Bordspelmania
https://www.bordspelmania.eu/

Touria
https://www.bordspelmania.eu/recensenten-van-de-lage-landen-f111/topic23749.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  xanthie [ di 11 sep 2018, 21:06 ]
Berichttitel:  Touria

Op zoek naar een geschikte blind date? Tara en Talan wachten op jou in Touria!

Soms heb je van die dagen, dat je je steendood verveelt. Niks op tv, alle goeie boeken in de bibliotheek zijn uitgeleend, te warm om te fietsen, te koud om te zwemmen. Je kent dat wel, iedereen heeft wel eens van die dagen. Wat moet je dan doen? Wel, misschien heb je wel zin om Touria met een bezoek te vereren. En nu je daar toch bent, kan je evengoed edelstenen verzamelen in de magische mijnen, edelsmeden verleiden om de gevonden edelstenen te veranderen in schitterende juwelen, draken verslaan en belhamels bekampen in magische tornooien. Wie weet verdien je op die manier voldoende geld om de zegen van de koning te krijgen. En met zijn zegen mag je in het kasteel op zoek naar prinses Tara en prins Talan. Kies maar wie van de twee je het meest bevalt.

Afbeelding

In Touria wil je de hand van de prins of prinses vragen. Daarvoor moet je tijdens het spel zeven harten en zeven goudstukken verzamelen. Bijkomend mag je niet in het bezit zijn van een zwart juweel. Als je aan al die voorwaarden voldoet word je in het kasteel toegelaten en ga je op zoek naar je geliefde die zich achter één van de negen kasteeldeuren bevindt.

Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De spelers (2, 3 of 4) zorgen dat ze aan één zijde van het spelbord zitten. Op iedere hoek van het speelbord staat een vierkanten toren, vier torens in totaal. Iedere speler ziet één zijde van iedere toren. Iedere zijde van een toren toont namelijk één mogelijke actie. In totaal ziet een spelers dus vier mogelijke acties waar hij tijdens zijn beurt er één uitkiest.

Er zijn acht verschillende acties in het spel. Er zijn zestien zijkanten, dus iedere actie komt tweemaal voor. Nadat een speler een actie gekozen heeft, draait hij de toren een kwartdraai tegen de wijzers van de klok in. Op die manier verandert voor iedere spelers de acties waaruit hij kan kiezen in zijn volgende beurt.

Een speler beschikt niet over een individuele pion om zich doorheen Touria te verplaatsen. Alle spelers besturen eenzelfde groep helden. De helden reizen gratis tot drie stappen. Wil je de groep verder bewegen dan kost een extra stap een goudstuk. De volgende speler beweegt de groep helden vanaf de locatie waar de vorige speler hen achterliet.
De locatie waar je de helden naar toe moet bewegen, is volledig afhankelijk van de gekozen actie. Kan je om een of andere reden de groep helden niet naar die locatie verplaatsen (te veraf en geen geld om extra stappen te betalen) dan mag je die actie niet kiezen.

Op de locaties is van alles te beleven:

  • Je krijgt zwaarden bij de zwaardmeester (Zwaarden hebben verschillende functies. Je kunt ze bijvoorbeeld ruilen tegen goudstukken of harten);
  • Bij de handelaar wissel je juwelen tegen geld;
  • De boself bevoorraadt je met magische voorwerpen (magische voorwerpen helpen je vanzelfsprekend vooruit);
  • De bronelf helpt je om van die vervelende zwarte juwelen af te geraken (zolang je die in je bezit hebt, mag je niet binnen in het kasteel);
  • De dief helpt je om juwelen uit het zakje te stelen;
  • Als je de draak verslaat, kan je harten winnen. Je verslaat de draak door met een dobbelsteen te gooien. Geloof me vrij. Er is geen makkelijker manier om van een draak te winnen. Wie goed dobbelt, kan de draak verslaan door een zwart juweel af te geven. Ben je weer van een van die rotdingen af;
  • De goudsmid is blij met juwelen, vooral als ze dezelfde kleur hebben. Geld of harten zijn jouw beloning;
  • De tovenaar helpt je om de groep helden naar een willekeurige plaats te verhuizen. Hij doet dit wel niet kosteloos. Een goudstuk is zijn loon. Let wel, de tovenaar is de enige die je naar het magische tornooiveld loodst. Op dat tornooiveld ruil je zwaarden voor harten of goudstukken.

Op weg naar de locaties passeer je soms langs mijnen. Op die mijnen liggen juwelen die je en passant meeneemt. Op die manier kom je aan die vervloekte zwarte juwelen.

Dit is Touria. Je kiest een actie, die actie brengt de groep helden naar een locatie en je voert uit wat de locatie aangeeft. Op die manier verzamel je juwelen, harten en goudstukken. Van zodra je zeven harten en zeven goudstukken in je bezit hebt en je bent onderweg de zwarte juwelen die je mogelijks bij je had, kwijtgeraakt, dan mag je in het kasteel op zoek naar de prins of prinses.

In het eindspel kies je een van de negen deuren van het kasteel. Zitten Tara en Tarlan achter die deur verscholen, dan win je het spel. Is het een andere leukerd, dan geef je die kerel de gevraagde beloning (juwelen, magische voorwerpen, zwaarden, goudstukken,…). Kan je de beloning betalen, dan mag je nog een deur openen. Heb je de beloning niet bij je dan is je beurt voorbij. Pas als je opnieuw aan de beurt bent, kan je opnieuw een deur openen. De speler die dus als eerste Tara en Tarlan vindt, wint.

Afbeelding

Als gerenommeerde spelauteurs zoals Inka en Markus Brand en Michael Rieneck de handen in elkaar slaan dan zijn mijn verwachtingen hooggespannen. Het spel ziet er dan ook nog heel leuk uit. En ook het spelmateriaal belooft veel goeds. Ondanks al deze factoren bleef ik een beetje op mijn honger zitten.

Vooral het eindspel is ontgoochelend. Nadat je jezelf de longen uit het lijf hebt gelopen om zo snel mogelijk de benodigde harten en goudstukken te verzamelen, is het openen van de juiste deur puur op toeval gebaseerd. Wie zich gehaast heeft en enkel met goudstukken en harten in het kasteel aankomt, kan veel beurten nodig hebben om de juiste deur te vinden.

Wie daarentegen, naast de harten en de goudstukken, ook nog de nodige beloningen wil verzamelen om zodoende bij het openen van een verkeerde deur nog een volgende deur te mogen openen, is eraan voor de moeite als de haastige speler meteen de juiste deur opent.
Omdat alle spelers bijna gelijktijdig aan de voorwaarden voldoen om het kasteel te mogen betreden, is de winnaar diegene die per toeval de juiste deur opent. Je kunt bijna de voorbereidende fase overslaan en meteen beginnen deuren te openen.

Blijkbaar is dit de auteurs ook opgevallen, want ze voorzien in de spelregels dat je ook het spel kan stoppen als iemand aan de voorwaarden voldaan heeft zonder op zoek te gaan naar de prins of prinses.

Ik juich het toe als buitenlandse bedrijven, zoals Huch!, Nederlandstalige regels in de doos stoppen. Maar de vertaler van Touria had beter zijn regels nog eens laten nalezen. De storende taal- en typfouten konden zo vermeden worden. Ik moet wel opmerken dat het de eerste keer is dat de spelfouten in regels van Huch me stoorden. Meestal doen ze wel hun best.

Kinderen en gelegenheidsspelers zullen Touria ongetwijfeld smaken. Mezelf kon het echter niet bekoren.

Och ja, ook voor prinses Tara en haar broer prins Talan, is het einde van het spel ontgoochelend. Vol spanning zitten ze te wachten op een onversaagde held of een onverschrokken jonkvrouwe. Gaat dan eindelijk die deur open, dan staat daar maar één iemand. Sta je daar mooi alleen te schilderen terwijl de andere aan de zijde van de held of de jonkvrouwe verdwijnt.



Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/