— zijn er onderwerpen die je liggen (of niet)? Is een abstracte titel een bezwaar?
Een beetje een fantasy setting heeft wel een voorkeur. Of iets met geschiedenis. Sci-Fi vind ik wel leuk, maar mijn vriendin niet.— heb je een voorkeur voor een bepaald spelmechanisme: veilingen, gebiedscontrole, aandelen, groei (klein beginnen en een eigen 'wereldje' opbouwen, zoals je bij KvC Kaartspel en DOS doet), deck building (= Dominion), werkverschaffing, ...?
Groei, gebiedscontrole (deck building alsin Dominion vinden we wel leuk, maar 1 zo'n spel is wel voldoende).— hoe lang wil je bezig zijn?
Ongeveer een uur tot anderhalf uur.— zijn omvangrijke spelregels een bezwaar?
Het moet niet te simpel zijn, maar mijn vriendin vond Agricola te ver gaan (ik heb het nooit gespeeld, dus kan daar zelf niet over oordelen).— ligt het zwaartepunt bij 2 spelers? Of is het aantal spelers een mengelmoes?
Voornamelijk 2, maar als we het met vrienden kunnen spelen, heeft dat wel een voorkeur.— is een vreemde taal een bezwaar?
Engels zeker niet (graag zelfs), maar daar moet het wel bij blijven.Ik begrijp inderdaad dat iemand met een goede strategie die al voorop ligt niet snel meer zal verliezen. En ja, als er dan geen toeval in zit, dan win je niet meer. Ik zal eens overleggen hoe erg dat eigenlijk is. Als ik er langer over nadenk is dat helemaal niet zo erg. Als het spel maar wel strategische mogelijkheden heeft om elkaar wat dwars te zitten.
Een aantal spellen (o.a. gespeeld op spellenspektakel) zijn wel leuk m.b.t. het opbouwen, maar je speelt eigenlijk voor jezelf en uiteindelijk zie je wel wie er wint. Dat zouden we jammer vinden. Zeker als je met z'n 2en speelt vinden we wat interactie wel belangrijk.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk wat we ongeveer zoeken. Anders reageer ik nog wel een keer