Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




38 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: za 11 dec 2010, 19:11 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Net merkte ik dat Twilight Struggle op één staat op BoardGameGeek. Terwijl de voorgaande jaren Puerto Rico en Agricola steeds haasje over speelden, worden de euro-games nu verslagen door een meer Amerikaans getint spel.

Zelf heb ik dit spel enige tijd geleden gekocht, maar ik had nog niet de kans om het te spelen.

Wat zijn jullie ervaringen met Twilight Struggle? Tips?

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: za 11 dec 2010, 21:38 

Berichten: 121
Ik zou zeggen speel het eens een keer, is zeker de moeite waard. Als je niet direct een tegenstander kan vinden kun je het ook prima via internet spelen, bijv. via ACTS.
Voordat je gaat spelen kun je behalve de spelregels ook het best alle kaarten een keer doorlezen. Sommige events zijn erg vervelend als je er niet op anticipeert (wargames bijv.). Sommige landen kun je beter niet teveel in investeren i.v.m. verschillende events.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010, 01:23 
9. King of New York (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ooit één keer gespeeld, veelbelovend met mooie historische sfeerschepping maar vreemd genoeg daarna niet meer op tafel gekomen. Dobbelstenen spelen wel een behoorlijke rol. Deze moeten we dus nog eens van onder het stof halen.
De discussie zal wel weer oplaaien dat dit de nummer 1 is van de paar 1000 liefhebbers die de score klopt van spellen die door een veel breder publiek gespeeld worden (en dus logischerwijs meer gevarieerde scores krijgen). BGG probeert dit (gelukkig?) een beetje te compenseren, anders stond de War of the ring collector's edition vlot op 1 met een buitenaardse waardering door de paar 100 eigenaars.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010, 02:29 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
stefaan schreef:
De discussie zal wel weer oplaaien dat dit de nummer 1 is van de paar 1000 liefhebbers die de score klopt van spellen die door een veel breder publiek gespeeld worden (en dus logischerwijs meer gevarieerde scores krijgen). BGG probeert dit (gelukkig?) een beetje te compenseren, anders stond de War of the ring collector's edition vlot op 1 met een buitenaardse waardering door de paar 100 eigenaars.


Paar duizend? Zeg maar 7000, da's nie niks!

Fantastisch spel trouwens, nagelbijtend spannend vanaf de eerste seconde tot het bittere eind.

En ter vermaak binnen deze discussie een filmpje waarin alle nucleaire ontploffingen tussen 1945 en 1998 door de Japanse kunstenaar Isao Hashimoto op verbijsterend eenvoudige wijze visueel en auditief getoond worden.
Kijk en huiver, doodeng die Koude Oorlog...



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010, 11:17 
2. Keyflower (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ontstellend filmpje inderdaad. Je merkt dat we er in de jaren '60 niet goed voor stonden.

Inderdaad 7000 is niet niets, maar de 17000 waarderingen van Agricola, de 22000 van Puerto Rico en 25000 van de Kolonisten geven toch iets aan over de beperkte verspreiding en misschien dus ook aantrekkingskracht (zeker ook in België) van Twilight Struggle.

Het argument zou dus zo kunnen geformuleerd worden: "Twilight Struggle is een aanrader en een topspel voor liefhebbers van het genre. De mensen die het slecht zouden waarderen, hebben het nog nooit gespeeld en zullen dat ook nooit doen. Bij Kolonisten, Puerto Rico en Agricola is dat wel het geval."

Wat mij betreft geen probleem trouwens: statistiek is nooit perfect. Het komt er gewoon op aan om duidelijk aan te geven hoe de ranking werkt (hetgeen hier trouwens transparanter is dan op BGG). Het kan gewoon jammer zijn voor de mensen die na een spelletje Ticket to ride of Kolonisten op BGG terechtkomen en denken dat ze geen miskoop kunnen doen door de top 5 van de spellen te kopen.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010, 13:14 
speelt altijd met geel!
Avatar gebruiker

Berichten: 279
Woonplaats: Riemst
Statistieken zijn als bikini's. Ze suggereren veel maar het belangrijkste laten ze toch aan de verbeelding over.

_________________
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010, 13:55 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
“Er zijn drie soorten leugens. Leugens, grove leugens en statistieken.”
Benjamin Disraeli


En Stefaan ik snap echt niet wat je bedoelt met jouw formulering van het argument. Mocht het te maken hebben met de mindere verkrijgbaarheid van Twilight Struggle in ons taalgebied dan kan ik alleen maar hopen dat de lokale spellenboeren zorgen dat er een exemplaar in hun schap komt te liggen.
Tenslotte de miskoop van de top 5: je insinueert dat de aanschaf van Twilight Struggle een miskoop is. Het lijkt me sterk dat iemand blind de nieuwe nummer één koopt zonder zich er vooraf van te vergewissen waar het spel eigenlijk over gaat en dat het voor slechts twee spelers is. Mocht het dan nog steeds tegenvallen, waarom zouden Agricola of Puerto Rico wel bevallen want die zijn ook een stuk minder gezellig dan Catan en dat treinenspelletje.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010, 14:46 
10. Star Wars: Imperial Assault (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Grappige citaten. :thumbup:
Ik bedoel niets meer of niets minder dan dat het publiek voor Twilight Struggle eerder beperkt is. Een nederlandstalige editie is bijvoorbeeld volgens mij niet commercieel haalbaar, ook al is het een sterk spel. Een wargamer heeft vast wel eens Kolonisten gespeeld (en het met een 6 of een 7 gewaardeerd), veel kolonistenspelers zijn niet geïnteresseerd in Twilight Struggle (en waarderen het dus niet, waardoor de 10en beter doorwegen).
En voor nieuwe spelers is zowat de gehele top 5 niet meteen de beste koop. De voorkeur voor lange en eerder complexe spellen in de ranking is nogal sterk. BGG heeft wel een verdienstelijke poging gedaan om misverstanden te vermijden door rubrieken te maken zoals Family Games, Wargames,...

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010, 20:07 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
El Capitan schreef:
Statistieken zijn als bikini's. Ze suggereren veel maar het belangrijkste laten ze toch aan de verbeelding over.


Interessante quote na het bekijken van het filmpje van Jerome. Bikini, dat was toch ook zo een oplichtend stipje ergens in 1946...?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010, 20:18 
speelt altijd met geel!
Avatar gebruiker

Berichten: 279
Woonplaats: Riemst
Klopt!

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bikini_%28atol%29

_________________
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2010, 22:46 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
El Capitan schreef:
Statistieken zijn als bikini's. Ze suggereren veel maar het belangrijkste laten ze toch aan de verbeelding over.


We hebben in ieder geval geen verbeelding nodig om te begrijpen dat jij geen navelfetisjist bent. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010, 13:09 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Amai, bikini's en KOUDE oorlog in 1 en hetzelfde topic...! Wie had dat gedacht! :lol:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010, 13:36 
Bordspelosoof

Berichten: 57
Woonplaats: Leiden
Maar over Twilight Struggle ben ik nog steeds geen snars wijzer.

Het is blijkbaar een 2-speler spel, en ik vind dat je die eigenlijk niet mag vergelijken met spellen die ook (vaak juist) met meer spelers te spelen zijn. Voor mij is Puerto Rico gewoon de (een van de) beste eurogame(s), Agricola de beste "supereuro" en Twilight Struggle de beste 2-player wargame. Dus eigenlijk zegt deze verandering op de rankings mij niks: het zijn verschillende soorten spellen die je eigenlijk niet met elkaar moet vergeleken. Een beetje zoals appels en peren. :wink:

_________________
Oh bordspellen, zullen jullie altijd mijn grote zwakte blijven?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010, 13:56 
Shai-Hulud
Avatar gebruiker

Berichten: 516
Woonplaats: Kaprijke
Dit weekend voor het eerst gespeeld (nadat ik vorige week Labyrinth : The War on Terror had gespeeld, een soort opvolger van Twilight Struggle).
Ik speelde wel tegen een ervaren Twilight Struggler, dus ik wist dat ik weinig kans maakte. Ik speelde met de USSR (spel is iets in het voordeel van USSR naar het schijnt), maar maakte teveel beginnersfouten om echt een kans te maken. Ergens in Ronde 8 stond ik op -14 en heb er dan maar de brui aangegeven na 3 uur. Er kunnen best grappige dingen in gebeuren, zoals Armstrong die landt in Afghanistan :p
Zeker een spel dat ik nog wil spelen, maar zelf aanschaffen allicht niet, daarvoor is het te duur voor de weinige keren dat ik het met iemand anders zou kunnen spelen.

Ik geef het toch een vette 9 als 2-speler spel. Labyrinth : The War on Terror zou ik eerder een 8 geven, daar zijn dice rolls naar mijn zin iets te doorslaggevend. Dit spel zou op 1 komen als het nog meer ratings van dezelfde aard zou krijgen, wat mij toch interecht lijkt. Maar zoals iemand eerder zei, het is appelen met peren vergelijken, je moet echt niet afgaan op die top 10, ten minste per categorie gaan kijken en dan nog.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Twilight Struggle
BerichtGeplaatst: do 27 jan 2011, 18:01 
Sojaboon

Berichten: 29
Ik heb Twilight Struggle vorig jaar in Essen gekocht. Inmiddels ben ik compleet verslaafd. Naarmate je het spel vaker speelt en alle kaarten kent, worden de tactische keuzes nog leuker. Wat me voornamelijk aanspreekt is dat je er volledig paranoia van raakt. Waarom doet mijn tegenstander dat? Moet ik daar op reageren of trek ik gewoon mijn eigen plan? En dan heeft ie toch die kaart waarvan ik dacht dat het allemaal bluf was... Geen potje is hetzelfde en je bent constant rechtstreeks met die ander bezig. Geen derde die er met het been vandoor gaat. Nee, het is man tegen man. En dat geluk met die dobbelstenen. Tja, dat hoort erbij. Maar als je bedenkt dat er 1 man is die de afgelopen 5 jaar 4 keer wereldkampioen is geworden en zo goed als onverslaanbaar is, kan het niet anders dat tactisch vernuft het wint van dobbelsteengeluk.

Ik ben altijd bereid het spel aan wie dan ook uit te leggen en te spelen. Laat maar weten!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
38 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Twilight Struggle  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Tags

Twilight Struggle



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®