Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Versus II: Steden & Ridders vs Zeevaarders
Steden & Ridders 80%  80%  [ 56 ]
Zeevaarders 20%  20%  [ 14 ]
Totaal aantal stemmen : 70
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010, 20:20 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
De bekendste Catan uitbreidingen nemen het tegen elkaar op!

Steden & Ridders vs Zeevaarders

Kolonisten van Catan: Steden & Ridders

Afbeelding

Voortaan kunnen de spelers ridders rekruteren om Catan te verdedigen tegen plunderende barbaren. Nieuwe speelkaarten met handelswaren (geen grondstoffen dus) stellen je in staat om steden tot metropolen uit te bouwen. Een keur aan nieuwe ontwikkelingskaarten geeft de spelers veel tactische mogelijkheden, een beetje zoals het Kolonisten Kaartspel. Waar de handelaar zich meldt doen de spelers goede zaken. Stadsmuren bieden bescherming als de struikrover toeslaat. Steden & Ridders kan goed gecombineerd worden met De Zeevaarders van Catan.

Kolonisten van Catan: De Zeevaarders van Catan

Afbeelding

De Kolonisten van Catan hijsen de zeilen! Door scheepvaartroutes uit te zetten wordt het nu mogelijk om ook andere eilanden te koloniseren. Een rijk en gevarieerd scenarioschrift bevat 11 nieuwe spelvarianten. Ontdek je wel land als je uitvaart? Zal het de moeite waard zijn, om op verre kusten nieuwe dorpen te bouwen? Worden je schepen opgehouden door het piratenschip, de maritieme tegenhanger van de struikrover? De Zeevaarders voegt zeer veel toe aan het spel dat al zo boeiend was.

Welke van deze 2 uitbreidingen voegt het meest toe? Wat is jouw favoriet?

Geef ons je reactie, in onze tweede versus!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010, 22:00 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Steden en Ridders is voor mij veruit de beste. Deze uitbreiding geeft echt een andere dimensie aan het spel. Dat gevoel heb ik met Zeevaarders nooit gehad. Daarmee wordt het spel eigenlijk alleen maar langer, eerlijk gezegd komt Zeevaarders bij mij nooit meer uit de kast :? .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010, 22:20 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik heb beiden nooit gedaan :shock: :oops:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010, 22:23 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1028
Woonplaats: Steenwijk
Ik ga ook voor Steden en Ridders, wordt het een ander spel van. Gebruik ook altijd wel Zeevaarders er bij, maar er wordt altijd maar weinig gevaren is mijn ervaring.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010, 22:32 
8. De Kathedraal (2006)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
Dat is zeker steden en ridders, zeevaarders is maar een minimale verandering. Overigens speel ik beide uitbreidingen, wordt het speelbord weer net even wat groter en leuker van (das dan weer het voordeel van zeevaarders het speelbord)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010, 23:10 
Board Game Stats
Avatar gebruiker

Berichten: 524
Woonplaats: Enschede
En de reden dat ik voor Zeevaarders heb gestemd is precies de reden dat andere hier voor Steden en Ridders hebben gestemd: van S&R wordt Catan een heel ander spel.

Nou spelen we nu zo ongeveeer nooit Catan meer, maar als de suggestie komt, dan roepen er altijd mensen: maar wel met S&R (want dan wordt het een ander spel van). Mijn conclusie is dan: we pakken gewoon een ander spel ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2010, 01:18 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
Tja, moeilijk te vergelijken.

Geef mij toch maar de zeevaarders, omdat dit dichter bij het eigenlijke spel aanleunt.

Steden & Ridders is niet slecht, maar vormt het spel meteen om van een familiespel naar een spel voor experten (en in zulk geval komt er vaak wel een ander spel op tafel ;-)).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2010, 09:55 
Garnaal

Berichten: 304
Woonplaats: Rosmalen
Catan komt nog nauwelijks op tafel.
Maar komt het wel eens op tafel, dan is het altijd met S&R.
Zeevaarders is, in mijn ogen, meer van hetzelfde.
En als ik meer van hetzelfde zou willen, dan speel ik het wel 2x.

S&R geeft toch iets meer keuzes in het spel, waardoor het voor mij leuker wordt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2010, 11:50 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Zoals verwacht hoor ik bij de minderheid...

Ja, Steden en Ridders verandert het spel veel meer. Maar niet ten goede, wat mij betreft. Mijn exacte bezwaren weet ik al niet eens meer, zoveel jaar is het geleden dat ik voor het laatst Steden en Ridders heb gebruikt. Extra spelduur, extra gedoe, extra geluksfactor, en veel te weinig extra plezier, zoiets was het wel volgens mij.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2010, 12:04 
Bordspelosoof

Berichten: 57
Woonplaats: Leiden
Zeevaarders brengt overigens ook extra willekeur met zich mee: je moet maar net de juiste landen ontdekken met je scheepjes. Of zijn die niet per se van tevoren onbekend? Ben ik vergeten. Als ik moet kiezen Steden & Ridders, maar ik koop en speel liever een nieuw spel dan een minder spel als Kolonisten uit te breiden.

_________________
Oh bordspellen, zullen jullie altijd mijn grote zwakte blijven?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2010, 14:23 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
S&R dus!

Overigens speel ook ik het niet vaak meer in het 'echt' behalve op het NK ;). Maar online wil ik nog wel eens een spelletje doen en dan is het meestal met deze beide uitbreidingen.

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2010, 20:18 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ben eigenlijk wel positief over beide uitbreidingen, maar wat S&R toevoegt is simpelweg beter. Het spel wordt anders; ach. Het wordt leuker!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 27 nov 2010, 22:59 
Avatar gebruiker

Berichten: 68
Woonplaats: Eindhoven
Ik zeg ook "steden en ridders". Maar in de praktijk pakken we beide uitbreidingen erbij. Ook het varen wordt namelijk toch leuker met S&R erbij. En wat ons betreft naar onbekende eilanden. Het spel wordt er natuurlijk wel willekeuriger door, maar het onbekende voegt ook een leuk gelukselement toe waar wij wel van houden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 04 dec 2010, 19:53 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
De laatste keren dat wij speelden was het inderdaad ook een combinatie van beiden. Het nadeel is echter dat het dan vaak wel erg lang duurt...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 04 dec 2010, 21:30 
Koek en Spel

Berichten: 143
Woonplaats: Zaandam
Ik heb altijd het idee gehad dat zeevaarders niet echt iets toevoegt aan het spel, behalve een langere speelduur. Dus dan speel ik net zo lief een snel basisspel. Als ik wil kolonisten (en dat is zelden) dan trek ik steden en ridders er wel bij, omdat ik het dan leuker vind.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Versus II: Steden & Ridders vs Zeevaarders  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, Kolonisten van Catan: De Zeevaarders van Catan, Kolonisten van Catan: Steden & Ridders



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®