met nog een spel op te zadelen... :shh:

Ik hou zelf niet zo van spellen die gevoelig zijn voor analysis paralysis, maar zie wel wat spellen voorbij komen waar dat echt een issue kan zijn. Mocht het een serieuze opmerking geweest zijn en vind je (of je speel partners ;-)) dat niet leuk dan zou ik dat zeker meenemen in je overwegingen. De meeste reviewers zullen het wel meenemen in hun verslag van dit soort spellen.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Saaur op ma 09 sep 2019, 10:15, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 09:26 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Het valt me altijd weer op dat topics die beginnen met "help mij kiezen tussen spel A en spel B" binnen no-time overspoeld worden met goedbedoelde tips om ook spel C t/m Z te overwegen.

En zoals je al gemerkt zult hebben, verschillen de meningen altijd. Zowel over spel A en B als ook over C t/m Z. Wat dat betreft is het beste advies om te kijken of je een spel eens kunt uitproberen zonder het gelijk te hoeven aanschaffen, bv. op een spellenclub, op een beurs of bij bekenden.

Wat Scythe en Terraforming Mars betreft: ik denk dat het beide goede keuzes zijn. Ik speel beide heel graag. De punten van kritiek die anderen al aangehaald hebben zijn niet geheel onterecht, maar de vraag is wat je daar tijdens het spelen van merkt - ik heb het zelf veel te druk met letten op de dingen die ik wèl leuk vind aan de spellen (en dat is veel meer dan wat me tegenstaat).

Scythe:
+ prachtig artwork
+ efficiëntie-puzzel
+ asymmetrisch (vanaf de start heeft iedere speler andere eigenschappen)
+ dreiging van conflicten zonder dat er al te veel conflicten zijn
- interactie mag wel wat meer

Terraforming Mars:
+ fascinerend thema is goed uitgewerkt
+ sneeuwbal-effect van productie en eigenschappen
+ asymmetrisch
+ zoeken naar kaarten die goed samenwerken
- resources bij elkaar vernietigen of stelen voelt soms heel "random" aan


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 11:02 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Mac-S schreef:
Wat Scythe en Terraforming Mars betreft: ik denk dat het beide goede keuzes zijn. Ik speel beide heel graag. De punten van kritiek die anderen al aangehaald hebben zijn niet geheel onterecht, maar de vraag is wat je daar tijdens het spelen van merkt - ik heb het zelf veel te druk met letten op de dingen die ik wèl leuk vind aan de spellen (en dat is veel meer dan wat me tegenstaat).


Dat lijkt me een mooie samenvatting van het voorgaande + een goed antwoord op de oorspronkelijke vraag.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 11:12 
Meeple

Berichten: 14
Ik ben erg blij met al deze adviezen.
Qua AP gaat het meer op voor de keuze die ik nu moet maken.
(check teveel reviews en overal zijn weer voor en tegens te vinden)
T(erraforming) M(ars) of Scythe zijn niet spellen waar ik uit wil kiezen.
Ben met name op zoek naar een goed spel en de reacties helpen hier goed bij.
Eerst genoemde leken mij interessant.

Nog een paar vragen.

Concordia wordt zeer goed gerecenseerd, weet iemand of die nog in het Nederlands verkrijgbaar is? Ik kon hem niet meer vinden.

Maakt Terra mystica een groot verschil met Gaia project?
Bij SUSD geven ze aan dat ze de voorkeur geven aan Terra mystica als eerste spel.

Verder ben ik ook erg benieuwd naar Viticulture (met Tuscany)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 12:27 
5. Brass: Birmingham (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Gaia Project scoort op BGG hoger dan Terra Mystica. Het is verder maar wat je aantrekt. De ruimte of het mystieke verleden?
Concordia is niet meer in NL te krijgen. Maar Concordia Venus is helemaal te gek (zie ook ander draadje hier op BSM). Engels, ja, maar regels basisspel zijn gewoon online te vinden. Kaarten zijn nagenoeg taalonafhankelijk. En je krijgt er een gave teamplay bij.


Laatst bijgewerkt door Pura Vida op di 10 sep 2019, 08:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 12:28 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Project Gaia is naar mijn mening beter betreft opties die je hebt en nog meer variabele opzet mogelijkheden.

Omdat veel mensen het ruimte thema niet leuk vinden maar de fantasy setting van Terra Mystics wel is die ook nog steeds enorm populair.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 12:35 
2. Pax Renaissance (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Pura Vida schreef:
Gaia Project scoort op BGG hoger dat Terra Mystica. Het is verder maar wat je aantrekt. De ruimte of het mystieke verleden?


Belangrijk qua ratings; aangezien GP een vervolg op is is er een grote kans op wat selection bias. Mensen die deel 1 niets vonden zullen deel 2 niet snel spelen, en andersom.

Sowieso...niet alleen op ratings afgaan ;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 13:53 
7. Concordia Venus (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Saaur schreef:
Sowieso...niet alleen op ratings afgaan ;-)

Inderdaad nooit doen, maar wél altijd even checken en alle waarderingen en commentaren meewegen in je beslissing (of bij je AP).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2019, 15:30 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
Maakt Terra mystica een groot verschil met Gaia project?

Ik heb enkel Gaia Project gespeeld, maar ik had begrepen dat de spellen heel gelijkaardig zijn, maar dat Gaia project beter gestroomlijnd is en dus minder kleine regeltjes heeft en vlotter speelt. Ik heb om die reden Terra Mystica nooit gespeeld, maar vond Gaia Project wat kleine regeltjes betreft erg goed meevallen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
47 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Uitgebreider spel gezocht  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®