Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Claim
BerichtGeplaatst: za 05 mei 2018, 00:33 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
slagenspel voor 2

Slagenspel, 2 spelers,… dat is een lastige combinatie, vind ik. Scott Almes zette er zijn tanden in en kwam met Claim aandraven.


Foto: Henk Rolleman

De koning is dood en als bij toeval heeft hij geen erfgenamen. Een postje op de troon in het kasteel zie jij wel zitten, helaas ben je niet de enige. In het land leven 5 rassen: Goblins, Dwergen, Zombies, Dubbelgangers en Ridders. Straks schuift elk ras voor zijn favoriet naar voor. Overtuig jij het meeste rassen?

Claim bevat 14 Goblins, 10 Dwergen, 10 zombies, 10 dubbelgangers en 8 ridders. Dat maakt 52 kaarten met een waarde die varieert van 0 -9. Het spel bevat 2 fasen. In de eerste fase strijd je om de wezens waarmee je tijdens de tweede fase kaarten probeert te winnen.
Bij de start van fase 1 krijgt elke speler 13 kaarten op handen. De overige 26 kaarten worden gedekt op tafel gelegd waarna de strijd begint. In fase 1 worden 13 slagen gespeeld die telkens op dezelfde manier verlopen. De bovenste kaart van de gedekte stapel wordt open gedraaid. De leider (winnaar vorige slag) speelt een kaart, de tegenspeler doet hetzelfde. De winnaar van de slag krijgt de open gedraaide kaart en legt deze op zijn volgelingen-stapel. De verliezer doet hetzelfde met de bovenste kaart van de trekstapel. Gespeelde kaarten worden afgelegd tenzij het zombies betreft, die gaan onmiddellijk naar de scorestapel van de winnaar.
Als je kan, moet je volgen door een kaart van dezelfde factie te spelen. Dubbelgangers gelden als jokers en kunnen in plaats (niet verplicht) van de gevraagde factie gespeeld worden. Ridders winnen altijd van Goblins die zelf geen speciale kracht hebben.

Bij de start van fase 2 nemen de spelers de kaarten uit hun volgelingen-stapel op handen. Daarmee worden eveneens 13 slagen gespeeld waarbij de winnaar de gewonnen kaarten op zijn score-stapel legt. Dwergen doen wel eens zot waardoor deze op de score-stapel van de verliezer terechtkomen.
Na de 13de slag worden de score-stapels van de spelers vergeleken. De speler die het meeste facties kon overtuigen (er het meeste kaarten van bezit), wint de slag.

Claim is makkelijk aan te leren en kan in 15’ gespeeld worden. De kaarten zijn heel mooi geïllustreerd. Leuk is dat de afbeelding op de kaart als het ware meegroeit met de waarde ervan. (Doet me wat denken aan het prachtige kaartspel ‘Warlock’ waarbij de afgebeelde steden eveneens groter worden naarmate de waarde van de kaarten stijgt).
Op de samenvattingskaart mis ik naast de aantallen per ras ook duidelijke iconen. Het verschil tussen ridders, zombies en dwergen is moeilijk te zien. (De vergelijking met het prachtige kaartspel ‘Warlock’ blijft opgaan. :wink:)

De spelmechanismen zijn duidelijk en dat kan je eigenlijk ook over de strategie zeggen. Als in de eerste fase een hoge kaart gedraaid wordt, wil je die hebben. Het omgekeerde geldt bij zwakke kaarten. Het gebeurt dat je – tot je grote spijt - een slag verliest maar het geluk hebt dat de gedekte kaart nog beter is of dat je bewust een slag verliest om daarna te constateren dat de gedekte kaart nog zwakker is.
De handkaarten tijdens fase twee zijn voor fervente kaarters makkelijk te achterhalen. 52 kaarten verminderd met de 26 kaarten uit fase 1, wat je je zelf niet op handen hebt, heeft de tegenspeler op handen. Je zou in principe de kaarten open op tafel kunnen leggen en spelen. Alleen dubbelgangers of de kaarten die je opoffert als je niet kan volgen kunnen de voorspelbaarheid dan wat beperken. Wie lak heeft aan het tellen van kaarten is daardoor in het nadeel. In fase 2 is de leider, wanneer de kaarten geteld worden, ferm in het voordeel. De niet-leider moet het spel vaak ondergaan. Misschien is het een idee om de niet-leider de volgende kaart te laten spelen.

Kaarten is me met de paplepel in de mond gepropt. Eerst leerde ik Manillen, daarna Kingen en liegen, vervolgens pokeren, snelbieden en kleurenwiezen. Ik ben gek op de gezelligheid dat kaarten met zich meebrengt en hou van de interactie met de medespeler. Claim zweeft daar wat tussenin. De gezelligheid vermindert vanwege het gebrek aan afwisseling, de interactie met het tellen van de kaarten. Een slagenspel speel ik liever met vier.



Foto: Jeroen Hollander



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Claim
BerichtGeplaatst: zo 06 mei 2018, 11:07 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Dank voor alweer een geslaagde review. Ik zal Claim binnenkort ook maar weer een paar keer op tafel leggen.

Heb je The Fox in the Forest al eens gespeeld? Dat vind ik een briljant slagenspel voor twee.

P.S. complimenten voor de subtiele sluikreclame. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Claim
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2018, 12:43 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
Erwin schreef:
P.S. complimenten voor de subtiele sluikreclame. :lol:


:clap:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Claim
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2018, 17:50 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Erwin schreef:
Dank voor alweer een geslaagde review. Ik zal Claim binnenkort ook maar weer een paar keer op tafel leggen.

Heb je The Fox in the Forest al eens gespeeld? Dat vind ik een briljant slagenspel voor twee.

P.S. complimenten voor de subtiele sluikreclame. :lol:


Ik neem de complimenten met plezier aan. The Fox in the Forest ken ik niet, maar je maakt me nieuwsgierig. Het is wel zo dat bij spellen voor twee mijn vrouw bijna altijd de tegenspeler is. Zij heeft het niet voor slagenspellen en is bovendien voor het ogenblik verslaafd aan Azul. (Wat ik wel OK vind, nu is ze van haar Splendor verslaving af :wink: )


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Claim  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+10, 2017, Claim, Mihajlo Dimitrievski, Scott Almes, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®