Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 16:49 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
Uitleg & Review van het spel "Reef Encounter", uitgegeven door Quined Games, door Nox' Spellenzolder.
Vragen, opmerkingen of verzoekjes, mail mij gerust.
2-4 Spelers
60-120 Minuten Speeltijd

Deel 1:

Deel 2:

_________________
Bezoek ook mijn Website


Laatst bijgewerkt door Bastiaan_Nox op di 27 sep 2011, 02:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 17:42 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Paar opmerkinkjes:

  • Het plastic opbergdoosje is niet standaard; 't is handig, ja, maar je krijgt het niet als je de doos koopt :wink:.
  • Er is een limiet van 2 eigen garnalen per rifbord, te allen tijde (dus ook als je je garnaal even ergens anders wilt parkeren om 'm daarna weer terug te zetten). Dit dwingt om spelers op verschillende rifborden aan de gang te gaan.
  • In deel 2, op 5:35, leg je zomaar een extra polieptegeltje neer. Das ist verboten: je krijgt dat tegeltje alleen maar als je met een groeiactie (nummers 2 en 3) een poliep neerlegt náást dat speciale veld.
  • Deel 2, 7:08: jouw koralen bestaan maar uit 5 of 6 poliepen...?? Leuke uitdaging: probeer ze eens wat groter te groeien. Levert veel meer punten op, en dan zullen die hapsnappers met hun kleine koraaltjes heel wat peentjes zweten om je nog in te halen. Het betekent ook dat het spel duidelijk langer zal duren en dat het tegellegspel meer van zijn facetten toont.
  • En tot slot: jij geeft het spel ondanks je positieve commentaar 'maar' een 7.5. Ik heb eens op BGG in je waarderingen gesnuffeld, en dat lijkt iets boven de helft van het waarderingsscala te zijn. Dat wil zeggen: 'voldoende' of 'gemiddeld', terwijl je er toch wel enthousiast over lijkt te zijn. Doe eens uitleggen...?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 18:44 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
Bedankt voor de scherpe & kritische blik. :clap:
Uit jouw woorden maak ik op dat ik met een ervaren Reef Encounter speler te maken heb, gaaf!

Ik ga de fouten uit het fimpje halen, opdat iedereen het spel op de juiste manier speelt.

En wat de beoordeling betreft, ik vind het een heel leuk spel. Een 7,5 is misschien wat aan de lage kant, ik zou er ook een 8 van kunnen maken. Maar dit neemt niet weg dat ik het een heel tof middenmoot spel vind. Thematisch ontzettend gaaf, toffe speel techniekjes en waarschijnlijk als ik het vaker speel, nog leuker. Dus misschien dat de waardering nog omhoog gaat. :D

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 19:35 
2. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Dharquen schreef:
Een 7,5 is misschien wat aan de lage kant, ik zou er ook een 8 van kunnen maken


Niets ten nadele van Cymric maar het is jouw beoordeling. Er een hoger cijfer van maken omdat iemand anders het een beter cijfer vindt verdienen... Nah jah doe ermee wat je wilt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 20:19 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik ben het met Jorrit eens dat je zeker niet je cijfer moet aanpassen omdat ik ernaar vroeg—en ik zeg er nadrukkelijk bij dat ik er niet naar vroeg omdat Reef Encounter toevallig één van mijn favorieten is. Mijn enige vraag is dus: je klinkt me alleen enthousiaster in de oren dan het cijfer doet vermoeden... Dus is een 7.5 eigenlijk ook al iets waar je enthousiast over kan worden (en is mijn interpretatie als 'gemiddeld' niet goed), of ben je toch al enthousiaster dan je zelf realiseert? :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 20:40 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
cymric schreef:
Ik ben het met Jorrit eens dat je zeker niet je cijfer moet aanpassen omdat ik ernaar vroeg—en ik zeg er nadrukkelijk bij dat ik er niet naar vroeg omdat Reef Encounter toevallig één van mijn favorieten is. Mijn enige vraag is dus: je klinkt me alleen enthousiaster in de oren dan het cijfer doet vermoeden... Dus is een 7.5 eigenlijk ook al iets waar je enthousiast over kan worden (en is mijn interpretatie als 'gemiddeld' niet goed), of ben je toch al enthousiaster dan je zelf realiseert? :)


In alle eerlijkheid, ik heb het spel nog niet genoeg gespeeld om er een solide cijfer aan te hangen. Ik vind het een heel leuk spel, maar wat "fiddly". Er zitten zoveel kleine regeltjes in die je gemakkelijk over het hoofd ziet, dat ik steeds wel weer iets vergat/ fout deed. Dus vooralsnog ben ik heel enthousiast (veel opties, veel tactiekjes, gaaf speelbord), maar terughoudend omdat ik het spel niet helemaal onder de knie heb.
Misschien te snel gerievewd (nieuw Nederlands woord :wink: ).

Er zit in ieder geval genoeg potentie in, voor veel speelplezier!

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 22:24 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1045
Woonplaats: Amersfoort
cymric schreef:
Dus is een 7.5 eigenlijk ook al iets waar je enthousiast over kan worden (en is mijn interpretatie als 'gemiddeld' niet goed)


Hm, van iemand van wie een 8 zo'n beetje de hoogst haalbare waardering is, vind ik dit toch een opmerkelijke uitspraak!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 22:31 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Het gaat ook over een 7,5 ten opzichte van Dharquen,s overige waarderingen. En niet die van Cymric.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 22:50 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Dharquen schreef:
Er zit in ieder geval genoeg potentie in, voor veel speelplezier!

Okee, ik heb een beter beeld. Thankx! :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2012, 11:37 
8. Hanze (2004)

Berichten: 15
Woonplaats: Emmeloord
Mr. Dharquen

Bedankt voor je uitleg, ik heb nog een vraag.
Mag je zomaar een nieuw koraal maken door het leggen van een polieptegel. Je zei iets van als de kleur niet meer aanwezig is op, begin je gewoon een nieuwe? Op blz. 6 van de spelregels staat dat polieptegels alleen een koraal van dezelfde kleur uitbreiden.

En het bijvullen van het openzee bord had ik anders gelezen.... Er staat voor elk veld met minder dan 3 polieptegels wordt één polieptegel getrokken uit de zak en neergelegd op het betreffende (ik dacht de zojuist bekeken velden met minder dan 3 tegels) veld.

Dus vulde ik elk veld met minder dan 3 polieptegels aan met 1 polieptegel

Ik miste nog dat bij het plaatsen van een algencilinder alle koraaltegels worden omgedraaid, behalve als ze geblokkeerd( als er een algencilinder op de tegel is geplaatst). Dat er maar 1 algencilinder per beurt geplaatst mag worden op een koraaltegel.

Verder vind ik het ook een heel mooi spel, zeker wel een 8. Alleen de benamingen van de onderdelen vind ik lastig, polieptegel, koraal, garnaal, larveblokje....


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2012, 12:31 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
vdberg schreef:
Mag je zomaar een nieuw koraal maken door het leggen van een polieptegel.

Ja, mag. Je bent op geen enkele wijze gebonden aan de reeds aanwezige koralen. Als je een schaakbordpatroon wilt maken (wat onder sommige omstandigheden geen slecht idee is), mag dat.

Citaat:
En het bijvullen van het openzee bord had ik anders gelezen. [...] Dus vulde ik elk veld met minder dan 3 polieptegels aan met 1 polieptegel.

En dat is ook de goede manier om het te doen; Dharquens uitleg is in dit geval foutief. (Ik had dit stuk van de video overgeslagen...) Maar niet getreurd: er struikelen meer mensen over dit stukje in de regels 8).

Citaat:
Alleen de benamingen van de onderdelen vind ik lastig, polieptegel, koraal, garnaal, larveblokje....

Hier is een makkelijke tip:
— poliepen zijn tegeltjes die niet op het bord liggen;
— ze worden koralen als ze dat wel doen (ongeacht hun grootte); en
— de koraalsterktetegels geven aan hoe sterk of zwak een koraal is.
Als je het materiaal consequent zo benoemt, kan het haast niet fout gaan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2012, 16:11 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
Cymric, bedankt voor je uitleg!

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Videoreviews en speluitleg  
 Feed - Onderwerp - Nox' Spellenzolder - Reef Encounter  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast


Tags

Reef Encounter



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®