Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 mei 2012, 20:45 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
Uitbreidingitis

Ik heb al heel wat BSM’ers gezien die, net als ik, aan uitbreidingitis leiden.

De meesten onder ons kennen het verschijnsel waarschijnlijk wel: Je ziet dat er een nieuwe uitbreiding op de markt komt van een (goed) spel dat je (al dan niet) in je bezit hebt en je denkt, die uitbreiding wordt de mijne!
Of wat tegenwoordig ook regelmatig gebeurt; je ziet een nieuw spel en als je het onmiddellijk koopt, krijg je er meteen al de eerste uitbreiding bij. Vooral op Kickstarter is dit de algemene trend geworden en ook Queen Games kan hier wel wat van, zeker in Essen.
Ik moet bekennen dat ik zelfs ook al eens een uitbreiding gekocht heb, terwijl ik niet eens het basisspel in mijn bezit heb. (Heeft er iemand toevallig een Irondale in de aanbieding? J)

Het is gewoon sterker dan mezelf en ik vraag me dan ook af ‘Waarom?’. Wat drijft mij en andere spelers om telkens weer die uitbreidingen te kopen?

Ik bekijk hier alvast enkele mogelijke redenen die voor mij zeker, in meer of mindere mate, meespelen bij het kopen van uitbreidingen:

‘Met deze uitbreiding kan ik het spel met meer spelers spelen!’

Dit lijkt me een goede en aanvaardbare reden om een uitbreiding te kopen, uiteraard op voorwaarde dat het gaat om een basisspel dat je goed vindt en veel speelt. In mijn geval gaat het hier bijvoorbeeld over Dice Town, Stone Age, Kolonisten van Catan (inclusief de Zeevaarders en Steden en Ridders).

‘Deze uitbreiding maakt het basisspel echt wel beter!’

Is dit wel een echte reden om een uitbreiding te kopen of is dit eerder een gevolg. Met andere woorden, weet je al op het moment dat je de uitbreiding koopt dat deze het basisspel beter zal maken of ontdek je dit pas na je aankoop?
Hoe dan ook, een aantal spellen wordt echt wel beter met een uitbreiding erbij. Een aantal spellen speel ik zelfs bijna niet meer zonder uitbreiding. Hierbij denk ik spontaan aan Alien Frontiers (de raketjes en de extra kaarten), Trans Europa en Trans America (met de Vexation-uitbreiding waardoor het spel heel wat strategischer wordt), Stone Age (met Talisman), 7 Wonders (met de Leaders), …
Catan is wat mij betreft een speciaal geval. Hier maakt de uitbreiding Steden en Ridders bijvoorbeeld van Catan een heel ander spel. Hier zal het vooral afhangen van de medespelers. Het basisspel is eerder iets dat ik op tafel leg met newbies, terwijl je voor Steden en Ridders toch al wat meer ervaring met spellen nodig hebt.

‘Met deze uitbreiding, wordt mijn basisspel heel wat meer waard als ik het later ooit wil verkopen!’

Deze reden speelt misschien mee in het onderbewuste, maar is volgens mij niet echt een drijfveer omdat ik niet van plan ben mijn spellen te verkopen. (Al zal dit er misschien toch wel ooit eens van komen wegens plaatsgebrek).

‘Als ik deze uitbreiding nu niet koop, zal ik er nooit meer aangeraken!’

Dit is in mijn geval waarschijnlijk wel de meest voorkomende reden. Ik heb al heel wat uitbreidingen gekocht omdat ik bang ben ze later niet meer te kunnen vinden. Het merendeel hiervan wacht echter nog steeds vol ongeduld om uitgepakt en gespeeld te worden: bijna alle Mémoir 44 uitbreidingen, een groot aantal van de Carcassonne en Alhambra uitbreidingen en enkele van de Catan uitbreidingen
Het feit dat ik op BordSpelMania regelmatig mensen zie zoeken naar moeilijk te krijgen uitbreidingen, bevestigt me alleen maar in mijn doemdenken. (Ik had die Rattus uitbreidingen in Essen toen toch moeten kopen!!)

'Het is mijn drang naar perfectie. Ik ben pas tevreden als ik alle uitbreidingen heb. Als ik er eentje mis, is mijn verzameling niet volledig en bijgevolg minderwaardig.'

Dit zou ook wel eens een heel belangrijke reden kunnen zijn waarom ik bepaalde uitbreidingen gekocht heb. Zeker een aantal jaren geleden! Ik kan me tegenwoordig al heel wat beter bedwingen, al zal het plaatsgebrek in mijn spellenkasten hier ook wel een belangrijke rol in spelen.
Van de Kolonisten van Catan heb ik waarschijnlijk zowel van het bordspel als het kaartspel zowat alle uitbreidingen en ook bij Carcassonne ben ik vrij lang meegegaan, … totdat het echt wel te ver ging. De katapult-uitbreiding heb ik echt wel laten liggen! Ook bij Race for the Galaxy heb ik na 2 uitbreidingen afgehaakt omdat ik het basisspel (nog) niet voldoende graag speel.
Van Battlestar Galactica heb ik me ook de beide uitbreidingen aangeschaft en wel na het bekijken van de volledige DVD reeks.
Van Dominion heb ik, tot ieders verwondering waarschijnlijk, enkel het basisspel.

Is dit enigszins herkenbaar? Worden jullie gedreven door dezelfde motieven? Of hebben jullie nog andere drijfveren? Ik hoor het graag!

Kire


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 08 mei 2012, 21:33 
Regenmaker

Berichten: 293
Een zeer herkenbaar verhaal.. vele uitbreidingen liggen ongespeeld te verstoffen

Carcasonne: speel alleen de eerste twee uitbreidingen (maken het spel ook beter)
Memoir'44: Ben nog niet voorbij het basisspel
Alhambra: uitbreidingen 4 per module... maar wanneer komt Alhambra op tafel?
en de lijst gaat verder Dominion, Wings of War, Agricola, sankt Petersburg, Race of the galaxy, Rattus, Mr.Jack, Jambo , funkenschlag...

maar er gloort licht aan het einde van de tunnel :) Heb Shogun nog niet gespeeld, en weet tot nu toe de uitbreiding Tenno's Court te weerstaan.. ook de uitbreiding van Fresko (al wel gespeeld) is nog niet aangeschaft of ligt het aan de pittige prijzen??

Denk wel dat er sprake is van voortschrijdend inzicht, .......of is dit valse hoop :oops:

arjan


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012, 08:07 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 842
Woonplaats: De Meern
Ik ken je verhaal, vooral het gedeelte aangaande de "anders kan ik er niet meer aankomen."

Ik ben ondertussen al een ajar op zoek naar tovenaars en draken voor het Catan kaartspel. Ik ben niet bereid 60 euro te betalen op marktplaats maar anders is er niet meer aan te komen. Ik heb hem voor die tijd meerdere keren links laten liggen omdat ik het basisspel pas net speelde. Nu is het de enige missende uitbreiding en dat schuurt.

Voor Catan zelf dit hebben we lang gespeeld vanaf dat het uitkwam en veel plezier aan beleefd. In de hoop dat deze uitbreiding veel nieuws bracht de zeevaarders gekocht en weinig plezier aan beleefd maar steden en ridders is inderdaad een heruitvinding van het spel. We spelen zelden meer anders. Nieuwe uitbreidingen die uitkomen voor catan en carcassonne zijn nog niet aangeschaft omdat naar mijn idee het spel en spelconcept teveel wordt uitgemolken omdat het populair is onder het grote publiek. Ik probeer daarom uitbreidingen te spelen of de handleiding te lezen voor ik ze ga kopen om teleurstelling te voorkomen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012, 10:42 
2. Innovation (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 119
Woonplaats: Haarlem
pieter.schutz schreef:
Ik ben ondertussen al een ajar op zoek naar tovenaars en draken voor het Catan kaartspel. Ik ben niet bereid 60 euro te betalen op marktplaats maar anders is er niet meer aan te komen. Ik heb hem voor die tijd meerdere keren links laten liggen omdat ik het basisspel pas net speelde. Nu is het de enige missende uitbreiding en dat schuurt.

Maar als je het afzet tegen alle uitbreidingen van andere spellen die je niet gekocht hebt om dezelfde reden, en die wellicht nu op een plank lagen te verstoffen, ben je waarschijnlijk nog altijd voordeliger uit?

Als je om te beginnen selectief koopt spaar je zoveel uit, dat je misschien best af en toe wat dieper in de buidel kan tasten voor iets wat je echt graag wilt. Maar ja, het idee "ik had hem destijds voor een fractie kunnen kopen" kan wel steken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012, 12:05 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
pieter.schutz schreef:
Ik ben ondertussen al een ajar op zoek naar tovenaars en draken voor het Catan kaartspel. Ik ben niet bereid 60 euro te betalen op marktplaats maar anders is er niet meer aan te komen. Ik heb hem voor die tijd meerdere keren links laten liggen omdat ik het basisspel pas net speelde. Nu is het de enige missende uitbreiding en dat schuurt.

Aha, completitis er nog eens bovenop. Het zal zeker niet helpen als ik zeg dat die uitbreiding ontstellende prut is, en dat wij als klanten eigenlijk geld van de uitgever hadden moeten krijgen om dit misbaksel in de verzameling op te nemen...?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012, 12:23 
Koek en Spel

Berichten: 143
Woonplaats: Zaandam
pieter.schutz schreef:
Ik ben ondertussen al een ajar op zoek naar tovenaars en draken voor het Catan kaartspel. Ik ben niet bereid 60 euro te betalen op marktplaats maar anders is er niet meer aan te komen.


Het is toch deze? http://boardgamegeek.com/boardgameexpansion/29714/die-siedler-von-catan-kartenspiel-zauberer-drac 8 euro's +porto uit Italië moet goedkoper zijn dan 60 euro...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012, 12:38 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Bij mij vallen de uitbreidingen heel goed mee. Ik heb enkel een uitbreiding van Saboteur.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012, 12:39 
Regenmaker

Berichten: 293
cymric schreef:
pieter.schutz schreef:
Ik ben ondertussen al een ajar op zoek naar tovenaars en draken voor het Catan kaartspel. Ik ben niet bereid 60 euro te betalen op marktplaats maar anders is er niet meer aan te komen. Ik heb hem voor die tijd meerdere keren links laten liggen omdat ik het basisspel pas net speelde. Nu is het de enige missende uitbreiding en dat schuurt.

Aha, completitis er nog eens bovenop. Het zal zeker niet helpen als ik zeg dat die uitbreiding ontstellende prut is, en dat wij als klanten eigenlijk geld van de uitgever hadden moeten krijgen om dit misbaksel in de verzameling op te nemen...?


Misschien helpt het als meerdere mensen deze bewering (uitbreiding is prut) ondersteunen. Deze uitbreiding ligt bij mij ergens, maar zeker niet bij de andere uitbreidingen.. Het voorkomt in ieder geval de vraag van een medespeler of deze uitbreiding ook een keer gespeeld kan worden... Ook bij alle winkelaanbiedingen van de kaartspeluitbreidingen zit deze er nooit bij (kan geen toeval zijn)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012, 15:17 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Misschien kunnen we hier ook uitbreidingen tegen elkaar ruilen of wil je misschien van bepaalde uitbreidingen af :roll:

Ik vraag meestal uitbreidingen voor mijn verjaardag. Omdat vaak goedkoper is dan een compleet bord/kaart spel te vragen. Zelf kopen doe ik niet snel of het moet écht leuk zijn! Maar liever besteed ik mijn centjes dan aan een nieuw spel in de kast. Het budget is nu eenmaal niet zo groot ;)

@ pieter.schutz - je hebt een pb over die uitbreiding.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2012, 23:07 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
cymric schreef:
pieter.schutz schreef:
Ik ben ondertussen al een ajar op zoek naar tovenaars en draken voor het Catan kaartspel. Ik ben niet bereid 60 euro te betalen op marktplaats maar anders is er niet meer aan te komen. Ik heb hem voor die tijd meerdere keren links laten liggen omdat ik het basisspel pas net speelde. Nu is het de enige missende uitbreiding en dat schuurt.

Aha, completitis er nog eens bovenop. Het zal zeker niet helpen als ik zeg dat die uitbreiding ontstellende prut is, en dat wij als klanten eigenlijk geld van de uitgever hadden moeten krijgen om dit misbaksel in de verzameling op te nemen...?


Ik vrees inderdaad dat bij mij ook mijn Completitis bovenop mijn Uitbreidingitis komt :-(

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012, 18:50 
1. Magic: The Gathering (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Ik ben wel benieuwd hoe ver die completitis en uitbreidingitis gaat ten aanzien van nieuwe versies van bepaalde spellen.

Als voorbeeld Goa. Daar is nu een nieuwe versie van uitgebracht met daarin wat wijzigingen in de spelregels en een aantal nieuwe tegels. Voor de mensen onder ons die completitis en uitbreidingitis hebben en van Goa houden, is dit een spel dat jullie opnieuw gaan kopen? Of is het een kwestie van de nieuwe regels printen en zelf knutselen om de nieuwe tegels te krijgen?

Of willen we de nieuwe versie niet hebben??


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012, 19:08 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Mechelen
Ik heb de regelwijzigingen al bekeken en heb lijkt me echt de moeite niet waard. Er zijn 2 nieuwe tegels, 2 kaarten die veranderen en ook de opbrengst op de bordjes wordt op enkele plaatsen gewijzigd. Op het startgeld voor de startspeler na (5 ipv 7 met de nieuwe regels) lijken alle aanpassingen vooral om het spel "gemakkelijker" te maken, of specifieker om je motor iets sneller op gang te laten komen. Hierdoor kan je je eigenlijk een fout veroorloven in de eerste en/of tweede ronde van het spel, iets wat bij de originele (huidige) versie vaak afgestraft werd.

De nieuwe versie kopen: absoluut niet.
De nieuwe regels gaan gebruiken: zeer waarschijnlijk niet.

_________________
Vitriool


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012, 19:29 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik heb begrepen dat eigenlijk de grootste fysieke wijziging het omdraaien van twee sporen op het eigen tableau, en het aanpassen van de uitbetalingskolom is; enkele tegels merk je niet zo. Het omdraaien van die sporen was 'noodzakelijk' omdat spelers anders heel sterk gingen inzetten op ontwikkelkaarten, maar die strategie goed uitvoeren is mij tot op heden nooit goed gelukt, voornamelijk omdat ik nooit op tijd de benodigde plantages bij elkaar te kreeg. Voor mij is de noodzaak om de nieuwe editie aan te schaffen in ieder geval niet erg dringend; en bovendien kan ik, indien dat echt een probleem zou worden, altijd nog eenvoudig zelf iets regelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012, 21:09 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Alhoewel ik een zeer ernstige vorm van completitis, uitbreidingitis een ook hebberitis heb, heb ik absoluut geen last van vernieuwingitis.
Geen nieuwe spellen vanwege een nieuwe versie, andere regels of NL-versie.
Dus voor mij geen nieuwe Goa, Puerto Rico of wat dan ook.
Enkel als ze echt versleten zijn, en dat gaat nog heel lang duren.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Uitbreidingitis  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®