Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 14:56 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Gister voor het eerst een potje Agricola (de 2 spelers versie) gespeeld. Toen ik m kocht twijfelde ik erg of ik de 2 spelers versie zou kopen (was immers voornamelijk bedoeld om met 2 spelers te spelen), of het "normale" spel. In de winkel werd mij de 2 spelers versie geadviseerd. Die heb ik gekocht met in het achterhoofd dat ik de normale versie altijd nog kon kopen als ie goed zou bevallen.

En jullie raden het al......dat ene potje smaakt naar meer. Het was nu nog een beetje zoeken naar de beste tactiek. Maar ik denk dat het spel steeds leuker zal worden. Nou heb ik helaas niet veel medespelers die in zijn voor zulke spellen. Maar ik begreep dat je de normale variant ook alleen kunt spelen. Hoe werkt dat precies? En is dat leuk om te doen? Mijn voorkeur zal altijd uitgaan naar "met elkaar spelen" maar wie weet is het wel een leuke toevoeging.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agricola solo
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 15:15 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
suzanne24 schreef:
Gister voor het eerst een potje Agricola (de 2 spelers versie) gespeeld. Toen ik m kocht twijfelde ik erg of ik de 2 spelers versie zou kopen (was immers voornamelijk bedoeld om met 2 spelers te spelen), of het "normale" spel. In de winkel werd mij de 2 spelers versie geadviseerd. Die heb ik gekocht met in het achterhoofd dat ik de normale versie altijd nog kon kopen als ie goed zou bevallen.

En jullie raden het al......dat ene potje smaakt naar meer. Het was nu nog een beetje zoeken naar de beste tactiek. Maar ik denk dat het spel steeds leuker zal worden. Nou heb ik helaas niet veel medespelers die in zijn voor zulke spellen. Maar ik begreep dat je de normale variant ook alleen kunt spelen. Hoe werkt dat precies? En is dat leuk om te doen? Mijn voorkeur zal altijd uitgaan naar "met elkaar spelen" maar wie weet is het wel een leuke toevoeging.


Ja de 2 speler variant heeft mij ook kunnen bekoren, wat het nog gaver maakt zijn de extra uitbreidingsgebouwen, die zorgen voor de nodige afwisseling per spel als je het basisspel eenmaal vaker hebt gespeeld. Het probleem van deze uitbreidingen is dat ze nog niet beschikbaar zijn in het Nederlands.

Het volledige spel speelt ten eerste anders. Anders als in, niet zo snel, er zit meer stress in wat betreft het voederen van je mensen, daarnaast is het een stuk uitgebreider en is de speeltijd ongeveer 4 keer zo lang als de 2 speler variant. Je begint met minder werkers maar je kunt er meer krijgen in de loop van het spel, de groei binnen dat spel is aanzienlijk rijker, ook de gewassen zorgen voor een extra dimensie, om nog maar niet te spreken over de uitbreidings- en ambachtskaarten.

Ik vind beide spellen te gek, alleen krijg ik de 2 speler variant sneller op tafel omdat die veel sneller weg speelt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agricola solo
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 16:44 
5. Bunny Kingdom (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik heb een keer als onervaren Agricolaspeler het solospel gespeeld. Je moet dan 50 punten zien te halen in het eerste spel (kwam ik toen niet eens aan. Helaas ligt Agricola hier te verstoffen). Tijdens het eerste spel speel je natuurlijk ambachten uit. Een daarvan mag je kiezen om blijvend te laten liggen bij het begin van het 2e spel en daarbij moet je dan 55 punten halen. 3e spel blijven ze ook liggen maar moet je 59 punten halen. Daarna 62, 64, 65, 66, en 67. Als je bij het 8e spel 67 punten heb gehaald of meer heb je gewonnen. Echter je kan daarna natuurlijk met al je openliggende ambachtskaarten (acht stuks dus) verder spelen en dan wordt na elk spel het te behalen punten verhoogd naar 1.

Op boardgamegeek is vast wel te vinden op het forum bij het spel hoever sommige spelers in het solospel zijn gekomen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agricola solo
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 16:52 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Ik heb de soloversie van Agricola ook gespeeld, mijn ding is het niet. Doordat je redelijk vooruit kunt plannen (je wordt tenslotte niet gedwarsboomd door tegenstanders), is het uiteindelijk meer een efficiency-puzzel waarbij je zoveel mogelijk punten probeert te behalen.

Ik spel redelijk wat solo, maar heb dan toch liever spellen waarbij ik daadwerkelijk kan verliezen van het spel in plaats van waar ik zoveel mogelijk punten moet halen.

De 2-persoonsversie van Agricola heb ik overigens nog nooit gespeeld, dus kan het verschil ook niet goed aangeven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agricola solo
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 17:03 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Als je de "grote" Agricola zuiver voor de solovariant koopt is dit het spel zeker niet waard, vind ik. aangezien het spel daar niet echt op gemaakt is, het is zogezegd een variant. vanaf 3 spelers vind ik het spel eigenlijk pas leuk worden..

Daarnaast zijn er zoals Flash al zegt betere solo spellen te vinden, ik vind solospellen niet heel boeiend, als ik een spel solo wil spelen dan zet ik mijn Xbox wel aan of mijn pc. ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agricola solo
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 17:23 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Bedankt allemaal!

Als ik zou kopen hoop ik natuurlijk dat ik m vaker op tafel krijg en niet alleen solo zou spelen. Ik ben ook niet zozeer zoek naar een solo spel aangezien ik liever gezamenlijk speel. Maar ik vroeg me vooral af het een toegevoegde waarde heeft.
Ik zal eerst eens kijken hoe vaak ik de 2 spelers variant op tafel krijg en of ik eer mensen gek kan krijgen van dit soort spellen....als dit lukt wil ik zeker de normale Agricola variant hebben!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agricola solo
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 17:31 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
suzanne24 schreef:
Bedankt allemaal!

Als ik zou kopen hoop ik natuurlijk dat ik m vaker op tafel krijg en niet alleen solo zou spelen. Ik ben ook niet zozeer zoek naar een solo spel aangezien ik liever gezamenlijk speel. Maar ik vroeg me vooral af het een toegevoegde waarde heeft.
Ik zal eerst eens kijken hoe vaak ik de 2 spelers variant op tafel krijg en of ik eer mensen gek kan krijgen van dit soort spellen....als dit lukt wil ik zeker de normale Agricola variant hebben!


Iets waar je wel voor moet waken is dat Agricola qua complexheid hoger ligt dan alles wat je tot nu toe gedaan hebt (als ik je verslag ervan mag geloven). De hoeveelheid regels kan dus wellicht overweldigend zijn. Als dit geen horde is staat er wel een topspel te wachten, natuurlijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agricola solo
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 20:34 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Voor mij is dat (denk ik) niet zo'n groot probleem. Ik heb spellen altijd wel snel door.....de regels tenminste (de tactiek dat wel even natuurlijk). Door spellen als Carcasonne (met heel veel uitbreidingen) en Catan kom je daar ook wel een beetje in. Maar voor eventuele medespelers zal het zeker lastig zijn.....die moet ik dus eerst even warm maken :wink:
Maar bedankt voor de tip!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agricola solo
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 21:52 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Agricola is ook te krijgen op de Ipad, daar kun je ook het spel prima leren en solo spelen.
de kick van Agricola solo is dat je target steeds hoger komt te liggen in de serie, en dat je daar echt niet zomaar aankomt.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agricola solo
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2013, 22:53 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Aahhhh dat is een goede tip!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Solo  
 Feed - Onderwerp - Agricola: 2 spelers - solo  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Agricola: 2 Spelers, solo



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®