Altijd al een Native American willen zijn? Grijp je kans!In tijden van politiek correct taalgebruik spreken we inderdaad niet meer van indianen maar van Native Americans om de oorspronkelijke inwoners van Amerika aan te duiden. Als je in de huid wil kruipen van een echte Chief van een stam, dan moet je Wendake spelen. Je stuurt een groep van krijgers, jagers en landbouwsters aan in de hoop om de meest prestigieuze stam van het Noorden van Amerika te worden. Wendake is de naam die het Wyandotvolk gaf aan hun territorium. De Wyandots maakten deel uit van de Huronnatie en leefden in de 18de eeuw in het gebied van de Grote Meren. Ze leefden er naast andere stammen waarmee ze samen de Irokese confederatie vormden.
In Wendake leer je hun gewoontes en tradities kennen. Je maakt deel uit van het dagelijks leven in de periode 1756-1763, een woelige periode. Gedurende die zeven jaar vochten de Fransen en Engelsen een bloedige oorlog uit om controle over het grondgebied te krijgen. Hoewel die oorlog zijdelings bij het spel betrokken wordt, ben je in Wendake een Chief, hoofdman van de stam dus, die zijn volk zoveel mogelijk welvaart probeert bij te brengen.
In Wendake zijn er vier manieren om punten te scoren: op militaire wijze, op economische wijze, op rituele wijze en via maskers. Deze vier scoringswijzen worden in paren van twee, willekeurig gekozen bij het begin van het spel, gekoppeld aan een puntenspoor. Er zijn dus twee puntensporen met telkens twee wegen om punten te scoren. Op het einde van het spel, na zeven jaren (ronden dus), neem je op ieder puntenspoor jouw laagste score. Je telt beide scores samen en diegene die dan de meeste punten heeft, wint.
Je moet dus zorgen dat je niet in één of twee zaken goed bent. Je moet zorgen dat je op alle vlakken voldoende punten haalt.
Zoals gezegd speelt Wendake zich af tussen 1756 en 1763, zeven jaar, zeven ronden.
Iedere ronde mag een speler drie actievelden uitkiezen en de bijhorende acties uitvoeren. Een vierde verplichte actie is plaatsnemen op het startspelerspoor. Wie dit als eerste doet, wordt de startspeler het volgende jaar. De spelersvolgorde is niet in uurwijzerzin maar in volgorde van de keuze die de spelers maken op het startspelerspoor.
In het eerste jaar beschikt iedere speler over dezelfde negen actievelden (wel in een andere volgorde, want de actievelden worden in willekeurige volgorde gelegd met als enige constante het heilige vuur in het midden). De eerste actie die je kiest, bepaalt ook de andere twee acties want een tweede actie moet horizontaal, verticaal of diagonaal aansluiten bij de eerste actie. De derde actie is dan een logisch vervolg van de eerste twee (je moet namelijk altijd drie op een rij aanhouden horizontaal, verticaal of diagonaal).
In de volgende jaren kan je actievelden vervangen door andere. Er komen geen nieuwe acties bij, maar er worden combinaties van acties (tot 3 acties op 1 tegel) aangeboden. De juiste keuze en het correct activeren van de acties op het ideale moment leiden tot de overwinning.
Op het einde van een jaar worden de gekozen actietegels gedraaid. Op de achterzijde van iedere actietegel staat ook een actie, de rituele actie, afgebeeld. Die actie heb je nodig om punten te scoren op het rituele puntenspoor.
Je kan in totaal kiezen uit tien verschillende acties (sommige tegels bevatten meerdere acties ook in het beginjaar), los van de rituele. Zes van die acties zorgen voor de ontwikkeling van het spel en genereren op een of andere manier grondstoffen die je nodig hebt om punten te behalen (Kano’s plaatsen, bewegen met jouw krijgers, oogsten, jagen, beverpelsen maken en vissen).
Drie acties, naast de rituele actie, leveren punten op: het ruilen van goederen genereren punten op het economische spoor, de militaire actie (stel je er niet teveel van voor, zoveel wordt er niet gevochten) zorgen voor punten op het militaire spoor en je kan kiezen voor de maskerceremonie om punten te scoren op het maskerspoor.
Daarnaast heb je nog een jokeractie, het Heilige vuur, om buiten de lijntjes (jouw rij van 3) een actie te kunnen kiezen.
Na ieder jaar wordt de spelersvolgorde vastgelegd, draai je de gekozen actietegels om, en kan je een van jouw tegels ruilen voor een krachtigere. Een nieuw jaar start en na dit zeven keer gedaan te hebben, tel je jouw punten op.
Wendake is in mijn ogen het beste spel dat Essen 2017 ons leverde. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat Clans of Caledonia nog ongespeeld in mijn kast staat. Helaas blijft Wendake hier landelijk onder de radar. Dit is deels te wijten aan het feit dat Wendake uitgebracht is door een kleine Italiaanse uitgever, Placentia Games en het hierdoor niet overal vlot verkrijgbaar is. Het is wachten tot een grotere speler op de markt dit verborgen pareltje uitbrengt en onder de aandacht van het grote publiek brengt.
Wendake is wel geen mainstreamspel. Er zijn heel veel mogelijkheden en heel veel kleine regeltjes waar je moet op letten. Maar toch zit alles redelijk logisch in elkaar. Een van de zaken waar je als beginnend speler zeker moet rekening mee houden, zijn de vooruitgangstegels die je kan kopen tijdens de ruilactie. Het duurt een tijdje voor je de kracht van al die tegels leert kennen. Maar naast punten geven die tegels ook extra acties die je eenmaal per jaar mag gebruiken. De juiste vooruitgangstegels kopen, helpen zeker om Wendake te winnen.
Voor spelers die geen probleem hebben om eerst een beetje naar speluitleg te luisteren, is Wendake een aanrader!