Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 16:40 
Joker

Berichten: 6
Woonplaats: Groningen
Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik spelen vaak tot in 'den treuren' bordspellen, afgelopen vakantie hebben we ook elke avond tot in de late uurtjes gespeeld en zijn nu eigenlijk op zoek naar een nieuw spel. Gisteren ben ik op internet gaan zoeken en kwam ook op deze site terecht. Ik betrapte mezelf erop dat ik vanaf gistermiddag +/- 1300u tot aan het avond eten op deze site zat te "neusen" en ook de ene bordspel uitleg na de andere keek van Nox spellenzolder! Ik ben een stuk wijzer geworden en van alle bordspellen die er zijn bleven er nog vijf over waar ik graag wat advies over wil.

Wij spelen spellen (bijna) altijd met zijn tweeën en houden van strategische/tactische en arbeiders spellen. Spellen waar je een paar stappen vooruit moet denken en niet zomaar wint trekt ons ook erg gaan. Het liefst met de geluk factor zo min mogelijk. Mocht de geluksfactor aanwezig zijn, dan niet storend :)

Oké lang verhaal, nu de vraag :wink:.

Wij twijfelen tussen: Hoogspanning, Stenen Tijdperk, Puerto Rico, Het Dorp en Terra Mystica.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze bordspellen en die het spelen of gespeeld hebben met twee personen? Wat is jullie advies? (Instap mag hoog zijn)

We zijn van die types die gerust tot in de late uurtjes spelen dus het zou mooi zijn als het spel na 15 potjes ook nog uitdagend is :mrgreen:

Het liefst koop ik ze allemaal, alleen het is een dure hobby (verslaving :P ) haha!

In ieder geval bedankt en ik kijk uit naar de reactie's!

Groetjes Daan :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 16:51 
6. Airlines Europe (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Hoogspanning lijkt me niet leuk met twee spelers. Het Dorp heb ik wel al met twee gespeeld en dat vond ik goed te doen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 17:04 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Hoogspanning is niet geschikt voor 2 spelers.
Stenen Tijdperk heeft nog redelijk wat geluk (maar niet storend), maar werkt wel goed met 2. Het is wel de lichtste van de 5 spellen.
Puerto Rico is wel aardig met de 2-speler variant, maar is eigenlijk bedoeld voor meer spelers.
Het Dorp werkt ook wel goed met 2.
Terra Mystica werkt ook redelijk goed met 2, maar is eigenlijk beter met meer, omdat je dan meer om beperkte ruimte strijdt.

Als je het puur met z'n 2en speelt dan is Het Dorp het beste als je van wat meer diepgang houdt, terwijl Stenen Tijdperk wat toegankelijker is. Terra Mystica is een erg goed spel en ook met 2 zeker goed te doen, maar toch wel beter met meer.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 17:37 
Professor Pimpel

Berichten: 221
Woonplaats: Itegem (Heist-op-den-berg)
Hoogspanning: Goed spel, maar met 2 niet aan te raden omdat het bieden dan niet goed tot z'n recht komt. En dat is 1 van de pluspunten van hoogspanning (het bieden)

Stenen Tijdperk: Heel toegankelijk spel, makkelijke regels. Ook een heel leuk thema. Er is de geluksfactor (de dobbelstenen), maar die stoort mij niet en die kan je zelfs verkleinen door de hamertjes (tegels) te kopen.

Puerto Rico: Werkt goed met twee. Is wel wat moeilijker en heeft wat meer diepgang. Maar is een schitterend spel.

Het Dorp: Nog maar 1 keer gespeeld maar was erg leuk met 2.

Terra Mystica: Nog niet gespeeld.

Mijn voorkeur zou gaan naar stenen tijdperk en het dorp.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 17:52 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Ik heb ze allemaal en zou dan ook aanbevelen ze allemaal te nemen inderdaad :P, stuk voor stuk (erg) goede spellen! Als er dan toch echt gekozen moet worden, zou ik gaan voor Terra Mystica en Het Dorp. Terra Mystica heb ik alleen met 2 spelers gespeeld en vond ik toen al een topper (mijn enige 10 op BGG hiervoor uitgeloofd). Het Dorp heeft van mij een 9.5 gekregen en ook die heb ik alleen met 2 gespeeld. Zo te lezen/horen zijn ze nóg beter met meer, maar ik vond ze dus met 2 spelers al super :)! Puerto Rico is een goed spel, maar naar mijn mening zijn er inmiddels vele spellen verkrijgbaar die beter zijn. Stenen Tijdperk is eigenlijk een vrij makkelijk spel, zeker geen slecht spel maar wordt naar mijn mening gauw routine; zeker als je het vrijwel alleen met 2 spelers speelt. Hoogspanning vind ik ook werkelijk een topper, maar dan wel met 3 of 4 spelers.

Samenvattend: Terra Mystica en Het Dorp zou ik nemen :D!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 17:54 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Voor de zoveelste keer: de belangrijkste geluksfactor in Stenen Tijdperk is de volgorde waarin de kaarten getrokken worden. Die dobbelstenen middelen zich wel min of meer uit gedurende een spel, maar je moet maar net startspeler zijn op het monent dat de 3x-huttenkaart omgedraaid wordt.

Terug on topic: Heb niet alle spellen vaak genoeg gespeeld en zeker niet met twee, maar ik denk dat de vorige schrijvers gelijk hebben: Stenen Tijdperk of Het Dorp zijn je beste opties.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 18:00 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Het is moeilijk te zeggen omdat we niet weten welke spellen je graag speelt. Kan je wat voorbeelden geven?

Terra Mystica is mijn favoriet, maar dit spel heeft veel regels en voor beginners niet altijd even makkelijk. Hetzelfde geldt voor Puerto Rico. Beide spellen zijn leuk met twee spelers.

Stenen Tijdperk is het makkelijkste spel uit je lijst. Misschien interessant om hiermee te beginnen? Later kan je dan nog Terra Mystica en Puerto Rico kopen. Met makkelijk bedoel ik niet dat er geen uitdaging in het spel zit. Het is een goed spel waarbij je zeker ook goed moet nadenken (maar er zijn minder regels waardoor het makkelijker te begrijpen valt). Dit spel speelt ook goed met 2 spelers.

Het Dorp heb ik nog niet met twee spelers gespeeld (enkel met 3 spelers). Qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met Stenen Tijdperk, maar ik vind Het Stenen Tijdperk wel veel leuker dan Het Dorp!

Hoogspanning is het meest droge spel uit de lijst, maar daarom niet minder goed. Zoals hierboven al aangehaald is het niet goed met twee spelers. Dan kan je elkaar niet genoeg in de weg zitten op het speelbord en is er ook minder concurrentie in de biedronde.

Samengevat: als je vooral met twee speelt, zou ik Hoogspanning dus niet kopen. Het Dorp zou ik ook niet kopen omdat Stenen Tijdperk veel leuker is. En dan is het afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je wilt. Als je gewoon bent van familiespellen te spelen zoals ticket to ride, pandemie, 7 wonders, kolonisten van catan, carcassonne, enz, dan raad ik het Stenen Tijdperk aan. Wil je meer uitdaging, ga dan voor Puerto Rico of Terra Mystica. Terra Mystica is mijn nummer 1 en Puerto Rico mijn nummer 2 aller tijden. Ik vind ze dus allebei heel goed in hun genre!

Veel speelplezier en laat ons weten welk spel je hebt gekozen en wat je ervan vond. Altijd interessant om te lezen :wink:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 19:15 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Misschien kan je eens wat spellen testen bij een spellenclub in de buurt? Dan weet je ineens welke spellen jullie aanspreken en welke niet. Kwestie van miskopen te voorkomen, smaken verschillen nu eenmaal...
In Groningen zelf zit http://www.rabenhaupt.org
Maar misschien zijn er nog in de buurt, kijk eens op: spellenvereniging.php

Er zijn ook een hoop spellen die speciaal ontwikkeld zijn voor 2 spelers. Via de advanced search van Boardgamegeek kan je alle spellen voor 2 spelers vinden en op ranking sorteren (of via volgende link): 2-speler spellen

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 19:20 
Hell Yeah !!!
Avatar gebruiker

Berichten: 659
Woonplaats: Heusden (BE)
Stenen tijdperk en het dorp zijn een goede keuze.

Voor met 2 hebben we niet puerto rico maar san Juan , het kaartspel

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 19:29 
Joker

Berichten: 6
Woonplaats: Groningen
Kijk hier kunnen we wat mee! Bedankt voor de reacties en bij deze is Hoogspanning afgevallen ;-). Mij lijkt het ook een heel interessant spel en ik heb er al meer leuke reacties over gehoord alleen aangezien wij bijna alleen maar met zijn tweeën spelen zal dat hem niet worden.

Ik zal de spellen die we gespeeld hebben en momenteel nog spelen hieronder neerzetten met onze mening hierover. Misschien dat dat een doorslag kan geven.

Gespeeld hebben:
- Carcasonne: Vonden we te snel te eentonig.
- Revolver: Leuk kaartspel! Ligt momenteel netjes opgeborgen in de kast.
- Ticket to Ride Europe: Leuk spel! Echter vonden we die ook te snel te eentonig.
- Havana: Ook wel een leuk spel, echter ook die verveelde na 10 potjes ;-).
- Colonisten van Catan: Dit spel pakken we er vaak bij als we vrienden uitnodigen om een spel te spelen. Persoonlijk vind ik dit een leuk spel zo met vrienden, een biertje, chips en dipsaus maar eigenlijk te weinig diepgang hebben. (hebben geen uitbreiding gekocht, dit omdat met 2 personen dit spel niet heel bijzonder is haha)
- Hive Carbon: Dit vind ik persoonlijk een erg leuk spel, mijn vriendin heeft alleen de moed opgegeven dus deze ligt momenteel op een mooi plekje in de kast :(.

Momenteel spelen we:
- Brieven van Whitechapel: Vinden we erg leuk en spannend, de potjes zijn iedere keer anders en het bijzondere hiervan vind ik dat dit het eerste spel is waarbij ik de spanning af en toe vanuit mijn kleine teen omhoog voel komen. Ook tactisch erg leuk! We hebben dit spel 1x gedaan met meerdere personen maar doordat wij dit zo ontzettend vaak doen en aan elkaar gewaagd zijn irriteren we ons eraan als er spelers meedoen die de rol van detective en het achtervolgen "iets minder snappen" haha :P. (dit zeggen we natuurlijk niet)
- Vorsten van Katan: Kaartspel die we allebei erg leuk vinden. Alleen is mijn vriendin er voorlopig even klaar mee zei ze laatst. Dit omdat ze amper kaarten in haar handen krijgt waarmee ze mijn pesterijen kan weren. (ghehe :twisted: )
- Jambo + uitbreidingen: Net even de scorelijst erbij gepakt, zitten al op 83 potjes. Deze spelen we ook nog geregeld en komt bijna elke spelletjesavond wel aan bod.
- El Grande: Ook erg leuk spel alleen lopen we er wel tegen aan dat dit met 2 personen toch minder leuk is dan met 4 of 5.
- Argicola: Dit vinden we ook een topper!
- Targi: Ook dit trekt ons elke keer weer!

Over de 4 spellen die dan nog overblijven.
- In de review van Nox over Terra Mystica sprak hij over 1 min punt en dat was dat het elkaar dwarsbomen in dit spel wat minder aan de orde komt. Wat is jullie ervaring hiermee?
Wij vinden het altijd wel leuk om elkaar zo af en toe eens dwars te zitten.

Als jullie onze persoonlijke meningen hierboven gelezen hebben van de spellen die wij gespeeld hebben zou dat het advies dan makkelijker maken?

Bedankt voor de link Iced One! :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 20:23 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
als ik jullie was zo ik me zeker niet blind staren op enkel die vier spellen.
Er zijn echt nog wel toppers buiten deze voor twee spelers.
Wat ik persoonlijk fantastisch goed vind met twee spelers zijn Burgen van Burgund(absolute klasse), Lords of Waterdeep, Brug naar de hemel, Tzolk'in, Cuba en Year of the dragon.
Misschien inderdaad eens langs een spellenclub gaan om deze spellen te proberen en dan een objectief oordeel te vellen ? Het zou me verbazen als er in Groningen geen spellenclubs zouden zijn ?

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 20:47 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Daaannn schreef:
Kijk hier kunnen we wat mee! Bedankt voor de reacties en bij deze is Hoogspanning afgevallen ;-). Mij lijkt het ook een heel interessant spel en ik heb er al meer leuke reacties over gehoord alleen aangezien wij bijna alleen maar met zijn tweeën spelen zal dat hem niet worden.

Ik zal de spellen die we gespeeld hebben en momenteel nog spelen hieronder neerzetten met onze mening hierover. Misschien dat dat een doorslag kan geven.

Gespeeld hebben:
- Carcasonne: Vonden we te snel te eentonig.
- Revolver: Leuk kaartspel! Ligt momenteel netjes opgeborgen in de kast.
- Ticket to Ride Europe: Leuk spel! Echter vonden we die ook te snel te eentonig.
- Havana: Ook wel een leuk spel, echter ook die verveelde na 10 potjes ;-).
- Colonisten van Catan: Dit spel pakken we er vaak bij als we vrienden uitnodigen om een spel te spelen. Persoonlijk vind ik dit een leuk spel zo met vrienden, een biertje, chips en dipsaus maar eigenlijk te weinig diepgang hebben. (hebben geen uitbreiding gekocht, dit omdat met 2 personen dit spel niet heel bijzonder is haha)
- Hive Carbon: Dit vind ik persoonlijk een erg leuk spel, mijn vriendin heeft alleen de moed opgegeven dus deze ligt momenteel op een mooi plekje in de kast :(.

Momenteel spelen we:
- Brieven van Whitechapel: Vinden we erg leuk en spannend, de potjes zijn iedere keer anders en het bijzondere hiervan vind ik dat dit het eerste spel is waarbij ik de spanning af en toe vanuit mijn kleine teen omhoog voel komen. Ook tactisch erg leuk! We hebben dit spel 1x gedaan met meerdere personen maar doordat wij dit zo ontzettend vaak doen en aan elkaar gewaagd zijn irriteren we ons eraan als er spelers meedoen die de rol van detective en het achtervolgen "iets minder snappen" haha :P. (dit zeggen we natuurlijk niet)
- Vorsten van Katan: Kaartspel die we allebei erg leuk vinden. Alleen is mijn vriendin er voorlopig even klaar mee zei ze laatst. Dit omdat ze amper kaarten in haar handen krijgt waarmee ze mijn pesterijen kan weren. (ghehe :twisted: )
- Jambo + uitbreidingen: Net even de scorelijst erbij gepakt, zitten al op 83 potjes. Deze spelen we ook nog geregeld en komt bijna elke spelletjesavond wel aan bod.
- El Grande: Ook erg leuk spel alleen lopen we er wel tegen aan dat dit met 2 personen toch minder leuk is dan met 4 of 5.
- Argicola: Dit vinden we ook een topper!
- Targi: Ook dit trekt ons elke keer weer!

Over de 4 spellen die dan nog overblijven.
- In de review van Nox over Terra Mystica sprak hij over 1 min punt en dat was dat het elkaar dwarsbomen in dit spel wat minder aan de orde komt. Wat is jullie ervaring hiermee?
Wij vinden het altijd wel leuk om elkaar zo af en toe eens dwars te zitten.

Als jullie onze persoonlijke meningen hierboven gelezen hebben van de spellen die wij gespeeld hebben zou dat het advies dan makkelijker maken?

Bedankt voor de link Iced One! :thumbup:


Dat Hoogspanning afvalt met twee spelers lijkt me een duidelijke en goede keuze. Echt een topspel, maar niet voor met 2.

Ik zie een aantal keer 'snel eentonig' staan bij jullie lijstje en daarbij kan ik melden dat Terra Mystica waarschijnlijk niet (gauw) eentonig zal worden vanwege de 14 volken en dan ook alle 182 combinaties die gemaakt kunnen worden met 2 spelers. Voor dwarsbomen kun je in Terra Mystica bewust kiezen door bij elkaar te bouwen en dan te zorgen dat je op het juiste moment profiteert van de andere speler en hij minder van jou. Je kunt elkaar ook volledig uit de weg gaan door heel ergens anders te bouwen en dan speelt iedereen zijn eigen spel; maar dit is dus een keuze die je samen maakt tijdens het spelen.

Als Agricola voor jullie een topper is, is Stenen Tijdperk dat wellicht ook wel. Echter blijf ik er nog wel altijd bij dat ik het vrij gauw eentonig vond worden (al na 3 of 4 potjes) terwijl je bij Agricola eeuwig lol kunt hebben met de enorme keuze aan ambachten en kleine investeringen. In Stenen Tijdperk zit niets van dit wat elke ronde weer anders is (behalve dat je sommige hutten/kaarten in een bepaald spel niet kan tegenkomen maar deze invloed is minimaal).

Het Dorp op de lange termijn kan ik niet zoveel over zeggen, omdat ik het nog maar één keer heb gespeeld.

Cuba en Tzolk'in vond ik trouwens ook erg leuk met 2, wat Dirk oppert, maar wederom geen mening hierbij over de lange termijn want beide nog maar één keer gespeeld. Als ik tussen deze twee moet kiezen wordt het zeker wel Tzolk'in die ik zou overwegen :)! Dit is gewoon een fantastisch origineel systeem waarbij je steeds iets inzet en zo moet plannen dat je op het juiste moment de vruchten plukt (acties worden meer waard als je langer van je geplaatste worker af kunt blijven).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 20:51 
Professor Pimpel

Berichten: 221
Woonplaats: Itegem (Heist-op-den-berg)
Ik zou ook machiavelli eens proberen. Geen moeilijk spel, niet veel diepgang, maar wel erg leuk. Ik vind het persoonlijk het leukst met 2 of 3.

Nog andere goede spellen met 2.

Yspahan, arkadia, maharadja, de kathedraal, dominion, java, mexica,...
Maar veel van deze spellen worden nog beter naarmate er meer spelers zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 21:03 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Lost Cities zou ik ook nog eens bekijken. Van de genoemde spellen vind ik Stenen Tijdperk ook het best met 2 (dat is tevens een makkelijk instapspel om je vrienden van Catan af te krijgen) al vind ik Puerto Rico beter, maar die moet je wel met meer spelers spelen.

Heb je wel eens aan een coöperatief spel gedacht? Daar zitten ook pittige bij zoals Ghost Stories en bij Pandemie kun je de moeilijkheidsgraad aanpassen. Dat gaat ook bij het Verboden Eiland en Flashpoint, maar die zijn makkelijker om te spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Deskundig advies
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013, 21:35 
Hell Yeah !!!
Avatar gebruiker

Berichten: 659
Woonplaats: Heusden (BE)
Co-ops kunnen inderdaad een leuke afwisseling zijn.

Verboden eiland en Flash point zijn ook goed met 2.
Idem voor Castle panic al zal je misschien na enkele keren wel de uitbreiding erbij willen.
Pandemie is ook leuk maar nog niet gespeeld met 2

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Deskundig advies  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®