Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





24 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Thurn & Taxis vs. Ticket to Ride
Thurn & Taxis 48%  48%  [ 30 ]
Ticket to Ride 52%  52%  [ 33 ]
Totaal aantal stemmen : 63
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 08:24 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Thurn & Taxis vs. Ticket to Ride


Thurn und Taxis

Afbeelding

Franz von Thurn vestigde in 1490 de eerste vaste postverbinding tussen het Vaticaan en de Stadstaat Venetië. Later werd het hele Habsburgse Rijk door een netwerk van postkoetsen bediend. De spelers leiden ieder een postkoetsbedrijf en proberen zo snel mogelijk de waardevolste routes te exploiteren. Het speelbord toont een groot deel van Duitsland en omringende landen. De spelers bouwen routes met hun kaarten om deze te kunnen verzilveren en daarmee nieuwe postkoetsen of fiches te winnen. Deze leveren punten op. Thurn und Taxis is Spiel des Jahres 2006 geworden in Duitsland en dat is niet verwonderlijk. De spelregels zijn relatief eenvoudig, maar om te winnen moet je van goede huize komen. De spelers hebben gelukkig talloze, verschillende strategieën tot hun beschikking.


Ticket to Ride

Afbeelding

Dit grafisch knap uitgevoerd bordspel nodigt de spelers uit tot het leggen van spoorverbindingen tussen grote steden in de VS. Als spoorwegpionier moet je door middel van kaartencombinaties vergunningen bekomen voor het uitvoeren van verbindingen. Een makkelijk aan te leren spel met diverse onvoorziene plotwendingen zodat de uiteindelijke winnaar tot op het laatst onbekend blijft…


Allebei gespeeld? Wat is je favoriet en waarom?

Geef ons je reactie, in onze dertiende versus!



Versus I: Lost Cities vs. Ballonrace
Versus II: Steden & Ridders vs. Zeevaarders
Versus III: Alhambra vs. Carcassonne
Versus IV: Caylus vs. Caylus Magna Carta
Versus V: Grand Cru vs. Vinhos
Versus VI: Ticket to Ride Serie
Versus VII: Uwe Rosenberg's Oogst Trilogie
Versus VIII: Puerto Rico vs. Puerto Rico Kaartspel
Versus IX: Amun Ra vs. Ra
Versus X: Hoogspanning vs. De Vorsten van Florence
Versus XI: Pandemie vs. Het Verboden Eiland
Versus XII: Tai Pan vs. Wizard

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 08:33 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Ik kies voor Ticket to Ride.
Waarom?
Ik heb het meer gespeeld dan Thurn und Taxis.
Vooral het pest element dat iemand net de beurt voordat jij een route wilt gaan claimen, die route bezet, vind ik erg tof. Dat is bij TuT wat minder aanwezig.

In TuT hebben de spelers in principe het zelfde doel, en al naar gelang de kaarten die te trekt, ga je linksom of rechtsom. (als ik het goed heb)
In TtR is natuurlijk het hoofddoel ook het zelde (routes maken) maar ieder speler heeft daar wel verschillende opdrachten voor. Het is leuk om er proberen achter te komen welke route de tegenstander wil leggen en die dan te blokkeren.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 09:27 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Ik kies voor Thurn und Taxis.
Ik vind ttr een leuk spel, maar het probleem is dat geluk een te grote factor kan spelen. Vooral in de oorspronkelijke versie kun je pech of geluk hebben met de startroutes die je trekt. Gedurende het spel kun je dan wel meer routes trekken, maar dan is het ook maar net geluk hebben dat die bij je route passen (en lang zijn).
Dit verborgen aspect van ttr kan me soms flink irriteren. Zelfs als ik het idee optimaal gespeeld te hebben, kan ik door een lucky draw van een tegenstander in de laatste ronde alsnog verliezen.

Bij TuT is het te allen tijde duidelijk hoe goed iemand het doet. Informatie is geheel open. Dit geeft meer mogelijkheden tot direct screwage (kaarten wegpakken die je tegenstander nodig heeft) en gecalculeerde gameplay.

Bij ttr moet je roeien met de riemen die je hebt en hopen op wat geluk. Bij TuT creëer je grotendeels je eigen geluk. Ik hou meer van dat 2e.

Ik prefereer TuT, al speel ik beide graag.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 14:42 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Tja, het ene spel heb ik ruim tien keer gespeeld en is heel leuk.
Het andere spel heb ik al ca. tweehonderd keer gespeeld en verveelt nog steeds niet.

Ticket to Ride is dus mijn keuze.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 15:31 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
Hier ook TTR vooral met 2 of 3 spelers leuk om mensen te narren :-D

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 15:40 
Avatar gebruiker
Ik koos ook voor TTR. TuT Vond ik maar niks, zowel het basisspel als GuG hebben voldoende kansen gehad, maar ze kunnen me maar niet boeien.

Toch krijgt TTR bij mij ook een serieuze "maar". USA en zeker Europa vind ik niet echt de moeite. Met 1910 uitbreiding wordt USA wel goed speelbaar, meer specifiek de Big Cities versie maakt het voor mij echt af. Maar de topper van de hele serie blijft wel Nordic Countries.

En ook al was ik in het begin aardig gekant tegen het thema: die Alvin & Dexter uitbreiding is ook wel een meerwaarde.

Maar kan iemand me het volgende zinnetje even verklaren:
Citaat:
Dit grafisch knap uitgevoerd bordspel...

Als je mij een grafisch knap bordspel vraagt, dan zal ik je er zo direct een heleboel opnoemen, maar TTR is wellicht een van de allerlaatste die in mij opkomen.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 16:58 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Filosoof schreef:
Maar kan iemand me het volgende zinnetje even verklaren:
Citaat:
Dit grafisch knap uitgevoerd bordspel...

Als je mij een grafisch knap bordspel vraagt, dan zal ik je er zo direct een heleboel opnoemen, maar TTR is wellicht een van de allerlaatste die in mij opkomen.


Smaken verschillen! Ik kan de werkjes van Delval wel waarderen.

(Het tekstje komt van Hodin, denk ik. Als uitgever moet je toch je spel zo veel mogelijk promoten!)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 17:32 
3. Asara (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Lastig! Beide spellen hebben overeenkomsten en beide hebben hun charme. TTR is spannender maar dat is vooral omdat je niet weet hoe de andere het doen. Bij TuT is dit veel doorzichtiger. Tut heeft meer strategieën TTR en daarom (plus de reden "de meeste zullen wel voor TTR kiezen en de meeste toch wel voor TTr zullen kiezen ") kies ik voor Thun und Taxis. Ow en ben je uitgekeken op het basispel, Glanz un Gloria is ook erg goed, misschien wel beter..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 20:07 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 489
Woonplaats: Hilversum
Ook voor ticket to ride, ik heb turn & taxis niet zo vaak gespeeld, wel altijd gewonnen dat dan weer wel, maar ik was er niet zo van onder de indruk.
Het speelt wel lekker maar het is zo'n niet origineel spel, tien in een dozijn spel...
Het thema slaat nergens op.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2011, 20:35 
Fabrieksmanager

Berichten: 848
Ik vond Thurn & Taxis grappig (Ik won zelfs!), maar ik ben een gigafan van Ticket to Ride. Heb deze reeks nu al wel meer dan 200 keer gespeeld. Mijn stem was daarom gauw vergeven.

De enige 'miss' in deze serie is de dice expansion. Die past er totaal niet bij naar mijn mening.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011, 10:24 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
interceptor schreef:
Ook voor ticket to ride, ik heb turn & taxis niet zo vaak gespeeld, wel altijd gewonnen dat dan weer wel, maar ik was er niet zo van onder de indruk.
Het speelt wel lekker maar het is zo'n niet origineel spel, tien in een dozijn spel...
Het thema slaat nergens op.


Wat mij betreft past het thema van T&T net zo goed of zelfs beter als TTR. Ik neig zelfs meer naar het laatste. In ieder geval heeft T&T mijn stem gekregen. Ik speel het spel met enige regelmaat en vind het een leuk spel wat meer interactie kent dan TTR. Dit met name door de extra opties van de 4 speciale karakters die je elke buurt kunt inzetten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011, 10:33 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
TTR krijgt mijn stem! Beide goede spellen maar een kwestie van een 9 tegen een 8. TTR vind ik qua vormgeving super en heeft net een wat lagere instap dan T&T. Daarmee is het als gatewaygame een echte klassieker aan het worden.

T&T speel ik nog maar heel af en toe, maar vind ik ook zeker niet slecht. Sterker nog ik heb het spel in bezit en doe er geen afstand van :wink: . Het is duidelijk een stapje zwaarder dan TTR hoewel dit voor mij nog zeker onder de familiespellen geschaard kan worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011, 10:34 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Toch maar voor Ticket to Ride gekozen. Na 100+ potjes nog steeds zeer leuk om te spelen - in alle vormen: agressief blokkeren of rustig bouwen, met 2 of 5 spelers, met familie of de spellengroep.

Thurn&Taxis is zeker ook een plezierig spel, maar wil niet altijd vlotten. 't Is een 8 tegen een 9.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011, 10:38 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 101
Woonplaats: Leiden
Thurn & Taxis gekozen. Ondanks dat ik het spel niet heb en TTR wel, is dat een spel wat ik eerder zou spelen dan TTR. Mijn dochter vind TTR leuker maar T & T is voor mij toch interessanter.

Overigens staan beiden niet hoog op mijn lijstje. Ik denk ook niet dat ik T & T snel ga kopen...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011, 10:40 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
***Off topic***
Kwebie schreef:
De enige 'miss' in deze serie is de dice expansion. Die past er totaal niet bij naar mijn mening.


Ik had die al een tijdje liggen, maar het is er pas deze week van gekomen om ze te spelen.
Niet veel soeps. Ogenschijnlijk gaat het spel sneller, omdat er elke beurt wel ergens een spoorlijn gebouwd wordt. Toch ontbreekt het gewone (zeer vlotte) spelritme omdat je meer tijd nodig hebt om te twijfelen wat je met een bepaalde worp zal gaan doen.

M.a.w. deze uitbreiding hoefde niet.

***/Off topic***

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
24 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Versus XIII: Thurn & Taxis vs. Ticket to Ride  

Gebruikers die deze topic waarderen

Jorrit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Thurn und Taxis, Ticket to Ride



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®