Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: RPG Spelers / Leiders?
BerichtGeplaatst: ma 18 maart 2013, 11:22 
Sojaboon

Berichten: 24
Ik zie dat dit gedeelte van het forum toch wel erg rustig is. Zijn er geen mensen die RPG's spelen? Of zit ik gewoon scheel te kijken en staan de recente discussies heel ergens anders?

Ben erg benieuwd wat mensen zoals spelen en hoe ze het spelen. Ikzelf ben nu Dungeon Master van een 3.0 Campaign en schrijf vooral een beetje detective-achtige plots. Verder houd ik van een losse stijl. Het echte rollenspel hoeft niet zo van mij zolang er maar een duidelijke scheiding is tussen speler en character.

Tja eigenlijk hoop ik hiermee gewoon een draadje op te starten om inhoudelijk te ouwehoeren over RPG's :crazy: .


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 maart 2013, 20:34 
Demo-Spel

Berichten: 286
Woonplaats: Willebroek België
Ik ben al een 2tal jaar DM voor een vaste groep. We spelen 4.0 gewoon omdat toen ik begon te dm'en dit nieuw was en ik geen kennis of voorkeur van bepaalde systemen had.
Ik ben niet erg lyrisch over 4.0, de gevechten durven nogal te gaan duren maar ik probeer de campaigns heel erg te laten draaien rond roleplay en minder om dobbelsteen worpen. Dat lukt de ene sessie al beter als de andere, de groep is nogal chaotisch met momenten. Maar we hebben zeer veel plezier, er wordt enorm veel gelachen en dat is waar het om draait.
Dat was trouwens een klassieke instinker voor mij toen ik begon te dm'en, ik wou dat iedereen "goed" speelde en opging in het verhaal, wat later kwam ik tot de conclusie dat wat ik goed spelen vind niet noodzakelijk leuk is voor de groep. Het is een leerproces DM zijn, vandaag de dag draait het om plezier hebben in het spel.

Momenteel is trouwens een van de spelers DM, met het recente papa worden was er wat minder tijd om sessies voor te bereiden dus die suggestie was zeer welkom.

Het liefst van al zou ik wel eens een grootse campaign doen die vol zit met intrige, politieke backstabbing en complotten maar zoals ik al zei mijn groep is nogal chaotisch en heeft dus veel meer plezier in rechtlijnige verhaallijnen. Hetgeen ook zeer leuk is maar een DM mag dromen, nietwaar?

_________________
De spellenspeciaalzaak in Leuven! http://www.demo-spel.be


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 18 maart 2013, 20:51 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 126
Woonplaats: hooglanderveen
ik speel zelf nu sinds een maand of 6 D&D 4.0 als speler in een groep en heb 3 sessies gedm'd met een andere groep van vrienden.
ik had een playerhandbook 1 gekocht, ging er wat in lezen, zocht wat op internet en kwam iemand tegen die een groep bij elkaar wilde hebben. zo ben ik er in gevallen. eigenlijk was het gewoon het spel eens bekijken maar ondertussen ben ik al verslaafd en kijk ik uit naar elke sessie!

ik vind het wel lastig om uit te vinden wat iedereen in een groep wil kwa spel en hoe je je daar als groep op kan aanpassen, iemand tips?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 maart 2013, 08:49 
Sojaboon

Berichten: 24
Leuk om te zien dat er weldegelijk zich hier mensen bevinden die RPG spelen. Ikzelf ben overigens ook geen echte fan van 4.0. Teveel Arcade-stijl. 3.5 of PathFinder heeft mijn voorkeur, maar ik ben eigenlijk ook maar gewoon begonnen omdat het systeem waar ik wel mee bekend was 3.0 betrof.

gieli0 schreef:

ik vind het wel lastig om uit te vinden wat iedereen in een groep wil kwa spel en hoe je je daar als groep op kan aanpassen, iemand tips?


Ik zou het gewoon eens vragen.

Verder scheelt het als de groep een coherente groep vrienden is, die hebben al sneller een wat gelijkende speelstijl.

Verder wil over het algemeen iedereen zijn character gebruiken en liefst een hoofdrol geven. Ik zou je dus verdiepen in wat de characters kunnen en de avonturen zo maken dat juist de Rogue of juist de Druid nu aan bod komt.

Nog een trucje wat ikzelf toepas is om vooral aandacht te besteden aan alignment. De meesten (inclusief ikzelf) kiezen maar gewoon wat. Maar als je bewust mensen eraan herinnert dat een Lawful character niet zomaar in het huis van de graaf zou inbreken laat je de speler er ook bewust over nadenken. Vaak wordt er namelijk wat praktisch gespeeld en niet zozeer hoe men eigenlijk wil spelen. Morele grenzen opwerpen wil in mijn ervaring meer tot dat laatstgenoemde leiden.

Tot slot, maar dat hangt van je groep af: probeer ook quests te verzinnen die je niet alleen met de skills van je character oplost, maar waarvoor er ook echt nagedacht moet worden. Denk aan morele kwesties waarbij de scheiding tussen goed en kwaad niet zo duidelijk is, lastige raadsels en keuzemogelijkheden die elkaar uitsluiten. Ikzelf krijg daar namelijk altijd een veel groter gevoel van dat ik aan het spelen ben in plaats van dat ik dobbelsteentjes aan het rollen ben.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 19 maart 2013, 08:57 
Sojaboon

Berichten: 24
Jahwe schreef:
Dat was trouwens een klassieke instinker voor mij toen ik begon te dm'en, ik wou dat iedereen "goed" speelde en opging in het verhaal, wat later kwam ik tot de conclusie dat wat ik goed spelen vind niet noodzakelijk leuk is voor de groep. Het is een leerproces DM zijn, vandaag de dag draait het om plezier hebben in het spel.


Lijkt mij heel begrijpelijk. Ik wil nog steeds dat mensen opgaan in het verhaal. Das wel zo leuk, ik schrijf die dingen niet voor niks. Als mijn spelers zomaar een beetje random door mijn campaign heen lopen en verwachten dat ik random monsters en treasure ga genereren. Dan vind ik dat wel jammer. In het begin had ik echter dingen nogal eens te ver uitgewerkt. Nu ben ik erachter dat het beter is de zaken wat losjes uit te werken en de spelers het verhaal te laten maken. Vaak verzinnen ze wel een of andere truc om iets voor elkaar te krijgen en ik vind het altijd erg leuk om te zien wat er zoal verzonnen wordt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 20 maart 2013, 10:59 
Gamer-geek
Avatar gebruiker

Berichten: 430
Woonplaats: Roermond, NL
mijn laatste wapenfeit op gebeid van rollenspel is een Mutants and masterminds (2e) campaign die ik in totaal zo'n 2 jaar heb geleid. Na een erg geslaagde eerste campaign was de inspiratie bij mij even zoek en hebben we een eind gebreid aan een vermakelijke periode.

Verder probeer ik af en toe nog wel eens iets te doen in het play by post gebeuren, op sites als the atomic think tank (ook M&M).

Onze vaste speelgroep heeft sinds kort interesse in het nieuwe rollenspel van privateer press, een steampunk setting. Ik heb hier enorm veel zin in, maar zou deze keer graag zelf willen spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 maart 2013, 14:16 
BGG Admin
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: De Haan
Bij ons thuis hebben RPG's voorrang op Boardgames. Wij spelen normaal zo goed als wekelijks een RPG sessie. Wij spelen eigenlijk hoofdzakelijk een drietal campaigns afwisselend. Onze groep heeft 5 spelers waarvan een 3 GM zijn elk met zijn eigen campaign. Het idee is om een paar maanden 1 iemand GM te laten zijn en dan af te wisselen door een andere. Wat we spelen:

1. AD&D 2nd edition (dit speelde de groep al en had ik vooraf ook al ervaring mee)
2. Ptolus, nu nog met 2nd edition rules maar dit kan misschien veranderen naar BRP rules
3. Call of Cthulhu

Ik GM de Call of Cthulhu games en ben daar momenteel mee bezig. We zijn nu complete masks of Nyarlathotep aan het spelen. Een van de beste RPG campaigns ooit, normaal duurt deze een 30 tot 40 sessies en we zijn aan sessie 14 en in Egypte.

Persoonlijk vind ik Call of Cthulhu het leukste RPG spel dat ik ken.

Naast de gewone campaigns proberen we af en toe ook iets anders uit als een one shot. Zo komen Star Wars WEG en Fiasco ook geregeld wel eens op tafel. Daarnaast speel ik ook one shots met een andere speler en dat zijn dan vaak Doctor Who: Adventures in Time and Space, Warhammer 40K en andere one shots. Al deze sessies is het wel de bedoeling om het verhaal op een avond uit te spelen.

En daarnaast ben ik nogal actief op RPGGeek.com waar ik in verschillende play by forums meespeel en GM en nu onlangs ook al een tweetal sessies via VOIP gespeeld.

Dus zeg maar redelijk actief wat RPG's betreft :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 09:51 
Sojaboon

Berichten: 24
Wekelijkse sessies haal ik niet. Zou het wel willen. Voor mij ben je extreem actief 8) .
Ptolus ken ik trouwens niet. Wat is de setting?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 13:54 
BGG Admin
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: De Haan
Het moet maar niet zo leuk zijn e. En rondhangen op RPG Geek doet er ook niet veel goeds aan. Ben daar nu al 3 jaar actief, toen ik erop kwam kende ik enkel D&D en dacht ik dat D&D 3.5 hetzelfde was als AD&D second edition. Maar mijn ogen zijn daar echt opengegaan en heb er enorm veel bijgeleerd en nieuwe spellen leren kennen.

Ptolus is eigenlijk een grote stad die volledig maar dan ook volledig is uitgewerkt, ideaal om te sandboxen dus. In het boek zijn wel wat verhalen opgenomen maar het is blijkbaar de bedoeling om als je een avontuur nodig hebt deze van zowat overal waar je wil te gaan halen. Ptolus is dus enkel de stad.

http://rpggeek.com/rpgsetting/1668/ptolus


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 14:49 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 101
Woonplaats: Leiden
Ik speel elke twee weken op woensdag een D&D 3.5 campaign. binnenkort ga ik het verhaal overpakken en een stukje DMen.

Hiervoor jaren 2e editie gespeeld. En daar ook veel geDMt. de laatste tijd vraag ik me af en toe wel eens af of ik 2e editie niet leuker vind. Als ik die boeken opensla en dan zie hoe weinig regels er zijn, daar word ik wel blij van eigenlijk. Monsters in één (1!) alinea, dat soort dingen.

Verder hebben we een keer D&D next geprobeerd, ik vind de hele discussie daar om heen ook wel interessant. Binnenkort nog een keer proberen denk ik. Helaas ben ik niet zo ijverig als playtester :o

4e editie heb ik niet zo erg een mening over geloof ik. niemand wilde het zelfs maar uitproberen destijds (edition wars) en dat was weer dat.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 14:54 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 101
Woonplaats: Leiden
Barad_the_dwarf schreef:
Ptolus is eigenlijk een grote stad die volledig maar dan ook volledig is uitgewerkt, ideaal om te sandboxen dus. In het boek zijn wel wat verhalen opgenomen maar het is blijkbaar de bedoeling om als je een avontuur nodig hebt deze van zowat overal waar je wil te gaan halen. Ptolus is dus enkel de stad.

http://rpggeek.com/rpgsetting/1668/ptolus



Zonder op de link te klikken: Ptolus was toch de setting die Monte Cook gebruikte om D&D 3.0 te testen bij wizards?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 14:55 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 126
Woonplaats: hooglanderveen
ik vraag me sowieso af wat het verschil is tussen de edities aangezien ik alleen maar 4th heb gespeeld.
ik ben wel van plan om me eens in te lezen op pathfinder


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 16:18 
BGG Admin
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: De Haan
Ptolus is idd van Monty Cook, ganse book is iets van een 1000 pagina's. Of hij deze heeft gebruikt om 3.0 te testen weet ik niet, zoveel ken ik niet van de geschiedenis. :)

Er zijn redelijk wat verschillen tussen de diverse versies van Dungeons and Dragons. Maar ook daar weet ik eigenlijk niet zoveel over. Wat ik er wel van heb kunnen opmaken uit een aantal gevolgde discussies was dit:

In de oudere versies van D&D waren er zeer weinig regels, vanaf AD&D 2nd edition is dit redelijk veranderd.

Ook qua regels zit er een groot verschil tussen de eerdere edities en edities vanaf 3.0. Daar hebben ze alles wat duidelijker en logischer proberen te maken. Wanneer je bijvoorbeeld aanvalt in de vroegere versies moest je THACO score nemen, dan een D20 gooien, het resultaat dan van je THACO aftrekken en als dat lager was dan een tegenstander zijn Armor Class had je raak. In de nieuwe versies lieten ze THACO vallen en had je een basiskans om iets te raken, dan gooide je een D20 telde dit bij de basiskans en als je hoger uitkwam dan de tegenstander zijn Armor Class is het raak. Dus in plaats van: lager is goed is het nu hoger is goed.

Pathfinder is blijkbaar een gefijntunende versie van 3.5 en dus ook wel 3.75 genoemd. Toen Wizards overstapte naar 4.0 heeft Piazo dan Pathfinder gelanceerd en zijn veel 3.5 spelers overgestapt naar dat spel. Piazo staat ook bekend om zijn super support en zeer fijne avonturen enzo.

Zelf nooit 4.0 gespeeld maar naar het schijnt heeft dit een zeer hoog 'boardgame' gevoel. Terwijl je vroeger echt wel grote verschillen in de klasses had heb je hier dit minder. Als ik mag geloven wat men mij heeft verteld heeft een wizard bijvoorbeeld een oneindig aantal spells van een bepaalde soort, dus terwijl een AD&D wizard misschien 3 maar per dag een magic missile had kan een 4.0 wizard elke ronde een afvuren die een basisdamage doet.

Maar zoals gezegd, het fijne weet ik er ook niet allemaal fan. Ik speel RPG's veel vaker omdat de setting me aanspreekt dan dat de regels me interesseren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 21:02 
Sojaboon

Berichten: 24
D&D en D&D2 zijn vrij losse spelsystemen. Die zijn niet te vergelijken met latere versies van Dungeons and Dragons. AD&D, min of meer tegelijkertijd gelanceerd met D&D2, is wat strakker en duidelijker afgetimmerd. Meer "spel" zeg maar.

Vervolgens kwam men met D&D3.0 en volgens mij is toen het D20 systeem ook gelanceerd. Hier kon door andere spelontwikkelaars vrij op worden doorgeborduurd. Het beoogde voordeel was een soort van kruisbestuiving tussen al deze spellen. Er zijn daarop verschillende games geweest die op dit systeem hebben ingehaakt. D&D3.5 is er daar een van. Werkt dus ook nagenoeg hetzelfde als D&D3.0 alleen zijn een aantal zaken wat beter uitgebalanceerd. Pathfinder, niet van Wizards of the Coasts, heeft er ook op ingehaakt en is feitelijk een nog verdere uitgewerkte versie van D&D3.5. Erg veel RPG's zijn d20 varianten en zijn redelijk compatible met elkaar.

D&D4.0 is toch wel een redelijke ommezwaai qua speelstijl en regels geworden waardoor props, characters, adventures etc. niet zomaar even zijn over te zetten. Ik moet ook zeggen toch veel mensen naar Pathfinder te hebben zien overstappen. Dat is namelijk meer zoals de sucessvolle 3.0 en 3.5 edities EN daar wordt nog steeds in doorontwikkeld EN is redelijke compatible met voorgaande edities.

Waarschijnlijk stap ik daar binnenkort ook naar over. Met de lancering van 4.0 is gewoon alles wat 3.0 en 3.5 is volledig van de markt gehaald en wat ik al in mijn bezit had is nagenoeg waardeloos. Denken ze nou echt dat ik alles opnieuw ga kopen? Los dat ik het 4.0 systeem veel teveel arcade vind geworden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 22 maart 2013, 23:21 
BGG Admin
Avatar gebruiker

Berichten: 241
Woonplaats: De Haan
Geen interesse in iets anders dan fantasy?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Rollenspellen  
 Feed - Onderwerp - RPG Spelers / Leiders?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®