Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2018, 12:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 401
Woonplaats: Kortrijk
Elk bordspel zijn kaartspel!

Carson City zag in 2009 het levenslicht. 9 jaar, dat is voor een bordspel meer dan geslachtsrijp. Opvolging, in de vorm van een kaartspel, lijkt tegenwoordig een vanzelfsprekendheid. Xavier Georges, die mee aan de basis ligt voor het succes van Pearl Games, wijkt hiervoor uit richting Noorderburen en bezorgt Arno Quispel zo zijn natte droom: een verderzetting van de Masterprint Pocket serie.


Foto: W Eric Martin

Duelleren om de beste terreinkaarten, daarmee een stad bouwen en eventueel hulp ontvangen van een aantal invloedrijke bewoners. Dat is Carson City The Cardgame kort samengevat.
Om doden en gewonden te vermijden, wordt met biedkaarten geduelleerd. Elke speler ontvangt er 9. De 96 terreinkaarten bestaan telkens uit 4 kavels en worden verdeeld over 2 tijdperken. De terreinkaarten van het eerste tijdperk worden gedekt op tafel gelegd. De bewoners, 21 kaarten, worden goed door elkaar geschud en komen eveneens gedekt op tafel te liggen. Als jouw ogen nog van degelijke kwaliteit zijn, kan een samenvattingskaart nuttig zijn.

Tijdens elk tijdperk worden 9 ronden gespeeld. Bij de start van de ronde worden 4 terreinkaarten en 1 personagekaart open gedraaid. Vervolgens leggen de spelers elk 1 van hun biedkaarten gedekt op tafel. Tot slot worden de biedkaarten gelijktijdig onthuld en kiest elke speler één van de openliggende kaarten. De speler met de hoogste biedkaart, komt daarbij vanzelfsprekend eerst aan de beurt. De biedkaart wordt afgelegd, terreinkaarten worden aan jouw stad toegevoegd, personagekaarten worden open voor de spelers gelegd.

De maximale afmeting van een stad is 8 x 8 kavels. Een nieuwe kaart moet minstens met één kavel grenzen aan een vorige en alle kaarten moeten dezelfde oriëntatie hebben. Je mag met een nieuwe kaart een aanwezige kaart bedekken op voorwaarde dat de bedekte kavels leeg zijn of dat je een gebouw met een identiek gebouw afdekt. Op die manier bouw je een stad met ranches, mijnen, drugstores, banken, saloons, huizen, hotels, enz… Combinaties van gebouwen leveren op het eind van het spel punten op. Een bank levert 1 punt op per aangrenzend huis en 1 punt per mijn in de stad bijvoorbeeld. Personagekaarten leveren ofwel extra punten op aan het einde van het spel ofwel veranderen ze de manier waarop gespeeld wordt.
De speler die tijdens de twee tijdperken de meest waardevolle stad bouwt, wint.


Foto: Henk Rolleman

Carson City The Cardgame schuilt in een leuk doosje en ziet er OK uit. De kwaliteit van de kaarten is degelijk, alleen vind ik de samenvattingskaarten wat klein. Op de samenvattingskaarten mis ik ook een overzicht van hoe gebouwen punten kunnen opleveren. Het kaartspel bezit het DNA van zijn ouder wat vooral aan de gebouwen en het scoremechanisme te merken is.

Het spelmechanisme is eenvoudig, de uitdaging (alhoewel) schuilt in het onthouden van hoe je punten verdient. Lege velden naast ranches, bergen naast mijnen, huizen naast banken, saloons, drugstores, general stores of het stadhuis…Het lijkt wat veel maar eens je de gebruikte iconen onder de knie hebt, valt dit eigenlijk zeer goed mee. Misschien is het een goed idee om vooraf via de solo variant spelenderwijs symbolen leren. Het is immers zo dat bij minder dan vier spelers een aantal virtuele spelers het gezelschap vervoegen. De virtuele spelers beschikken elk over een gedekte stapel biedkaarten waarvan er per ronde één wordt opengedraaid. Een virtuele speler die aan de beurt is, kiest de kaart met de hoogste prioriteit. Die wordt aangegeven met een getal in het midden van de kaart. Winnen van zo’n virtuele speler is echter geen sinecure. Hun score wordt bepaald door de som van de prioriteitsgetallen en loopt vaak hoog op. Een virtuele speler biedt ook niet logisch en als speler van vlees en bloed voel ik weinig behoefte om een virtuele speler dwars te zitten door bijvoorbeeld een kaart met hoge prioriteit te kiezen alleen maar om de virtuele speler het scoren te beletten. De regel is eenvoudig: hoe meer virtuele spelers, hoe minder controle. Ik vind meer uitdaging in het verbeteren van mijn eigen persoonlijke score en laat het na de score van de virtuele spelers te berekenen.

18 rondes, het lijkt wat veel. Gelukkig verloopt het bieden heel vlot en blijft het fijn om zo goed mogelijk een eigen stad te bouwen. Het repetitieve haalt de bovenhand niet. Ook situaties waarbij spelers gelijk bieden, worden vlot opgelost aan de hand van symbolen op de achterkant van de volgende personagekaart. Het blind bieden is eveneens ten voordele van een vlot spelverloop. Bovendien kan je vaak goed inschatten welke kaarten andere spelers graag aan hun stad willen toevoegen. Dat maakt het 'blind' bieden iets minder ‘blind’. Het kan wel eens tegenzitten als je met een 7 toch als laatste aan de beurt bent, maar ik houd er in elk geval geen frustratie aan over.

Er zijn heel wat manieren om punten te scoren waardoor het bouwen aan je stad steeds een uitdagende puzzel blijkt. Soms moet je met tegenzin een kaart kiezen om te beletten dat een speler die zich focust op één strategie een berg punten binnenhaalt. Als niemand die opoffering maakt, speel je voor de tweede plaats.
Uit het leven gegrepen: Siemen bezit een stad met 8 banken en de bankier ligt open (4 punten per bank in de stad). Deze kaart is in principe voor geen van de andere spelers interessant maar als Siemen ze wint scoort hij met die ene kaart 32 punten, wie offert zich op?

Carson City The Card Game is eenvoudig, speelt vlot, biedt uitdaging en voldoende afwisseling om als aanwinst in de Masterprint Pocket serie beschouwd te worden, vind ik. Je wordt er ook beter in naarmate je de kaarten en de manier van bouwen leert kennen. Ik vind het in elk geval fijn dat ik deze aan mijn spellenkast mag toevoegen.



Foto: Henk Rolleman

Noot: Kaarten worden in biedvolgorde gekozen, dat staat verkeerd in de Nederlandse spelregels.



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2018, 16:49 
Avatar gebruiker

Berichten: 401
Woonplaats: Kortrijk
Kleine testje: valt een nieuwe review meer op als hij ook in de kolom van de nieuwe berichten opduikt?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018, 12:15 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 41
Hoi, ik vrees dat er een vervelende vertaalfout geslopen is in het Nederlandstalige reglement.
Nadat elke speler in het geheim een biedkaart heeft gekozen, begint de speler die de hoogste kaart uitspeelde en volgen daarna de andere spelers met de klok mee. Dit leidt soms tot vreemde/vervelende situaties waarbij bv. een speler met de op één na hoogste kaart uiteindelijk als laatste aan de beurt komt (omdat hij/zij de pech heeft om rechts van de speler met de hoogste biedkaart te zitten).
In de spelreglementen in de andere talen staat echter "in descending order...', 'dans l'ordre décroissant de la valeur des cartes...', 'in absteigende Reihenfolge des ausgespielten Kartenwerts...'. Dus: eerst de speler met de hoogste biedkaart, dan de speler met de op één na hoogste biedkaart, enzovoorts. Dit voelt veel logischer/beter aan.
Toch wel een essentieel verschil, niet!
Speelse groeten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018, 12:48 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6690
Woonplaats: Leusden
Oeps, dat is een ernstige vertaalblunder met negatieve gevolgen voor het speelplezier.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018, 13:01 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Dat is inderdaad een vervelende vertaalfout. :(
En als je het zou zou spelen, heeft het vervolgstuk in de regels (hoe om te gaan met tegelijk gespeelde kaarten met dezelfde waarde) eigenlijk helemaal geen nut. Dus dat staat er dan ook een beetje raar. :shifty:

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018, 13:39 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
In dit geval lag het niet aan de vertaler. De fout is op een andere wijze ontstaan.
(Even voor de vertaler opnemen :shifty: )

Los daarvan. Wel eentje die het spel nogal vervelend kan beinvloeden.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018, 15:11 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6690
Woonplaats: Leusden
usurper schreef:
In dit geval lag het niet aan de vertaler. De fout is op een andere wijze ontstaan.
(Even voor de vertaler opnemen :shifty: )

Los daarvan. Wel eentje die het spel nogal vervelend kan beinvloeden.


Fijn dat je het nader toelicht.

Deze vertaler heeft aan mijn kant van de lijn overigens een goede reputatie. Hij legt i.h.a. een prima kwaliteit op de mat. :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018, 17:05 
Avatar gebruiker

Berichten: 401
Woonplaats: Kortrijk
Er is inderdaad een taalfout. Staat onderaan in de recensie bij noot (Noot: Kaarten worden in biedvolgorde gekozen, dat staat verkeerd in de Nederlandse spelregels). Arno en Quined zijn op de hoogte zoeken naar een oplossing.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018, 17:20 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 41
Misschien handig om dit op de website van Quined te vermelden (als erratum)?!
Dan ben je alvast van mijn gezeur af...

Speelse groeten!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2018, 17:30 
Avatar gebruiker

Berichten: 401
Woonplaats: Kortrijk
t Spelerke schreef:
Misschien handig om dit op de website van Quined te vermelden (als erratum)?!
Dan ben je alvast van mijn gezeur af...

Speelse groeten!


Dat zou ik wel willen, maar ik ben daar de baas niet hoor :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2018, 10:23 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
fabbe1 schreef:
t Spelerke schreef:
Misschien handig om dit op de website van Quined te vermelden (als erratum)?!
Dan ben je alvast van mijn gezeur af...

Speelse groeten!


Dat zou ik wel willen, maar ik ben daar de baas niet hoor :lol:

Ik zal het aan ze doorgeven, mochten ze het zelf nog niet gezien hebben.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018, 12:38 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Beste Mensen,

We zijn inderdaad op de hoogte van deze regelfout in de Nederlandse versie van het regelboek. We hebben de correcte regels voor digitale download beschikbaar hier:

http://www.quined.nl/wp-content/uploads ... LES-NL.pdf

En ook op de website staat nu een erratum aangegeven. Bij Nederlandse/Belgische zendingen van het Kaartspel die besteld zijn via onze webshop geven we een errata briefje mee.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018, 13:56 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6690
Woonplaats: Leusden
16 Feet Pauly schreef:
Beste Mensen,

We zijn inderdaad op de hoogte van deze regelfout in de Nederlandse versie van het regelboek. We hebben de correcte regels voor digitale download beschikbaar hier:

http://www.quined.nl/wp-content/uploads ... LES-NL.pdf

En ook op de website staat nu een erratum aangegeven. Bij Nederlandse/Belgische zendingen van het Kaartspel die besteld zijn via onze webshop geven we een errata briefje mee.


Netjes geregeld :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018, 17:30 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Dankjewel Paul! Printje zit in mijn tas!!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018, 01:01 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Net gespeeld; mijn groep (4 man) vond het leuk. Geen virtuele spelers dus. Best wat gedoe tijdens de telling en behoefte aan duidelijker onderscheid tussen de gebouwen. Al met al een dikke voldoende en het thema voelt goed in dit spel!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Carson City The Card Game  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

+12, 2018, Alexandre Roche, Carson City The Card Game, Quined Games, Xavier Georges, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®