Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: DnD 5e DM vragen!
BerichtGeplaatst: zo 28 mei 2017, 15:42 
Locomotief

Berichten: 30
Hallo, dit is Meow!

Ik heb pas 3 sessies DnD gespeeld, als.. speler, en heb nu ook 3 afleveringen gekeken van High Rollers. Ik vind DnD echt GEWELDIG. Van vroeger uit schreef ik altijd verhalen die gebasseerd waren op games. En nu ik.. 29 jaar uit ben, heb ik pas DnD ervaren.

Ik ben dus rustig aan bezig om een campaign te schrijven, die vrijwel open world is. Maar ook echt wel richtlijnen heeft doormiddel van waarschuwingen, quests, events etc. We willen niet dat mijn spelers met lv 2 in een Dragon Lair rennen, wel? :p Waarop moet ik letten qua world building? Ik snap dat je geen dragon lairs moet gaan plaatsen langs een beginners dorp.

Ik heb doe mijn verhaal play testen met een vriendin die nog nooit DnD gespeeld heeft. Zij wil het HEEL graag. Echter de monsters en alles wat ze tegen komt doe ik met een natte vinger random stats geven. Ik test voornamelijk of het verhaal goed is, de keuzes wat ze maken, en hoe goed ik op onverwachte reacties kan reageren.

Zo beschreef ik een Town in het kort, wat zij zag, en besloot ze ipv naar het einde van het pad te lopen, om op alle huizen te gaan kloppen om vragen te stellen.
Anyhow, om mijn hele sessie door te vertellen, en de keuzes te beschrijven, waar moet een ervaren DM overal op letten? Ik wil zelf ook veel Roleplay erin zetten. Ook interacties met dorpen zelf, zodat je er een band mee krijgt en daadwerkelijk wil helpen! Mijn huidige DM is voornamelijk gebaseerd op combat. Wat ik, als Bard, best wel kut vind. Daarbij het dorp waar ik in zit, heb ik niets mee. Als er raiders komen loop ik weg, lol.

Groet Meow!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: DnD 5e DM vragen!
BerichtGeplaatst: ma 29 mei 2017, 17:26 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Woonplaats: Groningen
Geen direct antwoord, daarvoor DM ik te weinig de laatste jaren, maar een oplossingsrichting: er zijn volgens mij een paar toffe podcasts die gericht zijn op roleplaying.

The Secret Cabal behandelt reguliere bordspellen en heeft ook rpg thema discussies.
Wellicht weet iemand anders nog een goede?

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: DnD 5e DM vragen!
BerichtGeplaatst: di 30 mei 2017, 06:15 
Joker

Berichten: 7
Ik ben zelf bezig met mijn eerste campaigne.

Ik heb me door deze mensen laten inspireren, maar er zijn zeker meer bronnen.

Matthew Colville:

Matthew werk in the Vidjamjagames industrie. En is schrijver. Hij begon onlangs een serie over zijn ervaringen als Dm en heeft ook een "campaign diary" en cast wat van zijn sessies. Sympathieke en slimme kerel veel tips van opgeschreven.

https://www.youtube.com/user/mcolville/videos

Matt "MOTHA FUCKING" Mercer.

Matt Mercer is voice actor en geboren DM. Een aantal jaar geleden lukte het hem om met zijn vaste groep een internet show te beginnen "Critical role". Waar hij met andere voice/actors aan tafel weg dobbelde. Deze gozer heeft volgens mij D&D weer aangewakkerd en is iig het spel weer populair geworden in de USA.

Hij geeft ook DM tips:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... cbxM43vkom

Heeft een fantastische (al ENORM lange) mee kijk sessies.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... TvJtcqFB8i

Andere mensen zo als ProJared, Acquisitions Inc. D&D Podcast Season 1, DawnforgedCast, aFistfulofDice zijn ook het kijken waard.

Veel plezier en succes.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: DnD 5e DM vragen!
BerichtGeplaatst: di 30 mei 2017, 09:51 
Locomotief

Berichten: 30
Critical Rollers,
Ik heb wel een tijd High Rollers gekeken. Die mensen zijn GEWELDIG! Ik kreeg ook de vraag van iemand van "Let jij voornamelijk op de DM, of op de spelers?", en ik let dus voornamelijk op de DM's. Hoe ze alles brengen en waarom.
https://www.youtube.com/watch?v=0sNdG8sVTaM&t=82m33s (waar ik gebleven was)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: DnD 5e DM vragen!
BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2017, 13:49 
Meeple

Berichten: 11
Woonplaats: Westervoort
Tip 1: Spelers doen altijd wat je niet verwacht. Denk eraan, zij spelen niet in een verhaal dat jij verteld, jij verzorgd het decor voor het verhaal dat zij vertellen.
Tip 2: zorg dat je een lijst NPC namen bij de hand hebt zodat je snel een nieuwe NPC erbij kan improviseren. De app Dungeon Roller kan daarbij van pas komen.
https://itunes.apple.com/us/app/dungeon-roller-rpg-campaign-generator-random-story/id1128036971?mt=8
Tip 3: Als je een tablet hebt, is Encounter+( https://itunes.apple.com/us/app/encounter-for-d-d-5e/id1170693487?mt=8 ) een geweldige app die je veel moeite bespaard. De app verzorgd initiative en je kan m gebruiken om de AC/Hp van alle monsters en spelers bij te houden. Ook zitten er standaard veel spells en monsters in (er is een importeerbare xml met echt alle spells, monsters en items) met stat blocks voor alle monsters, en je kan zelf custom monsters/npc's maken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: DnD 5e DM vragen!
BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2017, 13:57 
PIONier

Berichten: 4
Enkele tips vanuit mijn ervaring. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Wees bereid om te improviseren!

Spelers doen inderdaad altijd wat je niet verwacht. Dus bereid je sessie voor, maar als spelers een ander pad kiezen zeg dan niet "dat kan niet" maar speel met ze mee. Het is beter dat je even een 15 minuten pauze vraagt als DM zodat je even bij kan lezen of kan bedenken hoe je met een situatie omgaat, dan een onzichtbare muur opwerpen.

Besteed ook tijd aan aankleding. Als DM heb ik gemerkt dat spelers makkelijk betrokken worden in het spel als hun backgrounds betekenis krijgen in de wereld waarin ze spelen, als je leuke props maakt etc.

Besteed vooral niet te veel tijd om je wereld tot in het kleinste detail uit te denken. Spelers zien het grootste deel van de details toch nooit omdat ze er of niet komen, of alleen maar aan het nadenken zijn over hun kweeste en het roleplay. Besteed tijd aan de grote lijnen, verzin dingen die bepaalde gebieden typisch maken (een gek accent, een gekke munteenheid, etc). Een maf detail is veel gedenkwaardiger dan een super slim uitgedacht achtergrondverhaal in mijn ervaring. Wees niet bang het een klein beetje te overdrijven. Te subtiel valt vaak niet eens op.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Rollenspellen  
 Feed - Onderwerp - DnD 5e DM vragen!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Dungeons & Dragons



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®