Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011, 20:30 
Varriant op Steden en ridders

Berichten: 6
Steden & ridders
Variant op uitbreidings set
Door Maurien Bart


1) Gekochte ridders worden niet meer tussen de wegen gelegd maar net als een handelaar op een landtegel naast je eigen dorp of stad. Per landtegel mag maar 1 ridder staan.

2) De functies van de ridder zijn:
- Verdrijven van rover
- Grondstoffen en handelswaren roven van de landtegel van het geworpen getal. Dit kan alleen als de ridder actief is, de eigenaar van de ridder krijgt alle grondstofopbrengsten en handelswaren van de aangrenzende dorpen of steden van de landtegel met het geworpen getal. Behalve als de boot aanvalt.
- Verplaatsen van ridder.
o Een actieve ridder kan 1 veld worden verplaatst en is daarna passief.
o Tijdens het verplaatsen is het mogelijk de rover te verdrijven of een ridder te verslaan van de tegenpartij.
o Na het slaan mag nu direct de passieve ridder worden geactiveerd door 1 graan te betalen.
o Een pas geactiveerde ridder mag pas de volgende beurt in actie komen

3) Verslaan van ridders van de tegenspelers:
- Passieve (niet geactiveerde) ridders kunnen niet aanvallen of verdedigen.
- De ridder met de meeste sterktepunten (handschoen) blijft op het bord, de verslagen passieve of minder sterke ridder wordt bij de voorraad van de oorspronkelijke speler gevoegd.
- Bij gelijke sterktepunten worden beide ridders van het bord verwijderd.

4) Wie aan de beurt is en als eerste 3 passieve en of actieve ridders heeft geplaatst krijgt de bijzondere kaart; DE GROOTSTE RIDDERMACHT (uit het basisspel). Op het moment dat een andere speler meer ridders heeft wordt de bijzondere kaart direct aan hem overgedragen.

5) De redder van Catan krijgt geen punten meer, maar in plaats daarvan 2 ontwikkelingskaarten. Daarna worden alle ridders gedeactiveerd en de grondstoffen verdeeld waarbij geld dat alle ridders passief zijn.

6) Op de stadskalender bij wetenschappen (groen) met het uitbreiden van een aquaduct geld dat je een grondstof naar keuze krijgt als het geworpen getal niet aan je eigen dorp of stad grenst. Dit geldt nog steeds als een ridder dit getal berooft. Dus heeft de speler een rovende ridder bij een bepaald geworpen getal maar grenst hij niet aan het geworpen getal dan krijgt hij nog steeds de grondstof naar keuze. De spelers die door deze roof niets krijgen en wel aan dit getal grenzen, hebben geen recht op een grondstof naar keuze.

7) Intrige; Je mag 1 willekeurige ridder verdrijven van een tegenspeler. De verdreven ridder moet op een veldtegel naast een dorp of stad van deze speler worden geplaatst. Als dat niet kan, gaat hij terug in de voorraad van de speler.

Een sticker plaatsen in de almanak voor ontwikkelings kaart intrige (uiteraard eigen keuze dat ook te doen) is mogelijk voor een beter overzicht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011, 20:38 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Welkom Maurien Bart :)

Dit is je eigen bedachte uitbreiding op S&R? Ik heb helaas nog nooit S&R kunnen spelen dus voor mij is het even nieuw ;)

Even je bericht naar "Bordspellen algemeen" verplaatst. Indien je wil mag je dit ook toevoegen aan onze kennisbank (onder spellen in het menu). Dan wordt hij daar ook zichtbaar en staat hij op een centrale plek :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011, 20:47 
Varriant op Steden en ridders

Berichten: 6
Ja het is geheel eigen verzonnen, en heb al diverse e-mails richting www.999games.nl gesteurd (de personen die over dit soort zaken gaan). Ik wil echter niet dat een zo'n eenvoudige spel verandering uit wordt gemolken en ik wil er dus geen geld voor krijgen :P

De spelers die het spel kennen hoeven dus alleen maar pagina afdrukken te doen, en hebben dan een veel leuker spel ;)

Ik ben geheel onbekend met uw forum en hoop er meer kennis van te krijgen te meer omdat ik 2 andere spellen zelf heb ontwikkeld. ik weet alleen niet hoe ik dat moet gaan promoten. Ik zou het heel fijn vinden als u indien u mij wilt helpen dit toevoegen aan uw kennisbank (onder spellen in het menu). Ik ga er vanuit dat hier meer bekendheid mee wordt gegenereerd.

Mijn zoon van 7 en mijn dochter van 9 willen alleen nog maar deze versie spelen./
Deze versie zorgt voor nog meer spanning en een iets langer spelverloop.

Ook de kansen zijn zeer variabel, in het begin lijkt het alsof je niet meer kan winnen, maar dan ineens kunnen zomaar ridders overlopen of ergens anders komen te staan o.i.d. waardoor het spel verloop echt heel variabel is.

ik had deze regels eerder willen uitgeven/ vrijgeven, ik speel het al ongeveer 3 maanden zo.


Laatst bijgewerkt door maurien bart op ma 10 jan 2011, 20:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011, 20:51 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Geen probleem hoor :)

Als je wil, mag je hier in het forum "Bordspellen algemeen" een topic aan maken betreffende je spellen.

Al hier ontwerpers-designers/ kun je eens wat lezen over andere ontwerpers en designers.

Hier kun je nog wat informatie vinden over het ontwikkelen van bordspellen en dergelijke: doe-het-zelf/
Daar kun je eventueel ook een topic aan maken als je hulp zoekt in de promotie dan wel ontwikkeling van je bordspel. Andere leden en wellicht uitgevers zullen je dan van informatie voorzien.

Kijk rustig eens rond en als je vragen hebt dan horen we dat graag :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011, 20:57 
Varriant op Steden en ridders

Berichten: 6
Erg bedankt, erg fijn ook dat er zo vlot wordt gereageerd.

Ik ben 7 jaar bezig geweest met 1 spel te ontwerpen, spel-stenen maken, bord ontwikkelen en ik ben nu de spellen doos aan het ontwerpen. Het ontwerp van de doos is met olieverf op doek (ouderwets schilderen), dit zal ik dan fotograferen en dan printen op een karton wat dan weer de doos zal worden.

uiteindelijk wil ik ooit dit spel op de markt gaan proberen te brengen. Maar bovenstaande regels (variant op uitbreiding set van Steden en ridders) zijn per ongeluk ontstaan en wil ik dan ook niet dat iemand daar van gaat profiteren.



Ik hoop (weet eigenlijk zeker) dat de spelers die Kolonisten van Catan met uitbreiding Steden en ridders kennen, deze toevoeging erg leuk zullen vinden. Toch hoop ik dat er na het spelen op deze manier reacties komen. Negatieve (gegronde reacties) zijn ook welkom!!!!!!!. Daar kan ik van leren.
Wel moet ik zeggen dat het echt even tijd nodig heeft om deze regels als prettig te ervaren. Mijn advies is; speel het 2x en oordeel dan.

M.v.g. Maurien Bart


Laatst bijgewerkt door maurien bart op di 11 jan 2011, 01:07, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011, 23:36 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Leuk dat je de variant met ons wilt delen :clap: En als er meer bekend is over je nieuwe spel horen we het graag!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Steden & ridders Variant op uitbreidings set  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Kolonisten van Catan: Steden & Ridders



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®