Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Clever 4 Ever
BerichtGeplaatst: wo 09 aug 2023, 15:49 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Mijn favoriet.

Clever, Dobbel zo Clever, Clever tot de derde macht – de vreemde eend in de bijt – en nu Clever 4 ever. Daarmee is Clever één van de succesvolste spelfranchises van het ogenblik.


Foto: 999 Games

Clever hoeft geen introductie. Zo goed als elk spelminnend persoon maakte wel al kennis met één of andere Clever-variant. In mijn omgeving is ook elke speler enthousiast over dit dobbelfenomeen. De sobere vormgeving in combinatie met eenvoudige spelregels en voldoende diepgang valt duidelijk in de smaak. Dat is wat Clever 4 ever betreft niet anders.

Voor het spelmechanisme verwijs ik graag naar vriend Piet zijn verslag. Ik geef u graag de aanpassingen mee.

Het gele vak toont 3 rijen van 5 vakjes. Het bovenste vak moet u oplopend invullen. Het middelste vak scoort negatief maar levert leuke bonussen op. De getallen in het onderste vak telt u bij de eindscore voor geel op. Elke ingevulde kolom levert punten op.

Blauw bestaat uit een raster met coördinaten. Een combinatie blauw-geel levert één vakje op. Dit mag u aankruisen. Een tweede kruisje in dezelfde rij activeert de bijhorende bonus. Een tweede kruisje in dezelfde kolom activeert het bijhorende puntenveld.

Grijs, een raster van 4x16 vakken is opgebouwd uit verschillend gekleurde vlakken. (wit, lichtgrijs, donkergrijs). U moet deze vlakken in één keer aankruisen en aangekruiste vlakken moeten grenzen. Denk aan een mini variant van keer op keer. Elke volledige kolom is goed voor wat punten. Als u alle vlakken in één kleur aankruist, levert dat een vosje op.

Groen wordt ingevuld van links naar rechts en bestaat uit een onderste en bovenste rij. De onderste rij is de bonusrij. De bovenste rij moet worden ingevuld om te scoren.

Roze wordt ingevuld van links naar rechts waarbij de score oploopt als u verder geraakt. U ontvangt als extraatje 2 punten voor elke 2, 4 voor elke 4 en 3 voor elke 6. Een 5 of een 6 activeert de bijhorende bonus en als u een 3 invult moet u onmiddellijk daarnaast nog een drie invullen.

Clever 4 ever komt ook met een nieuwe bonus waarmee de niet actieve speler de waarde van een gekozen dobbelsteen kan aanpassen.


Foto: 999 Games

Geheel uit nieuwsgierigheid overliep ik op Boardgamegeek even mijn lijst van gespeelde spellen. Azul prijkt op 1 (123), gevolgd door Splendor (109), Uno (100-jazeker) en Patchwork (68). Daarna volgen Dobbel zo clever challenge 1(66) , clever(57), en dobbel zo clever(53). Clever tot de derde macht volgt op plaats 15 (29).
95% van die keren nam ik het op tegen vrouwlief. Clever 4 ever speelde ik tot nog toe 15 keer. Telkens 5 keer met 2, 3 als 4 spelers waarvan 1 keer met ‘Cleverleken’. Als u goed zoekt, vindt u die nog wel :wink:

Ik weet nu al dat deze volgend jaar in mijn top 10 gespeelde spellen zal staan. Clever 4 ever vind ik net iets uitdagender en gevarieerder dan zijn voorgangers. Bonussen verzamelen gaat heel vlot maar dan echt ten koste van de punten en vosjes scoren is veel minder vanzelfsprekend. De mogelijkheid om gekozen dobbelstenen aan te passen, biedt echt meerwaarde.
Het voelt aan alsof veel meer wegen naar Rome leiden en dat is na zoveel varianten echt wel knap.


  • Ontwerp: Wolfgang Warsch
  • Vormgeving: Leon Schiffer
  • uitgever: 999 Games
  • 1 – 4 spelers vanaf 8 jaar
  • €16


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Clever 4 Ever  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+8, 2022, 999 Games, Clever 4Ever, Leon Schiffer, Wolfgang Warsch, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®