Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: do 08 nov 2018, 18:25 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Pluk de dag! Hoe makkelijk kan een titel zijn?

”Wees wijs, zeef de wijn en tot een kort tijdsbestek moet je je lange termijn inkorten. Terwijl wij praten ontsnapt de jaloerse tijd: pluk de dag en reken zo min mogelijk op morgen.” Wijze woorden van de Romeinse dichter Horatius, die ons duidelijk wilde maken om niet uit te stellen tot morgen wat wij vandaag kunnen doen.

Bourgondiërs zoals we zijn, hebben we dat natuurlijk vertaald als: Maak je geen zorgen, geniet van vandaag, want je weet nooit wat morgen zal brengen.

Dit als inleiding op een spelrecensie om te zeggen dat Carpe Diem een spel is waar je je best iedere dag (ronde) zorgen maakt (punten scoort) want morgen (de eindtelling) is niet zaligmakend. Dit gezegd zijnde, pluk de dag dus.


Afbeelding

Carpe Diem wordt in 4 etappes (weken) gespeeld. Iedere etappe (week) telt 7 ronden (dagen). Iedere speler krijgt een grasveld (bouwbord) waarop hij zijn stad (Rome) zal ontwikkelen. Rondom dit bouwbord wordt een speelkader (met bouwvoorschriften die punten opleveren op het einde van het spel) gelegd. Op zijn eigen bouwbord komen banderollen te liggen. Als je op die vlakken bouwt, ga je vooruit op het banderollenspoor op het centrale speelbord. Belangrijk, want punten op het einde van het spel, plus de eerste op dat spoor mag na iedere etappe zijn marker als eerste plaatsen in het waarderingsgebied.

De waarderingskaarten die in een spel gebruikt worden, verschillen iedere keer. Want ieder spel worden er andere kaarten getrokken. Op die manier speelt ieder spel anders en is het moeilijk om een winnende strategie te ontwikkelen.

Als een speler aan de beurt is, verplaatst een speler zijn spelfiguur in het centrale speelveld op het speelbord. In dat speelveld zijn er zeven gebieden die elk vier bouwtegels vatten. De speler kan altijd kiezen uit twee gebieden waar hij zijn spelfiguur kan plaatsen. Aangekomen in een gebied kiest hij een bouwtegel en legt die volgens de bouwvoorschriften op zijn bouwbord. Is een gebied leeg dan mag hij oversteken naar een volgend gebied.
Dit doen alle spelers zeven keer. Elk om beurt dus een tegel pakken, leggen op zijn bouwbord en mogelijks een beloning (geld, goederen, kaartjes) ontvangen. Na zeven beurten is de etappe afgewerkt en volgt er een waardering.

We doen dit vier keer en dan volgt nog de eindtelling. Wie de meeste punten verzameld heeft, wint.

Wat kan een mens nu bouwen en wat brengen die dingen op?

Ten eerste villa’s. Villa’s kunnen willekeurig groot zijn, leveren onmiddellijk niets op. De schoorstenen van de villa’s kunnen bij de waarderingen wel punten opleveren. Afgewerkte villa’s leveren bij de eindtelling punten op.

Afgewerkte cultuurlandschappen (kruidentuinen, vijvers, kippenrennen en wijngaarden) bestaan uit twee of drie tegels en leveren goederen op (kruiden, vissen, kippen en druiven). De vier huizen (handelaar, bakker, rentmeester en handwerker) leveren respectievelijk geld (gebruikt als jokers bij waarderingen), broden, stappen vooruit op het banderollenspoor en een extra bouwtegel op. Met broden kan je jouw speelfiguur naar een willekeurige plaats op het speelveld verplaatsen. Drie broden vervullen ook de voorwaarde van een waarderingskaart tijdens een waardering.

Markten bestaan uit een bouwtegel en leveren een geldstuk op. Bakkerijen leveren 1 brood op en waterputten waterputkaarten die weer punten genereren tijdens de eindtelling. U ziet er leiden veel wegen naar Rome (lees de eindoverwinning).

In iedere waarderingsfase (na iedere etappe dus) mag de speler die het verst vooruit staat op het banderollenspoor zijn marker als eerste leggen tussen twee waarderingskaarten. Voldoet hij aan de voorwaarden op die kaarten dan krijgt hij overwinningspunten. Opgepast die waardering geldt slechts voor die ene speler en is eenmalig. De volgende etappe kies je namelijk twee nieuwe waarderingskaarten. Dus moet je iedere etappe aan nieuwe voorwaarden voldoen.

Tijdens de eindtelling, na afloop van de vierde waardering, krijg je nog punten voor de afgewerkte villa’s. Hoe meer schoorstenen (lees hoe groter) hoe meer punten.
Daarnaast wordt alle restmateriaal (goederen, munten, broden, onbenutte bouwtegels) gedeeld door twee en omgezet in punten.
Het banderolspoor genereert punten alsook de waterputkaarten. Tot slot kijkt iedere speler of hij voldaan heeft aan de opdrachten (bouwvoorschriften) van zijn speelkader en telt ook die punten.

Wie de meeste zegepunten heeft, heeft het best de dag geplukt en wint dus het spel.

Afbeelding

Een nieuwe Alea en dan nog een Stefan Feld. Man, man, man, wat moet een mens nog meer hebben! Als notoir verzamelaar van de Alea-reeks leerde ik Stefan Feld kennen: Notre Dame, Im Jahr des Drachen, Macau maar vooral Die Burgen von Burgund zijn fantastische spellen. Hoort Carpe Diem in deze rij thuis? Wel, eigenlijk wel. Typisch Feld is dat er bij Carpe Diem vele manieren zijn om punten te genereren. De unieke waarderingen na iedere etappe doen bij de eerste maal spelen wat onwennig aan. Je bent nog zoekende en na zeven keer een bouwtegel te hebben gekozen worden er al punten geteld.

Nadat je Carpe Diem goed in de vingers hebt, loopt dat allemaal veel vlotter. Het spel zelf speelt vlot, legt eigenlijk wel vlot uit en zit heel logisch in elkaar. De speelduur van ca. 90 minuten is realistisch, zelfs met vier spelers.

De meningen over het artwork van Carpe Diem zijn verdeeld. Het ziet er een beetje saai en grauw uit. Als je ziet hoe spectaculair sommige hedendaagse spellen eruit zien, heeft Carpe Diem op dat gebied een beetje de boot gemist. Maar laat dit het spelplezier vooral niet bederven.

Ik ben een fan en kan iedereen een potje Carpe Diem aanraden!




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 20:52 
Meeple

Berichten: 16
Woonplaats: Hoogland
Ik voeg mij ook bij de enthousiastelingen voor dit spel. Dat kan zelf de sombere kleurstelling en het wat lastige visuele overzicht niet verhinderen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018, 21:19 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Ik vind Carpe Diem een erg leuk spel (van dit soort elegante Feldjes lust ik wel pap), maar het kleurgebruik op het spelmateriaal is een blunder van Ravensburger/Alea. De licht- en donkergroene tegels zijn nauwelijks te onderscheiden en de kleurtjes op de bonussen aan de rand van je bord zijn soms verdomd lastig te matchen met kleuren op de tegels.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018, 10:20 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Beerse
Erwin schreef:
Ik vind Carpe Diem een erg leuk spel (van dit soort elegante Feldjes lust ik wel pap), maar het kleurgebruik op het spelmateriaal is een blunder van Ravensburger/Alea. De licht- en donkergroene tegels zijn nauwelijks te onderscheiden en de kleurtjes op de bonussen aan de rand van je bord zijn soms verdomd lastig te matchen met kleuren op de tegels.

Mee eens:
- dat het geen al te zware en leuke Feld is
- dat die kleuren vd tegels beter kon (ik heb een zwart bolleke op de achterkant vd donkergroene gezet) en ook het bruine en gele gebouw lijken te veel op elkaar

Ze hebben daar een vrolijke snaak nodig om dit soort keuzes te maken (kijk eens hoe fris Forum Trajanum er uitziet) ipv de sombere vormgever die er nu zit.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018, 10:23 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
- dat het geen al te zware en leuke Feld is

Moet dit niet zijn 'dat het geen al te zware, maar wel leuke Feld is'? Want zoals het er nu staat, lijkt het dat het geen zware en (geen) leuke Feld is. :wink:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018, 16:06 
Meeple

Berichten: 16
Woonplaats: Hoogland
BibKamp318 schreef:
- dat die kleuren vd tegels beter kon (ik heb een zwart bolleke op de achterkant vd donkergroene gezet)

Dat is een goed idee! Kan ook die kleine ronde gekleurde stickertjes gebruiken die je wel bij kantoorartikelen kunt vinden. Ga er meteen wat halen en op de achterkant plakken. Zijn zo dun dat ik mij niet kan voorstellen dat dit problemen oplevert bij het neerleggen op spelbordje.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018, 17:47 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
The Iced One schreef:
Citaat:
- dat het geen al te zware en leuke Feld is

Moet dit niet zijn 'dat het geen al te zware, maar wel leuke Feld is'? Want zoals het er nu staat, lijkt het dat het geen zware en (geen) leuke Feld is. :wink:

zo las ik het eerst ook!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018, 18:11 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Beerse
Ik had het moeten omdraaien: een leuke en geen al te zware Feld

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2018, 11:57 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Nou sla ik meestal Feld-spellen over, maar op Spiel belandde ik per ongeluk toch aan een tafeltje Carpe Diem. Duidelijk geen blikvanger, maar ondanks de ontwerper ging ik er open in. Een vierspeler spel samen met twee Duitse heren. Het werd een duo-uitleg voor twee tafels en aan de andere tafel zat ook een gemêleerd gezelschap van vier. We hebben het spel misschien driekwart gespeeld omdat iedereen aan tafel er wel een beetje genoeg van had. Aan de tafel naast ons waren ze iets minder negatief, maar ook daar zijn ze volgens mij vroegtijdig gestopt en dat was niet omdat er een volgende groep wachtenden stond.

Mijn grootste probleem met dit spel is dat het een voor mij onlogische combinatie van mechaniekjes is waarbij het vooral tactisch puntensprokkelen is. Dat is al zoveel leuker en spannender gedaan in andere spellen dat deze wat mij betreft rechtstreeks de vergetelheid in mag. Het zal geen slecht spel zijn hoor, maar het is wat mij betreft exemplarisch voor de lichting nieuwe titels die de afgelopen jaren uitkomen.

Het lijkt er op dat voorlopig Im Jahr des Drachen de enige Feld-titel is die ik tot nu toe wel kan waarderen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Carpe Diem
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2018, 11:55 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2951
Woonplaats: Deerlijk
We speelden Carpe Diem eerder deze week een eerste keer en het beviel ons uitstekend. Lichte instap, vlot spelverloop, klaar in minder dan een uur.
Het brengt wat keuzestress met zich mee bij elke tegel die je pakt en legt, maar dat maakt het net leuk. De frustratie die je krijgt als je niet behoorlijk kan scoren, maakt het af.

Wij vonden het prima amusement.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Carpe Diem  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+10, 2018, Alea, Carpe Diem, Lalanda Hruschka, Ravensburger, Stefan Feld, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®