Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bingolino
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019, 10:45 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
Bingo met een twist

Eens je de vijftig voorbij bent, droom je wel eens wat er later op je af zal komen als je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt. Hier in West-Vlaanderen organiseert OKRA (de club waar in Vlaanderen alle senioren lid van zijn) kaartnamiddagen waar vooral Manillen (een typisch West-Vlaams kaartspel) zeer populair is. Niet-kaarters verblijden ze dan met een bingo. Je weet wel, je vult een aantal cijfers op een kaart in. Een of andere leukerd graait in een trommel met cijfers en wie als eerste al zijn cijfers uit de trommel ziet tevoorschijn komen, krijgt een prijs.
Ik ben altijd blij als ik badend in het angstzweet wakker schiet en het blijkt dat het maar een droom was. Goed, ontwerpt nu toch wel een of andere Duitse spelauteur Bingolino. Waarschijnlijk had die kerel dezelfde nachtmerrie als ik en probeerde hij een of andere leuke twist aan Bingo te geven om van zijn nachtmerries af te geraken. Eens zien of dit hem gelukt is.




Bingolino bestaat uit 66 genummerde tegels (van 1 tot 22, iedere tegel komt driemaal voor) en vijf gewone dobbelstenen. De spelers trekken blind 16 tegels en maken hiermee een vierkant (vier rijen, vier kolommen). Eenzelfde tegel kan gerust twee- of driemaal in het vierkant voorkomen (bijvoorbeeld tweemaal een tegel met cijfer 14).

De actieve speler neemt de vijf dobbelstenen bij zich en beslist met hoeveel dobbelstenen hij in zijn beurt dobbelt (minstens één, maximaal vijf). Hij maakt een som van de geworpen ogen. Iedere speler die een tegel heeft met dit getal op, mag die tegel omdraaien. De actieve speler mag kiezen. Ofwel draait hij ook een tegel om ofwel beslist hij om een geworpen dobbelsteen weg te nemen en zodoende een nieuw totaal te bekomen. Hij mag daarna een tegel omdraaien met de waarde van het nieuwe totaal. De speler doet dit omdat hij geen tegel heeft die aan de eerste voorwaarde voldoet of omdat hij liever een andere tegel zou omdraaien.

Kan de actieve speler geen tegel omdraaien (ook niet als hij een dobbelsteen verwijdert) dan moet hij een omgedraaide tegel terug zichtbaar maken.

Wie vier tegels op een rij omgedraaid heeft (horizontaal, verticaal of diagonaal) krijgt een ster. Hij legt die bij de voltooide rij. Vier sterren en het spel is gewonnen. Voila, kinderlijk eenvoudig.


Afbeelding

Bingolino is simpel, leuk en speelt snel. Meer moet dit niet zijn. Er zit natuurlijk een geluksfactor in (het is al bij al een dobbelspel) maar dat doet niets af aan het spelplezier. Jong en oud kunnen dit met evenveel plezier spelen. Oppassen als je de kleine getallen moet gooien (alles beneden de drie). Best niet opsparen tot het laatst!

Ik dank Elisabeth en Gunther Burkhardt. Dankzij hen droom ik in het vervolg van bingolinonamiddagen en slaap ik een stuk geruster.



  • Bingolino (Schmidt Spiele, 2018)
  • Auteur: Elisabeth & Günter Burkhardt
  • 2-4 spelers vanaf 8 jaar
  • 15 minuten
  • Schmidt Spiele
  • Adviesprijs: 16 euro


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Bingolino  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

+8, 2018, Bingolino, Elisabeth Burkhardt, Günter Burkhardt, Schmidt Spiele, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®