Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 sep 2019, 07:05 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Wat je van ver haalt is beter…

Brigitte den Hartog

Iedereen kent het wel, het lekkere vakantiegevoel in het buitenland. Vreemde talen, lekker eten. We raken in vakantiestemming in het hotel of appartement, even niet in je eigen bed is voor sommige mensen geen fijne gedachte, maar even van eigen huis en haard weg zijn staat meestal wel garant voor nieuwe ontdekkingen. Je maakt nog eens iets mee. Je hoort en ziet weer nieuwe dingen.

Het Eurovisie Songfestival was altijd een ver-van-mijn-bed-show. Veel landen die meedoen zingen nog steeds in de eigen taal, die waardeer ik persoonlijk het meeste. Dat is/was wel de charme van het festival. Er ging altijd een delegatie Nederlanders ons ergens vertegenwoordigen en de fans hadden de nodige TV avondjes thuis gepland. Heerlijk.

Binnenkort weer naar Essen, en het liefst een paar dagen als het kan. Dat maakt het ultieme Essen-gevoel nog beter. Lekker in een hotel of appartement en ’s avonds ook nog even doorgaan met een spelletje met eigen reisgenoten en nieuwe vrienden uit andere landen. Zoveel landen en culturen verenigd op één evenement, mooi toch?

Wanneer kun je nu met Japanners en Spanjaarden aan één tafel spellen spelen? Ik ken inmiddels mensen die wonen op de Falklandeilanden, in IJsland, Rusland en India. Als die mensen bij elkaar verenigd op één beurs is toch geweldig!

De meeste spellen komen ook van ver weg. WGG en 999 Games geven spellen uit waarvan ze de rechten voor de Benelux hebben kunnen bemachtigen. Spellen uit Taiwan (Hanamikoji), USA (Wingspan) of Duitsland (heel veel). Waarom altijd van ver weg halen? Zijn er in ons eigen land te weinig spelontwerpers? Is het niveau van die spellen niet goed genoeg? Waarom zijn spellen die je van ver haalt beter?

Kickstarters zijn erg populair. Het grote onbekende. Het spel is nog niet eens helemaal af maar het avontuurlijke trekt aan ons. Er dan als eerste één kunnen bemachtigen hakt meteen de knoop door. Of dat je weet dat hij daarna helemaal niet meer verkrijgbaar is. Backen die handel!

Het Spellenspektakel in Eindhoven was voor mij ook zo’n jaarlijks avontuurlijk uitstapje. Wel in Nederland, maar te ver om in één dag heen en weer te reizen als je ook nog een lange dag daar wilt vertoeven, dus dan van te voren een hotel regelen. Lekker uit eten ’s avonds in een gezellig druk centrum waar we ook nog een Glow festival cadeau kregen. Bordspellen en vakantiegevoel.

Maar… Spellenspektakel verhuist! Nu is het in Utrecht, slechts een uurtje rijden vanaf mijn woonplaats!

Voor mij is de lol er meteen af om een hotel te boeken. Heen en weer rijden wordt nu goedkoper en gemakkelijker… maar dan mis ik de charme van het hotel weer, het ’s avonds nog een spelletje neerleggen in de lobby en napraten met reisgenoten en voorbereiden op de volgende dag! Help! Wat nu?

Voor de Brabanders en Vlamingen is het wat dat betreft misschien leuker? Maak er een weekendje van! Utrecht is echt een hele mooie en gezellige stad.

Nu is bekend geworden dat het Songfestival naar Rotterdam komt. Ook hier weer de nodige problemen natuurlijk. Ze verwachten 8 weken lang. 28.000 bezoekers. De hotelprijzen schieten omhoog en de Airbnb’s schieten ook als paddenstoelen uit de grond.

Nu alles dichterbij komt voel je de druk van het organiseren. Ver weg is toch veel lekkerder eigenlijk. Laat de problemen maar aan een ander land, wij komen bij jullie wel feest vieren, wel de lusten en niet de lasten.

Gelukkig hebben we goede Oosterburen met veel bordspelevenementen om naar toe te gaan. Spiel Doch! In Duisburg is in opkomst en zou wel eens een leuk jaarlijks weekendje kunnen zijn. Een weekendje Antwerpen voor Spel is ook absoluut de moeite waard. Echte fans reizen naar de Games Expo in Engeland of zelfs naar de USA voor GenCon.

Ik ga me nu eerst voorbereiden op Spiel in Essen... maar is alles wat je van ver haalt echt beter?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 17 sep 2019, 07:42 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Voor een vakantiegevoel warm aanbevolen: Spel Antwerpen (inclusief bezoek aan The Playground) en Festival Internacional des Jeux in Cannes ;)

Overigens: een hotelletje dichtbij huis of in eigen stad kan enorm als vakantie voelen... #desindes #denhaag

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 17 sep 2019, 08:50 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Woonplaats: deurne nl
De avond in het hotel bij het spellenspektakel hoef je niet te missen als je dichtbij woont. Ik ben vorig jaar naar het hotel geweest zonder er te logeren. (daarna gewoon lekker naar huis gereden) Beviel me prima! Was een erg leuke avond en een stuk rustiger dan het spektakel zelf.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 sep 2019, 08:52 
9. Earth (2023)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
"maar is alles wat je van ver haalt echt beter?" Als je Duitsland ziet als 'ver' dan is het antwoord zeker ja. Als het gaat om spellen dan. Kijk naar de huidige top 100 en verreweg het meeste komt dan toch van ver.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 sep 2019, 10:18 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Nederland is maar een stip op de wereldbol.

Er zijn spel ontwerpers uit alle hoeken van de wereld. Niet gek dat het merendeel van buiten Nederland komt.

Neemt niet weg dat er ook in verhouding tot onze plek op aarde relatief veel Nederlandse eigen uitgaves zijn van kwalitatief goede spellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 17 sep 2019, 11:51 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
In 2014 won ik kaartjes voor Zomerspel (bedankt Dieter) dat toen nog midden in Gent zat. Destijds hadden we een B&B geboekt en maakte er lang weekend van. Het was ten tijde van het WK en in de kroegen in België zijn ze wel gul, want voor elk Belgisch doelpunt kreeg je gratis bier. Dat zie ik ze niet in Nederlandse kroegen doen. Daarnaast was het voor ons echt een weekendje weg. Eerst de beurs bezoeken en de volgende dag de binnenstad. Leuk weekend gehad en ik kwam op een terras ook nog sportclubgenoten tegen. Totaal onverwachts.

Persoonlijk (ik kom uit Brabant) vind ik het jammer dat SpellenSpektakel is verhuisd.
Toen mijn vriendin nog midden in de stad woonde ging ik er zelfs lopend naar toe.
Ook zal de bijdrage van de club Roll the Dice waar ik bij zit nu een stuk kleiner zijn verwacht ik. De spellenbibliotheek en de stand met oa de nieuwe titels van SPIEL zal denk ik een stuk kleiner zijn dan in Eindhoven. Wellicht ga ik er wel een weekendje Utrecht van maken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 sep 2019, 21:42 
4. Crystal Palace (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Heel herkenbaar, wij gaan 2x per jaar een weekendje weg, en dan beide keren naar een spellenbeurs. In het voorjaar/zomer naar Zomerspel bij Gent. En in het najaar naar Spel of dit keer naar het Spellenspektakel.
Een weekendje maakt het zoveel leuker dan heen en weer rijden!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Wat je van ver haalt is beter…  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®