Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Patchwork Light
BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2018, 15:39 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Patchwork voor wie op dieet is.

Patchwork moet op ’s werelds bekendste ranglijst alleen Azul laten voorgaan in de categorie abstracte spellen en heeft op het moment van schrijven al lang de nodige sterren verdiend. Hoog tijd om nogmaals te cashen moet men/iemand gedacht hebben.


Foto: StrangeQuark

Patchwork Light wordt aangekondigd als een ‘back to basic-versie’ van het orginele Patchwork. Geschikt voor kinderen , ouderen en iedereen die een kortere versie van Patchwork wil spelen. Het concept blijft onveranderd: twee spelers proberen zo goed mogelijk een dekentableau met stoffen lapjes (= kartonnen fiches) te vullen.
In het midden van de tafel komt het tijdspoor te liggen. Daarrond worden in willekeurige volgorde de lapjes stof, met uitzondering van de blauwe lapjes – gelegd. De neutrale pion wordt na het kleinste lapje gezet, elke speler ontvangt een dekentableau , 5 knopen en een tijdsteen waarna de startspeler het spel mag aanvatten.

In je beurt kies je ofwel een lapje stof of zet je jouw tijdsteen vooruit. Als je optie één kiest, leg je één van de drie lapjes stof die voor de neutrale pion liggen op je eigen dekentableau. Zet de pion in de plaats van het zojuist gekozen lapje stof, betaal de kosten (in knopen) en zet je tijdsteen vooruit. Het opnaaien van het lapje stof kost immers wat tijd en dit wordt met de tijdsteen aangegeven.
Als je optie twee kiest, wip je met jouw tijdsteen over die van de tegenspeler en ontvang je evenveel knopen als het aantal stappen dat je daarvoor nodig hebt. De speler van wie de tijdsteen het meest achterop ligt, is telkens aan de beurt.
Als je met je tijdsteen een stukje leer ontmoet, daarvan liggen er 6 op het tijdspoor, mag je dit lapje leer onmiddellijk op je tableau leggen. Als je een knoopsymbool passeert, ontvang je inkomsten: evenveel knopen als afgebeeld op jouw voorlopig lappendeken.
Als beide spelers het eind van het tijdspoor bereiken, eindigt het spel. Voor elk leeg vakje op jouw tableau moet je twee knopen inleveren. De speler met het meeste knopen (of het minst schulden) wint.


Foto: msaari


Patchwork Light wijkt weinig af van het origineel:
• Er zijn minder (23 in plaats van 33) lapjes en de lapjes zijn wat groter.
• Er worden 6 lapjes leer in plaats van 5 op het tijdspoor gelegd en het tijdspoor is niet dubbelzijdig.
• De blauwe lapjes komen pas in het spel als er nog precies 5 lapjes in de cirkel liggen.
• Het dekentableau bestaat uit 7x7 in plaats van 9x9 velden.
• Er is geen bonustegel ‘perfecte deken’.

Meer kan ik hierover eigenlijk niet kwijt. Patchwork vind ik een fijne abstracte tweespeler en dat is bij Patchwork Light niet anders. De puzzel is vanwege de gekozen vormen iets makkelijker, het gebeurt dat mijn tableau vol ligt en er nog tijd over is. Het opnaaien van blauwe lapjes is goedkoper en minder tijdrovend waardoor je iets makkelijker gaten opvult en de vooruitgang op het tijdspoor, het speleinde zeg maar, afgeremd wordt. Het kleinere tableau zorgt er inderdaad voor dat de speeltijd wat korter is, alhoewel ik dit verschil verwaarloosbaar vind. Wat de moeilijkheid van de spelregels betreft merk ik geen verschil.

Is Patchwork Light een goed spel? Ik vind van wel.
Biedt Patchwork Light een meerwaarde ten opzichte van het origineel? Mijns inzien niet. Patchwork Light voelt meer aan als een variant dan als een nieuw spel. Het volstaat om één van beide te bezitten en als ik er dan toch één moet kiezen, geef ik de voorkeur aan Patchwork (de kinderen en ouderen worden hier wel wat onderschat vind ik).
Patchwork light is vanuit commercieel oogpunt hoogst waarschijnlijk een goede vondst. Vanuit mijn standpunt als speler zie ik het nut van deze vereenvoudigde versie niet in. Mijn moeder zegt: “light is nooit zo goed als gewoon.” Een waarheid als een koe.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Patchwork Light
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018, 15:07 
Avatar gebruiker

Berichten: 85
Woonplaats: Groningen
Leuke review! :D

Inderdaad raar dat ze een light versie uitgebracht hebben. Het origineel was al niet heel erg ingewikkeld. Al begrijp ik wel dat ze de bonustegel ‘perfecte deken’ er uitgehaald hebben. Mijn ervaring is dat je beter voor tegels met knopen kunt gaan (ipv. een perfect deken te maken).

Anyways, ik heb het spel dus ook gespeeld. Maar ik vond het niet leuk genoeg om ook te kopen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Patchwork Light
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018, 22:34 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
patchwork is razend intrigerend als je het met een speler op een beetje niveau speelt. Superblij met het origineel. Oma is een quilt trekzak aan het maken voor ons.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Patchwork Light  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

+6, 2018, 999 Games, Klemens Franz Roche, Patchwork Light, Uwe Rosenberg, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®