Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pechvogel
BerichtGeplaatst: di 30 jul 2019, 10:40 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Wie heeft er graag pech?

Ik heb het altijd gedaan. Zo was het toch vroeger bij ons thuis. Mijn oudere zus kon alles wat er verkeerd liep op een of andere manier altijd in mijn schoenen schuiven. Ik was dus van jongs af aan een pechvogel. Dit had eigenlijk al alarmbellen moeten doen rinkelen, toen ik pechvogel wilde spelen. Maar een mens leert blijkbaar niet uit zijn fouten en vol goede moed begon ik te dobbelen. Pechvogel, here we come.

Afbeelding

Pechvogel is een dobbelspel voor twee tot vijf spelers. De actieve speler gooit met de zeven dobbelstenen. Iedere dobbelsteen heeft een waarde lopende van 3 tot 7 en een pechvogel.

Na de eerste worp leg je de pechvogels af en alle dobbelstenen met 1 en dezelfde waarde af. Die waarde kies je zelf en is jouw doelgetal. Je blijft verder dobbelen tot je drie of meer pechvogels of vier of meer dobbelstenen van jouw doelgetal hebt. Heb je exact vier keren jouw doelgetal gedobbeld dan krijg je een fiche met jouw doelgetal op. Dit zijn positieve punten. Heb je meer dan vier keer jouw doelgetal gedobbeld, dan ben je de raafgier (geen idee wat voor soort vogel dat is, maar hij bestaat) en moet je murphy (een fiche met de raafgier op die verdacht veel op de pechvogel vanop de dobbelstenen lijkt) nemen. Heb je murphy op het einde van het spel in jouw bezit, dan komt dit niet goed.

Heb je drie of meer pechvogels gedobbeld, dan heb je inderdaad pech. Je wint namelijk minstens één frustratie (drie negatieve punten op het einde van het spel, zeven als je murphy in jouw bezit hebt) bij exact drie pechvogels, minstens één frustratie én murphy bij meer dan drie pechvogels.

Slaag je erin om met jouw laatste worp zowel vier keer jouw doelgetal te dobbelen en drie pechvogels. Dan krijg je de scorefiche én de frustratie.

Frustraties raak je kwijt als je die in jouw beurt inzet om jouw laatste worp opnieuw te gooien (mag eenmaal per beurt). Ook andere spelers kunnen één keer per beurt jou verplichten om de laatste worp opnieuw te gooien door frustraties in te zetten. Gooi je in die ronde drie pechvogels, dan krijg je alle ingezette frustraties. Overleef je die ronde zonder drie of meer pechvogels te gooien, dan krijgen de spelers hun frustraties terug plus één extra frustratie per speler. Die frustraties komen uit de voorraad van de actieve speler of van de algemene voorraad als de actieve speler er geen genoeg heeft om iedere speler te bevoorraden.

Je gaat door tot alle scorefiches (vijftien in totaal) op zijn. Och ja, wat betreft die gewonnen scorefiches, je mag die uit de voorraad nemen maar ook van een medespeler. Pech voor hem. Als je een scorefiche van een speler wegneemt, moet je een willekeurige scorefiche uit de algemene voorraad uit het spel verwijderen. Kwestie dat pechvogel niet oneindig lang zou duren.

Afbeelding

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Pechvogel is mijn ding niet. Je dobbelt en je blijft dobbelen. Als je goed dobbelt win je punten, dobbel je minder goed verlies je punten. Je kan zelf niet kiezen om te stoppen met dobbelen, je blijft doorgaan tot je geluk ofwel pech hebt. En dat is het volledige spel.

Ja, er zitten een paar pestelementen in. Je kunt scorefiches van andere spelers wegroven of frustraties inzetten om iemand meer negatieve punten te geven. Maar ook dat is volledig geluk gerelateerd.

De paar keer dat ik het gespeeld heb, was ik iedere keer blij dat het afgelopen was en had ik geen enkele keer het gevoel dat ik een spel gespeeld had. Ik had gedobbeld, dat wel.

Het spel is wel mooi uitgegeven en het duurt net niet lang genoeg om echt gefrustreerd te geraken. Dus toch nog iets positiefs om af te sluiten.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Pechvogel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

+8, 2018, 999 Games, Doris Matthäus, Pechvogel, Peter Jürgensen, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®