Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2011, 16:37 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 140
wat is het verschil tussen regenworm/sushibar/graantje de voorste

zijn deze spellen voor volwassenen , of kinderen of voor beginnende spelliefhebbers
en wat is het verschil tussen de spellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2011, 16:48 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
het zijn allemaal dobbelspelletjes, die allemaal geschikt zijn voor een breed publiek.
Voor gamers spelen ze erg vlot weg, voor beginnende spellenspelers zijn ze mooi toegankelijk, met weinig regels, voor kinderen zijn ze ook goed te bevatten.

De verschillen zijn er ook:
regenwormen is een soort yathzee, waarbij je zelf mag bepalen hoe vaak je gooit, maar elk volgende keer gooien houdt ook het risico in dat je de punten van deze ronde kwijt raakt.

Bij sushi staat het aantal worpen vast, maar mag je bepalen hoeveel je overgooit (geloof ik). maar hier moet je niet alleen naar de positieve sushi kijken, maar ook letten op de negatieve graten.

En bij graantje, dat ik niet (gespeeld) heb, komt ook nog een veiling en een bluf systeem om de hoek kijken.

Om toch een volgorde in de toegangkelijkheid te geven:
1. regenwormen
2. sushi
3. graantje

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2011, 18:43 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ik ben het niet helemaal eens met de omschrijving van Graantje de Voorste. Het spel is namelijk geen dobbelspel, maar een kaartspel. Daarnaast zit er ook geen biedsysteem aan vast. Je moet simpelweg een beetje bluffen door kippenkaarten te spelen in het goede hok in de hoop de andere spelers voor te zijn en in de hoop daar geen vossen aan te treffen. Tegelijkertijd een kaart selecteren, omdraaien en vervolgens veel vermaak als een kip van de een met een vos van de ander elkaar in een hok ontmoeten en de vos er met de kip vandoor gaat, in plaats van de kip met het graan. Erg toegankelijk en erg leuk voor jongere spelers. Met volwassenen is het een keertje leuk als je het allemaal niet te serieus neemt. Ik haal zelf het spel echter alleen van de plank als er jongeren bij zijn, anders heb ik wel iets passenders om te doen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 25 aug 2011, 22:08 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
mijn beschrijving had ik gehaald uit de typering op BGG, die het wel over dobbelstenen had.
maar zoals gezegd heb ik het spel niet (gespeeld). dus ik slik graag mijn beschrijving in, om jouw wijze woorden aan te horen.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 26 aug 2011, 11:35 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
Hoi Moos,

Zoals gezegd zijn zowel Regenwormen als Geharrewar in de Sushi-bar dobbelspellen.

Graantje de voorste kan je totaal niet vergelijken met de voorgaande 2, want dit is - zoals ook reeds gezegd - een kaartspel (met een beperkte bluffactor).

Kort samengevat:
Bij regenwormen dobbel je om spelstenen (met wormen = punten) te bemachtigen (zie uitgebreide speluitleg op http://www.forummortsel.be/Spelbespreki ... ormen.html).
Maar je kan ook kapot gaan als je niet op tijd stopt. Het spel is dus vooral het inschatten van risico's. Misschien nog best te vergelijken met het spelgevoel in "can't stop".

Bij sushibar is het spelprincipe toch wat anders. Je dobbelt en kan herdobbelen mits je (per herdobbelbeurt) minimum 1 dobbelsteen terzijde legt. Hier gaat het spel vooral om het verzamelen van positieve en negatieve punten die je in balans moet houden: zo veel mogelijk positieve waarden en zo weinig mogelijk negatieve waarden. Hier gaat het minder om het nemen van risico's, eerder om het slim opzijleggen van spelstenen...

Graantje de voorste is een simpel kaartspelletje dat veelal op geluk is gebaseerd. Er zijn kippenhokken met graantjes (waardes 1, 2 en/of 3). Iedere speler heeft een aantal kaarten. Elke beurt wordt tegelijkertijd 1 kaart ingezet door alle spelers (of 2 ingeval van minder spelers). De kaarten verwijzen naar een bepaald kippenhok (cf. kleur). Heb je een blauwe kip ingezet, zal jouw kip de graantjes willen opeten in het blauwe kippenhok... heeft een andere speler echter een blauwe vos gelegd, heeft de kip geen mogelijkheid om graantjes te verorberen, want vossen eten de aanwezige kippen op... en zijn er meerdere kippen/vossen, dan zijn er gevechten die worden bepaald door de waarde van de kaart vermeerderd met de waarde van een dobbelsteenworp.
dus een simpel kaartspelletje waarbij je moet inschatten waar andere spelers een kip of vos gaan inzetten.

Het zijn m.i. alle familiespellen en geschikt voor het ganse gezin [ en/of als tussendoortje/afsluiter voor fervente spellenfreaks... ].
Graantje de voorste is zelfs een kinderspel te noemen, in tegenstelling tot de 2 genoemde dobbelspellen. Sushibar is bovendien de "moeilijkste" van de 2 dobbelspellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 26 aug 2011, 11:43 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Dan kun je beter Konijnenhokken mee nemen in deze vergelijking dan Graantje de voorste...

Konijnenhokken is namelijk wel een dobbelsteenspelletje waarbij je hokken en konijnen moet gooien. Hierbij moet je steeds de afweging maken of je genoege neemt met de punten die je gooit (meerdere beurten toegestaan zolang je maar een konijn en dacht ik een hok gooit). Echter als je stopt kan de buurman ervoor kiezen om verder te gooien met overgebleven dobbelstenen en als hij dan wat gooit krijgt hij de punten die jij voor hem hebt gegooid plus zijn punten (jouw punten houd je wel).

Wollie Bollie zou je ook nog een beetje mee kunnen nemen in de vergelijking. Al moet je van te voren daar inschatten wat je gaat gooien en wat andere inschatten. Daar wil je positieve schapen (kaarten) sparen, maar je maakt gebruik van 3 verschillende dobbelstenen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2011, 15:58 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 140
oke maar welke zijn meer voor volwassenen dan en welke is leuker
-graantje de voorste
-konijnen hokken
-wollie bollie
-kakkenlakpoker
-kakkenlak salade
-kakkenlaksoep
-sushibar
-varkenspesten


zelf heb ik al regenworm en die vinden we ook erg leuk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011, 16:23 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Hier hebben we regenwormen, regenwormen BBQ en ook sushibar... Wij vinden ze alle 3 leuk... Sushibar is net een ander principe en leuk voor de afwisseling... je kunt er ook net wat meer strategie in gooien.

Maar die andere spellen ken ik niet!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011, 16:33 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
moos schreef:
oke maar welke zijn meer voor volwassenen dan en welke is leuker
-graantje de voorste
-konijnen hokken
-wollie bollie
-kakkenlakpoker
-kakkenlak salade
-kakkenlaksoep
-sushibar
-varkenspesten


zelf heb ik al regenworm en die vinden we ook erg leuk


Konijnenhokken en Sushibar zijn m.i. eerder voor volwassenen dan voor kinderen.
Graantje de voorste eerder voor kinderen.
De kakkerlakkenreeks is vooral snel reageren en misschien toch ook eerder voor volwassenen (maar je moet houden van dergelijke reactiespelletjes).
Wollie bollie en varkenspesten heb ik ook nog niet gespeeld, maar ik geloof dat de laatste ook eerder voor kinderen is.
Wat het leukste spel is van de voorgaande? Tja, moeilijk te zeggen, maar geef mij maar Sushibar...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2011, 18:47 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 683
moos schreef:
oke maar welke zijn meer voor volwassenen dan en welke is leuker
-kakkenlakpoker
-kakkenlak salade
-kakkenlaksoep
-sushibar
zelf heb ik al regenworm en die vinden we ook erg leuk


Kakkerlakpoker is niet leuk vind ik. Kakkerlakkensoep en salade zijn bijna indentiek en op details verschillend. Beiden erg Leuk. Sushibar is slecht aftreksel van regenwormen. Op diot moment mijn favoriet in deze categorie DWEEBIES!!!! en dat terwijl ik steeds verlies van mijn vrouw.

_________________
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - wat is het verschil tussen regenworm/sushibar/graantje  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Geharrewar in de Sushi-bar, Graantje de Voorste, Regenwormen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®