Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




34 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 12:19 
Sojaboon

Berichten: 20
Beste gamers,

Ik hou van spellen. Maar sinds 15 jaar heb ik niet veel meer gegamed.. Op PC-games na. Nu heb ik het weer te pakken. Via internet vind ik opeens veel nieuwe games. En ik heb besloten om meteen maar een aantal te kopen.

Ik zoek games die leuk zijn voor 2 spelers. En een aantal voor 3-4 spelers. Uiteraard is kwaliteit een must! Ik denk aan totaal een stuk of 5 spellen.

Ik zou heel graag meningen horen van andere gamers! Welke zou jij kiezen?

De volgende zijn genomineerd:
-eufraat en tigris
-tikal
-puerto rico (2 spelers ook goed?)
-dominion
-vorsten van florence
-regenwormen
-carcassonne
-race for the galaxy
-Twilight struggle
-terra mystica
-goa
-agricola


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 12:40 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Van je lijstje zou ik aanraden:

-dominion is een populair kaart spel. Wel is het denk ik voor de meeste mensen over zijn piek heen. Als je als nieuwe speler erin stapt is het wel een aanrader.

-race for the galaxy (of Puerto Rico: Het kaartspel/San Juan). Goede 2 tot 3 speler kaart spellen. Puerto Rico is niet goed met 2, maar het kaartspel is goed met 2 en fantastisch met 3. Met 4 speelt het prima maar is het mij net wat te traag. Zelfde geld voor Race, wat praktisch hetzelfde systeem heeft alleen wat complexer en minder doorzichtig is.

-agricola (of de opvolger, Caverna) als introductie tot worker placement lijkt me prima.
Mocht je lichter willen beginnen, dus met meer toegankelijke bordspellen, zou ik je alleen net wat eerder Stenen Tijdperk aanraden.

-Carcassonne is een klassieker. Zou je alleen aanraden er niet teveel van te kopen en je tegel aan het einde van je beurt te laten pakken in plaats van aan het begin!

Twilight struggle zou ik je afraden. Het spel staat op nummer 1 op Boardgamegeek en is volgens velen een fantastisch spel. Het wordt echter vooral door Amerikanen gespeeld die het fantastisch vinden. Hoewel het ongetwijfeld geen slecht spel is, lijkt het me niet echt een lekkere instapper op basis van wat ik er van gelezen heb. Tenzij het simuleren van de koude oorlog helemaal je ding is, zou ik het niet doen.

Zou je verder aanraden:
- Ticket to Ride. Heb zelf een hekel aan het spel, maar is een favoriet van velen. Het is makkelijk te leren en hebt genoeg complexiteit om het voor veel mensen interessant te houden. Ik vind het wat saai.. en ik heb een hekel aan treinen.

- Nexus Ops / Kemet / Cyclades in plaats van Tigris en Eufrates. Zijn alle 3 hele goede risk-replacements/ area control games. Alle 3 zijn beter dan T&E als je het mij vraagt.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 12:56 
Avatar gebruiker
Wat betreft je genomineerde spellen:
-puerto rico (2 spelers ook goed?), zoals Ruud al zegt, is het met twee spelers geen aanrader. Je zou dan eventueel Cuba kunnen doen als alternatief (wel met de uitbreiding), dat spel werkt wel goed met twee spelers.
-vorsten van Florence, tof spel, ook wel speelbaar met twee, maar een stuk beter met meer.
-Carcassonne, makkelijk instapspel, maar persoonlijk vind ik het nogal snel vervelen

Verder is het misschien handig om ook verschillende soorten spellen te gaan spelen om te zien wat je leuk vindt. Net als met videogames heb je ook in de bordspelwereld legio verschillende genres, die tot op zekere hoogte zelfs wel wat vergelijkbaar zijn met shooters, adventures, platform, etc. Zo heb je met bordspellen worker placements, dungeon crawlers, area control, 4x , partyspellen en meer. Om je dus een beetje een goed advies te kunnen geven over spellen, is het handig om te weten welk genre jou trekt, je meer van geluk of denken of rekenen bent, veel thema of niet, af en toe een spel of elke week een vaste groep, lange, epische spellen, korte spellen, brainburners, samenwerken (tegen het spel), directe confrontatie of multiplayer solo en alles daartussen in, bewegen (net als met de wii), grappig, serieus, etc etc etc


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 13:01 
Veenboer

Berichten: 171
Woonplaats: Den Bosch
Hoi Darksun,

Wat leuk dat je weer gaat spelen. Je lijst bevat een heleboel titels die ik erg waardeer.

Als je me vraagt een lijst te maken met een gevarieerde selectie aan spellen (m.b.t. genre, moeilijkheid, speelduur), dan zijn het deze 5:
- Dominion: Heel leuk, snel te spelen, goed voor 2-4 spelers, makkelijk te leren, veel strategie te verkennen, veel leuke uitbreidingen verkrijgbaar.
- Regenwormen: luchtig dobbelspel, snel speelbaar, makkelijk te leren
- Agricola: zeer interessant en gaaf spel, heel leuk met 2-4, wat moeilijker om te leren, maar zeker goed te doen, veel strategie te verkennen. Wordt als één van de beste spellen ooit gezien.
- Carcassonne: tegel-leg spel, vrij eenvoudig, erg herspeelbaar, beperkte speelduur, leuk met 2-4 spelers.
- Vorsten van Florence: interessant strategiespel dat door de veiling vooral met 3-4 spelers leuk is, wat moeilijker om te leren, maar ook goed te doen.

Als je me vraagt welke 5 spellen ik het best/leukst vindt, dan ziet de lijst er iets anders uit:
- Agricola,
- Twilight Struggle: het beste en gaafste bordspel voor 2 spelers aller tijden, wat mij betreft. Ik heb nog nooit zo'n spannend spel als Twilight Struggle gespeeld. Maar lastig om te leren: de regels zijn niet heel moeilijk, maar het is even wennen wat je moet doen in het spel. Dus er zijn misschien een paar oefenpotjes nodig, maar dat is bij dit spel geen straf. :) En het kan 2-4 uur duren, vrij lang dus.
- Terra Mystica: een diep en strategisch spel dat elementen uit andere spellen combineert in een zeer gaaf en herspeelbaar geheel. Wat moeilijk om te leren en niet fantastisch met 2 spelers; met 3 en 4 is het heel goed.
- Race for the Galaxy: oneindig herspeelbaar, bevat vergelijkbare elementen met Puerto Rico, ideaal voor 2 spelers, maar ook leuk met 3-4, speelt snel, veel strategieën te verkennen, veel interessante uitbreidingen.
- Dominion.

Hopelijk heb je er wat aan en succes met de keuze!

Groeten, Joost

P.S. ik lees nu het bericht van Ruud. Ik zou ook Ticket to Ride aanraden (m.n. Europe of Nordic Countries); ik vind dat ook een heel leuk en spannend spel! Het is een goed instapspel. Tigris en Eufraat is denk ik een heel ander soort spel dan Nexus Ops / Kemet / Cyclades; het is veel abstracter en minder gericht op oorlog dan de andere 3 spellen, ook al speelt het een belangrijke rol in het verzamelen van je punten, zij het op een abstracte manier.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 13:12 
Avatar gebruiker
Toch even een lans breken voor Goa. Goa blijft, zelfs (of zeker) na al die jaren, een van mijn persoonlijke favorieten en in tegenstelling tot veel spellen is dit spel heel goed met alle spelersaantallen (dus 2, 3 en 4). En dat kom je niet vaak tegen.

Puerto Rico en Vorsten van Florence vind ik zelf ook heel goed, maar zijn eigenlijk maar speelbaar met 3-5, ondanks de tweespelersvarianten die gelanceerd zijn. Zoek je een spel dat speelbaar is zowel met 2 als 3-4, dan raad ik je eerder Stenen Tijdperk aan, zoals gezegd ook Ticket to Ride (voor 2 vind ik de uitbreiding 1910-USA variant Big Cities dan wel noodzakelijk) en om er eentje van je lijstje te noemen Agricola (hoewel ik dat zelf maar niets vind).


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 13:44 
Sojaboon

Berichten: 20
Allemaal superbedankt voor je bijdrage!

Mijn lijstje tot nu toe is:

Tikal
Eufraat en tigris
Terra Mystica
Puerto Rico (kaartspel, goed voor 2)
Race for the Galaxy (goed voor 2)

Ik wil graag een mooi uitgebalanceerd setje :P
Ik kan natuurlijk alles kopen maar dat is beetje te veel van goede.

*Dan denk ik dat 'Vorsten van Florence' erbij niet een overkill is aan meerdere speler games. alhoewel hij nu in de aanbieding is voor 16euro

*Puerto rico kaartspel vs Bordspel

*Dominion blijft een spel die me interessant lijkt.

* Zit ik nog steeds over Carcassonne te twijfelen. Ik wil hem met 5 uitbreindingen in 1 box kopen. Er zijn zoveel mensen enthousiast over. Maar ik twijfel omdat het misschien te makkelijk is. Terwijl ik simpel kan waarderen. Maar ik hou wel van strategische diepgang.


Laatst bijgewerkt door Darksun op do 08 jan 2015, 13:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 13:49 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Puerto Rico het Kaartspel en Race for the Galaxy lijken teveel op elkaar om ze beide te hebben. San Juan/Puerto Rico het kaartspel is een simpele variant van Race.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 13:54 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Ik kan een lijstje geven, maar bedenk eerst:

Met WIE speel ik. En hoe vaak.

Ik speel redelijk veel met 1 vriend en met mijn vriendin. Die hebben beide niet dezelfde smaak qua diepgang.

Daarnaast af en toe met 3 en 4 spelers, maar weinig.

Tis een mooie lijst spellen die je noemt. Carcassonne speel ik bijvoorbeeld vaak met mijn vriendin, nooit hetzelfde, maar het is geen Strategisch zwaar spel.

Puerto Rico is een top spel, maar met 2 niet het beste wat er is, al hoewel ik het af en toe wel speel met 2 spelers.
Tikal vind ik persoonlijk erg leuk en met verschillende doelgroepen speelbaar. bij mij dan dus Maar nieuw lastig verkrijgbaar volgens mij?

Vorsten van Florence is leuk, en makkelijk en goedkoop te vinden. Maar komt hier te weinig op tafel, geen idee waarom.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 14:36 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Puerto Rico met twee vind ik net superleuk! Het is nog veel meer tactisch en keihard. Ik snap dat het dan niet voor iedereen leuk is maar ik vind het super.

Race for the Galaxy speel ik enkel met twee, al meer dan 1400 potjes online :p, ware topper, zou ik wel verkiezen boven San Juan. Beiden gelijkaardig spel maar voor een verschillend publiek.

Regenwormen is een leuke filler.

Verder zou ik toch ook zeker Ticket to Ride en Castles of Burgundy aanraden!!!

En verder nog zoveel andere spellen ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 15:14 
Sojaboon

Berichten: 20
Nu besteld:
*Tikal
*Eufraat en de Tigris
*Dominion
*Vorsten van Florence
*Race of the Galaxy

Nog niet over uit:
*Carcassonne
*Terra Mystica
*Puerto Rico (bordspel)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 15:29 
Veenboer

Berichten: 171
Woonplaats: Den Bosch
Puerto Rico het bordspel is de basis geweest voor Puerto Rico het kaartspel (of San Juan, in de Engelse versie). Race for the Galaxy is een afgeleide van San Juan en dus van Puerto Rico. Het zijn natuurlijk andere spellen, maar de kern van het spel is hetzelfde, namelijk het selecteren van een rol met een daaraan gekoppelde actie die door iedereen uitgevoerd mag worden.

Cuba is eerder geopperd en die heeft een aantal overeenkomstige aspecten met Puerto Rico, maar is duidelijk erg verschillend van Race for the Galaxy. Wellicht is dat een titel die je kunt overwegen. Het basisspel is erg goed en de EL Presidente uitbreiding maakt het spel nog beter als bekend bent met het basisspel.

Carcassonne en Terra Mystica zijn beide zeer goede spellen en geven een volkomen andere spelervaringen dan de andere titels op je lijst, dus ik zou de aanschaf zeker overwegen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 15:59 
Avatar gebruiker
Darksun schreef:
Allemaal superbedankt voor je bijdrage!

Mijn lijstje tot nu toe is:

Tikal
Eufraat en tigris
Terra Mystica
Puerto Rico (kaartspel, goed voor 2)
Race for the Galaxy (goed voor 2)

Ik wil graag een mooi uitgebalanceerd setje :P
Ik kan natuurlijk alles kopen maar dat is beetje te veel van goede.

*Dan denk ik dat 'Vorsten van Florence' erbij niet een overkill is aan meerdere speler games. alhoewel hij nu in de aanbieding is voor 16euro

*Puerto rico kaartspel vs Bordspel

*Dominion blijft een spel die me interessant lijkt.

* Zit ik nog steeds over Carcassonne te twijfelen. Ik wil hem met 5 uitbreindingen in 1 box kopen. Er zijn zoveel mensen enthousiast over. Maar ik twijfel omdat het misschien te makkelijk is. Terwijl ik simpel kan waarderen. Maar ik hou wel van strategische diepgang.


Vorsten van Florence voor 16 euro zou ik sowieso meteen doen, daar kun je je geen bult aan vallen!


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 17:50 
Sojaboon

Berichten: 20
Ok superbedankt allemaal :) Het lijkt allemaal voor de hand liggend maar die paar tips en opmerkingen heb ik zeker ter harte genomen!


Ik heb besloten de volgende aan te schaffen:
*Tikal
*Eufraat en de Tigris
*Dominion
*Vorsten van Florence
*Race of the Galaxy
*Carcassonne +uitbreidingen
*Terra Mystica
*regenwormen

Ik denk dat ik hiermee voorlopig wel zoet ben :)
Het idee is om verschillende typen spellen in huis te hebben. Volgens mij kom ik een heel eind zo. Natuurlijk als je een goede toevoeging hebt hoor ik het graag. Dan komt dat in onderstaand lijstje...

-ticket to ride
-Nexus Ops / Kemet / Cyclades in
-puerto rico
-Twilight struggle
-goa
-agricola


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 19:51 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
Darksun schreef:
....* Zit ik nog steeds over Carcassonne te twijfelen. Ik wil hem met 5 uitbreindingen in 1 box kopen. Er zijn zoveel mensen enthousiast over. Maar ik twijfel omdat het misschien te makkelijk is. Terwijl ik simpel kan waarderen. Maar ik hou wel van strategische diepgang.

Ik geef je gelijk

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 08 jan 2015, 19:57 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
Darksun schreef:
Ok superbedankt allemaal :) ...
..Natuurlijk als je een goede toevoeging hebt hoor ik het graag. ...

The sky is the limit!
Wat dacht je van
El Capitan http://www.boardgamegeek.com/boardgame/29972/el-capitan
Het achtste Wereld wonder http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... ower-babel (van Knizia die ook Eufraat en Tigris ontworpen heeft)
Yunnan http://www.boardgamegeek.com/boardgame/143401/yunnan

Veel wijsheid gewenst ;-)

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
34 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Graag advies over spelkeuze :)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bert_ en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®