Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 okt 2019, 13:16 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Een verhalend “Escape” spel

Een tijd geleden had ik het nog over Unlock, Escape Room The Game, Pocket Escape en Exit. Daarmee is de kous nog niet af. Filip vertelde onlangs over de gebreken van Escape Room 1. Ik herhaal de oefening met Escape Tales Het Ritueel



Foto: Nekrataal

178 paragrafen en 122 speelkaarten creëren de sfeer van deze Escape ervaring. De spelers kruipen in de huid van Samuel. Getormenteerd door het overlijden van zijn vrouw en een vreemde ziekte van zijn kind, dwaalt hij rond in een wereld tussen leven en dood op zoek naar antwoorden.

Locatiekaarten scheppen een beeld van waar u zich bevindt. Elke locatie bevat 12 gebieden die u kunt onderzoeken. Bij elk gebied hoort een stukje verhaal. De spelers kiezen een gebied, lezen de aangegeven paragraaf en voeren de bijhorende acties uit. Op die manier ontdekken ze Raadsels, uitgangen, voorwerpen en plattegronden.

Oplossingen van raadsels leveren je via de app een nieuwe paragraaf op. De wisselwerking lezen, spelen, lezen, spelen, levert - naargelang het pad dat u onderweg kiest – al dan niet een aanvaardbaar einde op.


Foto: Remus2005

Escape ervaringen zijn echt wel mijn ding en ik had deze graag leuk gevonden.

Start intersectie
Niet als bewijs daarvan maar eerder als een niet geslaagde poging tot verborgen reclame drop ik hier een linkje naar onze onlangs geopende Escape Room te Izegem West Vlaanderen https://www.thegamepost.be ]
Einde intersectie

Helaas is dat niet het geval. Ik mis tempo. Het voortdurend bladeren in het verhaalboek en opzoeken van kaarten vertraagt enorm en gaat me na een tijdje vervelen. Het werk verdelen biedt weinig soelaas vind ik. De lezer verliest betrokkenheid, de kaartenzoeker de verhaallijn. Als er meer dan twee spelers aanschuiven, zullen er een paar weinig tot niks te doen hebben. Op zijn best solitair, durf ik beweren.

Ik merk ook dat ik niet zo goed ben in het volgen van één gekozen verhaallijn. Ik wil alles ontdekken en kan niet nalaten om paragrafen te lezen van gebieden die ik eigenlijk niet meer kan onderzoeken omdat mijn actiefiches op zijn. Als ik een keuze maak, dan wil ik onmiddellijk weten wat de andere keuze had opgeleverd. Op die manier vloeien na een tijdje verschillende verhaallijnen door - en in elkaar. Mijn schuld natuurlijk! Maar als de informatie voorhanden is, kan ik het niet laten.

Soms moet je keuzes maken waardoor het verhaal een andere wending kan nemen. In principe zou ik dat toejuichen, maar ik houd me in. Ik mis aanwijzingen waardoor ik overtuigd ben van een goede keuze. Kies je de beer of het krijtje als lievelingsspeelgoed? Ik zou het niet weten. (Beide verhaallijnen leveren een vergelijkbaar resultaat op.) Hetzelfde geldt voor het kiezen van een gebied. In de meeste gevallen werden deze op goed geluk gekozen. Daardoor gaat het mechanisme van de actiefiches wat verloren.

De puzzels zijn OK, de app werkt prima, het geheel overtuigt mij minder. De kaarten zijn soms wel erg klein als je détails moet vergelijken om puzzels op te lossen. Bij sommige puzzels ontbreekt, volgens mijn brein althans, logica. Bij een tweetal puzzels had ik zelfs na het lezen van de hints geen enkel idee wat bedoeld werd. Mijn schuld natuurlijk!

De verhaallijn is heel donker en zo goed als geen enkel einde heeft mij het o zo nodige ‘happy end - gevoel’. Ja, beste lezers, onder deze bast schuilt een gevoelig hartje. Bovendien vind ik het verhaal niet zo sterk en origineel. Ik vind het ook vreemd dat de noodlotkaarten een positief effect hebben (extra actiefiches).

Escape Tales combineert verhaal met een ‘escape ervaring’ maar doet het in beide categorieën niet goed genoeg. De herspeelbaarheid is, net als de zin om het opnieuw te spelen, laag. Ik geniet meer van Escape Room: The Game of Unlock!.

Intussen ben ik er zeker van dat ik geen fan ben van verhalende bordspellen. Ik ben van mening dat unplugged spellen wat dat betreft niet kunnen tippen aan hun digitale varianten. Minstens 12 verschillende uitgevers geven me ongelijk!
Voor u deze volledig afschrijft, geef ik ter vergelijking graag mee dat al het Legacy gedoe mij ook niet kan bekoren. Ben u daar wel enthousiast over, dan kunt u Escape Tales misschien een kans geven.


  • White Goblin Games (2019)
  • Auteur: Jakub Caban, Matt Dembek, Bartosz Idzikowski
  • Artwork: Jakub Fajtanowski, Magdalena Klapacz, Pawel Niziolek
  • 1-4 spelers vanaf 12 jaar
  • 240 minuten
  • Adviesprijs: 25€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Escape Tales: Het Ritueel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Tags

+12, 2019, Bartosz Idzikowski, Escape Tales: Het Ritueel, Jakub Caban, Jakub Fajtanowski, Magdalena Klapacz, Matt Dembek, Pawel Niziolek, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®