Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





41 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3

De Vorsten van Florence 2006 NL
Geweldig ! Daar kijk ik naar uit ! 74%  74%  [ 26 ]
Verschrikkelijk mooi spel maar ik moet deze versie eerst nog zien... 17%  17%  [ 6 ]
Leuk spel maar van mij hoeft het niet. 3%  3%  [ 1 ]
Zal mij een zorg zijn. 6%  6%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 35
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2007, 20:24 
Uitgever

Berichten: 252
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
Fleuren jullie de Ducosim beurs (19 mei) op met jullie aanwezigheid?
Zo ja, dan kom ik de felbegeerde Vorsten ophalen!


Ja, dat is wel de bedoeling. Gedemonstreerd zullen worden Leonardo da Vinci en De Vorsten van Florence.

Frank


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007, 20:12 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Afgelopen week hebben wij het spel VvF met 2 spelers gespeeld. Het is een prachtig spel. De 7 beurten waren echter wel erg weinig, om tot een aardige opbouw te komen bij ons.
Het was in ons eerste spel (in de versie zonder A2) vooral bieden op de bouwmeester en persoonskaarten uitspelen (kopen).

Misschien is dit wel de makke bij een spel met 2 spelers, maar door het korte spel hadden wij het gevoel dat er meer in had kunnen zitten. Wellicht moeten wij het nog vaker spelen (inclusief uitbreiding A2) om tot een goed oordeel te komen, maar de inzet van bonuskaarten, prestigekaarten en wegkoopkaarten zijn nog niet aan de orde gekomen vanwege het bovenstaande.

Hoe het spel speelt met 5 of 4 deelnemers is nog giswerk, maar een tekort aan persoonskaarten en gebouwen zal het spel aanzienlijk anders doen spelen dan in kleinere bezettingen.

Onze complimenten aan de uitvoering van het spel en vooral het prachtige art-work van Freytag. De spelregels zijn helder. De indeling van doos had echter, voor het opbergen van alle gebouwen/objecten, een extra uitsparing kunnen gebruiken (en de ruimte was daarvoor zeker nog aanwezig).


Laatst bijgewerkt door Viva op zo 24 jun 2007, 10:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007, 23:07 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Viva schreef:
Hoe het spel speelt met 5 of 4 deelnemers is nog giswerk, maar een tekort aan persoonskaarten en gebouwen zal het spel aanzienlijk anders doen spelen dan in kleinere bezettingen.

Dat kun je wel zeggen. Persoonlijk zou ik DVvF niet aanschaffen als je het voornamelijk als 2-persoonsspel wilt spelen; dan is Goa stukken beter en spannender. De meningen zijn echter verdeeld of het optimum bij 4 of 5 spelers ligt. Ik houd er niet zo van als je door omstandigheden met prut wordt opgezadeld en vervolgens mag toezien hoe de anderen een spannend spel spelen: het basisspel met 5 is aan mij dan ook minder besteed. Dat kan echter veranderen met de karakterkaartenuitbreiding die weer wat extra mogelijkheden introduceert.

Citaat:
Onze complimenten aan de uitvoering van het spel en vooral het prachtige art-work van Freytag. De spelregels zijn helder. De indeling van doos had echter, voor het opbergen van alle gebouwen/objecten, een extra uitsparing kunnen gebruiken (en de ruimte was daarvoor zeker nog aanwezig).

Hehehe 8). Iemand is zowaar blij met de regels :).

Overigens: voor wie het boekwerkje een zware dobber vindt, nog eventjes geduld. Ik heb een documentje met beknopte regelsamenvatting en uitgebreide voorbeeldronde geschreven; met dit veel kleinere stuk tekst heb je de echte regels bijna niet meer nodig, en je ziet stap voor stap hoe het spel in elkaar steekt en zich ontwikkelt. De komende week wordt het openbaar gemaakt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007, 18:03 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Zijn er nog spelervaringen met VvF op de Ducosimbeurs van j.l. 19 Mei ?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007, 08:27 
Koek en Spel

Berichten: 143
Woonplaats: Zaandam
cymric schreef:

Overigens: voor wie het boekwerkje een zware dobber vindt, nog eventjes geduld. Ik heb een documentje met beknopte regelsamenvatting en uitgebreide voorbeeldronde geschreven; met dit veel kleinere stuk tekst heb je de echte regels bijna niet meer nodig, en je ziet stap voor stap hoe het spel in elkaar steekt en zich ontwikkelt. De komende week wordt het openbaar gemaakt.


Goed dat te horen! Ik wilde je er zaterdag nog naar vragen, maar ik kon je niet meer vinden :) Ik zal me hoe dan ook door de regels heen lezen, maar ben wel erg gecharmeerd van een voorbeeldspel

Qua aantal spelers ben ik toch van plan het eerst met 4 of 5 te spelen en het daarna pas met 2 te proberen :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007, 10:00 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik moet alleen een paar aanpassingen in de tekst aanbrengen, want een ervaren speler liet ons alle hoeken van het bord zien waardoor bepaalde strategische ideeën niet zo sterk bleken als ik dacht. (Ik speel het spel zelden, vandaar :wink:). 't Is gelukkig niet zoveel werk.

Wat betreft de spelervaring: het materiaal zag er mooi uit en voelt ook een stuk fijner dan dat van het dunne Alea-origineel. Maar ik heb ook kritiekpuntjes: het geld is te klein (zeker de honderdjes), en de WG-getallen op de personenkaarten zijn dermate groot dat je nauwelijks meer kunt zien welke vrijheid een personage nodig heeft. Dat laatste is echt irritant, zeker als je met wegkoopkaarten aan de gang gaat. Tenslotte vind ik de gebruikte kleuren erg donker; het is alsof je naar een TV kijkt waarvan het contrast is opgevoerd en de helderheid is verlaagd. Maar dat laatste is een kwestie van smaak.

Voor de rest is het 'gewoon' Die Fürsten von Florenz'.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007, 10:26 
Uitgever

Berichten: 252
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
het materiaal zag er mooi uit en voelt ook een stuk fijner dan dat van het dunne Alea-origineel


Dank je!

Citaat:
het geld is te klein (zeker de honderdjes)


Dit is, in vergelijking met de Alea-versie, bewust gedaan: het geld mag in dit spel verborgen gehouden worden. Zo bewaren wij het geld vaak in onze borstzak: men kan kan nu blind het verschil voelen tussen een muntje van 100, 500 of 1000 Florijnen.

Citaat:
en de WG-getallen op de personenkaarten zijn dermate groot dat je nauwelijks meer kunt zien welke vrijheid een personage nodig heeft. Dat laatste is echt irritant, zeker als je met wegkoopkaarten aan de gang gaat.


Dit vind ik zelf wel meevallen. De Alea-versie kende alleen maar teksten in plaats van symbolen, en daar was het helemaal lastig om personenkaarten, die ondersteboven zouden kunnen liggen, weg te kopen. Wij hebben Vorsten van Florence zeer vaak gespeeld, en bij ons gaat het wegkopen als volgt: wij kijken op ons spelerbord, vinden daar in het personenkaartenoverzicht de gezochte persoon en vragen "wie heeft kaart 12?", waarna een medespeler zich al dan niet meldt met deze kaart. Scheelt een hoop rondkijken. Dit deden we altijd in de Alea-versie, en dat zal in deze versie niets anders zijn.

Met vriendelijke groet,

Frank Quispel, QWG


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007, 12:53 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Citaat:
Citaat:
het geld is te klein (zeker de honderdjes)

Dit is, in vergelijking met de Alea-versie, bewust gedaan: het geld mag in dit spel verborgen gehouden worden. Zo bewaren wij het geld vaak in onze borstzak: men kan kan nu blind het verschil voelen tussen een muntje van 100, 500 of 1000 Florijnen.

In je borstz...??? Okéé :cool:.

Dat gezegd: ik begrijp je redenatie. Ik heb gewoon grote handen (voor de objectiviteit: 22 cm van pols tot topje middelvinger) en vond het af en toe lastig hanteren. Daardoor huist er ook een groot stuk persoonlijke mening in mijn opmerking. Dan nog ben ik benieuwd of een (half) maatje opschuiven wat uit zou maken.

Overigens zal een goede DVvF-speler in z'n hoofd bijhouden hoeveel geld iedereen heeft; het aantal financiële transacties is immers niet heel groot. Ik ben dan ook niet zo'n fan van het verbergen van geld, want als je tegen zulke spelers speelt heb je eigenlijk alleen jezelf ermee.

Citaat:
Dit vind ik zelf wel meevallen. De Alea-versie kende alleen maar teksten in plaats van symbolen, en daar was het helemaal lastig om personenkaarten, die ondersteboven zouden kunnen liggen, weg te kopen. Wij hebben Vorsten van Florence zeer vaak gespeeld, en bij ons gaat het wegkopen als volgt: wij kijken op ons spelerbord, vinden daar in het personenkaartenoverzicht de gezochte persoon en vragen "wie heeft kaart 12?", waarna een medespeler zich al dan niet meldt met deze kaart. Scheelt een hoop rondkijken. Dit deden we altijd in de Alea-versie, en dat zal in deze versie niets anders zijn.

Dat is zeker waar, met die wegkoopkaarten gebeurde dan ook niet handig in ons spelletje. Ik geef toe dat de afbeelingen wennen en dat ze ook op je speelbord staan, maar dat specifieke drietal op de kaarten kan ik niet 'duidelijk' noemen.

@Meelezers & Lurkers: merk op dat dit slechts kleine dingetjes zijn die verder niets afdoen aan de rest van het materiaal en het spel. Het dikkere karton speelt stukken fijner dan het normale dunne spul van Alea.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2007, 21:01 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
francobollus schreef:
Dit vind ik zelf wel meevallen. De Alea-versie kende alleen maar teksten in plaats van symbolen, en daar was het helemaal lastig om personenkaarten, die ondersteboven zouden kunnen liggen, weg te kopen. Wij hebben Vorsten van Florence zeer vaak gespeeld, en bij ons gaat het wegkopen als volgt: wij kijken op ons spelerbord, vinden daar in het personenkaartenoverzicht de gezochte persoon en vragen "wie heeft kaart 12?", waarna een medespeler zich al dan niet meldt met deze kaart. Scheelt een hoop rondkijken. Dit deden we altijd in de Alea-versie, en dat zal in deze versie niets anders zijn.


Op het spelerbord is alles inderdaad goed te vinden. Het blijft in mijn boekje echter een ontwerpfout dat het cijfer op de personenkaart het privilege nagenoeg onleesbaar maakt. Was dit weer zo'n briljant idee van dat Franse 'ontwerpgenie' van Ystari?

Geneuzel in de marge daargelaten, het is mooi dat dit uitmuntende spel eindelijk op de Nederlandse markt is verschenen. De karakterkaarten zijn wat mij betreft een mooie bonus.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2007, 07:59 
Koek en Spel

Berichten: 143
Woonplaats: Zaandam
cymric schreef:

Overigens: voor wie het boekwerkje een zware dobber vindt, nog eventjes geduld. Ik heb een documentje met beknopte regelsamenvatting en uitgebreide voorbeeldronde geschreven; met dit veel kleinere stuk tekst heb je de echte regels bijna niet meer nodig, en je ziet stap voor stap hoe het spel in elkaar steekt en zich ontwikkelt. De komende week wordt het openbaar gemaakt.


Erhm, kun je mij misschien meedelen, waar dat dan openbaar is gemaakt? Ik heb het spel inmiddels wel al gespeeld, maar ben toch benieuwd naar het voorbeeldspel. :roll:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 30 jun 2007, 18:48 
Uitgever

Berichten: 252
Woonplaats: Oud-Beijerland
Ik heb vandaag het voorbeeldspel (in tekst) geplaatst op de download-pagina van Quined. Heel hartelijk dank aan Cymric, de maker van dit stuk!

Frank Quispel, QWG


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
41 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - De Vorsten van Florence 2006  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

QWG Games, Vorsten van Florence



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®