Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Welk nieuw spel?
Puerto rico 39%  39%  [ 28 ]
Dominion 24%  24%  [ 17 ]
Caylus 15%  15%  [ 11 ]
Steden en ridders 4%  4%  [ 3 ]
El grande 17%  17%  [ 12 ]
Totaal aantal stemmen : 71
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014, 12:49 
9. Carcassonne (2000)

Berichten: 3
Afgelopen jaar heb ik agricola en hoogspanning aangeschaft, meteen de twee leukste spellen uit mijn verzameling.
Welke "moeilijke spellen " zou ik nog meer moeten aanschaffen?
Andere ideeen zijn ook welkom


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014, 13:42 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Persoonlijk zou ik gaan voor Dominion, maar ik zou het niet onder de categorie 'moeilijke spellen' durven te zetten. Het is een instapklaar spel, maar met heel wat diepgang en verscheidenheid. Ben je op zoek naar een 'zwaarder' spel, dan ga je beter op zoek naar Puerto Rico of El Grande. Helaas genoeg is El Grande in het Nederlands niet makkelijk te vinden, maar ik heb al gehoord dat ze het in 2014 nog eens zullen uitbrengen. Puerto Rico is daarentegen wel overal nog verkrijgbaar. Veel succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014, 13:44 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
..... schreef:
Welke "moeilijke spellen " zou ik nog meer moeten aanschaffen?

Je moet natuurlijk helemaal niks.

En het is geen slecht idee om spellen eerst eens uit te proberen voordat je tot een aankoop overgaat, want dat verkleint de kans op een miskoop. Op spellenbeurzen en bij spellenclubs bestaat die mogelijkheid. Uiteraard is niet iedereen in de gelegenheid om naar zoiets toe te gaan, dus als je je geld direct wilt uitgeven, mag je nog even verder lezen ;-)

De vijf genoemde spellen zijn allemaal min of meer "klassiekers", en allemaal nog erg populair, dus als je van Agricola en Hoogspanning houdt, dan is de kans groot dat je deze ook leuk gaat vinden.
Ik zou Dominion het meest aanraden. Het is niet heel moeilijk of heel lang, maar is steeds weer anders doordat je maar een deel van de kaarten gebruikt en in steeds andere combinaties (Agricola heeft dat ook, maar daarin zit ook nog een vrij grote "vaste" component). Met een paar uitbreidingen (pas op - bijkomende kosten! :lolno: ) erbij kun je eindeloos doorgaan met de variatie.
Puerto Rico is mijn tweede keus. Het rollen kiezen als centraal mechanisme is wederom anders dan bij de spellen die je al hebt, verder is het een goed gebalanceerd strategisch spel waar je in kunt "groeien" (tenzij je natuurlijk al alle strategie-tips gelezen hebt op BGG).
El Grande was een van de eerste "meerderheden-spellen", en wordt nog steeds beschouwd als een van de beste. Maar het spel voelt wat "kaal" aan als je het vergelijkt met de spellen die tegenwoordig uitkomen, en niet iedereen vindt dat leuk. Als ik naar mezelf kijk, ik heb nog steeds bewondering voor dit spel, maar ik speel het nog maar heel zelden. Ik grijp toch vaker naar iets met meer toeters en bellen.
Caylus heeft hetzelfde centrale mechanisme als Agricola, dus het zal makkelijk te leren zijn voor jullie maar het is dus minder "verbreding van je blik op spellen". Persoonlijk was ik er na een aantal potjes wel klaar mee, het was me te lang en droog en ik had het idee dat sommige strategieen gewoon beter waren dan andere, waardoor de je de keuze-vrijheid in het spel toch niet gebruikt. Maar het scoort nog steeds heel hoog in diverse lijstjes, dus ik ben blijkbaar in de minderheid met die mening.
Steden en Ridders is nog steeds Catan, dus het dobbelgeluk blijft een grote rol spelen. Wel is het Catan met veel toeters en bellen. Ook deze vind ik zelf niet zo leuk, maar wederom lijk ik daarmee in de minderheid te zijn, dus laat je daardoor vooral niet afschrikken.

Verder gaat iedereen in dit topic je nog zijn persoonlijke favoriet aanraden, dus dat doe ik dan ook maar alvast: Vorsten van Florence. Hierbij moet je je landgoed vullen met gebouwen en landschapjes om kunstenaars en wetenschappers te inspireren tot grootse daden. Elke persoon heeft zijn eigen voorkeuren, en hoe beter die voorkeuren terugkeren in jouw landgoed hoe meer geld en/of punten ze opleveren. De kracht van dit spel zit voor mij in enorme beperktheid van acties. Er zijn zeven ronden, en elke ronde is één veiling en twee acties. Dus met 21 acties moet je je landschap vullen, meer personen halen en die personen aan het werk zetten. O ja, en een paar kaarten voor extra punten wil je ook nog wel hebben... het is een enorme puzzel om in die beperkte tijd het maximale uit je beginhand te halen, maar als het een beetje lukt dan geeft het ook veel voldoening. Wat mij betreft een van de beste spel-ervaringen die er te vinden zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014, 14:12 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Puerto Rico! Het spel kent eigenlijk geen geluk en planning en inschatten welke rol je tegenstanders willen is erg belangrijk. Laatst kwam ik een filmpje tegen op bgg van een hele speelsessie (film van 1 uur) van Puerto Rico met commentaar over de keuzes die spelers maakten.

Wellicht is Stenen Tijdperk ook nog een optie. Die is wel iets luchtiger dan de 2 die je nu hebt, maar als je mensen hebt in je omgeving die soms een spelletje spelen is dit spel wel een goed spel om ze te laten wennen aan het speelmechanisme. De stap naar bijv. Agricola is dan voor die mensen iets makkelijker gemaakt door Stenen Tijdperk.

Dominion schaar ik onder een andere categorie en is een kaartspel. Heel anders van opzet dan de andere spellen vind ik. Dominion hoort een beetje bij de categorie 7 Wonders en tussen die 2 verkies ik 7 Wonders. Ik word nml een beetje gek van dat geschud bij Dominion en de combinaties (langer downtime dan bij 7 Wonders). Met 2 personen is Dominion overigens wel beter dan 7 Wonders.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014, 16:12 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb Caylus nog nooit gespeeld. Rest van de spellen heb ik zelf (of had ik).

Dat geld ook voor Agricola en Hoogspanning. Vind zelf Puerto Rico het leukste spel om te spelen. El Grande vind ik ook erg tof, maar komt hier niet vaak op tafel, met de volgende reden:

- 4 of 5 spelers nodig om echt een topper te zijn, vind ik persoonlijk ook voor Hoogspanning.
- ziet er wat "oudbollig" uit, maar dat vind ik persoonlijk geen enkel probleem.

Dominion past eigenlijk niet bij de andere spellen. Tis een goed spel, maar ik ben er persoonlijk op uit gekeken. Al die uitbreidingen passen niet in mijn kast dus ik hem hem weg gedaan. Speel dan liever een ander spel. Het is zoals eerder vermeld meer een instap spel met diepgang.

Steden en Ridders, tja het is leuk, maar het net niet vergeleken bij die andere spellen is dit het mindere broertje. Ik speel het nog steeds wel af en toe, maar die DOBBELSTENEN..... grommm! En zoals ik al eerder vermelde ik ben niet z'n fan van uitbreidingen (al is dit wel een HELE goede).

Puerto Rico dan.... ja 1 van mijn favoriete spellen. Toevallig eergister weer op tafel... zoveel mogelijkheden, je kan elkaar lekker tegen werken, maar bouwt wel zelf wat op. Goed speelbaar met 2 (de officiele variant), 3 en 4 spelers dat vind ik ook een erg groot voordeel! Maar aan geen van de spellen zal je een miskoop doen TOPPERS :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014, 17:20 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 433
Woonplaats: Veldhoven
Persoonlijk vind ik Puerto Rico niet zo spectaculair. Er is inderdaad nauwelijks een geluksfactor aanwezig. Maar het duurt mij allemaal net iets te lang. Ik vind San Juan (Puerto Rico Het Kaartspel) dan ook veel leuker om te spelen. Je hebt in grote lijnen hetzelfde spel in handen, alleen veel sneller en gestroomlijnder.

Hetzelfde merk ik op met betrekking tot Caylus. Als je dit met zijn vieren speelt, en je hebt 1 of 2 denkers aan tafel zitten, dan val ik echt in slaap. Ik speel dan ook veel liever Caylus Magna Carta. Speelt lekker soepel weg en is toch erg tactisch/strategisch te noemen.

Dominion heeft mij nooit echt kunnen bekoren. Wellicht omdat ik slechts een enkele keer gespeeld heb.

El Grande heb ik nog nooit gespeeld, maar staat wel op mijn verlanglijstje.
Steden en Ridders speel ik ook niet. Het is en blijft Catan en dat speel ik niet. Ik heb nooit zo goed begrepen wat mensen zo geweldig vinden aan dit spel.

Het is wel erg negatief allemaal merk ik zelf. Wat kun je in mijn ogen dan wel of beter kopen?
- Een workerplacement als Tzolk'in of Het Dorp. Beide hebben een legio aan keuzes om per beurt te maken en beide hebben enkele aardige mechanismen (het draaien van de wielen in Tzolk'in en het laten doodgaan van je dorpelingen in Het Dorp)
- Terra Mystica. Ik heb dit afgelopen weekend voor het eerst gespeeld en ik ben eigenlijk toch wel zeer aangenaam verrast door dit spel. Er zijn echt heel veel mogelijkheden tijdens dit spel. Elk volk heeft zijn eigen vaardigheden, er zijn meerdere manieren om tot de overwinning te komen, het spel verloopt vrij vlot, etc. Deze zou best eens in mijn collectie terecht kunnen komen.
- Eén van mijn persoonlijke favorieten (maar misschien niet echt een 'zwaar' spel) is Hacienda. Ik vind dit echt een goed spel, waarbij je steeds op zoek bent naar de juiste balans tussen het uitbreiden van je eigen kudde of ranch of het blokken van je tegenstanders.
- In de hoek van de coöperatieve spellen heb je er ook nog wel een aantal. Pandemie, De Vergeten Stad, Flash Point. En er zijn er nog veel meer. Pandemie is toch wel één van de beteren, alhoewel ik moet zeggen dat ik de laatste tijd meer De Vergeten Stad speel. Maar dat komt vast omdat we nog steeds niet gewonnen hebben :lol:

Succes met je keuzes en het is al eerder gezegd, maar probeer om de spellen eerst eens te spelen voor je tot de daadwerkelijke aanschaf overgaat. Daarmee voorkom je miskopen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 22:59 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Ik heb voor Puerto Rico gestemd. Dit spel blijft het na al die jaren nog steeds goed doen in onze spelgroep: uitdagend en toch ook weer niet te gecompliceerd.
Met het uitkiezen van de rollen kan je voor je eigen voordeel gaan, maar dikwijls kies je ook een rol om andere spelers tegen te werken.

El Grande is mijn tweede keuze uit je lijstje. Een knap meerderhedenspel waarbij iedere beurt opnieuw keuzes moeten gemaakt worden.

Caylus kan mij niet bekoren. Anderen vinden dit een heel goed spel.

Buiten je lijst werden eerder ook al aangeraden: Tzolk'in (zeer goed!) en Het Dorp.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 23:48 
1. Stenen Tijdperk (2008)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Absoluut Puerto Rico +1

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014, 19:06 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Vanuit dit lijstje een lichte voorkeur (bij maar 1 keuze) voor El Grande.

Puerto Rico en Caylus gedeeld 2e.... het zijn allemaal klassiekers maar denk dat de herspeelbaarheid van El Grande het grootst is.

Steden en Ridders dus absoluut niet...... geen slechte uitbreiding, maar je gaat een middelmatig spel naar een redelijk tot misschien goed spel upgraden wat wel minimaal 2,5 uur duurt (zo niet langer) en dat is verrekkes lang (zeker met die dobbelstenen).

In dit lijstje mis je dus absoluut Vorsten van Florence die je links en rechts nu voor een 15 euro kan kopen..... die is in mijn ogen op dit moment de beste koop in de consumentengids.... (prijs/kwaliteit).

Dominion ook top, maar is gewoon een ander soort en zeker ook een goed spel en heb ik verder niets op toe te voegen.

Andere alternatieven:
- Tzolkin, Terra Mystica, Lancaster, Maharadja en Tikal

Het Dorp links laten liggen..... aardig maar geen topper.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014, 19:26 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Ik zal het kort houden: Eufraat & Tigris (of Puerto Rico, of El Grande)

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014, 19:40 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Gemakkelijk :p
Puerto Rico of El Grande

Stenen tijdperk ook goed


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 01:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 149
El Grande is dan toch mijn favoriet in het lijstje, al zal ie wel wat moeilijker te krijgen zijn. Het concept van meerderheden krijgen in gebieden zie je een beetje terug in Rattus, hoewel deze wel veel lichter is. Deze heeft dan wel weer de rollen, die je ook terug ziet in Puerto Rico. Puerto rico is prima te spelen met 2, wat El Grande wat minder heeft. 2 is zelfs mijn favoriete spelersaantal.
Dominion is de vreemde eend in de bijt, prima te spelen met 2, maar ook met meer. mijn nummer 3. Steden en ridders is leuk, ik heb kolonisten zo leren spelen. de 5-6 speler uitbreiding daarvoor lekker in de winkel laten liggen, met meer dan 4 komt er geen eind aan...
Caylus komt onderaan mijn lijstje. Voor mij is ie te droog, hij boeit niet. Het is wel een goed spel, maar niet voor mij dus.

_________________
We've got a winner!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 15:31 
kooiker

Berichten: 707
Puerto Rico als je regelmatig met 2 spelers speelt en El Grande als je meestal met meer spelers speelt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014, 19:49 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
RoyalRumble69 schreef:
Persoonlijk vind ik Puerto Rico niet zo spectaculair. Er is inderdaad nauwelijks een geluksfactor aanwezig. Maar het duurt mij allemaal net iets te lang.

Persoonlijk vind ik Puerto Rico niet echt lang. 90minuten ongeveer is mijn ervaring en doordat er weinig tot geen downtime is, lijkt het spel ook snel vooruit te gaan.
Puerto Rico = must buy! 8)

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Welk nieuw spel?
BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2014, 00:26 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
El grande is mijn favoriete spel, dus deze keus was makkelijk. Hopelijk komt er snel een reprint, want naar mijn mening is dit een must-buy.

Puerto Rico is ook fantastisch, een ware klassieker die de tand des tijds goed heeft doorstaan.

Caylus ben ik iets minder enthousiast over, maar dat is meer persoonlijke smaak.

Dominion is een super leuk spel, maar niet echt complex naar mijn mening. Steden en Ridders kun je missen, naar mijn mening is het basisspel van Kolonisten het leukst.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Welk nieuw spel?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®