Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




53 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005, 14:04 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Reef Encounter, wat wij hier uitgeven, is bij uitstek een bordspel met grote geschiktheid voor twee spelers. De grootte van het speelveld wordt namelijk aangepast aan het aantal spelers, zodat de spelsituatie toch spannend blijft. Het is overigens wel een spel dat onder het kopje "pittige spellen" thuishoort.

Frank Quispel, Quined Games


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005, 14:39 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Reef Encounter had ik al genoemd :-). En ja, het hoort absoluut thuis in de categorie 'pittige spellen': het is een rasecht 'gamer's game'.

Overigens is er méér dan alleen een wijziging van de grootte van het speelveld nodig voor een spel voor twee spelers geschikt is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2005, 22:28 
3. Wingspan (2019)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Pittig spel... Houdt dat in dat ik minstens een IQ van 130 moet hebben? Ik vrees nl. dat ik dat niet haal. Dat weerhoudt mij een beetje van het spelen van spellen die het stickertje 'pittig' dragen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005, 00:31 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Johanna schreef:
Pittig spel... Houdt dat in dat ik minstens een IQ van 130 moet hebben? Ik vrees nl. dat ik dat niet haal. Dat weerhoudt mij een beetje van het spelen van spellen die het stickertje 'pittig' dragen.

Ik denk dat je gewoon eens een spel met het label 'pittig' moet proberen, en je niet door dat label moet laten afschrikken. IQ zegt in dit opzicht werkelijk helemaal niets: met mijn IQ is niets mis (hoop ik altijd maar), maar toch verlies ik in sommige spellen aan de lopende band---en niet zo'n klein beetje ook!

Daarbij zijn er best veel verschillende soorten 'pittig': het ene soort pit is het andere niet. Ze hebben wel allemaal gemeen dat je meer zult moeten nadenken over wat je moet gaan doen in vergelijking tot het gezelschapsspel, maar ook dat hoeft lang niet altijd te betekenen dat je een onoplosbare hersenkraker voor je kiezen krijgt. Ook zal een pittig spel in veel gevallen wat meer inzet vragen voor je er een beetje 'inzit' en gewoon vlot kunt spelen. De spelregels zijn vaak omvangrijker en vertonen minder de neiging om je te vertellen wat je moet doen; eerder wat je kunt doen. Maar zelfs dan nog: dit is maar een hele grove generalisering die voor veel titels absoluut niet opgaat. Er zijn bijvoorbeeld veel spellen waar handel drijven en bieden centraal staat, of juist psychologische geniepigheidjes. Bieden kan bijvoorbeeld iedereen, maar goed bieden is een ander verhaal, waar veel onderbuikgevoel en timing bij komt kijken.

Het is ook absoluut geen schande om aan te geven dat je een pittig spel niet snapt: dan zijn er altijd wel behulpzame figuren die je op weg zullen helpen. Vind je er dan nog steeds niets aan, tja, dan is het inderdaad niet jouw ding. Ik zou je ten sterkste aanraden om gewoon te proberen: nee heb je. Ben je al eens naar een club of beurs geweest? Of een Vriendelijke Lokale Spellenboer die bereid is om eens wat te demonstreren?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 nov 2005, 22:46 
4. Everdell (2018)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Ik heb oneindig veel carcassonne gespeeld met uitbreidingen en het kolonisten kaartspel met uitbreidingen en nu willen we wel eens wat anders. Dus vandaar....

Over spellenboer...
Die zou ik bij mij in de buurt niet weten. Waarschijnlijk is dat in het midden van het land een stuk gemakkelijker. Ik woon in Rilland. Dat valt nog niet van de kaart van Nederland, maar is wel een beetje een uithoek.

Ik ben dit jaar voor het eerst op het spellenspektakel geweest en vond dat erg leuk. Ik heb niet veel spellen uitgebreid kunnen proberen, omdat ik 2 van mijn kinderen bij me had. Zij hebben net iets andere interesses.
Dat doe ik volgend jaar dus niet meer en zeker niet op zaterdag.... Het was voor hen veel te druk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2005, 00:20 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Kolonisten van Catan kaartspel met uitbreidingen...? En je bent bang om spellen met het label 'pittig' te spelen :wink:?

Als je in Rilland zit, is het wellicht handiger om naar Antwerpen of Brugge te gaan. In Brugge zit het Vlaams Spellenarchief waar je na afspraak welkom bent; in Antwerpen zit in ieder geval Adriaensen en nog een andere zaak wiens naam mij op het moment ontschiet. Die hebben allemaal een grote collectie waar je volgens mij wel wat zou kunnen proberen. Maar goed, met kinderen wordt het natuurlijk allemaal wat lastiger :-).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2005, 19:37 
10. Kardinaal en koning (0)

Berichten: 244
Woonplaats: Ranst
cymric schreef:
een andere zaak wiens naam mij op het moment ontschiet.


Je bedoelt misschien Red Dragon Games in Antwerpen?

Ps: je uiteenzetting over "het pittige spel" slaat me dunkt de nagel op de kop! :lol:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2005, 00:27 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 21
Woonplaats: Meulebeke België
Ik heb voor kerst SENET gekregen, ook een leuk spel voor met 2 en verslavend.

_________________
Life is not a game


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2006, 10:39 
Meeple

Berichten: 16
Woonplaats: Zoetermeer
Ik mis in alle rijtjes opsommingen toch heel erg ROZENKONING (of heb ik niet goed gelezen...) Een spel voor 2 personen wat uitblinkt door combi van eenvoud van regels en materiaal met een steeds wisselend spelverloop... bij ons een absolute topper.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006, 12:51 
Matroos

Berichten: 40
Woonplaats: Budel
Hebben jullie al eens gedacht aan MEMOIR '44. Een niet te moeilijk spel en speciaal voor 2 spelers. Hele mooie layout ook, zoals meerdere Days of Wonder spellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006, 16:51 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Weet eigenlijk niets van Memoir '44. Met welk spel kan het vergeleken worden?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2006, 20:39 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Boes schreef:
Weet eigenlijk niets van Memoir '44. Met welk spel kan het vergeleken worden?


Met Battlecry van Avalon Hill (is eigenlijk hetzelfde spelsysteem in een ander jasje).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006, 11:08 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Dit is echt een goed spel dat je zeker eens moet proberen! Zie http://www.boardgamegeek.com/game/10630 voor meer info. Alleen van plaatjes krijg ik het al warm! :)

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006, 23:45 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: delft
eufraat en tigris is een heel goed spel

ik heb het alleen met zijn 2en kunnen spelen is erg leuk vind ik

persoonlijk vind ik het wel beetje als carcassonne lijken maar dan met
conflicten en iets dieper. zelf vind ik het leuker dan carcassonne

je kan bij www.boardgamegeek.com ook het spel online spelen maar dat duurt beetje lang vind ik=P als je aan de beurt bent krijg je een email gestuurd. kan paar weken duren....

peurto rico kaartspel vind ik persoonlijk niet zo leuk want als je gildehal met kapel en aquaduct bouwt en de rest productie dingen heb je al gewonnen=P(bijna altijd)

ik ben van plan om goa of ticket to ride te kopen zijn die spellen ook leuk voor met zijn 2en????


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 jan 2006, 01:19 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Als ik zo de commentaren doorlees op BGG lijkt het erop dat Ticket to Ride met 2 wat strategischer wordt omdat je elkaar gerichter kunt dwarszitten, maar ook dat het vaak een race wordt wie bepaalde lijnen als eerste heeft volgebouwd. Wat ik wel begrijp is dat het niet leuk is als beide spelers een laissez-faire houding aannemen: je moet houden van confrontatie. Wellicht dat de opvolger Ticket to Ride: Europe daar 'natuurlijke' verbeteringen in heeft aangebracht, maar omdat het hele spelidee me absoluut niet aanstaat, kan ik daar helaas weinig over zeggen. Laat je overigens niet door mijn opinie weerhouden van proberen of eventuele aanschaf.

Goa voor twee werkt naar mijn idee goed, maar ook hier geldt dat je elkaar zoveel mogelijk dwars moet zitten omdat anders het spel niet functioneert. Alhoewel het een biedspel is, leidt het feit dat geld ook naar spelers onderling kan gaan tot bijzonder moeilijke beslissingen die je eigenlijk niet wilt nemen. De hoeveelheid geld is namelijk beperkt, dus als jij jouw geld aan je tegenstander geeft, kan hij je vervolgens in volgende biedrondes met gemak overvleugelen. Dat effect---dat geld dus meer waard is dan de zuivere getalwaarde---geeft Goa met 2 een geheel eigen dynamiek die je moet leren waarderen. Gebeurt dat niet, zul je het spel niks vinden en met meerdere spelers moeten proberen.

Dat gezegd: Goa is intimiderend. Het spelritme is niet ingewikkeld, maar de hoeveelheid akties die je kunt uitvoeren is overweldigend en zal de eerste paar keer regelmatig regelstudie noodzakelijk maken. Ik zeg dit maar even omdat het van een compleet andere orde is dan Ticket to Ride; ik zou ze niet in één adem noemen als potentiële kandidaten voor aanschaf :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
53 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - Spellen voor twee personen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

2 spelers



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®