Bordspelmania
https://www.bordspelmania.eu/

Ilôs
https://www.bordspelmania.eu/recensenten-van-de-lage-landen-f111/topic23813.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  Fabrice [ wo 19 sep 2018, 15:34 ]
Berichttitel:  Ilôs

Zuig de archipel leeg!

Wat doen moderne sapiens als ze een nieuw archipel ontdekken? Inderdaad, plunderen die boel.


Foto: jerodev

Tijdens een potje Ilôs proberen de spelers zo veel mogelijk goederen te verzamelen terwijl ze de archipel ontdekken. Als het spel ten einde is, wint de speler met de meest waardevolle verzameling.
Bij de start van je beurt, mag je naar wens actiekaarten spelen zolang je aan de voorwaarden ervan voldoet. Grofweg zou je de acties in drie types kunnen indelen: schepen plaatsen en/of eiland uitbreiden, bouwen en de markt aanpassen.

Om acties uit te voeren moet je extra handkaarten afleggen. Om een schip te plaatsen, moet je de actiekaart schip spelen en daarbij 1 extra actiekaart naar keuze afleggen. Als je een ruïne bouwt, moet je 7 extra handkaarten afleggen, bijvoorbeeld.
Schepen plaats je nabij eilanden of op piratennesten. Je kunt met deze actie ook een nieuwe tegel aan het eiland toevoegen. Je schip moet je dan op die tegel plaatsen. Een schip plaats je bij een eiland om er acties te kunnen uitvoeren. Een schip in een piratennest zorgt ervoor dat andere spelers extra handkaarten moeten afleggen om acties op de aangrenzende eilanden uit te voeren.

Als je bouwt, moet een passend symbool (plantage, goudmijn, bouwplaats of ruïne) op het eiland beschikbaar zijn. Als je de markt aanpast, lever je 1 goed in. Daarna mag je de waarde van dit goed verhogen. Deze actie kan tijdens het spel slechts 8 keer uitgevoerd worden.
Als je geen acties meer wilt uitvoeren, ontvang je grondstoffen. Elke plantage en goudmijn levert een grondstof op. Waar je recht op hebt, wordt handig bijgehouden op een bordje voor je persoonlijk zichtscherm. Ontvangen grondstoffen worden voor de tegenstrevers verborgen. Op het eind van je beurt trek je nieuwe kaarten, 3 + 1 per eigen schip en fort.
Als je bouwt, zet je een eigen pionier op het betreffende symbool op de archipel. Op het eind van de ronde waarin een speler zijn laatste pionier plaatst, stopt het spel. De waarde van de goederen wordt bepaald door de huidige marktprijs. Je wint als je de meest waardevolle collectie bezit.


Foto: Laboitedejeu

”Ilôs wordt door zes uitgeverijen op de markt gebracht”, wierp ik gisteren na de testfase op tafel, “Iemand enig idee waarom?”
Niemand leek echter een zinnig antwoord te kunnen formuleren.

Ilôs ziet er fantastisch uit, steunt op een goed thema en is makkelijk te begrijpen. Alleen voelt het erg droog aan. Als ik Ilôs speel, mis ik sfeer en spelplezier. In mijn beurt speel ik de nodige kaarten, incasseer ik goederen en vul ik mijn hand aan. Daarna wacht ik af. Laat ik de anderen hun ding doen, bekijk ik mijn kaarten en ben ik terug vertrokken. Ilôs speel je in een uur, maar ik heb het gevoel dat ik maar een tiental minuten betrokken ben. Ilôs slaagt er niet in mijn aandacht te houden. Waarschijnlijk omdat ik vooraf goed weet waar ik naartoe wil: zo snel mogelijk schepen plaatsen (= meer handkaarten) gevolgd door bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Wat mijn tegenstrevers uitvoeren, kan mij daarbij eigenlijk gestolen worden. Ik zie wel wat mogelijk is, als ik aan de beurt ben. Vooraf acties plannen heeft weinig zin omdat Ilôs heel dynamisch is. Na een ronde of 3 staan alle schepen op het veld wat resulteert in 8 nieuwe kaarten per ronde. Daarmee kun je al wat acties uitvoeren. Dat is zeker het geval bij spelers die hun handkaarten opsparen. Een speler die 15 kaarten op handen houdt, is niet uitzonderlijk. Ik geef toe dat ik het extra moeilijk krijg als dit type speler dan ook nog eens een eeuwige twijfelaar blijkt.

Ilôs krijgt van mij een voldoende wat te weinig is om de speltafel te halen. Misschien ben ik extra geprikkeld omdat ik er veel meer van had verwacht.



Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/