Ik weet nog de eerste keer dat ik Puerto Rico uitlegde en die oogjes langzamer dichtgingen en de weerstand opbouwde (om maar te spelen "en we zien wel"), maar na 1 ronde gespeeld te hebben viel het allemaal reuze mee. Veel regels (vooral voor die tijd ten op zichte van de klassieke spellen zoals Monopoly, Risk), maar de uitwerking van die regels zijn niet gecompliceerd (goed te bevatten), maar wel genoeg diepgang en keuzestress.
Dat gezegd hebbende, voor Race (of Roll for that matter) for the Galaxy valt ook precies in dat straatje, 6 verschillende Fases (die per ronde niet allemaal de revue passeren), die uiteraard wel een keer uitgelegd moeten worden wat de mogelijkheden zijn, maar allemaal relatief zeer makkelijk te bevatten zijn. Door de hoeveelheid kaartjes en manieren van winnen is er zat diepgang en keuzestress.
Wel 1 grote horde die te nemen valt, hoewel achteraf dat ook weer meevalt, de hoeveelheid icoontjes
(En als je het eenmaal genoeg gespeeld heb, dan prijs je het spel om de eenduidigheid van de icoontjes, er zal héél sporadisch een keer opgezocht moeten worden, wat er precies bedoeld wordt, maar vaak bevat het kaartje ook de nodige uitleg).