Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2012, 22:44 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
Cross-over

Een vriendin van mij is fan van de tv-serie ‘The Pillars of the Earth’. Ze vertelt me enthousiaste verhalen over de spannende, historische reeks. Ik luister beleefd, maar compleet onwetend. Nooit gezien, die handel.

    ‘Weet je dat het gebaseerd is op een boek?’ probeer ik het gaatje in mijn tv-cultuur te camoufleren met mijn literaire kennis.
    ‘Ja, dat heb ik gelezen.’ Mijn vriendin kijkt bedenkelijk. ‘Ik vind de reeks stukken beter.’
    ‘Echt? Waarom?’
    ‘In het boek zit die knappe acteur niet.’
    Tegen zo’n logica kan ik niet op.
    ‘Er bestaat ook een bordspel van: De Kathedraal.’
    ‘Dat wist ik niet,’ zegt mijn vriendin verrast. ‘Dat wil ik dan wel eens zien.’
    ‘Niet dat die knappe acteur dáárin zit,’ grijns ik.

Als boekenliefhebber én filmliefhebber ben ik altijd geïnteresseerd geweest in cross-over-projecten. Literatuur die verfilmd werd: eerst het boek lezen en dan de film kijken. Pride and prejudice, Brokeback mountain, Komt een vrouw bij de dokter, De Millenniumtrilogie,… Ik maakte er een sport van om het vooroordeel in twijfel te trekken; is het boek echt altijd beter dan de film?

Na een tijdje werd het aanbod al snel groter dan de vraag en werd je met verfilmde boeken om de oren geslagen. Ik geef het toe, ik heb niet alle boeken gelezen, maar heb wel de film gezien van Harry Potter, Lord of the Rings, Around the world in 80 days, Het gouden kompas,… Ik noem maar enkele voorbeelden. Niet toevallig gekozen, want deze boeken en films hebben nog iets extra: er bestaat ook een bordspel van. Cross-over, the extended version. Als spelletjesfan kan ik ook daar af en toe mijn hartje aan ophalen. Zo heb ik Robinson Crusoë gelezen, heb ik Tom Hanks zien verhongeren en heb ik Vrijdag gespeeld. En hoewel het bordspel van het boek van de film niet altijd het leukste of beste is, wint Vrijdag ruimschoots in dit trio.

Maar het moet wel plezant blijven. Na het lezen van de trilogie en het zien van de eerste film zit ik echt niet te wachten om ‘The hunger games’ te spelen…

Katrijn


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 10:00 
8. Blue Moon (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 119
Woonplaats: Haarlem
BordspelManiaK schreef:
Ik maakte er een sport van om het vooroordeel in twijfel te trekken; is het boek echt altijd beter dan de film?
Dat doe ik ook altijd! Meestal vind ik het boek toch beter, maar dat komt misschien ook omdat er relatief weinig slechte boeken verfilmd worden?

Mijn uit-het-hoofd minilijstje van verfilmingen die duidelijk *beter* waren dan het boek:
- The world according to Garp
- The firm
- Twilight deel 1

Hunger Games film heb ik nog niet gezien, maar mijn dochter al 2x, en afgaande op haar verhalen en op de trailer, zou die ook een kandidaat kunnen zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 10:06 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
Moet Hunger Games ook nog zien, mijn zwager is er wel al geweest en heeft daarna op de bol de boeken reeks gekocht ben benieuwd wat ie er van vind. Als hij een beetje doorleest kan ik de boeken meenemen op vakantie en dan eerst boek lezen en daarna film kijken ben benieuwd, hoor ook bijna alleen maar goeie berichten over deze film.

Nadeel van alleen maar positieve berichten horen is dat je verwachting dan erg hoog is....en dan kan die dus tegenvallen :-D

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 11:14 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
LiefKleinKonijntje schreef:
BordspelManiaK schreef:
I
- The world according to Garp
.


Kom niet aan het boek!!!!
John Irving rules.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 16:33 
2. Innovation (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 119
Woonplaats: Haarlem
usurper schreef:
Kom niet aan het boek!!!!
John Irving rules.
Nou moet ik zeggen dat ik hier eerst de film heb gezien, en toen pas het boek heb gelezen (de verkeerde volgorde dus). Bovendien is het zeker 25 jaar geleden. Desalniettemin staat de film me nog *levendig* bij, terwijl ik van het boek alleen nog maar weet dat het me wat tegenviel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 21:27 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ik probeer boekverfilmingen (van boeken die ik nog wil lezen of die mij lief zijn) altijd te vermijden. Een boek maak je toch eigen.

En let maar weer op komend najaar/winter... Een hele berg Hobbit spellen op de markt!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 21:32 
3. Dominion (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 119
Woonplaats: Haarlem
Nou inderdaad. De Hobbit het bordspel, de Hobbit het kaartspel, de Hobbit het miniatuurspel, de Hobbit het coöperatieve spel...

Het boek is een van mijn favorieten, over de film heb ik niet zo'n goed gevoel, afgaande op de trailers, maar we zullen zien.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012, 21:40 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Effe zoeken... Ah:

BaSL schreef:
  • Wizkids/Eric Lang komt met The Hobbit: An Unexpected Journey - Journey to the Lonely Mountain.
  • Fantasy Flight komt met een uitbreiding voor Lord of the Rings LCG: The Hobbit: Over Hill and Under Hill.
  • The Hobbit: An Unexpected Journey Deck-Building Game, The Hobbit Expandable Trading Card Game, The Hobbit: An Unexpected Journey Board Game, Hobbit: There and Back Again Board Game en The Hobbit: There and Back Again Deck-Building Game staan ook in de planning van Cryptozoic Entertainment..... Komt er een film uit ofzo?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Cross-over  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®