Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 jun 2019, 22:15 
Rooster Booster

Berichten: 77
Hoi
mijn petekindje is voor vier weken opgenomen in een instelling omdat hij een soort van conversiestoornis heeft gekregen en nog steeds slecht kan praten; hij verveelt zich maar wij spelen af en toe wel gezelschapsspelletjes; ik ben op zoek naar een niet abstract gezelschapsspel dat hij zowel solo kan spellen als met meerderen als er iemand bij hem op bezoek komt

suggesties?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 18 jun 2019, 22:22 
3. Ark Nova (2021)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Dat klinkt heel naar, sterkte! Agricola Family is misschien een idee? Veel mooie leuke houten speelstukken (koeien, varkens, schapen o.a.), redelijk eenvoudig mechanisme, je bouwt je eigen boerderijtje, solo én met 2, 3 of 4 te spelen. Ik weet niet waar je woont, maar je kunt het zo van ons lenen om te proberen? Verder zijn er tal van roll and writes die solo te spelen zijn...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 18 jun 2019, 23:27 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Pura Vida schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar je kunt het zo van ons lenen om te proberen?

De kans dat het in de buurt van Montezuma is acht ik vrij klein. :wink: :P

Ik weet dat er niet om abstracte spellen wordt gevraagd, maar zoals eerder al genoemd zijn de diverse roll & writes (Clever, Castles of Burgundy dice game, etc.) wel leuke (en snelle) tijdsbestedingen voor solo én met meer.

Ik speel zelf grotere spellen eigenlijk nooit solo, maar kijkend naar mijn spellenkast zou Viticulture een spel zijn dat thematisch is en goed solo én met meer speelt. Ik weet alleen niet of het thema (wijnbouw) interessant is voor een 13-jarige.

Thunderbirds is ook solo of met meer (co-operatief) te spelen.

Grotere spellen van Uwe Rosenberg (Agricola, Le Havre, Voor de Poorten van Loyang, Caverna etc.) zijn vaak ook solo speelbaar, en zijn ook altijd goed met twee én meer spelers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2019, 00:16 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6326
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Traquan schreef:
Ik weet dat er niet om abstracte spellen wordt gevraagd, maar zoals eerder al genoemd zijn de diverse roll & writes (Clever, Castles of Burgundy dice game, etc.) wel leuke (en snelle) tijdsbestedingen voor solo én met meer.

Ik speel zelf grotere spellen eigenlijk nooit solo, maar kijkend naar mijn spellenkast zou Viticulture een spel zijn dat thematisch is en goed solo én met meer speelt. Ik weet alleen niet of het thema (wijnbouw) interessant is voor een 13-jarige.

Thunderbirds is ook solo of met meer (co-operatief) te spelen.

Grotere spellen van Uwe Rosenberg (Agricola, Le Havre, Voor de Poorten van Loyang, Caverna etc.) zijn vaak ook solo speelbaar, en zijn ook altijd goed met twee én meer spelers.

Nu weet ik niet of je petekind gewoon is om regelmatig een zwaarder spel te spelen. Voor een doorsnee 13-jarige lijken me veel van de hier genoemde spellen toch net wat te moeilijk.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2019, 08:07 
7. Race for the Galaxy (2007)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Inderdaad. Zou je niet eens beginnen met Ubongo of iets dergelijks. Lekker puzzelen, kan alleen kan met anderen en heeft weinig ruimte nodig, kan zelfs op/in bed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2019, 08:09 
8. Terraforming Mars (2016)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Of een leuk coöperatief spel, zoals Flash Point of Verboden Eiland/Vergeten Stad. Gaat goed samen, kan ook prima alleen en is snel te leren en te spelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2019, 08:31 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 843
Woonplaats: De Meern
Ik weet niet of je het te abstract vindt, maar ik zou zeker eens kijken naar Sagrada. Zowel met meer als alleen een fijne puzzel. Laagdrempelig, snel uit te leggen aan nieuwe spelers en het ziet er mooi uit.

Verder zou ik persoonlijk ook spirits of the forest aanraden als je het ergens kunt krijgen.
Ook in je eentje een mooie en leuke puzzel en met meer spelers ook leuk.

Beide vallen wel onder de categorie "abstract" maar ik zou ze zeker eens bekijken.

Tot slot raadde een collega net Lord of the rings aan. (Afhankelijk of het thema je petekind aanspreekt). Solo of coop.


Sterkte!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2019, 09:18 
1. War of the Ring (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 231
Woonplaats: Provincie Antwerpen
Als hij het Engels machtig is, het thema hem aanspreekt en iemand hem kan helpen bij de regels: Lord of the Rings LCG. Hier gaat hij uren/dagen mee zoet zijn. Oneindig veel variatie, zowel qua spelstijl, moeilijkheid als qua verhaal.

Wat betreft de moeilijkheidsgraad van Agricola, Die Burgen von Burgund en dergelijke: mijn 2 oudste dochters (8 en 10) spelen dit al geruime tijd mee. Bij Agricola begonnen zonder de kaarten, maar na verloop van tijd begonnen ze te zeuren over de kaarten. Vervolgens een eenvoudige selectie gemaakt en de laatste potjes zijn all the way.

Een (voor kinderen) leuke en eenvoudige 2-speler: Mr. Jack


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2019, 09:50 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
DeKerstman schreef:
Verboden Eiland/Vergeten Stad. Gaat goed samen, kan ook prima alleen en is snel te leren en te spelen.

+1...
en Agricola Family is goed te doen voor een 13 jarige hoor. Ook solo. Staat vanaf 8 op de doos en dat klopt prima.
Sagrada is ook heel erg leuk, maar wel duur meteen... en abstract.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 20 jun 2019, 14:16 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 23
Woonplaats: Beverwijk
Als Engelstalig een optie is, zou ik Scythe aanbevelen. Erg thematisch, prima solo te spelen (Automa op hogere moeilijkheidsgraad is pittig!) en ook bijzonder leuk met meerdere spelers. Wel wat complexer, maar als je je eerste potje hebt gespeeld, heb je de basis over het algemeen ook wel prima te pakken.

Op de doos staat overigens 14+, maar de community op BGG geeft aan dat 12+ prima te doen is en in de Facebookgroep er voor zie ik regelmatig kinderen van (ruim) onder de tien die ook prima mee kunnen spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 20 jun 2019, 15:17 
9. Azul (2017)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
smuey schreef:
Als Engelstalig een optie is, zou ik Scythe aanbevelen. Erg thematisch, prima solo te spelen (Automa op hogere moeilijkheidsgraad is pittig!) en ook bijzonder leuk met meerdere spelers. Wel wat complexer, maar als je je eerste potje hebt gespeeld, heb je de basis over het algemeen ook wel prima te pakken.

Op de doos staat overigens 14+, maar de community op BGG geeft aan dat 12+ prima te doen is en in de Facebookgroep er voor zie ik regelmatig kinderen van (ruim) onder de tien die ook prima mee kunnen spelen.


Dat lijkt me geen goed idee. Scythe is een veel moeilijker spel en duurt bovendien vrij lang. Er zijn honderden spellen om mee te beginnen, Scythe hoort daar niet bij. Ja, het kan zowel solo als met meer en het ziet er tof uit, maar het heeft een hoge learning curve en is absoluut niet geschikt voor beginnende spelers. Ik speel regelmatig met mijn zoontje en met een vriend, beiden zijn inmiddels wel wat gewend, maar het was bijna genant om tegen ze te spelen. Moest echt op de rem om niet te finishen voordat ze uberhaupt een ster hadden.

Bovendien moet je het eerst nog kunnen uitleggen en dat duurt ook nog wel even.

De OP zoek naar spelletjes die alleen kunnen en met mensen die op bezoek komen. Houd het dan eenvoudig met spelletjes die in 5 minuten zijn uitgelegd en niet te lang duren zodat het zowel met vrienden als met (groot)ouders gespeeld kan worden. Agricola en Castles of Burgundy vallen ook niet in die categorie. Voor veelspelers prima, ook als deze wat jonger zijn, maar niet voor de casual gamers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2019, 11:51 
schaakleraar
Avatar gebruiker

Berichten: 65
Ascension is leuk om zelf te spelen en om samen te spelen. En de regels zijn niet al te moeilijk. De laatste versie, Deliverance, is heel mooi.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 23 jun 2019, 17:21 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 23
Woonplaats: Beverwijk
DeKerstman schreef:
smuey schreef:
Als Engelstalig een optie is, zou ik Scythe aanbevelen. Erg thematisch, prima solo te spelen (Automa op hogere moeilijkheidsgraad is pittig!) en ook bijzonder leuk met meerdere spelers. Wel wat complexer, maar als je je eerste potje hebt gespeeld, heb je de basis over het algemeen ook wel prima te pakken.

Op de doos staat overigens 14+, maar de community op BGG geeft aan dat 12+ prima te doen is en in de Facebookgroep er voor zie ik regelmatig kinderen van (ruim) onder de tien die ook prima mee kunnen spelen.


Dat lijkt me geen goed idee. Scythe is een veel moeilijker spel en duurt bovendien vrij lang. Er zijn honderden spellen om mee te beginnen, Scythe hoort daar niet bij. Ja, het kan zowel solo als met meer en het ziet er tof uit, maar het heeft een hoge learning curve en is absoluut niet geschikt voor beginnende spelers. Ik speel regelmatig met mijn zoontje en met een vriend, beiden zijn inmiddels wel wat gewend, maar het was bijna genant om tegen ze te spelen. Moest echt op de rem om niet te finishen voordat ze uberhaupt een ster hadden.

Bovendien moet je het eerst nog kunnen uitleggen en dat duurt ook nog wel even.

De OP zoek naar spelletjes die alleen kunnen en met mensen die op bezoek komen. Houd het dan eenvoudig met spelletjes die in 5 minuten zijn uitgelegd en niet te lang duren zodat het zowel met vrienden als met (groot)ouders gespeeld kan worden. Agricola en Castles of Burgundy vallen ook niet in die categorie. Voor veelspelers prima, ook als deze wat jonger zijn, maar niet voor de casual gamers.


Grappig om te zien hoe ervaringen kunnen verschillen. Ik zie Scythe juist meer als een makkelijk te leren spel dat, zeker om te leren, niet al te complex is maar wel veel diepgang heeft. Plus, de kids van m'n zwager en schoonzus, die precies in die leeftijdscategorie vallen, vinden het nog steeds een erg geslaagd spel, dat ze ook graag meespelen.

En ja, als je zelf al (veel) meer Scythe hebt gespeeld dan de persoon aan wie je het uitlegt, dan zul je inderdaad stevig op de rem moeten trappen om de ander een kans te geven, maar dat is natuurlijk bij ieder spel zo. Zeker weten dat als ze meer dan vijf potjes gespeeld hebben, dat gevoel een heel stuk minder is.

Mijn ervaring met spelletjes die je in vijf minuten hebt uitgelegd is juist dat je daar vaak helaas snel op uitgekeken raakt wegens gebrek aan diepgang. Wat mij betreft vindt je in Scythe daarin een uitstekende balans.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 16:13 
2. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 176
Wat spelen jullie samen?

Hangt van zijn karakter af wat de beste optie is. Kan hij zich urenlang ergens in verdiepen? Dan is Agricola of een LCG een optie. Houdt hij van afwisseling, dan zou je ook voor enkele kleine spelletjes kunnen opteren in plaats van een groter. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een dobbelspel met solovariant. Vrijdag vind ik persoonlijk ook erg leuk, kan wel enkel solo, veel uitdaging en kost 10 euries.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 jul 2019, 13:43 
6. Scythe (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2078
Woonplaats: Montezuma
Ik ben onderhand wel benieuwd hoe het gaat met je petekind, ce5s97p, en of alle tips jou nog hebben geholpen aan een leuk spelletje voor hem?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - spel voor 13 jarige voor solo en met 2 of meer  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®