Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Magic Maze
BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2018, 00:45 
Avatar gebruiker

Berichten: 401
Woonplaats: Kortrijk
Zwijg en speel!

Magic Maze deed tijdens de vorige editie van Spiel menig spelers de wenkbrauwen fronsen. Hoewel ontwerper Kasper Lapp het traditionele ‘om de beurt spelen’ overboord gooit, moet de oorzaak van dat gefrons toch ergens anders gezocht worden. In Magic Maze mogen de spelers namelijk niet praten!


Foto: niledesign

Een kwartet zonderlingen moet, omwille van een nakende queeste, zo snel mogelijk de juiste uitrusting zien te bemachtigen. Door een gebrek aan middelen wordt de optie ‘stelen’ gekozen. De lokale Magic Maze supermarkt is slachtoffer van dienst.
Bij de start van het spel staan een barbaar, een tovenaar, een elf en een dwerg ergens in een duistere hoek van de supermarkt. Hun opdracht is drievoudig. Ten eerste moeten ze de supermarkt verkennen, daarna staat het stelen van het juiste gereedschap op de planning, tenslotte moet het viertal met de buit ontsnappen. Een niet te onderschatten beproeving, vooral omdat de vier, om geen argwaan te wekken, niet verbaal communiceren.


Foto: Henk Rolleman (startpositie)

De helden kunnen in 4 richtingen bewegen, de roltrap nemen, warpen en een extra deel van de supermarkt verkennen. Dit maakt 7 acties die zo goed mogelijk, aan de hand van actiekaarten, onder de spelers worden verdeeld. Elke speler mag zijn actie of acties zo veel als wenselijk, met eender welke pion op gelijk welk moment uitvoeren (realtime heet dat dan).
De spelers moeten hun acties zo combineren dat de pionnen naar de ontdekkingsvelden van hun eigen kleur bewegen om zo extra supermarkttegels toe te voegen. Daarna moeten de 4 helden naar het voorwerpsymbool in de eigen kleur bewegen. Als dit doel bereikt is, gaat het alarm af. Ontsnappen kan alleen via de uitgang in de eigen kleur. Een zandloper simuleert daarbij de tijdsdruk. Een grote rode pion is – in principe – het enige toegelaten communicatiemiddel. Als je een medespeler tot actie wilt aanmanen, volstaat het om deze pion ostentatief voor zijn neus te planten.

De situatie bij 4 spelers is als volgt: speler 1 kan oostwaarts bewegen en warpen. Speler 2 beweegt naar het zuiden en voegt nieuwe tegels toe. Speler 3 mag noordwaarts bewegen en speler 4 beweegt naar westen en gebruikt de roltrap.
Het spel wordt stapsgewijs via scenario’s aangeleerd. Er zijn 17 scenario’s waarbij je vanaf scenario 7 met alle mogelijkheden speelt. Onderweg leer je de tijd beïnvloeden en de vaardigheden van de 4 helden kennen.
Als je naar een zandlopersymbool beweegt, moet je de zandloper omdraaien en de actietegels in wijzerzin doorgeven. De dwerg kan als enige door smalle doorgangen, de elf laat korte verbale communicatie toe, de tovenaar versnelt het ontdekken en de barbaar schakelt beveiligingscamera’s uit. Ook daarna schuilt voldoende variatie in de scenario’s, maar dat laat ik julie liever zelf ontdekken.

Magic Maze heeft wel al wat decoraties op de borst gespeld en daar valt weinig op af te dingen. Het spelmateriaal is misschien niet van de beste kwaliteit en ik heb geen flauw idee hoe het bijgeleverde scoreblad gebruikt wordt, maar het spelconcept excelleert. Zeker en vast origineel, bovendien perfect opgebouwd. De kennismakingsscenario’s zijn snel, eenvoudig en makkelijk aan te leren. De daaropvolgende scenario’s gaan ‘uitdagingsgewijs’ crescendo en in de finale volgen quasi onmogelijke opdrachten. Voor elk wat wils…misschien…of toch maar niet?

Magic Maze laat verbale communicatie slechts in uitzonderlijke gevallen (de elf ontdekt een tegel) toe. Communiceren gebeurt via de rode pion. “Doe iets!”, dat geef je met de rode pion aan. Een nogal vaag commando dat vaak mis begrepen wordt en meer dan eens resulteert in een terug-naar-afzender-beweging van de rode pion. Een actie die, om het effect ervan te vergroten, best geaccentueerd wordt met een vertwijfelende blik en een net iets harder neerzetten van de pion. Uiteindelijk wordt die gehate pion, met steeds krachtigere impulsen van de ene persoon naar de andere geplaatst. Daarbij wordt zelden één maar meestal 3 tot 5 keer niet onzacht met het houten gevaarte op de tafel getikt. De blik in de ogen van de geadresseerde evolueert gestaag van een ‘wat-moet- ik- doen-modus’ naar een ‘zet-die-*pion-nog-één-keer-voor-mijn-neus-en-ik-keil-hem-door-het-raam-variant. De frustratie van het niet begrepen worden haalt de bovenhand en is voor veel spelers een dooddoener.

Het unieke, fantastische spelconcept verdwijnt uit de gratie. Bij wijze van stuiptrekking wagen inventieve spelers zich aan andere vormen van niet verbale communicatie: verstaanbaar hoesten, turen naar de wenselijk te verplaatsen pion, schijnbaar onopvallend maar toch meer dan duidelijk wijzen naar de plaats waar actie gewenst wordt,… Het is tegen de regels maar soms noodzakelijk om de lont uit het vuur te halen.

Hoe je Magic Maze ervaart, hangt sterk van je stressbestendigheid af. Ik heb de eerste 8 scenario’s doorlopen met mijn vrouw en kinderen. Als ik hen vraag of ze Magic Maze leuk en origineel vinden, antwoorden ze volmondig ‘JA!’ Als ik hen vraag om nog eens te spelen, zoeken ze naar uitvluchten om dat niet te moeten doen. Dat vat het goed samen, denk ik. Spijtig want ik vind dit een zeer knap, leuk en uitdagend spel voor 3 tot 5 spelers.



Foto: Veveha



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Magic Maze
BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018, 13:09 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2944
Woonplaats: Deerlijk
:lol: Zelfde ervaring bij mij. Ik vind Magic Maze een origineel en leuk spel, maar mijn vrouw wil het niet meer spelen. De daverende pion en de hectiek, waarschijnlijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Magic Maze  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

, +8, 2017, Geronimo, Gyom, Kasper Lapp, Magic Maze, Sit Down!, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®